Bukefalos 28 år!

Min hund ska avlivas

A

Alvedon

Behöver lite hjälp :( Jag har en labrador som är lite mer än 2 år. Han är supersnäll och kelig och mysig, men jag vet inte hur jag ska uppfostra honom. Så fort han blir minsta lilla uppspelt så skäller han jättemycket. När pappa kommer hem från jobbet, när han ska få mat, när vi ska gå på promenad osv. Det är jättejobbigt och våra grannar klagar jättemycket på att han skäller hela tiden. Dessutom så kissar han alltid när vi kommer till nya platser. Förra helgen följde han med till min farmor för första gången och eftersom hennes hus var ett nytt ställe så kissade han innomhus på flera ställe, typ på soffan, på skorna i hallen och på hörnet på sängen. Han kissar inte inne i vårt hus, men på alla främmande platser så kissar han överallt, även om det är innomhus. Det tredje problemet är att han aldrig vill låta sig fångas han springer bara iväg när man ska fånga in honom och han lyssnar inte när man kallar och han är lös. När han är i koppel går det jättebra och han kan gå fot och allt sånt jättebra, men så fort han är lös bryr han sig inte vad man säger. Han har också börjat springa iväg. Vi bor i en villa i ett villaområde med en häck runt tomten och så fort det går någon förbi utanför på gatan så springer han igenom häcken och börjar hoppa och skälla på dem som går förbi. En gång blev han nästan överkörd för han skulle jaga en bil. Min pappa har tröttnat på alla klagomål han får hela tiden om min hund och nu tänker han avliva honom om jag inte fixar problemen fort :cry::cry::cry: Snälla hjälp, vill inte att min hund ska avlivas :cry::cry::cry: Har inte råd med tränare och pappa vill inte bygga staket runt tomten. Kan kastrering hjälpa? Han är inte kastrerad.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Det finns ju tyvärr inga genvägar. Du måste träna hunden och lära den vad den får och inte får göra.

Och tills du har bättre lydnad på honom så får du helt enkelt hålla honom i koppel. Rymmer han så kan du inte låta honom vara ute på tomten lös. Håll honom i koppel på promenaderna och gå till tex rastgårdar eller liknande inhägnade utrymmen om du vill att han ska få busa lite lös.

Jag tycker verkligen att du ska spara ihop pengar så att du kan ta hjälp av en tränare, det kommer ge dig mycket mer än att försöka träna själv via råd på internet.
En kurs på brukshundsklubben brukar inte kosta så fasligt mycket.. Kring 600 kr kanske?
 
Sv: Min hund ska avlivas

Först och främst, aktiveras hunden på något sätt? I så fall hur?

Om hunden är välaktiverad och har möjlighet att arbeta ute och ta det lugnt inomhus, så kommer han säkert varva ner och bli både tystare och trevligare att hantera.

Sedan ska ni ABSOLUT INTE släppa honom lösa om ni inte kan kalla in honom igen. Koppel på, sedan kanske ett flexikoppel eller långlina så att ni kan träna inkallning ordentligt och därmed kan träna inkallning "med livlina" även om det är lite som om han är lös.

Kanske ni bor i närheten av någon brukshundklubb? De brukar finnas lite överallt. Ta er till en sådan och gå en kurs, det skulle ni alla må bra av.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Håller med de andra. Men ett alternativ till avlivning är omplacering, lite schysstare mot hunden kanske.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Men snälla vän!
I mina öron låter det som att du har en understimulerad hund som behöver få en hel del strikta regler i vardagen.
Har du inte råd med instruktör så besök närmsta brukshundsklubb och be om hjälp! Förklarar du din situation så finns det säkert nån som hjälper dig. Allra bäst vore om det finns någon labradorklubb i din närhet? Där kan du få hjälp av folk som är kunniga inom rasen dessutom.
För det jag kan få ut av det du skriver är att ni inte har någon stor hundkunskap, vare sig du eller din pappa. Ni behöver HJÄLP punkt slut.
Och det är svårt att hjälpa någon över nätet när man inte har hela bilden framför sig.
Och se för guds skull till att hunden inte kommer lös ut på vägen:eek:
Vägrar din pappa sätta upp staket så får ni helt enkelt se till att alltid hålla koll på hunden när den är lös på gården.
En ung labbe är en hund med massor av energi, och den måste på något vis få utlopp för all den energin. Det låter som att er hund hittar egna sätt att göra sig av med den.

Visst kan en kastrering möjligtvis göra hunden något lugnare MEN det skulle inte lösa era problem. Och har ni råd att kastrera så har ni råd att anlita en duktig instruktör. Det skulle nog vara bättre att lägga pengarna på än en operation. Det finns inga genvägar i hundträning. Man får helt enkelt ta sitt ansvar som hundägare och se till att hunden får det den behöver.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Till alla: Jag tränar lite agility och sånt hemma (tränar typ 2-3 timmar varannan dag) då vi har en stor gräsmatta, det tycker han är jättekul och när vi gör det springer han aldrig iväg. Varannan helg är vi hos min mamma som har ett hus på landet. Där får han springa hur mycket som helst, finns inga bilvägar eller annat förutom grusvägen upp till huset och han är ute lös hela dagarna och i hundgård ute på natten med hundkojja för min mamma är alergisk + att hon inte vill att han kissar inne i huset. Har försäkt träna lydnad med honom men det är svårt när han inte lyssnar. Har testat allt det där med lång lina, flexikoppel och allt sånt, och då går det bra, men i samma sekund som han kommer lös så slutar han lyssna, även om han uppförde sig perfekt två sekunder tidigare när han var i långt koppel. Min pappa har erbjudit sig betala för kastrering om det skulle hjälpa, men att ta hjälp av tränare får jag betala själv :( Tack för tipsen om bruksklubb, jag ska titta om det finns någon nära.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Ha inte hunden lös hemmavid när du inte tränar den (om den brukar hålla sig på plats när ni tränar alltså). Har du inte tillräckligt bra pli på den så ska den inte vara lös! Det kan vara väldigt obehagligt för folk som blir påhoppade (gamla och barn kan ju trilla dessutom) och dessutom farligt för hunden om det kommer fordon. Det är inget krav för hundar att få vara lösa. Man får lösa aktivitet o motion på annat sätt.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Ha inte hunden lös, hägna in tomten eller släpp inte ut hunden själv, be att få avlivningspengarna till att gå en kurs, skaffa skvättskydd att ha hemma hos andra.

Hur aktiveras hunden?
 
Sv: Min hund ska avlivas

Men hur gammal är du? Det låter som att dina föräldrar inte alls har tänkt över det där med hund innan den skaffades, tyvärr.

Kommer hunden från en uppfödare som är seriös som kan tänka sig att ta tillbaka hunden?
 
Sv: Min hund ska avlivas

Pappa vill inte hägna in tomten för han tycker staket är fult, även om det är sånt staket som typ inte syns. Tränar agility och sånt 2-3 timmar varannan dag och det tycker han är jättekul. Går långa promenader med honom efter skolan varje dag och varannan helg när jag är hos min mamma ute på landet är han lös och får springa i skogen så mycket han orkar.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Jag är 15 och pappa köpte hunden när han och mamma skildes för typ 1½ år sedan. Vår förra hund fick vi avliva för mamma blev alergisk. Jag har hunden som min egen för pappa tycker han är för jobbig, men det är pappa som står som ägare på alla papper. Vet inte vart han köpte den för det var typ som en överraskning.
 
Sv: Min hund ska avlivas

jag vet inte hur jag ska uppfostra honom.

Om du ser på hur du själv beskriver vad som är problemet (se citat) så ser du kanske själv också vad som är lösningen? Du saknar kunskap och då behöver du skaffa dig det. Kastrering etc löser ju inte alls det problemet.

Din hund verkar stressad, tar för stort ansvar och tror att det är den som ska bestämma vad som händer i er flock. De aktiviteter du beskriver med agility, springa i skogen etc är inte lugnande för hunden. Den behöver lära sig passivitet, att vänta på dig, att koppla av, att det är du och inte hunden som har koll och bestämmer vad som ska hända. Den behöver tänka, lösa problem och få utlopp för sin energi på sätt som inte ställer till problem. Den behöver se att du tar initiativ till roliga, spännande saker som är mycket bättre än allt den själv kan hitta på.

Det är alltså du och inte hunden som behöver mer träning. Om du eller dina föräldrar inte tycker att det är viktigt att prioritera det tycker jag din pappa har rätt. 10 år till med en hund som ingen i familjen kan uppfostra är en katastrof, bättre då att hunden får somna in eller bli omplacerad hos någon som förstår hur den ska hanteras.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Om din pappa erbjuder sig att betala för en kastrering så hade jag tagit det alternativet. Det kommer förhoppningsvis att göra att hunden slutar kissa, dvs markerar, på nya ställen.

Sen hade jag tagit kontakt med Hundungdom i Östersund och sett vad de kan göra. http://www.shu.se/

Nu är det ju dessutom juletider, du kanske kan önska dig en grundkurs i julklapp? :)
 
Sv: Min hund ska avlivas

Sen hade jag tagit kontakt med Hundungdom i Östersund och sett vad de kan göra. http://www.shu.se/

Nu är det ju dessutom juletider, du kanske kan önska dig en grundkurs i julklapp? :)

:bow:
Mycket bra förslag!

Till TS:
Din hund får just nu utlopp för fysisk aktivitet. Den behöver dessutom få arbeta psykiskt. Använda hjärnan.
Börja spåra kan vara en bra start.
Varför inte börja träna lite trick? Rolig aktivitet för både matte och hund. Min husky brukar bli trött och lugn efter at ha tränat trick ett tag, och hon är extremt aktiv.
Tips: finns en sida på facebook där de tränar olika trick med hundarna, de har ett trick i månaden som de ska lära hunden, där kan du säkert få inspiration, sök på hundtrick.
Ge inte upp!
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det faktiskt ligger på din pappas ansvar att betala en kurs till dig och hunden, det var ändå HAN som valde att skaffa hund och även om det i praktiken mer är din hund så är det i grund och botten han som är vuxen och hans ansvar. Men men, alla resonerar kanske inte som jag;)
 
Sv: Min hund ska avlivas

Flera har kommit med råd, men tänkte också på detta..
Köp kisskydd till hunden. Så slipper du det problemet. Finns i djuraffärer.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Tycker väldigt synd om dig, du är för ung för att ha det ansvaret utan stöd och hjälp från dina föräldrar.

Som Ramona sa så ta hjälp från din lokala hundungdomsklubb. Jag är själv fostrad inom hundungdom och det är en riktigt bra organisation. Eftersom de vänder sig till ungdomar är kurserna ofta billiga och man jobbar aktivt för att hålla hela organisationen ung. Tex hade den klubben jag var aktiv i inga kursavgifter. Man betalade medlemsavgift (230:-) en gång om året till SHU och en summa på 200:- som engångsavgift - sedan var alla kurser gratis.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Kolla upp hur mycket det kostar att vara medlem i din lokala hundklubb, sen visar du det för din pappa som en lösning på problemet. Om han ändå inte vill betala kan du väl erbjuda dig att skotta snö hela vintern eller nåt sånt, eller tigg ihop lite hos mamma och övriga släktingar om du har några. Säg till din pappa att kastrering inte är en säker lösning på problemet, en hundklubb med kurser är en mycket säkrare lösning.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Jag blir faktiskt ganska arg på din pappa när jag läser. Det är han som har skaffat hunden och han är den vuxne. Däremed är det hans ansvar och inte ditt att den får allt som den behöver. Nu överlåter han allt på dig och det är oschysst mot en femtonåring. Att sen hota med avlivning av en ung och fullt frisk hund är bara :crazy: Du ska ha all heder för att du verkligen försöker lösa problemet.

Kastrering är ingen patentlösning som tar bort alla era problem. Det verkar ganska konstigt att vara beredd att lägga flera tusen på en operation hellre än typ 800 spänn för en kurs på brukshundsklubben. Du har fått bra tips av andra tycker jag. Du behöver inte kämpa på ensam!

Om det inte funkar, försök omplacera hunden. Det är så väldigt onödigt att ta livet av en frisk hund för att man inte klarar av den. Hunden kan få ett bra liv hos någon annan.
 
Sv: Min hund ska avlivas

:bow:
Mycket bra förslag!

Till TS:
Din hund får just nu utlopp för fysisk aktivitet. Den behöver dessutom få arbeta psykiskt. Använda hjärnan.
Börja spåra kan vara en bra start.
Varför inte börja träna lite trick? Rolig aktivitet för både matte och hund. Min husky brukar bli trött och lugn efter at ha tränat trick ett tag, och hon är extremt aktiv.
Tips: finns en sida på facebook där de tränar olika trick med hundarna, de har ett trick i månaden som de ska lära hunden, där kan du säkert få inspiration, sök på hundtrick.
Ge inte upp!
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det faktiskt ligger på din pappas ansvar att betala en kurs till dig och hunden, det var ändå HAN som valde att skaffa hund och även om det i praktiken mer är din hund så är det i grund och botten han som är vuxen och hans ansvar. Men men, alla resonerar kanske inte som jag;)

Måste bara svara på detta!

Kul att det har spritt sig mera runt om! :D
Vårt mål är att gruppen tillsammans ska ge varandra inspiration, och tips och råd om någon har kört fast med något trick.
Så om du ts vill börja träna trick är du varmt välkommen! :)

Mvh en av Hundtricks admin.
 
Sv: Min hund ska avlivas

KL

Håller med tidigare skribenter.
Vill dock påpeka att du inte får ha hunden lös hos din mamma om den inte kommer på inkallning, skogen är full av vilda djur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
870
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 488
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 643
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp