Min katt trivs inte

emmawallenborg

TrÄdstartare
Min fina katt trivs inte😿 Han Ă€r nu 2,5 Ă„r och har varit innekatt i lĂ€genhet hela livet. Vi bor pĂ„ 6:e vĂ„ningen mitt i stan, sĂ„ att gĂ„ ut Ă€r inget alternativ. Oavsett hur mycket lek och aktivering han fĂ„r sĂ„ kĂ€nns det som han inte trivs. Han gĂ„r runt planlöst och jamar, krafsar pĂ„ skĂ„p och för oljud som jag gissar Ă€r för att fĂ„ uppmĂ€rksamhet dĂ„ han Ă€r understimulerad. Detta kan hĂ„lla pĂ„ i flera timmar. Men det vĂ€rsta Ă€r att han attackerar sin kattkompis flera gĂ„nger om dagen. Den andra katten Ă€r mycket mindre och kan inte försvara sig, sĂ„ det slutar med att lilla katten skriker för att hon inte kommer loss och han river henne och biter bort stora tussar av pĂ€ls.

Jag tror att Lucifer som han heter skulle mÄ bÀttre av att fÄ gÄ ut. Har kanske möjlighet att flytta honom till stallet och att han dÄ fÄr bli stallkatt. Han har dock knappt satt sin tass utomhus sÄ vet inte alls hur det skulle fungera. Vad hade ni gjort?

HjÀlp en förkrossad matte.
 
Min fina katt trivs inte😿 Han Ă€r nu 2,5 Ă„r och har varit innekatt i lĂ€genhet hela livet. Vi bor pĂ„ 6:e vĂ„ningen mitt i stan, sĂ„ att gĂ„ ut Ă€r inget alternativ. Oavsett hur mycket lek och aktivering han fĂ„r sĂ„ kĂ€nns det som han inte trivs. Han gĂ„r runt planlöst och jamar, krafsar pĂ„ skĂ„p och för oljud som jag gissar Ă€r för att fĂ„ uppmĂ€rksamhet dĂ„ han Ă€r understimulerad. Detta kan hĂ„lla pĂ„ i flera timmar. Men det vĂ€rsta Ă€r att han attackerar sin kattkompis flera gĂ„nger om dagen. Den andra katten Ă€r mycket mindre och kan inte försvara sig, sĂ„ det slutar med att lilla katten skriker för att hon inte kommer loss och han river henne och biter bort stora tussar av pĂ€ls.

Jag tror att Lucifer som han heter skulle mÄ bÀttre av att fÄ gÄ ut. Har kanske möjlighet att flytta honom till stallet och att han dÄ fÄr bli stallkatt. Han har dock knappt satt sin tass utomhus sÄ vet inte alls hur det skulle fungera. Vad hade ni gjort?

HjÀlp en förkrossad matte.
Jag hade försökt omplacera honom istÀllet. Jag tycker det Àr grymt att slÀppa en innekatt som stallkatt, fÄr han komma inomhus eller blir han förpassad till stallet pÄ heltid? Hur Àr det med andra katter i omgivningarna, riskerar han att bli bortjagad?
 
Det Àr i stallet pÄ heltid isÄfall, dock med uppvÀrmd sadelkammare. Sedan kan jag ju alltid ta hem honom till lÀgenheten om det Àr kallt eller om han verkar trött.

Vet att det finns minst 1 annan katt i byn men har aldrig sett nÄgon i nÀrheten av gÄrden. Min katt Àr superstor, vÀger ca. 10kg (ena förÀldern ska vara Maine coon) sÄ han Àr ganska respektingivande nÀr han kommer.
 
Stallkatt lĂ„ter inte alls som ett passande liv enligt mig. Jag skulle istĂ€llet försöka omplacera till nĂ„gon som kan fortsĂ€tta ha honom inne, och helst dĂ„ som ensam katt eftersom han Ă€r sĂ„ hĂ„rdhĂ€nt med din andra katt. Även innekatter kan fĂ„ tillgĂ„ng till utevistelse, men dĂ„ Ă€r det fixa nĂ„gon slags sĂ€ker rastgĂ„rd (t ex nĂ€ta in balkongen) och/eller koppeltrĂ€na som gĂ€ller. Har du inte möjlighet att lösa det och se om det blir skillnad sĂ„ Ă€r det nog bĂ€ttre att han flyttar till nĂ„gon som kan.

Jag har sjÀlv utekatt sÄ jag Àr inte av princip emot det, men jag anser att de helst ska vÀnjas successivt vid det frÄn ung Älder, och inte ens dÄ Àr det alla katter som passar för den livsstilen. Man fÄr se till individen.
 
Tack för era svar. Det Àr svÄrt att veta hur man ska tÀnka.

Du kan inte bara slÀppa ut en katt som varit inne hela sitt liv. Det Àr en enorm omstÀllning, bÄde helt nya sov-, Àt-, och toalettplatser, men Àven hur man undviker att bli skadad av hÀstarna, att bli pÄkörd av en bil, etc. Det finns mÄnga vÀldigt konkreta faror i ett stall. Den ska ocksÄ lÀra sig hitta, att försvara revir, om den blir skrÀmd och rusar ivÀg ska den hitta tillbaka. VÀnd pÄ det och tÀnk - hade du haft en hund med problembeteende som du beskriver, hade du Àven slÀppt ut den ensam större delen av dygnet pÄ en helt ny plats?

Jag förstÄr din idé, men tÀnk omplacering, eller kanske om du kan ta med katten ut i koppel i ditt nÀromrÄde? Bara att springa och nosa runt i hyreshusets trapphus Àr spÀnnande för ett katt och ger mycket stimulans om den aldrig varit utanför dörren. :)

Vill du ÀndÄ att den ska bli utekatt pÄ en gÄrd sÄ vÀnj in lÄngsamt och i etapper.
 
Jag har haft flera katter som har gĂ„tt ifrĂ„n att vara innekatter till att vara ’katter pĂ„ landet’, i vuxen Ă„lder, dvs dom gĂ„r fritt ute men fĂ„r komma in om de vill. Jag har dock aldrig lĂ„tit ngn bara vara i stallet Ă€ven om de givetvis Ă€ven Ă€r dĂ€r. Det har gĂ„tt alldeles utmĂ€rkt f katterna att stĂ€lla om och snabbt! De fĂ„ngar möss och beter sig som om de aldrig har gjort annat. Instinkterna sitter djup hos katter! Jag hade försökt hitta just ett sĂ„dant hem till din katt!
Det enda jag har varit rÀdd för Àr trafiken, men nÀrmsta lite större vÀg ligger 600-700 m bort och mina katter tycks inte gÄ sÄ lÄngt och ingen har blivit pÄkörd.
 
Jag har ocksÄ haft flera katter som jag tagit över just för att dom inte klarat att vara innekatt pÄ heltid, ungefÀr som jag uppfattar Ts katt.
Jag bor pÄ landet med stall och med vÀg utanför och det har inte varit problem med en enda av katterna att anpassa sig till ett inne/ute-liv med andra djur (hÀstar och hundar) och trafik.

Den jag har nu var i princip vildkatt nÀr han kom till oss som 1,5-Äring, bara van att gÄ in med flocken för att Àta. Han var inte ens klappad pÄ... Han Àr en lika gosig innekatt som vaktig utekatt och hade heller inga problem att anpassa sig till vÄrat liv, eller att gÄ pÄ lÄda inne.

Katter Àr oerhört intelligenta och hamnar dom som inne/ute-katt hos nÄgon sÄ trivs dom i de flesta fall ypperligt - bara dom fÄr bestÀmma nÀr dom ska vara inne eller ute... :angel::p:heart
 
Hur ser miljön ut för katterna? Liggplatser pÄ olika höjder, klösmöbler? Kanske tom hyllor i olika höjder pÄ vÀggarna som skapar "vÀgar" (det skulle jag ha om mina vÀggar gick att borra i pÄ ett vettigt sÀtt..!) ? Förutom lek och den typen av aktivitet, sÄ har mÄnga katter ett stort behov av stÀllen att placera sin lukt etc. Det ger ocksÄ möjlighet till andra typer av stimulans. Miljöberikning, alltsÄ :)
 
Är alla dina katter kastrerade?
Har du vart med katten till veterinÀren och kollat sÄ beteendet inte beror pÄ smÀrta/sjukdom?
 
Är alla dina katter kastrerade?
Har du vart med katten till veterinÀren och kollat sÄ beteendet inte beror pÄ smÀrta/sjukdom?
BÄda katterna Àr kastrerade. Vi var hos veterinÀren i vÄras senast och dÄ var allt bra. Men absolut, man kan ju kolla igen.
 

Liknande trÄdar

KatthÀlsa Nu har jag tröttnat pÄ att fÄ mina hÀnder sönderklösta av min katt. Hon Àr nu tio mÄnader gammal och ingen annan Àn jag och min pojkvÀn...
2
Svar
21
· Visningar
5 171
Senast: Ponnyfoton
·
M
Övr. Katt Har tagit emot en vuxen honkatt pĂ„ snart tvĂ„ Ă„r. JĂ€ttemysig och social snĂ€ll katt. Hon Ă€r dock van att vara inne (inne och ute i...
2
Svar
23
· Visningar
2 926
Senast: thoora
·
Övr. Katt Virrig rubrik, men ska försöka förklara mig. Jag och min sambo har bestĂ€mt oss för att köpa katt/er i höst. Vi bor centralt i en...
Svar
10
· Visningar
1 754
Senast: Elina8
·
Övr. Katt Jag har precis fĂ„tt hem en vuxen hankatt som vi troligen ska ta över dĂ„ förra Ă€garen inte kan ha honom kvar. Detta Ă€r en stor, aktiv...
Svar
3
· Visningar
7 133
Senast: Etienne
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp