Bukefalos 28 år!

min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Hur skulle ni ha gjort i vår situation?

Som sagt, sonen går ju på dagis, och på det här dagiset finns det tre andra killar som det med min son skiljer ett halvår på, tvillingar, en kille som då är äldst och min son som är yngst.
NU har det blivit så att den äldsta, som alltid leker med tvillingarna, styr lekarna (brukar ju bli så) och de har kommit på att de ska ge sig på min lilla plutt :cry: .
De här tre killarna slåss mycket inom gruppen också, det är enbart tuffa lekar de håller på med i stort sett.
Meddans då vår son ju är en sådan där "vekling" som går undan, går till fröken osv Vi har ju präntat in stenhårt i honom att man inte ska slåss. Och han är en sådan där känslig kille som lyssnar på vad man säger och försöker göra så också, så han slåss inte. (det är inte bara våra upplevelser utan även dagispersonalens...)

Men så vet jag att jag läste någonstans att barn SKA slå tillbaka... för att må bra, för att lära sig att stå upp för sig själva, inte slå först, det ska man inte göra ju, men ska de slå tillbaka?

Är inte den äldsta killen där så leker vår son och tvillingarna rätt ok tillsammans i perioder. Och jag hör när sonen berättar om att de slagit honom säger han alltid typ "stora G slog mig här" då frågar man ju givetvis oroligt, var nån mer dum emot dig, och då kommer "ja l och L också" och det här berättade jag på dagis att han kommit hem och berättat flera gånger, de hade ju sagt att det var så innan, men jag har varit jättenoga med att ALDRIG säga barnens namn eller försökt "peppa" honom att säga att någon varit dum emot honom, och dagis bekräftade att det var precis så som sonen sa.

Vad ska man göra?
Hur ska dagis bete sig i sådana här situationer?
Jag är ju inte hundra på hur de gör mer än att de säger att de är väldigt medvetna om det, vet att de börjat vara mer nära min son och leka lite mer med honom själva (som för att vakta på honom)... men vad bör de mer göra?

Det är så trist att veta att sonen är lite rädd på dagis... inte konstigt att han inte söker kontakt med barn där.... :crazy:
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Tokmaja skrev:
Men så vet jag att jag läste någonstans att barn SKA slå tillbaka... för att må bra, för att lära sig att stå upp för sig själva, inte slå först, det ska man inte göra ju, men ska de slå tillbaka?

Jag har gjort som du, präntat i mina barn att slåss - det gör man inte. Sedan är det ju inte alla barn som har en sådan uppfostran, dessutom så är barn just barn och ibland så blir det ju "hårda tag". Min son har varit med om liknande grejer i skolan, pojkar leker ju rätt hårdhänt och ibland går lekarna över styr tyvärr. Han själv har bla åkt på en smocka då han gick in och försvarade en annan pojke.

Jag tror inte att man ska lära barn att slå tillbaka, däremot att försöka freda sig rent verbalt. Tala om att "nu räcker det, du får inte slå mig".

Eftersom dagispersonalen är medvetna om problemet så tror jag att din pojke får hjälp med att reda ut situationen, tyvärr så har man ju inte möjlighet att se alla barn alltid när man är utomhus...
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Hade det varit min son hade jag nog pratat med föräldrarna. jag vill inte att mina barn ska gå till dagis och få stryk och vara rädda. Man slår inte på barn oavsett om man är vuxen eller barn och sker det måste både barnens föräldrar ta tag i det , men även dagispersonalen. Det hjälper inte att man säger att man inte får slåss för när personalen vänder ryggen till så slåss de i alla fall, däremot kan man ta tag i de som slåss och försöka förklara med hjälp av en saga eller något och verkligen få dem att förstå att det gör ont på den de slår. Dessutom tror jag att det hjälper att ta tag i barnen ordentligt och släpa bort det från den det slog och säga att han/hon får sitta där tills han eller hon är beredd att säga förlåt och leka fint.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Ja fast hur ska man prata med de andra föräldrarna då?
DE anser garanterat att de har en bra uppfostran, och det har de säkert, men barn är ju barn... att ta upp det med dem känns som att man skulle tala om för dem att de har skött uppfostran dåligt, barn är ju olika, vissa är svårare än andra..
Men nog verkar den äldsta och hans syster vara omåttligt bortskämda, inget snack om saken... :smirk:
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Ja jag tror också på det här med att man ska prata sig ur saker, men den äldsta blev 3 i december och våran 3 i augusti.. så de har ju inte världens största ordförråd än kanske...
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Iofs inte, men jag tycker inte att du ska uppmuntra din pojke att "ge igen". Du kan ju be dagispersonalen prata med de andra föräldrarna om ni och personalen tycker att det är ett stort problem.

Just med små barn är det svårt, de har kanske inte talet ännu och håller på att lära sig de regler som gäller för det sociala samspelet med andra barn och vuxna.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Om inget annat så är det ju bra att berätta för dem att deras ängel faktiskt slåss och att de kanske skulle kunna prata med honom om saken? Visst kanske de blir sura, men det är upp til dem hur de vill ta kritik. Din son ska inte behöva ta skit för att de inte har uppfostrat sitt barn. Visst är barn barn, det kan jag definitivt intyga , men som förälder vill man gärna vet a hur barnen är på dagis. Jag pratade mycket med dagispersonalen när min barn gick där. Sa att jag definitivt ville veta hur barnen var där och att de var tvugna att säga till mig allt som hände, annars kan jagju inte hjälpa till och reda upp saker. Min äldsta kille hade svårt för att dela med sig till andra så när jag fick veta att han hade slagit en annan kille för en traktor så ringde jag föräldrarna och berättade att jag hade uppmärksammat att min son vid några tillfällen slgit deras son och att jag inte tillät honom slåss utan försökte prata med honom om det. De uppskattade att jag ringde och sa att " annars vet man ju inte om ni inte bryr er om att lära er son att inte slåss."
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Vi hade problem med ett barn i vår bekantskapskrets. Vi umgås ganska mycket en grupp mammor, både på öppna förskolan och hemma hos varandra. En tjej på tre år hade (har) den ovanan att hon slåss, bits och nyps när de andra barnen inte gjorde som hon sa. Speciellt en liten pojke som inte gjorde mycket väsen av sig blev mycket utsatt.

Det vi gjorde till slut efter att försökt säga åt barnet utan större effekt var att vi faktiskt tog en diskussion med mamman. Först blev hon mycket upprörd och tyckte i princip att det var det andra barnets (andra barnens) fel. Men sen frågade hon några andra i bekantskapskretsen och sin man, och de vågade väl kanske säga sanningen då när det redan var ute i det öppna så att säga, jo det var ju flera som tyckte att hennes dotter inte uppförde sig så bra. Efter det har hon dels haft en diskussion med dottern om hur man uppför sig och hanterar situationer när man känner att man måste slåss, och dels så har vi alla lite extra koll på henne och stoppar innan det händer något. Men sen försöker vi också vara med henne och det barnet hon gav sig på mest och göra roliga saker med dem så att de kan umgås på ett positivt sätt.

Så, mitt råd efter mycket svammel; prata med föräldrarna, vill du inte det så be personalen prata med föräldrarna. Och sen att personalen inte ska ta undan ditt barn, utan snarare vara med mer när de leker och kanske leda leken in på mindre våldsamma saker.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Dagis är ju dom som måste ingripa då det hjälper föga att prata med ett barn som har ett hetare/vildare temperament då problemet oftast sitter i att dom i stundens hetta glömmer av sig. När dom är så små är dessutom impulskontrollen inte allt för utvecklat och hett temperament kräver större impulskontroll än om barnet har ett milt temperament.
Punktmarkering utförd av förskolepersonal är a och o om det skall bli bättre. Har personalen inte tid/ork eller vad det än må vara att dom inte klarar av det så blir resultatet därefter.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Kom att tänka på...varför vaktar dom din son?
Det är väl barnet som har svårt att hantera sina impulser av mindre bra slag som skall vaktas?
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

vaktar är väl fel ord i o f, men de försöker ha koll på när de närmar sig honom, för det är bara honom de slår.

De försöker få in honom i leken, det är därför de är med mycket, men han väljer att gå undan i alla fall... ifall "stora G" är på dagis...
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Jag tillhör de som tycker att barn inte ska slåss men att det är o.k. att försvara sig/freda sig.
Dagispersonalen har det största ansvaret, de måste gripa in direkt ett barn blir slaget. Jag tror inte det blir bättre av att de skiljer på barnen utan personalen måste kunna övervaka leken. De bör också ta kontakt med det andra barnets föräldrar för att uppmärksamma dem på problemet.
Hinner inte dagispersonalen med tror jag att den bästa "läxan" för en slagbenägen 3-åring är att den slagne ger igen. Sambandet mellan orsak och verkan brukar då bli glasklart, något som inte alltid är så lätt med bara ord.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Om det bara är din son dom slår skulle jag om jag vore personal fundera på varför det är så för där ligger oftast lösningen.
Är det helt enkelt så att barnet slåss för att få uppmärksamhet så hjälper ju inte det att säga till utan tvärt om förstärker det ju beteendet hos den som slåss. Då måste personalen fundera ut hur dom skall "se" barnet så att barnet upplever sig att den blir "sedd" utan att den behöver ta till destruktiva åtgärder. Slåss för att få uppmärksamhet ligger i att barnet inte upplever sig som "sedd".
Jag kan inte säga så här på rak arm vad som är orsaken till just detta problemet men att ett barn på 3 år ge sig på ett "snällt" barn, där man inte kan se något som det "snälla" barnet gör som kan trigga fram det destruktiva beteendet hos det andra barnet, har ofta sin orsak indirekt kopplad till det "snälla" barnet.
Kan faktiskt ligga i flera möjligheter i beteendet och en av dom är att barnet själv blir illa behandlad av någon som är starkare än den. Behöver inte vara förälder utan även syskon mm.
Det är något som är lättare att avgöra om man studerar barnet och det har personalen en utbildning som skall ha lärt dom hur dom går tillväga. Där krävs också att man kan prata med föräldern utan att skuldbelägga samt att fokus ligger i att man skall hitta en lösning för allas bästa.
Har personalen pratat med föräldrarna till det barn som slåss?
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Kan ju tala om att detta med att bli slagen tillbaka inte funkar på vissa barn utan bara trappar upp våldet i beteendet samt beteendet blir mer frekvent. Den som blir uppmanad att då slå tillbaka kan bli riktigt illa skadad om oturen är framme.
Bättre om barn lär sig att gå till dom vuxna med sådana problem så den vuxna får hjälpa till att lösa problemet. Det hänger dock på att den vuxna är där och kan hjälpa barnet samt att barnet har tillräckligt med tillit till att den vuxna kan hjälpa till.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Fast det innebär ju att Tokmaja ska uppmana sitt barn att slåss...och det är ju inget beteende man vill uppmana som förälder.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Personalen tror att det beror på att de från början helt enkelt ville ha med honom i deras lek, 4 jämnåriga killar kan ju ha skitkul tillsammans, men när vår son gick undan och blev ledsen så kom de ju på hur KUL det var att slå på honom, som sagt, de slåss ju mycket inom sin grupp också, så det var den teorin baserat på vad de sett som de hade.
Och då är det ju synd... ja synd att de inte leker lite lugnare så att även vår son tycker att det är kul!
ELLER så är det så att "stora G" blir sotis för att vår son leker med tvillingarna.... det KAN vara så också.

Nej jag vill ju egentligen inte att han ska slåss, men efter att ha varit mobbad både fysiskt och psykiskt själv så får jag panik när jag inser att man son kan drabbas av samma sak, och det enda som hjälpte för mig var helt enkelt att slå tillbaka.. även om jag fick dubbelt upp så vågade de inte gå på mig nån mer gång fysiskt efter det... så jag går mer på den teorion..
Men det är svårt att förklara för en så liten kille...
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Man kan tycka att lära sig ge igen är något som hjälper en från att bli mobbad. Tyvärr är det ju inte riktigt rätt utan ett känsligt barn har extra stort behov av vägledning hur man hanterar sina känslor och varför barn säger gör vissa saker.

Risken föreligger att din son är ett tacksamt objekt för att få uppmärksamhet från dom vuxna samt ett tacksamt objekt att få ut frustration över att barnet är uttråkat. Botas bäst med mer styrd lek från personal. Fri lek till all ära men när den blir destruktiv bör den styras upp.
Lekar som stimulerar hjärnan samt får barnen att fokusera är toppen. Olika hinderbarnor, konstruktioner (tex bygga något), fotboll, träna siffror, upptäcka smådjur osv är toppen för att få uttråkade barn att bli stimulerade. Uppmärksamhet av positivt slag i mängder, punktmarkering och tex massage är underskattat för barn kan lära sig massera varandra. Massage hjälper barnet att slappna av och avslappnade barn slåss inte. Att röra vid varandra påverkar ett hormon som i sin tur påverkar hur man upplever välbefinnande. Det lär också ut hänsyn och andra förhållningssätt till varandra.
Att det bara är för att din son inte vill leka med killarna köper jag inte utan det finns mer bakom.
Däremot är det fullt möjligt att den som slåss är livlig i sitt tempermanet men behöver ett annat sätt att få pysa över.
Det kommer antingen med ålder eller att vuxna går in och hjälper honom.
Barn som slåss, bits mm kommer alltid att finnas på daghem då barnen är så små och impulskontroll kräver en viss mognad men i vilken mängd och hur länge per barn beror faktiskt rätt ofta på personal.
Där är också en av dom saker som gör mig själv kluven för min dotter står eller faller beroende på personalens kompetens dessvärre.
Barn som har en högre sårbarhet är tyvärr beroende på hur hög kompetens personalen har att se och lösa sådana här problem.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Till Bubbla och Stollan;
Självklart vill man inte att ens barn ska slåss men när nu inte dagispersonalen verkar hänga med i svängarna så väljer jag hellre alternativet att lära mitt barn att försvara sig. Jag var själv ett snällt barn som inte slog tillbaka (man fick ju faktiskt inte slåss!). Detta ledde till att man åkte på några ordentliga "slängar" på dagis, något som upphörde på stört då min pappa "låtsas-brottades" med mig och lärde mig att försvara mig. Jag blev aldrig utsatt efter detta och utsatte heller inte några andra barn.
Självklart så önskar jag i första hand att dagispersonalen ska ta tag i problemet men hittills verkar det inte ha gjort någon egentlig skillnad för Tok-Majas pojke. Jag tror därför att det kan vara bättre att han lär sig säga ifrån själv och freda sig mot de andra när han blir slagen.
Det är inget lätt problem och det är speciellt svårt när inte föräldrarna är där och själva kan se vad som händer (och gripa in). Jag har respekt för alla lösningar så länge de ger en effekt.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

"Fast det innebär ju att Tokmaja ska uppmana sitt barn att slåss"

Hon ska inte uppmana honom att slåss men om han blir angripen måste han få veta att han får försvara sig.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

ja fast jag menade inte att de "skyller" det som pågår nu för att han inte vill leka med dem nu.
Men de trodde att det kunde vara en av anledningarna till att det började...

Jag menar, för några månader sedan var det vår son som slog två andra barn, visserligen bara en gång var, men det är ju så lätt hänt när de är små, men när det är upprepningar.

Nästa vecka är det grillkväll på dagis, ska försöka gå dit och hoppas att pojkarnas föräldrar tar sig dit! Då kanske man kunde prata lite om det tillsammans med nån i personalen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 074
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 689
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp