Min hunds märkliga hälsningstaktik

Huggorm

Trådstartare
Jag har en 16 månaders labradortik och hon hälsar alltid på nya hundar genom att lägga sig på rygg inför dom. Som för att visa sig underlägsen. Det märkliga är att hon inte bara gör det mot större och starkare hundar, utan även när hon får hälsa på pyttesmå valpar. Hon är inte ett dugg rädd för andra hundar, hon har enormt självförtroende och älskar alla och räknar med att bli älskad tillbaka. Sedan efter ryggliggande testar hon snabbt gränserna och kan vara så påstridig i sina lekinviter att den andra hunden blir irriterad. Även när hon hälsar på nya människor kör hon ofta samma taktik, men inte alltid.

Vad skall man dra för slutsatser av detta? Det är inget problem, det är snarare smart av henne då hon aldrig hamnar i bråk, men jag ser ju inga andra hundar göra så här så det måste vara lite udda.
 
Ja, det kanske är så enkelt. Andra hundar verkar ju inte direkt konfunderade, de verkar bara tolka det som ett sätt att hälsa
 
Så gör min tik också. Inte alltid längre, men fortfarande ofta mot mindre/yngre/osäkra hundar. Min tolkning är att hon vill visa att hon är helt ofarlig och att de kan våga komma fram och hälsa på henne.

Till exempel gör hon det mot sin lillasyster 10 veckor, när hon märker att liten blivit skrämd av storasysters fart ute, när hon springer mot henne. Hon gör det inte inomhus där lillasyster är mycket kaxigare, där behöver hon i stället styra upp syrran och hennes lek och tala om att hon faktiskt är äldst och har vetorätt 😁
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 080
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 552
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp