Min kaffe/te-mugg

MiaMia

Trådstartare
Vad dricker du ur varje dag och varför gillar du den muggen?
Inspirerad av beskrivningarna vad kaffekoppen innehåller i annan tråd vill jag nu se bilder av det ni dricker ur, gärna med personliga berättelser.
 
Senast ändrad:
Jag har en ovärderlig mugg från IKEA som kostade 5 eller 10 kronor i inköp. Typ ett latteglas i porslin.

Har hittat en till på loppis med skulle vilja ha fler så jag inte behöver oroa mig för att de någon gång ska gå sönder. Men modellen är ca 10 år gammal nu, jag vet inte vad den heter och ingen håller någon koll på små IKEA-saker med obefintligt ekonomiskt andrahandsvärde.

Det bästa 1. Knopparna i botten. Blir aldrig ringar på underlaget och behöver inte tänka på trä/målning när jag ställer ifrån mig den - vilket kan vara överallt, men oftast på fönsterbrädan bredvid soffan.

Det bästa 2. Perfekt form att hålla i, både omkretsens storlek och de tillplattade/välvda "ribborna" som passar fingergreppet perfekt. Spiller aldrig på samma sätt som muggar där man håller i handtaget och "tappar balansen" så koppen tippar snett.
 

Bifogade filer

  • 20220529_073038[1].jpg
    20220529_073038[1].jpg
    161,8 KB · Visningar: 94
Senast ändrad:
Hela muggen. En är rosa, en är vit.
Enkel och funktionell. Är ganska mycket jag. (bortsett från färgvalet) :)
20220529_073026[1].jpg
 
Hemma hos mig har jag den här. Charlotte från Mio. På jobbet har jag en större mugg utan handtag som vi fick när vi började, så alla har likadana. Och hemma hos föräldrarna har jag en fruktansvärt ful kopp med reklam för något transportföretag (typ DHL) som pappa fick på sitt förra jobb. Den är vidrigt ful men fruktansvärt trevlig att hålla i, så mamma brukar ta den i smyg när ingen annan är hemma (hon och pappa har annars matchande koppar där båda ser likadana ut).
86475322-51BA-49D8-800E-2DB2C65CDF94.jpeg
 
Vad dricker du ur varje dag och varför gillar du den muggen?
Inspirerad av beskrivningarna vad kaffekoppen innehåller i annan tråd vill jag nu se bilder av det ni dricker ur, gärna med personliga berättelser.
Just nu är den här favoriten:
477586F7-EDC9-4DFD-B538-D084AE84D046.jpeg


Katterna äter ur matskålar ur samma serie på morgonen så det känns enhetligt att sitta och titta på dem äta ur dessa samtidigt som kaffet intas.

Annars använder jag emellanåt också någon av de 195 muminkopparna som står i skåpet.

Till väsentligheterna; ett öra är helt nödvändigt. Koppar utan öra är odugliga. Först är de för heta att ta i när kaffet hällts upp, när de väl svalnat lite så man inte får tregradiga brännskador på fingrarna - då är kaffet kallt och äckligt.

De få gånger jag tvingas använda odugliga kaffekoppar är tricket att fylla till hälften och bara ha fingrarna högst upp men det ser märkligt ut för utomstående.
 
Min absoluta favorit fick jag i julklapp nu senaste julen. Den är perfektion!

Det är en Victoria & Albert Palmers Silk. Dyr jäkel som bara verkar säljas i tebutiker och liknande :cautious: Har fortfarande inte vågat köra den i diskmaskinen...

Den är lätt och tunn, men stabil och känns rejäl på något sätt. Perfekt form att hålla i och bra öra. Den är precis lagom varm att hålla i när teet är i bra temperatur för att drickas och dessutom tycker jag att mönstret är hur fint som helst.

Tveklöst en av de bästa presenter jag någonsin fått.
20220529_092026-01.jpeg
 
Just nu är den här favoriten:
Visa bifogad fil 91781

Katterna äter ur matskålar ur samma serie på morgonen så det känns enhetligt att sitta och titta på dem äta ur dessa samtidigt som kaffet intas.
Förlåt för OT men är matskålarna till katterna riktiga matskålar eller säljs de som något annat? Min syster samlar på den serien och eftersom hon också har katt hade det varit pricken över i om han också hade en egen skål i samma serie. :D
 
Jag dricker ur den här. Jag köpte fyra stycken på loppis när jag flyttade hemifrån 2011 och det är fortfarande mina favoriter. Tyvärr slog min sambo en spricka i en av dom, så bara tre är i bruk. Önskar att jag kunde få tag på nya, men har inte hittat. Älskar den skeva formen och det är perfekt tyngd i.
 

Bifogade filer

  • 5A7AFBE1-AFBF-495D-B877-78822659F474.jpeg
    5A7AFBE1-AFBF-495D-B877-78822659F474.jpeg
    142,6 KB · Visningar: 100
Förlåt för OT men är matskålarna till katterna riktiga matskålar eller säljs de som något annat? Min syster samlar på den serien och eftersom hon också har katt hade det varit pricken över i om han också hade en egen skål i samma serie. :D

De heter bara Mon Amie ”Skål” 30 cl så de säljs inte för katter som ändamål, men vi tycker de passar utmärkt.

Edit: centiliter såklart, inte centimeter
 
Min älskade temugg, jag fick den av barnen för ett antal år sedan och älskar att det blir en rejäl balja med te.
20220529_101218.jpg

Bruka design jumbo coulor

Kaffe dricker jag ur IKEA s stora pokalglas. :)
På jobbet dricker jag helst ur Rörstrands muggarna Swedish grace, både kaffemuggarna och temuggarna.
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 537
Senast: TinyWiny
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 290
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Om ni enbart fick dricka två koppar kaffe om dagen (eller annan valfri varm favoritdryck). När hade ni valt att dricka dem? Till...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
2 948
Senast: Tilly_85
·
  • Omröstning
Tjatter Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
12 655
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp