Min medryttarhäst testar mig!

Horselover00

Trådstartare
Jag har sedan sommaren haft min nuvarande medryttarhäst. I början klickade vi otroligt bra och han var lätthanterlig, snäll och lyssnade bra både fram och tillbaka i ridningen.
I början av hösten blev han skadad och vilade i 3 veckor. Efter det var han fortfarande ganska "lätt" att rida osv. Men nu senare under hösten har han börjat testa mig (obs även andra som rider honom) med att på uteritter försöka gå ner i diken, har börjat bocka som han aldrig gjort tidigare, är inte alls lika framme för skänkeln osv.
En orsak kan vara att han fått sämre kondition då han inte blivit körd lika mycket som förut och så men ändå..
Gillade att rida honom förut men nu är det inte roligt längre när han håller på sådär. Några tips tack?
 
Vad var det för skada?
Det kan ju vara den som spökar, vissa hästar blir slöa/ovilliga när dom inte mår bra. Samma sak med att den har börjat protestera med att bocka och försöka komma undan genom att gå ner i diket.
 
Svårt när man är medryttare men backa ner i diken och bocka är lite signaler jag skulle reagerat på och bett någon utbildad kolla igenom honom.
Vad säger ägaren?
 
Jag brukar tänka att hästarna försöker berätta något på det sättet de faktiskt kan kommunicera med oss.
Och vi måste lyssna. Det är vårat ansvar.

Har den fortfarande ont?
Är den tillräckligt stark?
Har den överskottsenergi?
Sitter utrustningen tokigt? Behöver något ändras?
Kan det bero på ryttaren? Obalans, inkonsekvens, otydlighet, rädsla, försiktighet, för många hjälper, för lite hjälper. Finns massor att fråga sig.
Det finns alltid anledning att rannsaka sej själv tycker jag. Vad kan jag göra bättre? Förstår hästen vad jag menar och vill.


Hästar är inte dum för att vara dum, de lever i nuet, de visar vad som är fel just nu.
Där måste vi som människa felsöka.
 
En häst kan ju testa nått som den tidigare gjort för att undvika något, har ont osv.I ditt fall hade jag kollat upp om det är den tidigare skadan som spökar. Hästar gör sällan något för att de är dumma
 
Jag har sedan sommaren haft min nuvarande medryttarhäst. I början klickade vi otroligt bra och han var lätthanterlig, snäll och lyssnade bra både fram och tillbaka i ridningen.
I början av hösten blev han skadad och vilade i 3 veckor. Efter det var han fortfarande ganska "lätt" att rida osv. Men nu senare under hösten har han börjat testa mig (obs även andra som rider honom) med att på uteritter försöka gå ner i diken, har börjat bocka som han aldrig gjort tidigare, är inte alls lika framme för skänkeln osv.
En orsak kan vara att han fått sämre kondition då han inte blivit körd lika mycket som förut och så men ändå..
Gillade att rida honom förut men nu är det inte roligt längre när han håller på sådär. Några tips tack?

Har du adresserat detta till ägaren av hästen?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: SkorpSmulan
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp