Min mamma är död

Jag hade inte tänkt att logga in alls ikväll,för jag är helt nere i skosulorna, men jag bara måste få svara på ditt inlägg. Jag beklagar verkligen er sorg. Fy vad jobbigt att behöva gå igenom:(

Jag kan inte annat än att hålla med. Vissa läkare ska inte jobba som läkare. Skrämmande hur de kan jobba i yrket med så låg empati nivå.
Tack och jag beklagar din och allt vad det innebär med bouppteckning, husförsäljning. Jobbig resa att behöva gå igenom och jag hoppas det kommer gå så smidigt som möjligt :heart

(Som ett litet tillägg utöver diskussionen så har vi efter Filippa fått två helt fantastiska gossar nu 3 och 1,5år gamla:love:)
 
I min sits,handen på hjärtat,hade ni jobbat i min situation? Vad hade ni gjort?
Sådant där måste man bestämma själv. Man måste helt enkelt veta vart ens gräns går och hur man fungerar.

Jag mår bättre av att åka till jobbet och slippa tänka på stressen och allt annat en stund. Prata med kollegor om annat än det jag själv är mitt uppe i hemmavid. Jag mår sämre av att gå hemma i allting, eftersom jag snöar in mig för mycket då.
 
Sådant där måste man bestämma själv. Man måste helt enkelt veta vart ens gräns går och hur man fungerar.

Jag mår bättre av att åka till jobbet och slippa tänka på stressen och allt annat en stund. Prata med kollegor om annat än det jag själv är mitt uppe i hemmavid. Jag mår sämre av att gå hemma i allting, eftersom jag snöar in mig för mycket då.
Samma här!
 
Sådant där måste man bestämma själv. Man måste helt enkelt veta vart ens gräns går och hur man fungerar.

Jag mår bättre av att åka till jobbet och slippa tänka på stressen och allt annat en stund. Prata med kollegor om annat än det jag själv är mitt uppe i hemmavid. Jag mår sämre av att gå hemma i allting, eftersom jag snöar in mig för mycket då.
När man bestämt sig för att svara på ett inlägg,men ångrar sig,går det inte att ångra,utan man måste tydligen skriva ändå? Jag skulle skriva nåt,men ångrade mig.......:banghead:
 
På tal om banken

På tal om banken, så var jag inne på mammas bank igår och skulle betala en räkning från dödsboets konto.
Så har jag gjort varje gång jag betalar dödsboets räkningar, och det har aldrig varit några problem.

Men igår var det som om själva f*n flög i banken, och plötsligt ville de att jag skulle fylla i betalningsuppdrag för dödsboet istället,och skicka in dödsboets fakturor via posten..???:eek: och så skulle de skicka kvittona ,också via posten......:eek:

Juristen har sagt till mig att inför bouppteckningen är det jätteviktigt att jag sparar alla kvitton på fakturorna. Så om något kvitto kommer bort på posten,(vilket är VÄLDIGT vanligt här ute på landet) så försvinner ju det kvittot...:arghh:

När du betalade din pappas fakturor via dödsboet, fick du också fylla i och skicka via posten då???
Jag kan inte hjälpa det,men jag tycker det låter helt vansinnigt...det blir mycket krångligare för mig att betala mammas räkningar på detta vis. Dessutom måste jag betala portot själv med.....

Jag börjar bli så less på detta dödsbo nu, så jag vet inte vad jag tar mig till snart. Bara krångel hela tiden.
När vi betalade räkningar på mammas dödsbo så var vi tvungna att skicka räkningarna till banken för att få dom betalda
 
När man bestämt sig för att svara på ett inlägg,men ångrar sig,går det inte att ångra,utan man måste tydligen skriva ändå? Jag skulle skriva nåt,men ångrade mig.......:banghead:
Tips till framtiden, det är bara att radera det du citerat i meddelanderutan, och sen klicka dig vidare till någon annan del av forumet :)
 
Jag tog kopior på räkningarna och fyllde i blanketten för betalningsuppdrag för dödsbo. Det var en svarspostadress och kostade inget porto. Det kom sedan ett kontoutdrag varje månad från banken.
Fungerade väldigt bra. Och jag höll på med det i många månader på grund av allt annat trassel.
Det som sticker mig i ögonen,är att jag tidigare kunnat betala dödsboets räkningar över disk,direkt på banken. När de fakturorna betalades,fanns ju Corona då med,så varför ska jag nu,helt plötsligt,betala via posten? Det hela känns lite ogenomtänkt från bankens sida. Känns lite som att de gör de bara för att de kan. Och detta kommer att kosta mig porto. Jag har inte fått någon svarspostadress som är utan kostnad. De skulle skicka kvittot via posten. De sa inget om att de kommer skicka ett kontoutdrag från mammas konto. Finns liksom ingen logik någonstans. Skapar bara ännu mer krångel än det jag redan har.
 
Det som sticker mig i ögonen,är att jag tidigare kunnat betala dödsboets räkningar över disk,direkt på banken. När de fakturorna betalades,fanns ju Corona då med,så varför ska jag nu,helt plötsligt,betala via posten? Det hela känns lite ogenomtänkt från bankens sida. Känns lite som att de gör de bara för att de kan. Och detta kommer att kosta mig porto. Jag har inte fått någon svarspostadress som är utan kostnad. De skulle skicka kvittot via posten. De sa inget om att de kommer skicka ett kontoutdrag från mammas konto. Finns liksom ingen logik någonstans. Skapar bara ännu mer krångel än det jag redan har.
Jag får medge att detta inlägg lät lite väl gnälligt och som att jag bara ville klaga för klagandets skull,men idag betalade jag mammas begravningsfaktura direkt inne på banken,utan några som helst problem. De sa INGENTING om att jag behövde betala via posten. Trevligt bemött,blev jag också:)

Jag körde nämligen till en större stad i närheten av mig, och gick in på mammas bank där.
Visst,jag fick köra en bit,men väl värt det.

Finns inte en chans i helvetet att jag betalar mammas begravnings faktura på över 30 000, via posten,nämligen....:rofl:
 
Jag får medge att detta inlägg lät lite väl gnälligt och som att jag bara ville klaga för klagandets skull,men idag betalade jag mammas begravningsfaktura direkt inne på banken,utan några som helst problem. De sa INGENTING om att jag behövde betala via posten. Trevligt bemött,blev jag också:)

Jag körde nämligen till en större stad i närheten av mig, och gick in på mammas bank där.
Visst,jag fick köra en bit,men väl värt det.

Finns inte en chans i helvetet att jag betalar mammas begravnings faktura på över 30 000, via posten,nämligen....:rofl:


Skönt att höra, förstår att det du går igenom är fruktansvärt jobbigt och då behöver man inte ytterligare sten på bördan med en krånglande bank. Tänker på dig och läser här även om jag inte skrivit så mycket. Skickar en kram på avstånd i dessa tider.:heart Hoppas allt ordnar sig med en bra firma som kan ta hand om dödsboet så att du inte behöver göra allt själv.
 
Skönt att höra, förstår att det du går igenom är fruktansvärt jobbigt och då behöver man inte ytterligare sten på bördan med en krånglande bank. Tänker på dig och läser här även om jag inte skrivit så mycket. Skickar en kram på avstånd i dessa tider.:heart Hoppas allt ordnar sig med en bra firma som kan ta hand om dödsboet så att du inte behöver göra allt själv.
Tack snälla du. Vad fint skrivet:heart
 
En liten uppdatering hur allt har gått, för de som är intresserade.

Vi är nu snart inne i Oktober månad. Mammas stora hus är sålt, och köparna flyttar in i början på November.
Det är ju jättebra.
Problemet är bara att jag har inte tömt huset ännu, trots upprepade försök att nå ut till de som tar hand om dödsbon, Myrorna, Erikshjälpen med mera, utan resultat. Ingen vill ha mammas saker.


Den senaste second hand butiken som var inne i huset och tittade på om de ville ha något av mammas saker, bara ruskade på huvudet och sa rent ut att han tyckte synd om mig, och att jag aldrig kommer klara att tömma mammas hus helt ensam. "Du måste anlita någon som hjälper dig med detta" sa han och vandrade ut ur huset tomhänt.

Grejen är att jag redan har spenderat mycket pengar på att anlita städfirmor som slänger mammas saker på skrothögen, eftersom ingen vill ha sakerna, och jag börjar nu känna den ekonomiska snaran dras åt om halsen på mig:(

Pengarna börjar helt enkelt tryta nu, efter en hel sommar pendlande 50 mil fram och tillbaka.
Saken förvärras även av att jag inte har någon inkomst heller pga jag är helt uppslukad av detta jobb med mammas dödsbo,och inte har jobbat på hela sommaren.

Gick till läkaren och sjukskrev mig först nu i September, och de pengarna kommer ju inte än på länge.
Orkade inte gå till läkaren innan dess. Är helt förbi av trötthet, samtidigt som jag fortfarande är hur uppvarvad och stressad som helst.
Läkaren sa att stressnivån inte får gå upp mera nu.
Fick även en tid hos en psykolog, vilket jag är tacksam för, men den tiden är inte förräns 8 Oktober. Över en vecka dit!

Jag behöver prata med någon NU.

Behöver prata med någon om hur jag ska lägga upp arbetet med att tömma mammas hus på ett rimligt sätt. Som inte kostar för mycket pengar,innan tillträdelsedagen när köparna till huset flyttar in.

Kom gärna med tips och råd hur jag lägger upp detta på ett inte alltför dyrt sätt.....

Tack för att ni orkar läsa.
 
Går det (via mäklaren) att höra med köparna om de skulle gå med på prisavdrag mot att ta över huset i befintligt skick? Det är inte ovanligt vid dödsbon. Framför allt inte om det ändå har tänkt renovera.
Har redan pratat med mäklaren angående detta. De vill att huset ska vara tömt när de flytta in. Och kontraktet är redan skrivet. Tror inte det går att ändra på priset när kontraktet redan är påskrivet?
 
Har redan pratat med mäklaren angående detta. De vill att huset ska vara tömt när de flytta in. Och kontraktet är redan skrivet. Tror inte det går att ändra på priset när kontraktet redan är påskrivet?

Det hade kanske kunnat gå men det förutsätter ju att köparna hade gått med på det och ni var överens. Annars gäller ju det kontrakt ni har tecknat.
 
Som @Gnist skriver, hyr en container och samla ett gäng vänner som hjälper sig att slänga allt.
Det är inte gratis men sparar väldigt mycket tid jämfört med att åka till tippen.

Känner du folk där som du kan fråga? För att spara lite tid (att be om hjälp kan vara en omständig process för en del) kan du skriva ett allmänt meddelande som du kan skicka till alla du kan tänka dig. Ge två förslag på helger och be dem svara med när de kan om de kan tänka sig att hjälpa till.
 
I första hand håller jag med om att försöka få hjälp av folk att tömma, men det beror ju på om du har något kontaktnät där huset finns.

Ett annars kanske lite sämre alternativ som jag kom att tänka på är ifall det är någon bank inblandad från dödsboets sida? Om det fanns lån på huset? Om det inte finns pengar kanske det kan gå att vända sig till banken och be om ett mindre lån för den här specifika saken. Även om du saknar inkomst kanske de kan tänka sig det om de ändå är inblandade i affären och då vet att de kommer få tillbaka pengarna när köparna tillträder?
 
Dödsboloppis? Rensa ut allt du vill spara och sedan annonsera i en lokal facebookgrupp tex att det är "skänkes-loppis" där folk kan komma dit och helt enkelt bara ta det man vill ha, eventuellt skänka en symbolisk summa om man vill. Kanske kan vara något?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En natt i somras fick jag påhälsning av polisen, min fars dödsbesked slängdes i ansiktet på mig och en pappåse med hans personliga...
2
Svar
20
· Visningar
4 277
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp