Min hund luktar!!

Lena Furberg

Trådstartare
Min Beauceron (5 år) luktar "hund" nåt så fruktansvärt. Det började nu under sommaren, med att han fick klåda i pälsen pga badandet i sjöarna. Han har massor med underull (inte gammal ull utan ny) som är väldigt svår att få torr efter bad, och framförallt ovanför ljumskarna och kring armbågarna har han kliat febrilt.

Nu får han inte bada lika mycket, men han kliar sig ändå - OCH han har bärjat lukta "hund" jättestarkt! Jag badade honom med schampo för känslig hud, skäljde jättenoga ... men lukten var tillbaka på 2 dagar! Han luktar bara på vissa ställen, de ställen där han kliar sig. Jag ser inget i huden hur jag än letar.

Igår badade jag honom igen, med shampo för känslig hud, torkade supernoga, använde hårtork, sprayade med "Lindra" som vi fått av veterinären ... men idag känner vi att han börjar lukta igen!!

Jag är inte nån petig person som inte tål hundlukt, men detta är extremt. Det är inte nån lukt av infektion eller nåt sånt, utan vanlig, hederlig, typisk hundlukt!

VAD kan detta bero på?? Finns det nåt specialshampo som kan tänkas hjälpa?? "Lindra" hjälpte inte.....
 
Sv: Min hund luktar!!

Har du provat att inte bada honom öht?
Min lilla tanke är att det kanske kan vara så att allt badande (även när du badar med klådstillande schampoo) kanske torkar ut huden, och att kroppen då "överproducerar" något där han kliar och att det är det som luktar hund? Jag vet ju inte vad det skulle kunna vara, men när jag haft hundar som kliat så har det faktiskt blivit värre med klådstillande schampoo, just för att huden torkats ut.
 
Sv: Min hund luktar!!

Jag skulle ju gissa på att det blivit rubbat PH/svamp/bakterier eller dyl. i huden.

Det bör givetvis finnas lämpliga behandlingar för detta, men kan tyvärr inte ge dig tips.
Kanske vore bra att ta en tur till vet. så denne får gå igenom huden och de vad som behövs göras.

Min fick bakterieinfektion i huden i somras pga för mkt bad :(
 
Sv: Min hund luktar!!

Har du provat att inte bada honom öht?
Min lilla tanke är att det kanske kan vara så att allt badande (även när du badar med klådstillande schampoo) kanske torkar ut huden, och att kroppen då "överproducerar" något där han kliar och att det är det som luktar hund? Jag vet ju inte vad det skulle kunna vara, men när jag haft hundar som kliat så har det faktiskt blivit värre med klådstillande schampoo, just för att huden torkats ut.

Ja, vi lät bli att bada/tvätta honom, men till slut var lukten så outhärdlig att vi blev tvungna. Och jag är inte så känslig av mig.......

Jag undrar om det kan finnas någon spray eller kräm att sätta dit, medan det läker ut, vad det nu är?
 
Sv: Min hund luktar!!

Jag skulle ju gissa på att det blivit rubbat PH/svamp/bakterier eller dyl. i huden.

Det bör givetvis finnas lämpliga behandlingar för detta, men kan tyvärr inte ge dig tips.
Kanske vore bra att ta en tur till vet. så denne får gå igenom huden och de vad som behövs göras.

Min fick bakterieinfektion i huden i somras pga för mkt bad :(

Ja, jag kan tänka mig nåt sådant. Ska ringa vet för rådfrågning..... Men senast fick vi det här shampot plus en sprayflaska "Lindra", som är ett medel man sprayar på lite lätt och som sen själv sprider sig över hundens kropp och ner till hårbotten. Står det.....

Hur blev din hund "botad"?
 
Sv: Min hund luktar!!

Nu lider nog inte din av samma åkomma då min fick fruktansvärda utslag på hela magen. 100 tals små varfyllda plitor. Hon fick äta anibiotika.

Men man måste väl kunna göra ngn odling eller ngt ifall det är svamp??
Med tanke på tjock päls osv låter det ju inte omöjligt.
 
Sv: Min hund luktar!!

Jag tycker det låter som svamp alt. hudinfektion, en av mina hundar hade hudinfektion som valp och hon luktade som en blandning mellan stall/blöt hund/ladugård...

Jag skulle rådfråga veterinär eller testa bada i Pyoderm schampo ett par ggr
 
Sv: Min hund luktar!!

Jag tycker det låter som svamp. Svamp luktar, och pälsen känns fet och smutsig. Ibland räcker det med ett medicinskt shampo som innehåller Klorhexidin och Mikonatsol

Det blir säkert en tur till veterinären, jag vet inte om man får köpa Mikonatsol utan recept där eller inte? Om du har klorhexidinshampo kan du prova tvätta med det, men det ska vara 2-4% blandning för att det ska ha effekt. Tvätterna ska ske som kur, dvs varannan dag i en vecka ungefär. Viktigt är att hålla torrt, torka med hårfön om möjligt.

Räcker inte shampot finns det tabletter som kur. Just nu går min hund på tvättkur, Nizoral och Amoxillin. (Nixoralet tog kol på svampen, men triggade en hudinfektion, antibiotikan tar tillbaka svampen, så vi kör dubbelt...)
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund luktar!!

Jag gissar på en svampinfektion. Jag hade åkt till veterinären för det där låter inte normalt. Jag vet många som har fått bukt med svampinfektioner med en kombination av medicin och övergång till spannmålsfritt foder (kolhydrater "matar" tydligen svampen har det sagts mig).
 
Sv: Min hund luktar!!

Min dobertik luktade illa när h hon fick fel på samt och mineral balansen, (natriumwashout) hon luktade lite kiss eller som råttor gör och blev ful i pälsen och lite svullen.
 
Sv: Min hund luktar!!

Rätta mig om jag har läst slarvigt. Jag har läst om hundbad och bada hund i olika omgångar och med olika medel. Men jag har inte sett något om tvättad(e) liggplats(er)?!?! Underlaget kanske luktar och när den rena hunden lägger sig där så får h*n det på sig igen. Lukten kan vara mycket starkare när den blir uppvärmd till hundens temperatur än den är på ett kallt/svalt underlag.

Ett annat alternativ: Brukar hunden vara ute själv på tomt eller i hundgård? I så fall kanske det finns något den rullar sig i (t ex dött djur).

Min äldste luktade konstigt i nacken en gång. Köpte shampo som vetten rekommenderade och badade honom att antal gånger. Tror att jag även fick något att smörja området med. Inget hjälpte och till slut hade all päls försvunnit, han var alldeles kal på cirka 5x5 cm i nacken (liten hund). Huden var rejält förtjockad. Till slut råkade jag av någon orsak titta på baksidan av det halsband min mamma använde när hon rastade honom på dagtid. Det satt fullt med fågelskit och luktade på samma sätt som hunden. Halsbandet slängdes, hunden åt antibiotika i ett antal veckor och fick så småningom tillbaks pälsen och lukten försvann. Det var helt enkelt frätskador av fågelskiten som han hade rullat sig i som han hade i nacken.
 
Sv: Min hund luktar!!

Sant! Tänkte inte på att nämna det, då jag automatiskt tvättar min hunds bädd minst en gång i veckan.:o
 
Sv: Min hund luktar!!

Jadå, allt tvättas regelbundet :-) Filtar, bädd, halsband, you name it, jag kör allt i tvättmaskin med jämna mellanrum. När han luktar som värst får jag tvätta filtarna varje dag - och -igen- jag är INTE den som är petig eller larvig med djurlukter, men detta är extremt.
 
Sv: Min hund luktar!!

Jag tror också på svamp. Min vet skrev ut Malaseb schampo som tar både svamp och bakterier och det blev stor skillnad, både i lukt och hur pälsen känns. Det är också ett sånt där kurschampo (bad 2-3 ggr vecka, som sedan successivt glesas ut) så se till så du har någon som kan massera din rygg i några veckor ;)
 
Sv: Min hund luktar!!

Jag tror också på svamp. Min vet skrev ut Malaseb schampo som tar både svamp och bakterier och det blev stor skillnad, både i lukt och hur pälsen känns. Det är också ett sånt där kurschampo (bad 2-3 ggr vecka, som sedan successivt glesas ut) så se till så du har någon som kan massera din rygg i några veckor ;)

Haha, tack för tipset! Ja, jag är rätt mör redan efter ett bad.....
 
Sv: Min hund luktar!!

Hehe, fick order om att tvätta min hund med det dagligen en vecka nu i sommar ;) det ska verka i 10 min också. Superkul tycker hund och matte :p
 
Sv: Min hund luktar!!

Precis samma schampo som vi har. Malaseb innehåller just Klorhexidin och Mikonatsol.

Det är bara så jobbigt med tvättandet...:(

Min tappar massor med päls då hon har svamp, men genast efter en tvätt märker man skillad i hur mycket hår som lossnar om man tar tag kring några strån.
 
Sv: Min hund luktar!!

KL

Min erfarenhet av hundar som plötsligt börjat lukta "illa" är att njurarna inte mår helt bra.

Har sett fenomenet hos ett par av mina vänners hundar tyvärr. Så i TS skor hade jag tagit en tripp till farbror/tant veterinären och bett dem ta ett blodprov bara för att vara säker.

/Swat
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nej, jag är inte det minsta pedantisk och jag bryr mig inte om lite djurdoft här hemma. Men - nu är det lite jobbigt. Hunden (Beauceron...
Svar
17
· Visningar
5 486
Senast: pippilotta
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 043
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min Beauceronhanne avskyr sommarvärmen, men älskar att bada - vi bor mitt mellan två underbara badsjöar, på snabbt promenadavstånd, och...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 083
Senast: Charlottee
·
Övr. Hund Kom igen och dela med er! Det kan ju knappast vara bara jag som har en kanske lite FÖR ouppfostrad hund som allt som oftast försätter...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
18 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp