Bukefalos 28 år!

Min katt bråkar med grannkatten :(

W

WeeMan

Min katt kom till familjen för ca en månad sen.. för 1 vecka sen började vi släppa ut den.. sen dess har han haft många bråk med grannkatten som förut var helt ensam i området. Är rädd att nån av dom kommer ha ihäl varandra förr eller senare :( nån som vet vad jag ska göra?

ps. vet inte vem av grannarna som äger den andra katten
 
Det enda du kan göra (som jag kan komma på) är att inte släppa din katt lös ute. Grannkatten ser nämligen nykomlingen som en rival och inkräktare så slagsmålen kommer antagligen fortsätta ett tag till. Är din katt kastrerad? Är grannkatten kastrerad? Om inte så är kastrering något att tänka på. Dels för att det är onödigt att fertila hanar tillåts springa lösa och sätta kattungar på fertila honor (givetvis bör även honkatter som vistas lösa utomhus kastreras) men även för att minska risken för att katten skall hamna i slagsmål.
 
ja han är kastrerad, och han har haft ett bråk även efter det. att hålla en katt som är van att springa ute, inomhus vore ju nästan djurplågeri så det är nog ingen bra lösning :(
 
Tja, endera så ger sig en av dem och det blir frid och fröjd. Annars har du problem och egentligen bara tre lösningar:

1. Ha din katt inne (Jag förstår om det inte skulel fungera)
2. Omplacera din katt
3. Försöka nå en deal med grannen om att ni släpper ut katterna i skift och se om det fungerar (t ex grannens katt ute nätter, din dagar, din ute varannan dag, grannens varannan dag).

Jag förstår ditt dilemma till fullo. Jag fick avliva förra katten för den inte drog jämnt med en av grannkatterna. I korthet var grannkatten en jävla tyrann och hade varit i många år. Min spöade skiten ur grannkatten och talade om att det nu var ny kung i byn. Grannkatten vägrade ge upp och fick kompanistryk gång på gång. Grannarna började plötsligt tycka såå synd om sin katt som fick stryk 8det var inte ett dugg synd om någon katt enligt grannarna när grannkatten spöade skiten ur byns alla andra katter) och krävde att min katt skulle bort. Jag försökte omplacera honom men intresset var noll så han fick sluta sina dagar. (han var kastrerad, grannkatten med, och min hade levt vild i flera år, jag försökte ha honom inne medan jag försökte omplacera men han mådde psykiskt skit av att vara innekatt och det blev ohållbart).

Enda positiva i hela den tragiska historien är att grannkatten tror att min nya kattunge är en reinkarnation av den gamla och inte har krökt ett hårstrå på henne.)

Men slåss de och ingen viker sig för den andra så har man Problem med stort P.
 
Har de "bara" bråkat en vecka finns det ju en chans att det lugnar sig, det kan ta ett par veckor för vuxna katter att göra upp och tillsist acceptera varandra.
Håller tummarna för att de lugnar ner sig...
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
704
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 858
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp