Min mamma är död

Jag håller med dig, men det beror nog på att jag står ganska nära min faster. Jag skulle bli väldigt ledsen om jag inte fick gå på hennes begravning för AG och råkade stå utan semesterdagar :cautious:

Jag stod nära min moster som jag dessutom är döpt efter. När hon gick bort var min dåvarande arbetsgivare förstående och lät mig få ta ledigt för hennes begravning utan löneavdrag.
 
Återigen, du svarar inte på min fråga. Jag tvivlar på att lagen skiljer på vilket yrke den anställde har i just den här situationen. Det är dessutom upp till arbetsgivaren att se till att verksamheten inte står och faller med en person. Den personen kan ju faktiskt gå och bli allvarligt sjuk när som helst och då måste AG lösa det ändå.
Läs lagtexten igen. Där står det att det är olika, inom vissa gränser.
 
jag förstår absolut tanken, tyckte bara att det var konstigt att svärföräldrar, som man alltså inte är släkt med, räknades in men inte de man har nära blodsband med.
Jag håller med dig, men det beror nog på att jag står ganska nära min faster. Jag skulle bli väldigt ledsen om jag inte fick gå på hennes begravning för AG och råkade stå utan semesterdagar :cautious:
Och även där är det ju enornt olika. Jag är enormt nära mina svärföräldrar sen sambon dog. Min faster vet jag inte ens var hon bor och hon är bara en ytlig bekant. Sist vi sågs undrade dottern varför en konstig tant pratade med morfar. Jag kommer troligen inte ens få veta något om hennes begravning. Om någon av svärföräldrarna skulle dö skulle jag påverkas enormt mycket mer!
 
Märkligt, kan man ha olika definitioner av nära anhörig på olika arbetsplatser eller är det upp till varje chef för varje tillfälle? :cautious:

Nej, det beror på. Men har man det avtalat är det nog alltid den definitionen man utgår från. Rätt till ledighet är däremot lag och då är definitionen det.
 
Först och främst beklagar jag sorgen enormt, och håller med om att arbetsgivaren kunde ha haft mer empati.

För att gå lite OT men när min mormor dog fick jag inte ens ledigt för att gå på begravningen (ansågs inte som nära anhörig) utan fick byta pass med kollegor som tack och lov var förstående och ställde upp utan att tveka trots att de behövde krångla med schema själva.

Vilket var emot gällande lag. Trist att det förekommer.
 
Beklagar verkligen din förlust, och det är absolut inte okej av arbetsgivaren att lägga skuld på dig. Det är upp till hen att se till att det finns ersättare för personalen, det ska inte vara på ditt ansvar eller samvete!

Har du någon som kan assistera dig med det som behöver göras? Om inte annat finnas med som moraliskt stöd åtminstone, vilket kanske kan underlätta den psykiska påfrestningen?

Återigen, beklagar och tänker på dig.:heart
 
Beklagar verkligen din förlust, och det är absolut inte okej av arbetsgivaren att lägga skuld på dig. Det är upp till hen att se till att det finns ersättare för personalen, det ska inte vara på ditt ansvar eller samvete!

Har du någon som kan assistera dig med det som behöver göras? Om inte annat finnas med som moraliskt stöd åtminstone, vilket kanske kan underlätta den psykiska påfrestningen?

Återigen, beklagar och tänker på dig.:heart
Tack allihopa för era svar och kondoleanser:heart
Svar nej. Jag har ingen som hjälper mig med allt det praktiska,eftersom jag är enda barnet.Avståndet mellan mamma och mig,gör det hela ännu svårare. Hjälp med boupptäckning kommer jag att få av jurister,men de har väl semester nu,så de hör väl inte av sig förräns till hösten antar jag,så det hela kommer blir väldigt långdraget är jag rädd. Men moraliskt stöd har jag fått av mammas bror. Han kan tyvärr inte hjälpa till på det praktiska planet eftersom han bor i ett annat land, och inte vill komma till Sverige pga Corona,men han är en klippa på det mentala planet.
 
Jag beklagar verkligen! När min styvmor dog i fjol så hade vi hjälp av begravningsbyrån som skötte allt det praktiska. Kan det vara en hjälp?
 
Tack allihopa för era svar och kondoleanser:heart
Svar nej. Jag har ingen som hjälper mig med allt det praktiska,eftersom jag är enda barnet.Avståndet mellan mamma och mig,gör det hela ännu svårare. Hjälp med boupptäckning kommer jag att få av jurister,men de har väl semester nu,så de hör väl inte av sig förräns till hösten antar jag,så det hela kommer blir väldigt långdraget är jag rädd. Men moraliskt stöd har jag fått av mammas bror. Han kan tyvärr inte hjälpa till på det praktiska planet eftersom han bor i ett annat land, och inte vill komma till Sverige pga Corona,men han är en klippa på det mentala planet.

Vad fint att din morbror stöder dig.
Bouppteckningen borde vara enkel eftersom du är enda arvtagaren men du har nog rätt i att det kan vara svårt att hitta någon byrå som har tid nu då det är semestertid. Är det verkligen du som ska stå för sanering av bostaden? Finns det ingen försäkring som täcker sådant? Jag hoppas chefen tänkt efter, det där hon sa var i bästa fall bara en första reaktion.
 
Vad fint att din morbror stöder dig.
Bouppteckningen borde vara enkel eftersom du är enda arvtagaren men du har nog rätt i att det kan vara svårt att hitta någon byrå som har tid nu då det är semestertid. Är det verkligen du som ska stå för sanering av bostaden? Finns det ingen försäkring som täcker sådant? Jag hoppas chefen tänkt efter, det där hon sa var i bästa fall bara en första reaktion.
Bouppteckningen har inget med arvet att göra, utan där ska man rada upp dödsboets tillgångar och skulder före arvsskiftet. En färdig bouppteckning behövs i vissa fall för att kunna slutföra en del av dödsboets grejer, om jag inte minns fel.

@Solvarma jordgubbar
Du kan fråga begravningsbyrån om de har möjlighet att hjälpa till med bouppteckningen.
Det är ju lite olika svårt beroende på hur invecklade affärer din mamma haft. Utdrag från banken brukar vara lätt att få. Bodde hon i hyresrätt eller bostadsrätt? Finns det några försäkringar? Sktier eller fonder? Lån eller krediter?
Jag och min bror gjorde själva bouppteckningen efter vår mamma. (minns att hennes chef (vän, jurist och revisor) undertecknade den i något läge, men minns inte när eller varför)
 
Bouppteckningen har inget med arvet att göra, utan där ska man rada upp dödsboets tillgångar och skulder före arvsskiftet. En färdig bouppteckning behövs i vissa fall för att kunna slutföra en del av dödsboets grejer, om jag inte minns fel.

@Solvarma jordgubbar
Du kan fråga begravningsbyrån om de har möjlighet att hjälpa till med bouppteckningen.
Det är ju lite olika svårt beroende på hur invecklade affärer din mamma haft. Utdrag från banken brukar vara lätt att få. Bodde hon i hyresrätt eller bostadsrätt? Finns det några försäkringar? Sktier eller fonder? Lån eller krediter?
Jag och min bror gjorde själva bouppteckningen efter vår mamma. (minns att hennes chef (vän, jurist och revisor) undertecknade den i något läge, men minns inte när eller varför)
@Solvarma jordgubbar
Begravningsbyrån eller din mammas bank borde kunna rekommendera någon jurist för hjälp med bouppteckningen, om de inte kan/gör själva. Men då blir det på hennes ort, vilket kanske är mer opraktiskt för dig? Jag hade en liten familjejurist-byrå till hjälp. Det som kan vara bra att kolla är medlemskap i ex fack eller föreningar, koll med arbetsgivare (fd. om hon var pensionär). Ibland finns det försäkringar som faller ut vid dödsfall och vissa AG bistår ekonomiskt till begravning, även efter pension. Men man måste då fråga efter det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En natt i somras fick jag påhälsning av polisen, min fars dödsbesked slängdes i ansiktet på mig och en pappåse med hans personliga...
2
Svar
20
· Visningar
4 276
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp