Bukefalos 28 år!

Min hund morrar

Saeta

Trådstartare
Jag går rakt på sak.
När jag till exempel ska putta lite på hunden när han sover (han sover gärna i en stol och han tappar totalt andan. Trycker in nosen i den och halsen hänger över på något mysko sätt..) så morrar han.
Han visar även tänderna men har aldrig bitit just då.

En eller två gånger har han bitit när jag sagt åt honom då han blev uppspelt av hundar utomhus, men det räknas mer som ett "markerande" kanske då han inte bet hårt alls.

Hunden är en schäfer i sina bästa slyngel år, dvs 1 år och 3 månader. Är han bara trött? Morgonhumör har jag med så det heter duga.. :cool: eller är det något annat? Han får rejält med motion och stimulans för hjärnan. Blir bara så orolig. Hur ska jag reagera när han gör detta? Han är väldigt känslig, tressad osv. Kan tillägga att vi ska kastrera honom nästa vecka. Kommer det påverka hans lynne?

Kan även passa på att fråga om tips vid promenad. Han är otroligt livlig och glad och sprallig. Älskar hundar och människor. Men tyvärr har folket här en otrolig respekt mot schäfrar och tar omvägar när de ser oss. Han kan dessutom tjuta och morra av ren upphetsning och glädje när han ser en hund (och då sprutar det dregel minsann..), men man SER att han är glad.
En person frågade om han var snäll, för det är ju en schäfer (?)..

Hur gör man i dessa situationer? Tacksam för alla svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund morrar

Du behover ta hunden pa en lydnads kurs, helst med en 'behaviorist' som kan tala om for dig hur du ska handskas med din hund. Det later som om han behover "manners" och du behover lara dig att 'lasa' honom battre.
 
Sv: Min hund morrar

Är det en pratig hund så hade jag inte brytt mig om att han morrar, bara han inte biter och han gör som han blir tillsagd. Min stora kan morra när man tex klipper klor. I hans fall är han gudasnäll och han bits inte ens när man gör saker som gör VÄLDIGT ont, men klaga måste han ändå få lov till...
Bitas är däremot ett NO-NO och märker hunden att han kan skrämmas genom att morra och visa tänderna så kan det bli så att han tar till tänderna med. Det är en stor skillnad på att morra "men jag viiiiiill inte...." samtidigt som man gör som man blir tillsagd och att vinna något med ett "PASSA DIG" morr och slippa göra det som man blev tillsagd.

Så det får man se upp med. Jag skulle gå en kurs och få hjälp med relationen så att du kan läsa hunden bättre och att ni samarbetar. Där kan du dessutom få råd.

Hur man får hunden att hälsa fint kan säkert andra ge dig tips om, i mitt fall med en jätteglad hund så har det enklaste helt enkelt varit att få honom att ignorera människor.Det är i hans fal helt enkelt lättare att totalt låta bli än att få hälsa "lite".
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund morrar

Du måste verkligen ta tag i problemet annars kommer du ha en schäfer som om ett tag tagit över totalt. Så en lydnadskurs (allmän, vardags ) skulle jag anmäla mej till direkt.

Att han morrar tycker jag INTE är ok. Själv är jag av den uppfattningen att jag ska kunna störa hunden vart o när som helst o den ska bara finna sej i det. Tex ta bort matskålen/klappa dom medans dom äter. Jag ska även kunna flytta på dom även om dom sover o skulle dom morra då så jäklar säger jag bara. OM det nu är morr du säger ju att han är pratig kan ju vara ett grymtande oxå.

Om han hoppar o beter sej på promenaderna vid hundmöten så försök att få honom att fokusera på dej. Locka honom med godis, leksak eller sätt honom ner. Förstår mycket väl att folk går omvägar när dom ser en schäfer hålla på som han gör o dessutom låta. Det skulle jag med gjort.
Ta bort förväntningarna för honom. ( han tror att personerna ni möter ska hälsa på honom.)
Mina hundar bryr sej inte om folk som bara går förbi. MEN om folket gör ansats till att vilja hälsa eller det är någon dom känner så blir dom galna o ska fram o hälsa.

Detta med att sköta sej vid möten kan du träna lätt själv om du har någon kompis som kan hjälpa dej.
Sätt ner din hund o låt kompisen komma emot er på långt håll. Din hund ska hela tiden sitta lungt vid din sida. Minsta ansats till att den flyger upp då stannar kompisen o tar ett steg tillbaka tills din hund är lugn igen. Så fortsätter ni tills kompisen kan komma fram o hälsa på DEJ. UTAN att hälsa på hunden. Sen går kompisen helt sonika lungt därifrån igen. Eller du lämnar platsen.
Sen så gör ni tvärtom kompisen står stilla o du rör dej sakta framåt med din hund o börjar den fara o flyga så stå still tills den lugnat sej. hunden ska gå brevid dej typ fot. När hunden kan detta så kan ni prova att gå mot varandra.
Ha tålamod.

Lycka till
 
Sv: Min hund morrar

Jag kan undra ibland vad det egentligen innebär när en hund ABSOLUT måste/vill fram till alla hundar/människor den ser...
Tänker att det skulle kunna vara osäkerhet, dominans eller nått?
På något vis så tänker jag att hunden iaf inte har som huvudprio att vara med sin husse/matte/flockledare, och det känns inte helt rätt..

Med vår lilla har jag tränat lite "skvallring", han får beröm när han söker min kontakt när en människa eller hund kommer. Så att han får en känsla av att JAG är den som är mest spännande vid möte. Ska inte säga att det är klockrent, han är bara knappt 6 månader, men jag tycker nog han blivit bättre på att fokusera på mig istället för den vi möter.
Har också varit noga med att han inte får hälsa på alla, han måste lära sig att jag berättar vem vi ska hälsa på. Sedan låter jag honom inte hälsa/leka när han är helt uppe i varv, han måste komma ner lite först. Att hälsa på nya ska inte vara förknippat med adrenalin och galenbus.

Som de andra sagt så tror jag det vore bra om du fick hjälp av en tränare med detta, säkert funkar olika tricks bra på olika sorters hundar, och du kan få hjälp att lära dig att läsa hunden bättre.

Angående morrandet när han sover, så kan jag tycka att man inte "petar till" en hund som sover så djupt. Är ganska säker på att han lär överleva även om han ligger och sover och nästan kväver sig själv. Han lär vakna när det blir nog obehagligt. Tänk dig själv, om du sover djupt och ligger obekvämt, då kan man tänka sig att man kanske drömmer lite mardrömmar, och så kommer någon och petar till dig. Då skulle du nog både bli rädd och överraskad och kanske försöka försvara dig.
Nä, vill du absolut väcka hunden så tycker jag man kan ropa lite på den så den vaknar. Inte peta.

Ja, det var mina amatörtankar bara :idea:
 
Sv: Min hund morrar

Jag kan undra ibland vad det egentligen innebär när en hund ABSOLUT måste/vill fram till alla hundar/människor den ser...
Tänker att det skulle kunna vara osäkerhet, dominans eller nått?
På något vis så tänker jag att hunden iaf inte har som huvudprio att vara med sin husse/matte/flockledare, och det känns inte helt rätt..

Hmm... vill du utveckla? Menar du huvudprio under just mötet eller överhuvudtaget?
 
Sv: Min hund morrar

Detta med att sköta sej vid möten kan du träna lätt själv om du har någon kompis som kan hjälpa dej.
Sätt ner din hund o låt kompisen komma emot er på långt håll. Din hund ska hela tiden sitta lungt vid din sida. Minsta ansats till att den flyger upp då stannar kompisen o tar ett steg tillbaka tills din hund är lugn igen. Så fortsätter ni tills kompisen kan komma fram o hälsa på DEJ. UTAN att hälsa på hunden. Sen går kompisen helt sonika lungt därifrån igen. Eller du lämnar platsen.
Sen så gör ni tvärtom kompisen står stilla o du rör dej sakta framåt med din hund o börjar den fara o flyga så stå still tills den lugnat sej. hunden ska gå brevid dej typ fot. När hunden kan detta så kan ni prova att gå mot varandra.
Ha tålamod.

Lycka till

har man en hund som har tendenser till att vilja lära sig skrämmas så hade jag INTE kört metoden med att den man möter ska backa undan. Det kan kan nog lätt bli så att hunden lär sig att är han stökig så flyttar folk på sig.
 
Sv: Min hund morrar

Tja, överhuvudtaget tänker jag..
Det är bara en fundering som sagt, är ingen "hundexpert", men det känns som att om hunden ser upp till en som sin ledare och viktigaste person så borde den inte bli helvild och vilja rusa fram till varje främmande hund/människa den ser? Alltså, den borde kolla vad matte/husse ger för signaler angående mötet, och sedan reagera efter det.

Förstår du hur jag menar?

Vill påpeka att min hund alltså också "blir helvild" och vill hälsa på alla, därav har jag funderat lite kring beteendet..
 
Sv: Min hund morrar

Hundar kan vara väldigt självständiga individer ;). Vissa ser ju bara husse/matte som matmaskiner om du förstår vad jag menar, men man behöver ju inte ha en dålig relation till sin hund för det bara för att hunden är social och vill kolla in folk och hundar som man möter. Det är snarare naturligt att två hundar vill kolla in varandra om de går förbi på nära avstånd.

Själv är jag lite trött på "ledarsnack", men jag förstår hur du menar. Men det håller inte riktigt i mitt huvud.
 
Sv: Min hund morrar

Ja, jag förstår vad du menar också. Är som sagt bara en sak jag funderat på.
Vet inte om just "ledare" är ordet jag skulle vilja använda, snarare "viktigaste personen".

Har inte tillräcklig erfarenhet för att kunna avgöra vad man kan tänkas kunna kräva av en hund, jag inbillade mig dock att "naturligt" så skulle hunden alltid i första hand se upp till sin alfa, för att se hur man ska reagera vid möte. Kan inte tro att en vargflock flänger fram hur som helst när de möter en annan flock, men det går kanske inte att dra såna paralleller.

Hur som helst, för mig personligen känns det viktigt, både ur säkerhetssynpunkt samt av respekt för andra människor, att min hund ser mig som den som är mest spännande att vara med vid ett möte.
 
Sv: Min hund morrar

Tja, överhuvudtaget tänker jag..
Det är bara en fundering som sagt, är ingen "hundexpert", men det känns som att om hunden ser upp till en som sin ledare och viktigaste person så borde den inte bli helvild och vilja rusa fram till varje främmande hund/människa den ser? Alltså, den borde kolla vad matte/husse ger för signaler angående mötet, och sedan reagera efter det.

Förstår du hur jag menar?

Vill påpeka att min hund alltså också "blir helvild" och vill hälsa på alla, därav har jag funderat lite kring beteendet..

Jag tycker det är en intressant tanke. Jag har då och då kommit på min hund med att kontrollera personer, medan de tror att hon "hälsar". (tex på jobbet) Hon går lite långsammare och något stelare mot dem än i en vanlig hälsning, och nosar dem intensivt i knäna utan att verka särskilt intresserad av personen som sådan. Jag tar undan henne, ofta under kundens protester, "för hon måste ju få hälsa" men jag anser inte att hon hälsar utan att det är något kontrollkör hon hålls med.
 
Sv: Min hund morrar

Min mycket pratiga Rottis hane morrar när jag pussar på honom när han sover (eller klappar honom/väcker honom.) han är trött ovh vill sova eller så myspratar han.Han har aldrig bitit pga detta och jag känner mig helt trygg med att stoppa ner hela ansiktet till honom då jag vet att han bara snackar lite i nattmössan.han har alltid gjort såhär och är fyra år idag.Så jag tycker att det beror på hur hotfull hunden verkar mot dig hur du ska reagera.Det vet du bäst själv.
 
Sv: Min hund morrar

Ja, det är nått sånt jag menar..
VARFÖR är det så viktigt att de måste fram och hälsa?
Kan jag verkligen avgöra om min hund verkligen "bara" saknar en lekkamrat, eller känner han att alla måste undersökas då han inte litar på min bedömning att de är ofarliga?
Efter att ha gått valpkurs och fått en hel del "aha"-upplevelser angående att läsa hundar, samtidigt som jag ser att väldigt många hundägare INTE lärt sig att läsa hunden på samma sätt, så undrar jag hur mycket av hundens beteende som jag FAKTISKT tolkar rätt?

Ta bara det där att hunden vill upp och klättra på en, slicka i ansiktet osv om man är ledsen. Många tänker att hunden vill "trösta" men det är snarare en oro över att "ledaren" verkar svag, och frågan är vem som nu ska leda "flocken".
På valpkursen diskuterade vi ganska mycket om detta med hundars lek, hur mycket är faktiskt ren njutningsfull lek två hundar emellan som inte känner varann?
Kan det hända att de faktiskt snarare känner ett behov av att etablera rangordning då de inte känner sig trygga med att människan ordnar detta?
Kan det hända att de faktiskt hellre skulle slippa "leka" med okända hundar?
Hur lätt är det för dem att avbryta när leken blir för mycket?
När vi släppte ihop valparna på kursen fick vi lära oss att några alltid skulle sitta på huk, och om det kom en hund och "sökte skydd" under en så skulle man skydda den från de andra så den kunde få en liten timeout. Det var förvånansvärt vad ofta de sökte skydd för att det blev för hetsigt...
 
Sv: Min hund morrar

Knapp

Tusen tack för alla bra svar och tips! :bow:
Det blir att boka en hundkurs till i vår. Det blir nog mest nyttit för matte kanske som inte riktigt lärt sig alla signaler osv.
 
Sv: Min hund morrar

Knapp

Tusen tack för alla bra svar och tips! :bow:
Det blir att boka en hundkurs till i vår. Det blir nog mest nyttit för matte kanske som inte riktigt lärt sig alla signaler osv.

Kurserna är alltid mest nyttiga för den tvåbening som håller i kopplet. Det är vi som ska få verktyg till att träna våra hundar. Hundarna i sig lär sig väldigt lite på en kurs och de kommer definitivt inte hålla reda på det åt oss ;)

Jag får alltid bita mig i tungan när hundägare säger "Men vi gick en lydnadskurs när Karo var liten och då var han sååå duktig men nu verkar han ha glömt allt"... :grin:
 
Sv: Min hund morrar

har man en hund som har tendenser till att vilja lära sig skrämmas så hade jag INTE kört metoden med att den man möter ska backa undan. Det kan kan nog lätt bli så att hunden lär sig att är han stökig så flyttar folk på sig.

Nu uppfattade jag inte att hunden ville lära sej skrämmas utan sitat

Han är otroligt livlig och glad och sprallig. Älskar hundar och människor. Men tyvärr har folket här en otrolig respekt mot schäfrar och tar omvägar när de ser oss. Han kan dessutom tjuta och morra av ren upphetsning och glädje när han ser en hund (och då sprutar det dregel minsann..), men man SER att han är glad.

Sen tror jag att fullföljer man som är meningen o inte avbryter innan man står brevid hunden så tror jag inte resultatet bli att den lär sej att" folk flyttar på sej när man är stökig." Det är ju det som sker nu på promenaderna den lever o folket flyr o går omvägar. Anledningen att man ska backa är att man ska inta positionen där hunden kunde sitta stilla för att sen gå fram igen när hunden är lugn.
 
Sv: Min hund morrar

Vi har också en mycket pratig rottis. Men man hör snabbt skillnaden på honom om det är av dominans eller det där allmänna pratet och 2mys-snacket". Vår är en mycket dominant hane, vilket man kanske ska ha i åtanke. Vet inte alls hur TS schäfer är i lynnet.
Vår hane testar också mycket och försöker hela tiden klättra i rang. Ett exempel är när man torkar hans tassar och då är i hans huvud med mitt, då kan han mycket väl titta på en och börja små-morra :cool: en snabb och direkt korrigering och så slutar han på studs och vet direkt vad som gäller. Korrigeringen innebär för oss en knuff med axeln, eftersom händerna är upptagna med tassen och med rösten säga till honom att lägga av.

Alla hundar är ju individer och behöver korrigeras på olika sätt. Jag behandlar ju inte rottisen på samma vis som vår mycket försiktiga, lojala och undergivna lilla tik på 3 kg.
 
Sv: Min hund morrar

Min hund är inte dominant för övrigt.Och jag känner mig helt trygg med honom,så jag känner inte att jag behöver tillrättavisa mysmorret när han sover.Jag hör stor skillnad på hans olika morrningar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 237
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 087
Senast: Sel
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 854
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp