Min lilla epileptikerkatt!

S

SannaV

Min lilla Ludde 4 år har epilepsi efter ett fall från hög höjd, vi har pratat om det här med olika veterinärer, och vi kom fram till att det inte var värt bieffekterna av medicinerna, så han fick vara utan.

Men nu till det intressanta: Vi bytte kattmat till ett "stormarknadsmärke" Och han får inga anfall längre. OM han får dom så har han fått dom när vi haft uppehåll på den maten..

Vad tror ni? ÄR detta ett konstigt sammanträffande. ELLER?? Nu har vi det som basfoder, och varvar med att ge honom nyttigheter såsom, fisk. Självgjord mjukmat. och dyrare veterinär rekommenderade foder. Men han har alltid en skål med "stormarknadsmaten" som han får äta hur mycket han vill av.

Nu törs jag inte säga vilket märke det är. Så att det inte blir några konstigheter med andras katter.

Han är ju superfrisk i övrigt, förutom skadorna från fallet, snygg och smärt med finfin päls. Leker och busar och har ett fint temprament. En JÄKEL på att ta råttor och möss.
 
Sv: Min lilla epileptikerkatt!

Ingen som tror någonting???? Kan inte vara möjligt...
 
Sv: Min lilla epileptikerkatt!

Skulle du prata med en veterinär så skulle ju dom säga att det går inte, det funkar inte.. Men "stormarknadsmaten" innehåller säkert nåt ämne som din katt uppenbarligen behöver för att må bra..

Kan jämföra det med att min man är väldigt allergisk mot katter, vi har haft 4, har nu 2, som han har reagerat massor på dom första veckorna, med varje ny katt. Han har varit tvungen att ta medicin dagligen, men efter några veckor så har allergin lagt sig och han klarar av att leva med våra katter utan medicin..

Läkarna säger att det är omöjligt, man kan inte bli immun mot nåt man inte tål. Han reagerar på andras katter efter bara några minuter, när vi är hemma hos kattfolk..

KONSTIGT!! :confused:
 
Sv: Min lilla epileptikerkatt!

Det var åxå udda. :) Jo, jag har faktiskt funderat på att skriva och fråga tillverkarna.. Veterinärerna har åxå tyckt att det verkar skumt, men en har dock faktiskt rekommenderat det till en annan katt med liknande fallhistoria... Vet inte hur det gått, dock..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min lilla epileptikerkatt!

Har mycket svårt att tro på nåt annat än slumpen. Epilepsi är en neurologisk sjukdom, den beror på en hjärnskada. Alltså bör det inte ha att göra med vilken mat han äter.
 
Sv: Min lilla epileptikerkatt!

Jo, det är vad jag tror, men slumpen har varat i tre år, nu...
 
Sv: Min lilla epileptikerkatt!

När det gäller människor med epilepsi så finns ju ketogen kost som ett alternativt behandlingssätt, så kosten kan ju spela roll. Har en kompis som skrivit en c-uppsats i ämnet, men är inte så insatt själv.

När det gäller min egen 8-årige epileptiker till katt så får han Fenemal morgon och kväll. Det var antingen det eller avlivning. Han har så svår epilepsi att något annat inte hade varit rätt mot honom. Var egentligen inställd på avlivning när min veterinär övertalade mig att ge medicinen en chans. Trodde som så många andra att biverkningarna skulle bli för svåra, men i detta fallet har den enda biverkningen blivit att han fäller alltid istället för bara två gånger om året. Gladare, piggare och mysigare katt får man leta efter.

Och för min del innebär medicineringen att jag fått behålla min katt 6½ år längre än jag först trodde.

// Isa
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp