Min kompis sambo flirtar med mig

enannan

Trådstartare
Var börjar jag ens... Jag bytte jobb för några månader sedan och en av mina närmaste kollegor är en man som jag känner sedan tidigare. Först och främst som min kompis sambo, men vi har gått i samma klass på gymnasiet för många år sedan också. Jag har alltid gillat honom, han är smart och rolig, men är också typen som kan upplevas som lite to much. Typiskt flirtig typ, och en fysisk person som gärna kramas/dunkar i ryggen/lägger en hand på ens axel. Absolut inte obehagligt på ngt sätt, han är inte gränslös (och nu i covidtider håller han en annan distans), men rätt högljudd och lite "flaxig".

Just för att han är flirtig som person reagerade jag inte först på att han gav mycket komplimanger och så, men det har eskalerat och det han säger har blivit mer... intimt. Det kan vara saker som "Wow, du är verkligen snygg idag" eller "Svårt att slita blicken från dig när du har den där klänningen". Initialt tänkte jag att jag bara inbillade mig att han var mer flirtig med mig än med någon annan kvinna på jobbet, men nu kan jag med säkerhet säga att han flirtar, ibland pinsamt uppenbart, med mig. Det är inte bara ord, utan kroppsspråk och annat också.

Jag önskar att det enda dilemmat var hur jag skulle ta upp det med honom och eventuellt med min kompis (vi är inte bästisar, men jag skulle säga att hon är en nära vän), men det värsta är att jag gillar hans uppmärksamhet. Jag vill inte att han ska sluta och det skäms jag för. Jag har inte för avsikt att vara otrogen och jag vill verkligen inte leva ihop med honom eller så, men jag drömmer om honom ibland på nätterna och fantiserar om honom på dagarna. Jag tror inte det har så mkt att göra med just honom egentligen utan mer att det är en så härlig känsla att vara åtrådd liksom. Samtidigt är ju beteendet förkastligt från hans sida, jag fattar ju det.

Vad gör jag? Mina tankar spretar verkligen åt alla håll och kanter just nu. Alltifrån "Låt det vara" till "Konfrontera honom direkt". Och däremellan, i mina svagaste stunder, vill jag helst av allt flirta tillbaka.
 
Den här killen är vad man kallar "a can of worms". Med andra ord, om du väljer att öppna den så kommer det bara komma skit ur den. Det vet du ju redan, det hörs. Sen är det ju inte fel med lite uppskattning i sig, man kan suga upp det och bli en decimeter längre. Men så kan det bli ett sänke istället för att det landar på en plats i en där man tvivlar på sig själv, där man känner sig otillräcklig och då blir det lätt snarare ett beroende än något som höjer en. En killes (eller vem som helsts för den delen) uppskattning ska inte fylla ett hål i en, och jag får intrycket av att det har blivit så med hans godkännande av dig. För det är väl det det är egentligen, inte att han är en god vän du kan anförtro dig åt utan någon som flirtar fast han varje dag väljer att bo och ha en kärleksrelation med din vän?
Jag skulle råda dig att rakt kommunicera att du inte vill ha den sortens kommentarer av honom mer, att ni är kollegor och han din väns sambo. Punkt. Det blir lättast i längden. Sen väljer man såklart inte alltid att göra det som blir bäst och lättast såklart, men det är bra att inte bar bli passagerare i sitt eget liv för att någon snubbe vill flörta med förbjuden frukt. 🤷‍♀️
 
Tror inte det hjälper ett dugg att konfrontera honom. Såna personer vet utmärkt vad dom håller på, men lyckas sig ofta att hålla sig i någon grå-zon, så dom kommer undan med det. Tvärt om, så kan det lätt bli så om du konfronterar honom att han då går till sambon och då blir du gjort på boven. Det är sett innan till 100-tals exempel. Någonstans handlar det ju om etik och moral, om man är "öppen" eller poly, så har man klara spel-regler till hur man skall bete sig, dom som är vettiga i såna relationer går inte och stöter på kollegor och nära kompisar.
Problemet med såna människor som beter sig som honom är ju någon form av gränslöshet, han bryr sig inte ett dugg om hur det påverkar dig eller hur det skulle påverka hans sambo, eller er relation när detta kommer fram i ljuset. Förstår du kan gilla uppmärksamheten, är bra du är ärlig om detta, men oavsett nästan hur du agerar så kommer du nog "få problem". Många gånger känner jag till folk som berättat för fru/sambo och väldigt ofta tar dom oavsett vad sin man's parti och det återigen blir vridit så du är den som betet sig fel.

Min personliga moral är att jag hade berättat för sambon/fru etc. Jag är väldigt ärlig och rak, har en väldigt hög nivå av etik och beter mig så som jag vill andra skulle göra för mig. Men jag hade också varit beredd på att det kanske betyder man då förlorar den relationen med henne, men jag är hellre ärlig än att skulle skydda en sån mansgris. Detta mest för att sambon då får sanningen, för såna män dom ljuger, manipulerar och drar ner dom som är ihop med dom, så känner jag själv att jag gjort mitt och resten får hon sköta själv.

Har varit i en typ liknande sits innan, vart jag hade en man som va otrogen bakom ryggen på mig, och jag va inte ett dugg arg på kvinnan som varit "med", men arg över hon inte hade berättat vad som pågick till mig, för då hade jag lämnat idioten (vilket jag gjorde när jag fick reda på allt) och kunnat ta mitt egna beslut med alla kort på bordet. Jag kände henne med, vet hon skämtes som fan när allt kom fram, men all min ilska blev riktad mot honom. Det va han som ljugit för mig och hållit på.

Om man vill hålla på med massor människor samtidigt, så får man ju vara öppen om detta, men tyvärr många personer som han jag dejtade, som vill ha tryggheten av en partner, samtidigt som dom själva inte kan hålla sig i brallan. Kan säga han va ordentligt svartsjuk mot mig med, så han hade aldrig någonsin kunnat vara i ett öppet förhållande, han ville bara käka tårtan och ha den samtidigt.

Dom saknar verkligen empati och medkänsla för andra människor, och tror man kan bete sig precis hur man vill.

Även om du inte vill berätta för din vän, så är ditt bästa sätt att hantera detta på att kapa al kontakt med honom och om han hör av sig på chat/email etc så skriver du att du inte vill prata med honom om saker som inte är strikt jobb-relaterat och sedan blocka/ta bort honom på alla personliga sociala medier. Kapa banden och komma vidare. Han kommer dra ner dig med honom om du låter det fortsätta.

Jag skulle också säga att sannolikheten att han håller på med många andra kvinnor än endast dig är VÄLDIGT stor. Även om du känner dig speciell, så är det nog väldigt troligt att han har försökt samma med andra kollegor och håller på med många samtidigt. (Tinder, dejting apps etc, you name it) - I have seen all of that before.
 
Jag tycker tvärtom från andra som svarat att du ska njuta av uppmärksamheten, men ta den för vad det är.

Om du inte vill ha honom så ska du ju inte uppmuntra beteendet med att vara likadan tillbaka, men jag hade heller inte försökt att uppfostra honom eller säga någonting till hans sambo. Låt den björnen sova! Njut av uppmärksamheten du får.
 
Jag tycker tvärtom från andra som svarat att du ska njuta av uppmärksamheten, men ta den för vad det är.

Om du inte vill ha honom så ska du ju inte uppmuntra beteendet med att vara likadan tillbaka, men jag hade heller inte försökt att uppfostra honom eller säga någonting till hans sambo. Låt den björnen sova! Njut av uppmärksamheten du får.
Jag håller med, jag tycker inte att flirta är att vara otrogen. Utan det kan vara trevligt, om man tycker det är obekvämt så är det bättre att säga till om man tycker den andra går över gränsen, när hen går över gränsen.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 454
Senast: Sootie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp