Min kisse föll ut från 3e våning!

Sv: Min kisse föll ut från 3e våning!

Likväl är det en brottslig handling att inte hindra sin katt från sådana fall. Kanske nått att tänka på? Över 5 m SKA katten vara under uppsikt, kopplad eller innätad. Allt enligt djurskyddslagen.
 
Sv: Min kisse föll ut från 3e våning!

JAG HAR HITTAT HENNE!!!! Helt överlycklig!

Åh vad härligt att det slutade väl!

Min katt trillade ut genom fönstret på tredje våningen när han var runt året gammal, ner på asfalt. Han var borta i tre eller fyra dagar, och jag satte upp lappar runt gården/tvättstugan/soprummet med en gång, pratade med grannar (framförallt de med hund som rör sig ute ofta), var förstås ute och ropade.. Han satt utanför porten en kväll när jag kom hem från jobbet bara sådär! Välbehållen sånär som på att han slog ut halva huggtanden på ena sidan, veterinären friskförklarade honom med en gång, han var lite uttorkad och "tufsig" bara, och tanden är kvar som ett minne än idag, sex år senare, att peta igen fönstret ordentligt efter mig ;)
 
Sv: Min kisse föll ut från 3e våning!

kl

Vad skönt att det gick bra till slut! Katter landar ju på tassarna så oftast blir det nog inga skador :)
 
Sv: Min kisse föll ut från 3e våning!

kl

Vad skönt att det gick bra till slut! Katter landar ju på tassarna så oftast blir det nog inga skador :)

Farligt tankesätt. Så vanligt är det att det numera finns en lag om just katter på balkonger/i fönster över 5 m upp.

http://www.agria.se/katt/artikel/regel-for-katter-pa-balkong
– Förutom frakturer är det vanligt att urinblåsan spricker vid nedslaget. Käkfrakturer och sprickor i gomtaket är inte heller ovanliga. Dessutom kan kattens lungor punkteras av fallet och diafragmabråck uppstå, säger Lotta Gunnarsson.
 
Sv: Min kisse föll ut från 3e våning!

Det verkar ändå som att de flesta katter klarar sig (om man utgår ifrån att de i den här tråden ändå representerar någon medelsvensson). Sen är det ju självklart hemskt om det skulle bli skador och det är ju bra att det finns lag nu (dessvärre är det nog få som vet om den, jag hade t.ex. inte hört talas om den. Fast jag bor å andra sidan inte i hus med balkong...)
 
Sv: Min kisse föll ut från 3e våning!

Nej, det krävs ju att man kollar nya lagar själv. Vilket många tyvärr inte gör, fast det är enkelt.
 
Sv: Min kisse föll ut från 3e våning!

Inte djurskyddslagen!
Dessutom specifikt om att lämna katten ensam på balkongen.
Så det som TS råkat ut för kan inte anses straffbart!!!!
Ska man i en sån här tråd börja beskylla för olagligheter så skall det vara korrekt.
PL
 
Sv: Min kisse föll ut från 3e våning!

Tja, man kan bli dömd för att inte ha följt djurskyddsbestämmelserna, så uppenbarligen tycker andra att det är en lag?
 
Sv: Min kisse föll ut från 3e våning!

Ska vi sätta upp skyddsnät runt alla träd också?

Har plockat ner katter som inte vågat klättra ner, en katt är hal om den börjar sprattla. Tycker det är lite brutalt att lyfta i nackskinnet om det inte behövs. Andra katter vill då rakt inte bli fångade så de hoppar. Är det då öppet in hemma så springer de oftast hem, men visst blir det skador, än så länge inte mer en rejält svullen tass men inget brutet. Rätt otroligt igentligen, det var 24m ner till marken!

Sett hur många katter som trillar och hoppar från hög höjd varje dag så händer det tack och lov inte så många skador trots allt.

Man vill ju att de kommer hem och ligger och spinner som vanligt!
Ptr
 
Sv: Min kisse föll ut från 3e våning!

Visst kan man, men inte i detta fallet eftersom det som står i FÖRESKRIFTEN inte handlar om öppna fönster!
En skillnad mellan djurskyddslag o föreskrifter är att de senare är mer öppna för tolkningar om de inte är prövade i domstol tidigare.
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 692
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 815
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp