Min katt har Eosinofili?

Mirabell

Trådstartare
Var nyss hos vet. & för att göra årsvaccineringen på min kisse.

Tog samtidigt upp det område hon har under halsen som verkar klia en del & som blir sårigt av allt kliande.

Han sa då genast att det var "Eosinofili" & hon fick någon spruta som ska göra att det slutar klia.

Men tydligen så vet man inte vad detta beror på, kan bero på maten, kattsanden mm. tydligen.

Här så ger man henne "fint" foder redan, ska man genast byta till allergifoder då tro?

Hon är 2 år & har aldrig varit sjuk förut.

Någon som har någon erfarenhet av detta?
 
Sv: Min katt har Eosinofili?

Eusofina granulom. Det är foderallergi. OCh då är det ENBART specialfoder som gäller. Troligtvis, så är det fiskprotein den inte tål och då kan du INTE köpa vanligt foder till katten utan vetfoder för katter med allergiproblem. HAr själv en katt med det. HAr mailat dig ifall du vill ha en PDF fil om det
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min katt har Eosinofili?

Min mammas ena katt har foderallergi, det är bara specialfoder från veterinären som hjälper henne.
 
Sv: Min katt har Eosinofili?

Foderallergi är jättevanligt! Att det bara skulle vara specialfoder som hjälper är en modifierad sanning, det beror på vad katten är allergisk emot. Vanligast är fisk, majoriteten av torrfodren idag innehåller fisk eller fiskolja av nått slag. Så det man kan göra är att börja utesluta. Äter katten torrfoder eller blötmat? Många katter verkar klara sig bättre på blötmat eftersom den oftast innehåller färre olika saker. James Wellbeloved är ett foder som endel allergikatter klarar också. Jag bytte från Royal Canin till Olivers på min och hon har inte visat några symptom än, så det verkar funka på henne. Helst vill jag ju förstås ge blötmat, men när kattskrällena vägrar så får man ta det bästa av det dåliga liksom.
 
Sv: Min katt har Eosinofili?

Är James Wellbeloved och Olivers mat från kattaffärerna? För det är inget jag känner till från veterinärhyllan... Vet du om de märkena är lite billigare? Det är lite dyrt med RC:s, de har höjt till 580 kr/4,5 kg hypoallergenic nu. :mad:
 
Sv: Min katt har Eosinofili?

Är James Wellbeloved och Olivers mat från kattaffärerna? För det är inget jag känner till från veterinärhyllan... Vet du om de märkena är lite billigare? Det är lite dyrt med RC:s, de har höjt till 580 kr/4,5 kg hypoallergenic nu. :mad:

James Wellbeloved finns hos endel djuraffärer. Olivers köps från deras egen hemsida. Priset har jag inte jämfört, min katt tål bara Olivers och då köper jag det. Oavsett pris. Men det finns priser på hemsidan (googla, man får ju inte länka) och foderbilen har nog JWB så du kan kolla priset på den där.

Edit: Tror inte dom är så dyra som allergifodret dock.
 
Sv: Min katt har Eosinofili?

Jag har kollat runt på sidorna, men jag tror nog att jag får behålla hyperallergifodret. Sune är ju riktigt allergisk och bara han äter den maten så är han jättefin, synd att experimentera. Fast man önskar ju ändå att det kunde finnas billigare allergimat...

Nu när jag skiljer katterna åt vid fodring blir det också billigare då den andras mat är betydligt billigare, även om den också är från vet. Det går ju sisådär, men nån gång ska de väl fatta att man måste äta när chansen finns? :confused:
 
Sv: Min katt har Eosinofili?

Eusofina granulom. Det är foderallergi. OCh då är det ENBART specialfoder som gäller. Troligtvis, så är det fiskprotein den inte tål och då kan du INTE köpa vanligt foder till katten utan vetfoder för katter med allergiproblem. HAr själv en katt med det. HAr mailat dig ifall du vill ha en PDF fil om det

Detta är helt fel. Eosinofila granulom är hos katt ett mycket ospecifikt symptom på hudsjukdom. Orsaken kan wara allt från allergi (absolut inte bara foderallergi utan äwen loppallergi och atopi) till dermatofyter. Katter som har en foderallergi kan lika gärna reagera på nöt som fisk.
 
Sv: Min katt har Eosinofili?

Man bör göra en ordentlig utredning innan man sluter sig till att katten lider aw foderallergi eller för den delen någon annan sjukdom.

Eosinofila granulom runt halsen så här års beror ofta på en allergisk reaktion mot loppor eller tom fästingar. Man bör som en första åtgärd skydda katten mot sådana ektoparasiter genom att behandla den med Frontline eller kanske Adwantage. Om detta ej ger önskad effekt kan det wara idé att testa katten för foderallergi mha en sk eliminationsdiet. Då är det antingen hydrolyserat foder (Hypoallergenic, z/d, HA m fl) eller hemlagad diet som gäller. Innan man gör detta bör man förstås ha uteslutit alla andra orsaker som hudinfektioner, öronskabb mm.

Wad war det för spruta katten fick?
 
Sv: Min katt har Eosinofili?

Komme rinte ihåg vad det var för spruta, men någon typ av kortison? Hmm dumt, jag kommer inte ihåg.

Men jag prövar att ge henne något annat foder tror jag
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 375
Senast: cirkus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
8 795
Senast: mollyphlox
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 518
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp