Min lilla and....igen

S

skumpan2000

Imorgon har jag haft min skadade and i en vecka. Pratade med en tjej som har haft en anka hemma som de trodde brutit benet/foten, de hade haft den hemma en vecka och sen hade han blivit bra, tydligen var den inte bruten iaf...
Så till min lilla pelle, de första dagarna kunde jag lätt lyfta upp honom och hålla i honom utan att ha kämpade emot. Nu är han mer vild än tam och har slitit sig ur mina händer flera ggr och drar iväg. Han stöttar fortfarande inte på benet utan flaxar med vingarna, använder sitt friska ben och släpar sig iväg i en jäkla fart med det skadade hängande efter sig...nu vågar jag faktiskt inte öva mer för jag får inte tag på honom. Han äter som en häst ochblir bara starkare och starkare. Så, vad skulle ni ha gjort, ska jag våga släppa honom på ett ställe med andra änder? Ska jag vänta? Eller ska jag gå til veterinären med honom och betala en saftig räkning för en vild fågel? Vill helst slippa honom snart, han börjar ta på krafterna om man säger så... :crazy: Och jag tror inte han vill sitta still i en kaninbur så länge till heller! Vad tror ni är bäst, att han sitter still och kurerar sig eller att rör på sig i det fria och förhoppningsvis blir bra igen. Han vevar för fullt med benen när man håller honom, är nog foten det är fel på :smirk:
 
Du kan absolut inte släppa ut honom om han är skadad! Han kommer att bli hackad av dom andra änderna. Om man inte kan se själv vad det är för fel på ett skadat djur måste man självklart söka hjälp!
 
Han skulle nog må bäst av att
återfödas som en frisk and.
 
Morfar har kollat på honom och tror att det är bättre att släppa honom i vatten nu innan isen kommer så att han kan rehabilitera sig själv, han tappar ju bara muskler av att sitt i buren och behöver träna upp sig i benet/foten.
 
Han kommer att bli hackad! Då är det bättre att du tar bort honom!!!
 
Håller med Marie_C.. Änder är nämligen ofta väldigt elaka mot de skadade.
Din morfar har tittat på honom säger du. Vad vet han om änder, har han jobbat med fåglar eller?
Om du inte vil åka till en veterinär kan du väl ringa och fråga vad de tycker i alla fall.
Om det är så att du tröttnat på att ta hand om den kan du ju fråga närmaste viltvårdsstation om de kan hjälpa dig att ta hand om den...
 
Antingen skaffar du hjälp till fågeln eller så avlivar du honom (och det ska göras av någon som kan !!). Du får inte ha ett vilt djur i en kaninbur på det sättet. Tror du han blir frisk av brödbitarna? Låt någon som förstår sig på fåglar titta på benet. Nu. :mad:

Att du haft honom sittande i en bur utan vård en hel vecka är 6 dagar för mycket. Om benet var av så kan det ju läka ihopa fel om det inte spjälas.
 
Vi har precis varit och släppt honom på en plats i skogen vid en jättefin damm med massa änder...han simmade iväg så glatt och det var jättekul att se honom. Han har blivit mkt starkare under den här veckan då han bara har suttit still och gött upp sig så jag är glad att vi gav honom en chans och inte avlivade honom direkt! Sorry, om jag har gjort er upprörda men jag är faktiskt en riktigt djurvän och har pratat med både expert och veterinär, så det så! :smirk:

Ska dit i morrn och kolla honom igen om jag hittar honom bland alla fåglar! :)
 
Men vad bra att du pratat med både veterinär och fågelexpert.. Jag fick tyvärr inte den uppfattningen av dina inlägg..
Hoppas allt går bra nu då och att han inte blir hackad..
 
Nej, den uppfattningen fick jag inte heller. Natten till fredag skriver du och frågar om du verkligen måste ta anden till en vet och ojar dig över kostnaden. Fredag kväll skriver du att din morfar tittat på honom. Och nu har du alltså varit iväg både till veterinär och fågelexpert? Låter märkligt, men det är ju bra i så fall.
 
Om du visste något om änder eller hade pratat med någon som visste något skulle du nog inte släppt ut den för precis som någon annan här redan skrivit är änder "elaka" mot varandra och brukar hacka ihjäl skadade änder!
 
Hade han varit så dålig hade jag ju självklart inte släppt ut honom i det fria igen...som sagt han simmade jättefint och såg mkt nöjd och glad ut. Vi fick tipset att ha honom ca en vecka för att se hur han redde sig och eftersom han blev så pass stark och livfull så valde vi att släppa ut honom igen och inte hålla honom instängd längre. I början åt han jättemkt av allt vi satte in hos honom men de två sista dagarna var han inte lika hungrig längre och sov inte lika mkt utan var mer laddad och flaxade och hade sig vilket tydde på att han började bli redo att komma tillbaka till det riktiga fågellivet. Jag är ingen fågelexpert och det var därför jag frågade här, någon gav tipset i min första tråd att ta bort honom om han inte var bra dagen efter vilket jag inte hade en tanke på, att han skulle vara frisk dagen efter var ju knappast troligt och vi var ju tvungna att ge honm en chans... :crazy: Vi har haft ett antal skadade fåglar innan, dock ingen and... :)
Nu gjorde vi iaf det bästa, anden är glad och jag är glad att jag kunde hjälpa honom tillbaka.
 
Jag skulle ju självklart inte släppt honom om han var så dålig...i början åt han allt vi satte ner och sov nästan hela dagarna, de två sista dagarna åt han inte lika mkt och flaxade och hade sig och man märkte tydligt att han var redo att komma ut i det fria igen. Fick tipset att ha kvar honom någon vecka för att se om han blev bättre innan jag åkte till veterinären med honom, och han blev piggare och starkare för varje dag som gick.

Vi har haft ett antal skadade fåglar hemma, dock ingen and, det var därför jag frågade här. Jag fick tipset att avliva honom om han inte var bättre dagen efter vilket var uteslutet för min del. Han skulle ju knappast vara frisk efter en natt och för mig var det självklart att ge honom en chans. Det var underbart att se honom simma iväg i friheten idag och jag ångrar det inte en sekund.
Tydligen skulle inte alla här på buke gjort detsamma men tyvärr, jag ångrar ingenting!
 
Men skrev du inte att han inte kunde gå? :confused: att han släpade sig fram.
 
Oj, blidde visst två likadana inlägg, trodde inte det första kom fram rätt! :D
Jo, när vi släppte honom första gången släpade han sig fram och sen vågade jag inte "öva" mer för han var så jäkla snabb...men i och med att han verkade må så pass bra idag så chansade vi och det gjorde vi tydligen rätt i för han såg ut att må om en prins :love:
Nu orkar jag inte ödsla min energi mer här och försvara mig för något fel jag enligt mig inte ens gjort...tack för mig och den...ehhh...positiva respons jag fått... :devil:
 
Har inte lagt mig i än men... Du skulle ju kolla till honom sen om jag förstod det rätt? Då kan du väl skriva hur det går för honom om du känner igen honom? :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 466
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Har behandlats av sjukgymnast för mitt värkande knä, som tydligen vridit sig något. För drygt tre veckor sen hände det jag fasat för...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp