Min kompis vän skall betäcka sitt sto

C

CaBang

Denna vän vet vi att hon inte alls har så bra med pengar. haft det svårt sista året med pengar och att ha 3 hästar som hon inte har råd med egentligen och har inget riktigt eget hem (bor hos sin pojkvän som betalar boendet osv, hon köper ibalnd hem lite mat osv),hon har inget körkort,ingen bil eller transport.
Vi fattar inte hur hon har råd med 3 stallhyror, visserligen är det 2 stora hästar och en ponny, men endå. ponnyn kostar den oxå.Nu skall hon betäcka sitt halvblods sto.
vi undrar,hur ska hon har råd med det?

Vi vet att hon bara har ut ca 12 tusne i månaden efter skatt, och ponnyns stallhyra jobbar hon av i stallet samt låter stallägarens dotter får rida och tävla på ponnyn. Ponnyn kostar henne hovslagare i stort sett plus vetrinär vård då och då.

åter till stoet hon skall betäcka.

Först kostar det att få hästen til stationen som hon själv vill betcäka hästen på( för dte går ju självklart inte här hemma,ett par km bort inte:grin: )
iaf dte är 35 mil enkel resa til betäcknings stationen.
min kompis frågade varför enda dit, och fick svaret : Hennes två vänner (rika,är dem) har nu sina 3 ston där, det e bra hingstar ,och det är säkert kort på att få stoet dräktig där.

jag och min kompis blev så här:confused:

Det kostar alltså hela rasket för henne minst 20 tusen.Visste det är billigt för en betäckningen, men det är inte billigare än att göra det här hemma.

Hon kunde betäcka med samma hingst här hemma ett par km bort och klara sig undan med ca 5 tusen mindre efter 90 dagars dräktighet.
om man har ont om pengar så är 5 tusen väldigt mycket.

Vad är skillnaden?
Jag tror att min kompis har rätt här, när hon säger att hon inte tror att sin kompis vet vad hon pysslar med och skall inte lyda blint på vad sina två rika kompisar säger.
När dem dessutom påstår sig säga:

Det är skit bra att ditt sto brunstar jämt- du kan du få henne dräktig när du vill.. vi bara:eek:
Och när min kompis försöker förklara för henne att när ett sto brunstar jämt så är dte ngt som inte stämmer riktigt, och det är då en lägre chans att få stoet dräktig,det är större chans att få stoet dräktig med jämn brunstcykel.
Hennes vän blev sur och sa att det där kan du inget om.nähe så bara för att man inte äger häst så kan man helt plötsligt inget om det?

Bästa av allt när en annan rik vän till min kompis vän säger:
Mitt sto fölade då coh då, och snart har hon 30 dagars brunsten , vi åker dit samtidigt så kan vi betäcka stona samtidigt så får vi föl samtidigt nästa år!!

öööh.. visst ston kan börja brunsta när andra stn brunstar... men när stona inte står i samma stall så tar dte kanske ett par dagar eller så,men nä.. hur tänker dem?? :eek:

Hur ska hon har råd med en 4:e häst nästa år?all vetrinär vård?om dethänder fölet ngt så den måste til sjukhuset?
Denna kompis HAR redan en del skulder (även till min kompis)

HUR sjutton kan min kompis tala om detta är inte helt genom tänkt, för att hjälpa sin kompis att förstå att hon inte kan göra så som dem andra. och att hon bör kanske sälja ponnyn iaf?eller dne häst hon inte rider på idag, som bara kostar henne massa pengar (frisk fin stor häst, ridbar).

Tycker ni detta verkligen är genom tänkt, och det är kanske inte riktigt rätt läge för henne att sätta ett föl till värdlen om hon inte har ekonomin?
 
Sv: Min kompis vän skall betäcka sitt sto

Det låter väl inte speciellt genomtänkt kanske, men vad har du med det att göra?
 
Sv: Min kompis vän skall betäcka sitt sto

Jag håller med via,när blev du kompisens mamma :angel:
Eller är det de svenska avundsjukan som gnager
 
Sv: Min kompis vän skall betäcka sitt sto

Tja, har man 12000 i månaden efter skatt, och inte betalar nåt övrigt, har man nog råd.
Men det är inte ditt problem.
 
Sv: Min kompis vän skall betäcka sitt sto

:devil:Jag säger samma sak som de övriga... :devil:

(Sköt dig själv o skit i andra)-iallfall i fall som det du beskriver:angel:
 
Sv: Min kompis vän skall betäcka sitt sto

alltså jag fattar det som om att din kompis lyder "blint" det henne kompisar säger?

Och nej jag tycker det inte alls låter väl genom tänkt.
och det som stör mig på är varför ska hon åka 35 mil bort? och inte betäcka på stationen hemma? kan man spara pengar så gör man ju det självklart tycker jag om man har väldigt ont om pengar.

Men hur man ska säga till ens kompis om att den inte tänker till?
Jag tycker sånt är svårt,och så är det ju frågan, VARFÖR betäcker hon?
är det en dröm att ha eget föl eller?
sedan är det kanske lite som dem andra säger är i tråden?skit i henne? men är man dessutom en vän så kanske man ska försöka få kompisen att tänka till innan hon gräver sig in i djupare skulder?de e svårt att bara stå på och se sin kompis sätta sig i mera skulder?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 517
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 909
Senast: _Taggis_
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 552
Senast: Packipim
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 857
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp