Bukefalos 28 år!

min hund slickar på mig

Kalaspinglan

Trådstartare
(nu bara haglar det trådar från mig...)

Vad betyder det egentligen när hunden slickar på människor? Jag har hört att det dels beror på att hunden är hungrig och att han "fjäskar".

Min hund slickar på mig massor, jämt och ständigt. Framför allt i örat (uuuuh) och på mina händer. Jag undrar varför han gör det så gärna på mig och inte på husse eller mina föräldrar han ofta träffar...
 
Sv: min hund slickar på mig

hundar slickar varrandra på öron och mungjipor för att visa tillgivelse

När hunden slickar dig på öronen så klappa honom i mungjipan eller öronspetsen för att tala om att det är ömsesidigt ;)
 
Sv: min hund slickar på mig

Ibland när mina hundar slickas så är de kåta, fast jag märker rätt stor skillnad på denna typ av slickande. Den är mer stressig.

Tex om han vet om att en tik löper (jag behöver nödvändigtvis inte lukta tik) eller så. Tillåts naturligvis inte då det blir lite äckligt. :smirk:
 
Sv: min hund slickar på mig

Reykur skrev:
hundar slickar varrandra på öron och mungjipor för att visa tillgivelse

När hunden slickar dig på öronen så klappa honom i mungjipan eller öronspetsen för att tala om att det är ömsesidigt ;)

Att bara klappa om ordentligt betyder att man gillar hunden. I alla fall förstår vår hund det (och kompisarnas). En kram eller liknande går också bra och så snälla ord. Här har vi aldrig klappat i mungipan eller på öronspetsen....
 
Sv: min hund slickar på mig

Okej... så egentligen är det en ganska positiv handling av honom (om han nu inte är kåt, å andra sidan är det väl skönt att han är kåt på mig och inte husse.. hmmm *L*...). Fast jag är nog lite som Shettisar, tycker det är lite äckligt när hundar slickar mig i ansiktet, här i storstan vet man ju inte riktigt vad han har fått i sig i munnen. Uäck..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 443
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
786
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 409
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp