Min mamma är död

Och att behöva ta läkarkontakt stressar mig om möjligt ännu mer,eftersom sist jag ville sjukskriva mig sa de att jag inte var tillräckligt sjuk. Då är det väl samma sak nu med. Dessutom är jag listad på en VC nere i Sthlm(en lång historia) och sist jag ringde ville de att jag skulle komma in personligen till VC:n i sthlm.....Bara via telefon var ej tillräckligt,menade de.

Så summan av kardemumman blir att om jag ska gå till läkaren och sjukskriva mig, så måste jag åka ner till Sthlm.
Och de trodde inte på att jag var sjuk då,så varför skulle de tro mig nu?

Jag har jobbat hårt med att komma tillbaka från förra utmattningen. Jag mediterar varje dag,
motionerar regelbundet,så i viss mån vet jag hur jag ska göra för att "lyfta upp" mig själv,men mammas död och allt stök och krångel,har minst sagt fått mig ur balans.

Jag har själv klappat ihop för några år sen, och jag tycker att man balanserar på gränsen hela tiden efteråt. Minsta lilla blir väldigt jobbigt. Jag anser att det bör vara ”lättare” att bli sjukskriven om man klappat ihop en gång, för har man det så är man otäckt nära hela tiden. Minsta lilla rubbning så dyker man väldigt snabbt igen.

Nu har jag klarat mig från att krascha igen, men jag får jobba hårt för det och se till att det är lugnt runtomkring mig.

Det handlar inte om att man är svagare eller en sämre människa för det, utan hjärnan blir faktist väldigt påverkad vid en längre depression/ångest, och den kanske inte klarar av att ta lika mycket press och stress som den gjorde en gång i tiden (innan man kraschat) eller hos en person som aldrig kraschat.

På ett sätt känner jag mig starkare än någonsin nu då jag hittat mig själv och vet vad jag klarar och kan sätta gränser, men på ett annat sätt så vet jag att jag (antagligen) kommer smälla i väggen både hårt och snabbt om det blir för mycket runt mig, för jag vet att jag kan inte hantera det. Inte än iallafall. Hur det ser ut om ytterligare några år vet jag inte, men jag tänker på i ditt fall att läkaren borde ju förstå och kunna sjukskriva dig när du uppenbarligen inte mår bra av situationen nu. Ingen vinner på att du klappar ihop igen. ❤
 
Och att behöva ta läkarkontakt stressar mig om möjligt ännu mer,eftersom sist jag ville sjukskriva mig sa de att jag inte var tillräckligt sjuk. Då är det väl samma sak nu med. Dessutom är jag listad på en VC nere i Sthlm(en lång historia) och sist jag ringde ville de att jag skulle komma in personligen till VC:n i sthlm.....Bara via telefon var ej tillräckligt,menade de.

Så summan av kardemumman blir att om jag ska gå till läkaren och sjukskriva mig, så måste jag åka ner till Sthlm.
Och de trodde inte på att jag var sjuk då,så varför skulle de tro mig nu?

Jag har jobbat hårt med att komma tillbaka från förra utmattningen. Jag mediterar varje dag,
motionerar regelbundet,så i viss mån vet jag hur jag ska göra för att "lyfta upp" mig själv,men mammas död och allt stök och krångel,har minst sagt fått mig ur balans.

Men lista om dig till en VC i din närhet?
 
Och att behöva ta läkarkontakt stressar mig om möjligt ännu mer,eftersom sist jag ville sjukskriva mig sa de att jag inte var tillräckligt sjuk. Då är det väl samma sak nu med. Dessutom är jag listad på en VC nere i Sthlm(en lång historia) och sist jag ringde ville de att jag skulle komma in personligen till VC:n i sthlm.....Bara via telefon var ej tillräckligt,menade de.

Så summan av kardemumman blir att om jag ska gå till läkaren och sjukskriva mig, så måste jag åka ner till Sthlm.
Och de trodde inte på att jag var sjuk då,så varför skulle de tro mig nu?

Jag har jobbat hårt med att komma tillbaka från förra utmattningen. Jag mediterar varje dag,
motionerar regelbundet,så i viss mån vet jag hur jag ska göra för att "lyfta upp" mig själv,men mammas död och allt stök och krångel,har minst sagt fått mig ur balans.
Du kan lista om dig digitalt hos 1177. Logga in med Bank-ID, sen tar det fem minuter.
 
Men lista om dig till en VC i din närhet?
Efter Corona utbrottet ringde jag min VC och ville lista om mig,men enligt dem,gick det inte nu i Covid19-tider..fråga mig inte varför....sedan dess har jag inte försökt igen.

Och som sagt,det finns en anledning till att jag är listad nere i Sthlm. Lång historia jag inte vill gå in på nu.
 
Jag har själv klappat ihop för några år sen, och jag tycker att man balanserar på gränsen hela tiden efteråt. Minsta lilla blir väldigt jobbigt. Jag anser att det bör vara ”lättare” att bli sjukskriven om man klappat ihop en gång, för har man det så är man otäckt nära hela tiden. Minsta lilla rubbning så dyker man väldigt snabbt igen.

Nu har jag klarat mig från att krascha igen, men jag får jobba hårt för det och se till att det är lugnt runtomkring mig.

Det handlar inte om att man är svagare eller en sämre människa för det, utan hjärnan blir faktist väldigt påverkad vid en längre depression/ångest, och den kanske inte klarar av att ta lika mycket press och stress som den gjorde en gång i tiden (innan man kraschat) eller hos en person som aldrig kraschat.

På ett sätt känner jag mig starkare än någonsin nu då jag hittat mig själv och vet vad jag klarar och kan sätta gränser, men på ett annat sätt så vet jag att jag (antagligen) kommer smälla i väggen både hårt och snabbt om det blir för mycket runt mig, för jag vet att jag kan inte hantera det. Inte än iallafall. Hur det ser ut om ytterligare några år vet jag inte, men jag tänker på i ditt fall att läkaren borde ju förstå och kunna sjukskriva dig när du uppenbarligen inte mår bra av situationen nu. Ingen vinner på att du klappar ihop igen. ❤
Alldeles riktigt blir man mer stresskänslig när man redan innan brakat i väggen.
Man tycker att läkarna borde veta det,framför allt också,när jag inte bara varit i väggen en gång tidigare,utan ett flertal ggr sedan 2012....jag har i princip fått ta mig upp helt på egen hand. Varje gång.

Så ja,jag känner mig också stark som en oxe,vid det här laget,men som sagt,när allt hände med mamma,blev det för mycket för mig,helt enkelt. Man påminns om att man faktiskt inte klarar hur mycket press som helst.
 
Efter Corona utbrottet ringde jag min VC och ville lista om mig,men enligt dem,gick det inte nu i Covid19-tider..fråga mig inte varför....sedan dess har jag inte försökt igen.

Och som sagt,det finns en anledning till att jag är listad nere i Sthlm. Lång historia jag inte vill gå in på nu.

Jag listade om mig via 1177.se till en VC närmare jobbet och det nu under pandemin. Konstigt att du inte fick?
Lista om dig till en nära där du bor och när du mår bättre igen så listar du tillbaka dig nere i Stockholm. :)
 
Och hur komplicerad blir bouppteckningen när det är en person som ska ärva allt? Det måste ju vara svårare och viktigare att det blir helt rätt när det är flera som ska ärva. Men det är bara min spontana tanke. Jag har ingen egentlig kunskap om det.
Ja arvsskatten är väl borta så vad spelar detaljer då för roll egentligen? Kan man inte bara be boupptecknaren komma till huset och göra en lista? Borde väl vara billigare att betala fackman en till två arbetsdagar att på plats gå igenom än att ta tjänstledigt? Sedan betala en flyttfirma för att packa rubb och stubb och frakta hem lådorna för senare genomgång av arvingen.
 
Jag listade om mig via 1177.se till en VC närmare jobbet och det nu under pandemin. Konstigt att du inte fick?
Lista om dig till en nära där du bor och när du mår bättre igen så listar du tillbaka dig nere i Stockholm. :)
De är nog överbelastade, då tar de inte emot nya patienter som inte är listade. Lista om dig efter pandemin. 🤗
 
Fast nu håller ju TS på att duka under, så det sista som ska göras är NÅGOT SOM HELST med mammas hus och bouppteckningen.
Det är ju en stress att inte veta saker också så att lyfta en matta och se om det är ruttet kanske lugnar ts. Men TS, jag har svårt att förstå paniken över själva huset; du kan sälja i befintligt skick. Inget behöver fixas, lagas, etc. Köparen kommer ändå riva ut allt, lägga nya golv, göra om kök o badrum. Så slappna av och ta det högsta budet du får. Du kan även lägga till att säljaren friskriver sig från dolda fel , det stötte vi på flera gånger när vi letade hus. Oftast var det dödsbon då.
Det låter lite som om stressen och sorgen får dig att stressa över huset utan att det eg behövs. Sälj i ned skick med trasiga prylar, ta en flyttfirma att bunta ihop allt och låt det bli ett mindre arv. Andas! 🙏
 
Det är ju en stress att inte veta saker också så att lyfta en matta och se om det är ruttet kanske lugnar ts. Men TS, jag har svårt att förstå paniken över själva huset; du kan sälja i befintligt skick. Inget behöver fixas, lagas, etc. Köparen kommer ändå riva ut allt, lägga nya golv, göra om kök o badrum. Så slappna av och ta det högsta budet du får. Du kan även lägga till att säljaren friskriver sig från dolda fel , det stötte vi på flera gånger när vi letade hus. Oftast var det dödsbon då.
Det låter lite som om stressen och sorgen får dig att stressa över huset utan att det eg behövs. Sälj i ned skick med trasiga prylar, ta en flyttfirma att bunta ihop allt och låt det bli ett mindre arv. Andas! 🙏

Ja att sälja i befintligt skick som dödsbo är inte ens något konstigt. Man kanske får lite mindre pengar men också mycket mindre besvär.
 
Ja att sälja i befintligt skick som dödsbo är inte ens något konstigt. Man kanske får lite mindre pengar men också mycket mindre besvär.
Nej, det är ju vanligt. Och om läget är bra och huset i övrigt friskt så behöver det inte ens påverka priset. När vi köpte hus så var vi med och budade på ett par som inte renoverats sedan 70-talet, och de gick för marknadspris. Det ena behövde ändå dräneras runt och hade oljeuppvärmning....
 
Jag postar flera svar i samma post för jag är lat.
Jag måste bara få berätta varför jag känner mig så tveksam till att göra det du föreslår,att jag ska ta det jag vill ha i huset,och lämna resten till försäljning. Här har vi ett problem jag vill slänga ljus på,eftersom mamma inte har haft någon ordning ALLS på sina saker,utan allt ser ut som ett bombnedslag på ALLA våningar i hela huset. Det är därför jag skrev att det kommer ta mycket tid att gå igenom alla hennes saker.....Tex har jag hittat viktiga papper som jag ska spara,mitt bland reklamblad som ska återvinnas. Har även hittat pengar i kontanter,mitt bland skräphögar.....så då kanske ni förstår vilket jobb jag har att tömma hennes hus, och gå igenom alla hennes saker.....det är inte bara att ta det jag vill ha, och lämna resten till försäljning i ett sådant läge......

Som jag tidigare sagt så lejde vi ut tömningn och städning av mammas dödsbo. Mäklaren skötte allt (trots att vi bodde mkt närmare än du gör), han fick en nyckel och fixade alla kontakter. De som röjde hittade smycken mamma hade gömt i ett skåp, vilka de gav till mäklaren som vidarbefodrade dem till oss.

Alldeles riktigt. Men det är ovissheten som väcker ångesten. Jag har aldrig skött ett dödsbo förut. Vad händer om jag inte hittar viktiga dokument inför bouppteckningen? Går det verkligen att kopiera de handlingarna? Det väcks tusen frågor i detta,plus rå ångesten.....

Dock lyckades de slänga ALLA viktiga papper vi samlat ihop och märkt "släng ej". Det var bruksanvisningar och kvitton för vitvaror, kvitton för arbeten på huset (takläggning, byte av panel, totalrenovering av badrum, mm).

Men vet du vad? Det var inga problem att varken sälja eller med konstiga frågor från mäklare/köpare. Det löste sig.

Angående räkningar och sånt så fick vi till oss att vi ABSOLUT INTE skulle betala dem. Utan det skulle göras när bouppteckningen var klar/ingick i bouppteckningen. Sen skötte begravningsbyrån det åt oss, så vi hade inte en egen jurist på det sättet.
 
Jag är helt enig och tror ingen läkare skulle neka en sjukskrivning i det här fallet.
Läkare kan vara jäkligt kalla.. När vår dotter dog i min mage i v41 9dagar över tiden på fullgången graviditet tittade hon på mej och sa att jag skulle inte deppa över ett missfall hur länge som helst (då hade det gått 3v och vi hade inte ens haft begravningen ännu) Så man upphör aldrig att förvånas.
 
Läkare kan vara jäkligt kalla.. När vår dotter dog i min mage i v41 9dagar över tiden på fullgången graviditet tittade hon på mej och sa att jag skulle inte deppa över ett missfall hur länge som helst (då hade det gått 3v och vi hade inte ens haft begravningen ännu) Så man upphör aldrig att förvånas.
Jag hade inte tänkt att logga in alls ikväll,för jag är helt nere i skosulorna, men jag bara måste få svara på ditt inlägg. Jag beklagar verkligen er sorg. Fy vad jobbigt att behöva gå igenom:(

Jag kan inte annat än att hålla med. Vissa läkare ska inte jobba som läkare. Skrämmande hur de kan jobba i yrket med så låg empati nivå.
 
Du ska kunna söka vård på vilken vårdcentral som helst. Jag har sökt i orten jag jobbar/studerat/liknande för att inte behöva vara borta fler timmar än nödvändigt. Så ring upp någon närliggande för tidsbokning och ta hand om dig ❤️
 
Nu har jag börjat kontaktat olika mäklare, och de har börjat höra av sig idag. När de ska titta på h

Jag bestamde tid med tre olika under en dag ... med ett par timmar mellan besoken och likadant nasta dag. Det var nagon som ringde aterbud (det regnade ganska kraftigt) men annars kom alla. Tva gick inte upp till stallet sa de foll bort, och av ovriga gillade jag en bast och hon fick ut vad jag ville ha ... och lite mer. :p

Jag har gjort lika dant varje gang jag salt hus (utom forsta gangen) och det har fungerat mycket bra varje gang.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En natt i somras fick jag påhälsning av polisen, min fars dödsbesked slängdes i ansiktet på mig och en pappåse med hans personliga...
2
Svar
20
· Visningar
4 285
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp