Bukefalos 28 år!

Min lilla valp fryser :( Eller??

F

Flyer

Som sagt, Jag har en liten Dansk/svensk Gårdshund valp, 14 veckor. När det regnar ute och han blir blöt, t.ex igår, ser han mycket olycklig ut, gnäller, gnyr och vägrar gå.. Framför allt skakar han något KOPIÖST, darrar och man ser hur musklerna drar ihop sig :cry::confused::eek: En jag känner säger att det kan bli så utan att dom fryser, men jag tycker att det är rätt så uppenbart att lillplutten fryser?? :cry: Bör jag skaffa något täcke eller en varm tröja till honom?

BTW, jag tyckte ju såklart synd om honom och bar honom (kroppen, inte huvudet, såklart) och där satt han med glädje hela vägen hem och kurade ihop sig, väl hemma SPRANG han till närmaste filt och la sig där och somna, lillplutten :love:
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Du har fått dig en liten frusen sak... har en likadan gårdshund här hemma!
Har även jag fått höra att han inte fryser, att han bara skakar! Men jag känner min hund och han fryser! Även min börjar gnälla när han fryser. Han fick tom urinvägsinfektion en gång. Efter att jag köpte/sydde varmare kläder till honom så har han inte fått någon urinvägsinfektion och han tycker det är roligare att vara ute när det är kallt eller regnar med kläder på. Och ja, man får höra flera gånger att man är fjantig som tar på sin hund "kläder", men jag tycker det är viktigare att min lilla älskling ska slippa frysa. Vissa påstår tom att man måste härda hunden så att den får mer päls och klarar kylan bättre men riktigt så fungerar det inte.

Som valp hade han en flecetröja:
8387584.jpg

Vi var ju inte ofta ute så långa stunder då så det gick bra. Han hade även ett vattentätt täcke som jag hade ovanpå om det blåste mycket eller snöade.

Numera när han är vuxen har jag kostat på ett bättre täcke också när det är riktigt kallt så har han en stickad kofta under täcket.
27981682.jpg


Vore jag du skulle jag skaffa ett lätt fodrat regntäcke till att börja med, eller en varm och skön kofta och ofodrat täcke. Finns i lite billigare varianter, de växer ju så fort dom små!
 
Senast ändrad:
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Åh, tack för svaret :laugh: Ja, det får nog ta o bli att köpa ett litet täcke till honom :)
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Förlåt men jag tycker inte du ska klema med honom. Han är visserligen bara 14 veckor men om du börjar nu med kläder när det är 15 grader o lite regn hur ska han klara sej i vinter? Rör på honom så han får upp värmen.

En annan fråga som kanske inte har här att göra MEN en dansk svensk gårdshund borde vara avlad för att klara av vårt nordiska väder. ELLER? Är det något fel med aveln?
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Har du själv haft en hundras med lite päls eller en frusen hund?
Givetvis ska man inte överdriva hur mycket man kläd dom, men tro mig att jag tar mycket hellre på min hund ett täcke och får en glad hund som vill följa med ut på promenader än en hund som gnäller och hellst vill vända hemmåt. En promenad i koppel blir inte min hund speciellt varm av. Det är en annan sak om han får springa lös.

Jo, en DSG borde klara klimatet bättre. Men det finn undantag och tyvär så tror jag inte att de lägger så stor vikt på det när dom avlar. Hade inte alls väntat mig att min skulle vara så frusen som han är. Det är rätt så få gårdshundar som är lika frusen som min, har faktiskt aldrig träffat en enda. Men om min finns så borde fler finnas.
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Nej jag har inte haft en hund som har lite päls eller är frusen av sej. Men tycker något är fel när det på senare år exploderat o blivit mode i att ha täcke på sin hund. För 15 år sen så existerade det inte o var hundarna tåligare då?

En nakenhund ja visst kanske men en hund som är avlad i sverige Nej då tycker jag det går för långt.


Visst om man jobbar med hunden o den får sitta i en kall bil DÅ kan jag ev tycka att täcke är bra. Men på en vanlig promenad NEJ inte allmänt men visst tror man att hunden fryser så ......Var o en blir ju salig på sin tro.
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Ni som har täcken etc på hundarna när det är kallt. Har ni det när ni ska vara ute länge eller också på snabba kissrundor?
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Jag har ett täcke till Agnes (DSG) när hon är ute längre rundor och kan bli stillastående. På vintern oftast.
Ibland darrar min hund för hon är uppspelt och är förväntansfull

26193293.jpg


springer hon såhär o håller igång behöver hon inte det..
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Ja, det är ju mycket bättre att hunden fryser och kan riskera att skada sig när muskerna blir stela, för att man inte ska "klema bort den", än att sätta på ett täcke och ha en glad och varm hund. :grin:
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Ni som har täcken etc på hundarna när det är kallt. Har ni det när ni ska vara ute länge eller också på snabba kissrundor?

Vi har en whippet=extrem frusen. På längre rundor har han täcke från september/oktober och framåt. Snabba kissrundor har han bara täcke om det är riktigt riktigt kallt ute..
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Nej det är inte det jag menar utan om man går en promenad med hunden ska den verkligen frysa då? Om den får röra på sej hela tiden? Vad är felet för 15 år sen såg aldrig jag någon med täcke på. Är det så mycket nya raser som kommit in i lander som fryser? En chiuaua (stavning ja vet) fanns väl för 15 år sen med. O en whippet.? Tex

Men en dansksvensk gårdshund borde ju klara vårt klimat.

Hoppas trådskaparen förstår att detta ej är emot dej utan jag bara undrar allmänt.

Ska skapa en tråd om detta när jag kommer tillbaka för nu ska jag ut o träna. Hoppas regnet håller sej borta.
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Jovisst kan man tycka att han borde klara av vädret bättre när han är en DSG, men han blir helt enkelt så... Och han har jättebra stam! Han kanske blir tåligare ju äldre han blir?
jaja, nu fryser han iallafall och hjälper ett täcke mot det tycket jag inte att det gör något, han skadar sig ju knappast :) Han vet ju inte att han borde klara sånt för att han är en DSG :p hah.


Jag skulle aldrig sätta på ett täcke på min valp utan anledning, såklart.

Men som sagt, fryser han, jag sätter på han ett täcke, han slutar frysa, då får han fortsätta ha det på sig :)
(han springer alltid lös på gården, men en gång om dagen tar vi en kissobajs-runda på ca 5-10 min ungefär)
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Och jag hade heller aldrig haft en ras med lite päls. Trodde på sin höjd att jag skulle behöva ett värmande täcke när det var riktigt kallt, men se där vad man får lägga om sina värderingar. Jag TROR inte att min hund fryser, jag VET att han gör det :grin:

Och som jag sa tidigare de lägger inte så stor vikt i aveln på att gårdshunden ska klara klimatet bättre. Sen om man tycker det är rätt eller fel är ju upp till var och en. Jag själv skulle dock uppskatta om min tålde kyla lite bättre. Vad jag vet så är gårdshunden den enda svenska sällskapshunden. Den har inte behövt den varma och skyddade pälsen som en lapphund/västgötaspets/helleforsare osv. som i grunden är avlade till att arbeta utomhus i vårat kalla klimat. Gårdshunden har levt på gårdarna, fått ströva fritt på gården och komma in i värmen hos sin familj i alla tider.

Och jo, för 15år sedan så existerade visst hundkläder! Men det var inte mode att klä sin hund för skojskull, men tråden handlade inte om mode eller bekvämlighet för hundägaren, utan om ett täcke som hunden behöver för att må bättre! Och det är STOR skillnad. Sen har kunskapen bland befolkningen ökat, kallare dagar mår många hundar bra av att ha på sig ett värmade täcke, för musklerna och ledernas skull.

Det känns väldigt dumt att försvara något som jag vet att min hund mår bättre av! Hellre en glad och varm hund än en frusen, stel och ledsen hund.
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Ofta så är det ju dock så att valpar skakar för att de är nervösa/ovana vid regn/kylan och inte för att de direkt fryser.

Uno (korthårig chihuahua) såg ut som om han skulle smälta bort närsom helst när han var liten valp på 800g och det regnade ute i norrlands oktorberväder. Men vande sig såsmåningom och bryr sig knappt numer. Han har täcke på sig när det spöregnar och när vi sitter stilla länge mitt i kalla vintern.

Nu är det inte särskilt kallt ute, det är försjutton sommar ;)
Ett tunnt regntätt täcke är det som ev skulle vara lämpligt isåfall när det riktigt öser ner. Tröja är helt onödigt eftersom det är vätan som tränger igenom pälsen som kyler, dessutom går 99% av tröjorna inte tillräckligt långt bak på ryggen. Ett bra täcke ska täcka ända bak till svansroten, vara vatten och vindtätt, andas, tillåta full rörelsefriet och inte ha luvor och dyligt :)
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

kl

Min valp (dvärgschnauzer) kunde också skaka/darra när vi var ute. Ibland vid regn och någon gång misstänkte jag att han frös, men oftast när han var rädd/osäker.
Vi var inte ute några långa stunder så när han verkade frysa gick vi helt enkelt in. Men han darrade senast idag faktiskt (första gången på länge vad jag märkt). Då var vi inomhus, torrt, 20 grader varmt men mamma dammsög (vilket han aldrig tycker om).
Bortsett från dagens dammsugning har darrningarna försvunnit helt, har haft honom i 2½ månad och det var nog minst 1½ månad sen jag såg det senast. Numera kan han vara ute i spöregn och tycka det är skitkul, raca genom varenda vattenpöl och se till att vara blöt från topp till tå innan vi ska in. Utan att frysa det minsta.

Vill bara komma fram till att båda alternativen är möjliga. Visst kan de skaka utan att frysa. Fast tror du att han fryser, så är det väl lika bra att göra något åt det.
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

bra, äntligen en bra poäng, han aksnke var stressad av regnet mer än frusen! nu e den en valp, men jag tror knappast nån ras fryser speciellt mkt i juli månad,,
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Skulle hellre sätta på ett täcke. Har en dsg som får ha täcke på sig ute den kallare dela av året. Har försökt att inte skämma bort henne men då slutade det smärtsamt för henne med vattensvans =(
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

*kl*
Själv såg jag täcken på hundar vintertid redan för drygt 30 år sedan, kanske för att jag hade hund?
När förra hunden fick vattensvans införskaffades ett småfodrat regntäcke från Rusta, han gick över regnbågsbron innan det kom till användning.
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Han fick tom urinvägsinfektion en gång. Efter att jag köpte/sydde varmare kläder till honom så har han inte fått någon urinvägsinfektion och !

Urinvägsinfektion är bakteriellt. Det påverkas föga av hundtröjor.
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Försök att motivera din hund att det är roligt ute även om det är dåligt väder. Jag har en dvärgpinscher med väldigt tunn päls som fryser lätt men ser till att vi inte står stilla och försöker vara ute även om det är dåligt väder och då göra något kul. Tar du upp valpen och tycker synd om visar du att det är ok och förstärker att det är ok att inte vilja vara ute när det är dåligt väder.

Som Ainon skriver skakar de gärna när de är osäkra och ovana så gör det istället roligt, busa med valpen och beröm den när den är aktiv och har kul även om det är dåligt väder.
 

Liknande trådar

H
Hundhälsa Hej alla. Jag vore jätteglad om ni kunde hjälpa mig, på ett snällt sätt utan att såga mig ner till fotknölarna. Vi har en för oss...
2
Svar
21
· Visningar
3 969
Senast: Geronimo
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 442
Senast: Disen
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 852
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 723
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp