Min mamma är död

Det hela kompliceras av att jag är timvikarie och mitt jobb är ett sommarjobb där jag går på schema. Men det spelar ju ingen roll vilken anställningsform jag har. Jag är ändå i chock och sorg efter mammas bortgång.
Då skulle jag säga att du har ännu mindre ansvar för arbetet. Trist bemötande av din arbetsgivare. Angående din mamma så är det tyvärr ganska vanligt att man dör på toaletten (man mår dåligt och tänker att man behöver gå på toa) och även att det kan ta lång tid innan man hittas ifall man bor själv :heart. Jag förstår att det känns ovärdigt, men det säger inget om din mammas värdighet utan är ganska naturligt att man går dit när man börjar må dåligt. Bry dig inte om din trista tillfälliga arbetsgivare, det säger ju mer om hen än om något annat.
 
Man har ju rätt upp till tio dagars ledighet vid en nära anhörigs bortgång och det är verkligen oerhört lågt av din arbetsgivare att bemöta dig som är i chock och sorg på det sättet!
Det måste ligga på din arbetsgivare att ha en plan B för oväntade situationer.
Det stämmer inte att man har rätt till dessa dagar och kan kräva det utan det är ngt som sker i dialog med arbetsgivaren.
 
Det stämmer inte att man har rätt till dessa dagar och kan kräva det utan det är ngt som sker i dialog med arbetsgivaren.

Ok, jag har haft den rätten på mina arbetsplatser men det beror kanske på vilket avtal man har. Jag har varit anställd av kommuner.
 
Man har ju rätt upp till tio dagars ledighet vid en nära anhörigs bortgång och det är verkligen oerhört lågt av din arbetsgivare att bemöta dig som är i chock och sorg på det sättet!
Det måste ligga på din arbetsgivare att ha en plan B för oväntade situationer.

Precis. Sedan är det avtalat (i kollektivavtal eller annan policy hos ag) om man får betalt eller inte. Där jag jobbar har vi tillämpat upp till 10 dagars betald ledighet (permission) för att göra det möjligt att ordna med allt praktiskt kring en närståendes död.

Jag tänker att det är märkligt att som arbetsgivare säga en sådan sak, när en närstående dött. Att inte förstå att man som arbetsgivare måste ha viss beredskap för frånvaro. Sedan kan det vara oändligt jobbigt och svårlöst, men man FÅR inte lägga den bördan på en anställd som sörjer en närstående.
 
Jo, rätten till ledighet är lagstadgad. Rätten till betald ledighet är däremot upp till arbetsgivaren. Regleras i många kollektivavtal också.
Jo, men det är genom dialog som det avgörs hur många dagar som behövs och vad som avses med ” nära anhörig” det är ju inte så att när någon dör så kan per automatik alla barn förvänta sig att de skall få 10 dagars ledighet var. Antal dagar beror på flera olika faktorer och en vettig arbetsgivare är förstående. Jag vet flera som stövlat in till sin chef och krävt att få dagar för deras släkting på långt håll gått bort, de har fått ett nej, med all rätt. De fick ta ut semesterdagar istället.
 
Precis. Sedan är det avtalat (i kollektivavtal eller annan policy hos ag) om man får betalt eller inte. Där jag jobbar har vi tillämpat upp till 10 dagars betald ledighet (permission) för att göra det möjligt att ordna med allt praktiskt kring en närståendes död.

Jag tänker att det är märkligt att som arbetsgivare säga en sådan sak, när en närstående dött. Att inte förstå att man som arbetsgivare måste ha viss beredskap för frånvaro. Sedan kan det vara oändligt jobbigt och svårlöst, men man FÅR inte lägga den bördan på en anställd som sörjer en närstående.
Håller med, särskilt i dessa tider. Medarbetare kan ju drabbas av covid och vara sjuka i många veckor i sträck, beredskap för det behöver också finnas. Och att vara så okänslig när en närstående gått bort, fy!
 
[
Jo, men det är genom dialog som det avgörs hur många dagar som behövs och vad som avses med ” nära anhörig” det är ju inte så att när någon dör så kan per automatik alla barn förvänta sig att de skall få 10 dagars ledighet var. Antal dagar beror på flera olika faktorer och en vettig arbetsgivare är förstående. Jag vet flera som stövlat in till sin chef och krävt att få dagar för deras släkting på långt håll gått bort, de har fått ett nej, med all rätt. De fick ta ut semesterdagar istället.

En förälder som det var i detta fall anses som nära anhörig, det finns en definiton på detta där bland annat syskon och föräldrar räknas in.

Själv har aldrig hört någon kräva så lång ledighet då en avlägsen anhörig gått bort. Jag förlorade själv min pappa i covid-19 i april och var ledig första veckan efter det. Det var inga diskussioner om det utan jag förde en dialog med min arbetsgivare och var borta så mycket som jag behövde. För mig blev det 6,5 dagar sammanlagt men jag hade ingen bouppteckning att ordna eller bostad att tömma eftersom min mamma är i livet och de var gifta.
 
[


En förälder som det var i detta fall anses som nära anhörig, det finns en definiton på detta där bland annat syskon och föräldrar räknas in.

Själv har aldrig hört någon kräva så lång ledighet då en avlägsen anhörig gått bort. Jag förlorade själv min pappa i covid-19 i april och var ledig första veckan efter det. Det var inga diskussioner om det utan jag förde en dialog med min arbetsgivare och var borta så mycket som jag behövde. För mig blev det 6,5 dagar sammanlagt men jag hade ingen bouppteckning att ordna eller bostad att tömma eftersom min mamma är i livet och de var gifta.

Definition:
Som nära anhörig räknas make/maka, sambo, barn, barnbarn, syskon, föräldrar, svärföräldrar och mor- och farföräldrar.
 
[


En förälder som det var i detta fall anses som nära anhörig, det finns en definiton på detta där bland annat syskon och föräldrar räknas in.

Själv har aldrig hört någon kräva så lång ledighet då en avlägsen anhörig gått bort. Jag förlorade själv min pappa i covid-19 i april och var ledig första veckan efter det. Det var inga diskussioner om det utan jag förde en dialog med min arbetsgivare och var borta så mycket som jag behövde. För mig blev det 6,5 dagar sammanlagt men jag hade ingen bouppteckning att ordna eller bostad att tömma eftersom min mamma är i livet och de var gifta.
Exakt, du pratade med din arbetsgivare.

Att skriva att man har ”rätt till”, kan lätt missuppfattas. Sen är jag tveksam om en timvikarie räknas som anställd, troligtvis inte.
 
Definition:
Som nära anhörig räknas make/maka, sambo, barn, barnbarn, syskon, föräldrar, svärföräldrar och mor- och farföräldrar.
Läser du lagtexten så framgår det fortfarande att det skall ske en dialog med arbetsgivaren. Tex är du enda barnet, eller är ni fem barn som skall hjälpas åt? Då behöver du mindre antal dagar per person eller kanske är det så att du bor närmast och tar största ansvaret, då behöver du fler antal dagar. Anser du att dagarna inte räcker kanske det finns semesterdagar att komplettera med.
 
Exakt, du pratade med din arbetsgivare.

Att skriva att man har ”rätt till”, kan lätt missuppfattas. Sen är jag tveksam om en timvikarie räknas som anställd, troligtvis inte.

Fast man har ju rätt när det som i ts fall är en nära anhörig.

Och varför är någon som arbetar som timvikarie inte anställd, vad är denne då?
 
Där var den! Själv tycker jag att det är konstigt att svärföräldrar räknas som nära anhörig men inte t ex en moster.
Fast allvarligt, menar du att en skola skall ta av elevpengen för att betala att någon personal skall gå på sin mosters begravning? Då får man väl ta av sina semester dagar.
 
Läser du lagtexten så framgår det fortfarande att det skall ske en dialog med arbetsgivaren. Tex är du enda barnet, eller är ni fem barn som skall hjälpas åt? Då behöver du mindre antal dagar per person eller kanske är det så att du bor närmast och tar största ansvaret, då behöver du fler antal dagar. Anser du att dagarna inte räcker kanske det finns semesterdagar att komplettera med.

Det ska vara av ”trängande skäl”. Ag bör ha väldigt lite synpunkter och värderande av en anställds trängande skäl, om det inte är helt uppenbart att det missbrukas.

Semesterdagar är däremot något ag kan blankneka till utan vidare motivering än att det inte är lämpligt.

Personligen tycker jag det är något av en hygienfråga att anställda ges möjlighet att ta hand om sina trängande och jobbiga privata angelägenheter även när de kräver mer än vanligt.
 
Där var den! Själv tycker jag att det är konstigt att svärföräldrar räknas som nära anhörig men inte t ex en moster.

Jag tror att alla har olika anledningar till att betrakta ”konstigt” i detta, beroende på egna relationer och erfarenheter. Så det är bra att det finns en tydlig definition. Annars vore ett alternativ att man registrerade ett antal personer på en lista i förväg. Men krångligare.
 
Fast man har ju rätt när det som i ts fall är en nära anhörig.

Och varför är någon som arbetar som timvikarie inte anställd, vad är denne då?
Denna diskussion handlar inte från min sida ifall ts har en nära anhörig som avlidit eller inte. Utan det är generaliseringen att man har rätt att kräva, som jag vänder mig mot.

Vad som står i ts anställningsavtal har jag ingen aning om.
 
Fast allvarligt, menar du att en skola skall ta av elevpengen för att betala att någon personal skall gå på sin mosters begravning? Då får man väl ta av sina semester dagar.

Det var ett oerhört konstigt svar. Man ska alltså ta av den för att gå på svärfars begravning som man kan ha haft en mycket kort relation med men inte på mosters begravning som man haft en livslång relation med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En natt i somras fick jag påhälsning av polisen, min fars dödsbesked slängdes i ansiktet på mig och en pappåse med hans personliga...
2
Svar
20
· Visningar
4 277
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp