Min katt är olycklig

kolblakkur

Trådstartare
Min katt är olycklig. Han är 10 år, lägst i hierarkin här hemma och skulle aldrig göra en fluga förnär. Med handen på hjärtat så har han nog alltid hellre varit ensamkatt.

För ett par veckor sedan så gick en annan katt på honom medan han låg på sitt favoritställe som är i köket. Det måste varit ett rejält slagsmål, det låg tussar på golvet och även en tallrik hade gått i kras. Sedan dess är min katt som förbytt.

Han vistas nu endast i köket och har även börjat urinmarkera till de angränsade rummen nattetid :( Det är tydligt att köket är hans trygghet. Vi har testat Feliway och Zylkene (behandlar katten som gick på honom också, han svarar bra på Zylkene), inget av det hjälper. Vi har testat att sätta lådor där han markerar, helt nya lådor med ny sand - funkar inte.

Går detta att bryta? Har fler katter, vill inte att de ska hoppa på kisståget och börja markera också. Känner att detta måste lösas snarast. Är jag hemskt som överväger avlivning? :( Tycker så synd om honom att han ska behöva må så dåligt.
 
Min katt är olycklig. Han är 10 år, lägst i hierarkin här hemma och skulle aldrig göra en fluga förnär. Med handen på hjärtat så har han nog alltid hellre varit ensamkatt.

För ett par veckor sedan så gick en annan katt på honom medan han låg på sitt favoritställe som är i köket. Det måste varit ett rejält slagsmål, det låg tussar på golvet och även en tallrik hade gått i kras. Sedan dess är min katt som förbytt.

Han vistas nu endast i köket och har även börjat urinmarkera till de angränsade rummen nattetid :( Det är tydligt att köket är hans trygghet. Vi har testat Feliway och Zylkene (behandlar katten som gick på honom också, han svarar bra på Zylkene), inget av det hjälper. Vi har testat att sätta lådor där han markerar, helt nya lådor med ny sand - funkar inte.

Går detta att bryta? Har fler katter, vill inte att de ska hoppa på kisståget och börja markera också. Känner att detta måste lösas snarast. Är jag hemskt som överväger avlivning? :( Tycker så synd om honom att han ska behöva må så dåligt.

Är omplacering uteslutet? Om det är det hade jag övervägt att avliva. Jag har levt med två katter som inte kom överens (eller ja, den högst i rang hade säkert inget emot den andra) men i ett hus stort nog att de hade sina egna utrymmen. Dock hade de ju inget utbyte av varandra och jag får faktiskt dåligt samvete nu när jag ser hur bra katten lägst i rang mår när hon är själv (har varit det i snart ett år).

Jag kan tillägga att jag körde Feliway länge men det hjälpte inte fullt ut även om det gjorde det lite bättre.
 
Är omplacering uteslutet? Om det är det hade jag övervägt att avliva. Jag har levt med två katter som inte kom överens (eller ja, den högst i rang hade säkert inget emot den andra) men i ett hus stort nog att de hade sina egna utrymmen. Dock hade de ju inget utbyte av varandra och jag får faktiskt dåligt samvete nu när jag ser hur bra katten lägst i rang mår när hon är själv (har varit det i snart ett år).

Jag kan tillägga att jag körde Feliway länge men det hjälpte inte fullt ut även om det gjorde det lite bättre.
Uteslutet och uteslutet...skulle det vara till någon vi redan känner, så är omplacering ett alternativ. Annars känner jag mest att jag hellre avlivar än att han eventuellt hamnar hos fel person. Han är ändå 10 år och har haft ett mycket bra liv fram tills nu.
 
Med min erfarenhet: det går inte att bryta. Jag hade två kullbröder, efter många år havererade det mellan dem. Den mobbade katten mådde apa, det var förfärligt att se. Han var bara trygg i mitt knä så där tillbringade han all vaken tid. När jag var på jobbet pinkade han.

Det slutade med avlivning (han hade även FORL och begynnande njurproblem).
 
Min katt är olycklig. Han är 10 år, lägst i hierarkin här hemma och skulle aldrig göra en fluga förnär. Med handen på hjärtat så har han nog alltid hellre varit ensamkatt.

För ett par veckor sedan så gick en annan katt på honom medan han låg på sitt favoritställe som är i köket. Det måste varit ett rejält slagsmål, det låg tussar på golvet och även en tallrik hade gått i kras. Sedan dess är min katt som förbytt.

Han vistas nu endast i köket och har även börjat urinmarkera till de angränsade rummen nattetid :( Det är tydligt att köket är hans trygghet. Vi har testat Feliway och Zylkene (behandlar katten som gick på honom också, han svarar bra på Zylkene), inget av det hjälper. Vi har testat att sätta lådor där han markerar, helt nya lådor med ny sand - funkar inte.

Går detta att bryta? Har fler katter, vill inte att de ska hoppa på kisståget och börja markera också. Känner att detta måste lösas snarast. Är jag hemskt som överväger avlivning? :( Tycker så synd om honom att han ska behöva må så dåligt.

Hur många katter är det allt som allt? Går de ut också eller är alla innekatter?

Krånglig situation. Om det inte går att omplacera av någon orsak, och kissarnas gruppdynamik är ingrodd så är det svårt att påverka.

- och nej jag tycker inte att det är hemskt att överväga avlivning. Särskilt inte på en lite äldre katt som kanske redan flyttat runt och är lite orolig i grunden. Men jag håller med @EmmaW om att kolla upp den hos Vet först så att det inte är något fysiskt fel.
 
Svarar lite generellt:
Jag har svårt att tänka mig att det är något fysiskt fel, men jag kommer ta honom till veterinär i veckan som kommer. Hittar de inget där så får han nog somna in :( Han kissmarkerar nämligen inte om man låser in honom på kontoret nattetid. Markeringarna är koncentrerade till ett rum, och det är köket. Det är även det rummet han ligger i dygnet runt. Även om man behandlar eventuell sjukdomsbild, så finns ju ändå hans otrygghet kvar. Den andra katten har varit väldigt lugn sedan han fick Zylkene, sover hos oss i sängen hela natten och är på ovanvåningen och sussar hela dagarna. Ändå markerar den andra katten mer än tidigare, trots att de är på vars ett våningsplan dagarna i ända.
 
Imorgon flyttar kissen på prov. Känns otroligt tufft, han är min favorit av de katterna vi har :( Men måste ge honom denna chansen, får inte vara ego. Han flyttar till en tjej som jag känt i 20 år. Hon är villig att kattanpassa hela huset för honom, pratar redan om hur hon ska lösa det med växterna osv.
 
Imorgon flyttar kissen på prov. Känns otroligt tufft, han är min favorit av de katterna vi har :( Men måste ge honom denna chansen, får inte vara ego. Han flyttar till en tjej som jag känt i 20 år. Hon är villig att kattanpassa hela huset för honom, pratar redan om hur hon ska lösa det med växterna osv.

Håller tummarna hårt för att det fungerar!
 
Imorgon flyttar kissen på prov. Känns otroligt tufft, han är min favorit av de katterna vi har :( Men måste ge honom denna chansen, får inte vara ego. Han flyttar till en tjej som jag känt i 20 år. Hon är villig att kattanpassa hela huset för honom, pratar redan om hur hon ska lösa det med växterna osv.
Hur har det gått!? :)
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Imorgon flyttar kissen på prov. Känns otroligt tufft, han är min favorit av de katterna vi har :( Men måste ge honom denna chansen, får inte vara ego. Han flyttar till en tjej som jag känt i 20 år. Hon är villig att kattanpassa hela huset för honom, pratar redan om hur hon ska lösa det med växterna osv.


Jag är också nyfiken, håller tummarna för kisse i sitt nya hem! :heart
 
10 år är ingen ålder, du har aldrig funderat på att låta den andra katten flytta istället om det inte funkar hos kompisen och katten är frisk?
 
10 år är ingen ålder, du har aldrig funderat på att låta den andra katten flytta istället om det inte funkar hos kompisen och katten är frisk?
Som jag skriver in trådstarten: han har nog alltid velat vara ensamkatt. Så att flytta på den andra katten hjälper nog tyvärr inte. Sedan katten åkte till min vän så har stämningen mellan de andra katterna blivit mycket bättre. den var bra innan, men nu är de verkligen tighta.
 
Som jag skriver in trådstarten: han har nog alltid velat vara ensamkatt. Så att flytta på den andra katten hjälper nog tyvärr inte. Sedan katten åkte till min vän så har stämningen mellan de andra katterna blivit mycket bättre. den var bra innan, men nu är de verkligen tighta.
Trodde du hade två katter.
 
Som jag skriver in trådstarten: han har nog alltid velat vara ensamkatt. Så att flytta på den andra katten hjälper nog tyvärr inte. Sedan katten åkte till min vän så har stämningen mellan de andra katterna blivit mycket bättre. den var bra innan, men nu är de verkligen tighta.


Men hur gick det med den som flyttade? Har du fått ngn kattrapport?
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 615
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 018
Senast: MJLee
·
D
Katthälsa Hej, Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: Tispe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp