Min mini shettis hingst.......

B

Bim

Ville bara avlägga en liten rapport vad som hände när jag fick för mig att släppa ihop min mini shettis med min valack som är D-ponny.
Jag hoppades att min valack skulle vara snäll mot den lille och var orolig över vad som kunde hända. Lille hingsten sparkade och tjöt så min valack blev rädd och började backa. Vid ett tillfälle stod han under magen på D-ponnyn och matade små sparkar hit och dit. efter ett tag gick de och åt sida vid sida men så fort D-ponnyn gjorde ett steg för nära så tjöt den lille som en stucken gris. När jag tog in dom för att kolla av dem så hade den lille sparkat D-ponnyn så han fick ett jack i benet. På sikt kan de nog gå ihop men jag tänkte att man läser ofta att de små kan ju inte göra så mycket skada i detta fallet så tog han över kommandot med en gång.
Han är en rolig liten häst men jobbig då han rymmer under elstaketet och det verkar inte som han känner nånting.
Jag bara tänkte någon kanske tyckte detta var intressant då jag har sett inlägg som handlar om sällskap till hingstar osv.
Hälsnigar Hanna
 
Har själv en minishettisvalack och en stor hingst. Jag tänkte släppa ihop dom två för det är så himla synd att stora hingsten går ensam men jag vågade inte. Du vet väl att såna små shettisar o dyl. kan lätt döda en stor häst. Det dom gör är att dom sparkar hästen under magen, den bakre delen av magen. Där finns det inget skydd för alla känsliga organ så då är det kört.

Min mini är också så att han piper högt och ljudligt så man undrar ju om det gått ngt larm eller så ;) Fastän han är valack piper han ofta hahaha. Men jag avstod iaf. Den här hingsten har ju varit ensam i fera år, så han tror ju att varje häst som kommer honom nära, är ett sto. T.o.m. min lilla mini blev han alldels upphetsad för hahaha. Så man vet aldrig vad som kan hända, är hingsten påstridig kanske han får sig en kick i magen o det är ju synd om han skulle dö.

Men jag tor nog att dom skulle komma överens till slut efter lite stridigheter iofs, min mini har ju gått med mina andra stora hästar, men just med hingsten är jag tveksam.

Jag vet inte om jag ska våga prova för man vet ju inte hur utgången blir. =O
 
Ja de små kan verkligen göra skada. Mitt sto jag har brunstar och han hoppar omkring och börjar darra av upphetsning och låter som en morrande liten hund han skäller också. Jag vet inte så mycke tom honom jag har haft honom snart en vecka men vad det verkar så har han absolut inte visat att hanhar ont av att gå bredvid i egen hage, tvärtom nästan han beter sig illa med de andra så nu får han gå bredvid.
Har du din som sällskap eller kör du honom något?
Hälsningar Hanna
 
Min lille shetlandshingst har gått ihop med mina stora hästar (två ston) hela vintern utan större problem. Han fungerar dåligt ihop med ett av stona; de bråkar om rangen hela tiden, men man kan iallafall ha dem i samma hage utan blodvite... :crazy:

Tyvärr förändrades allt väldigt snabbt i samband med betessäsongen; hormoner i omlopp, brunstiga ston...
Den lille började att försöka betäcka stona och stoet som han inte går så bra ihop med höll på att sparka sönder honom.
Sedan dess har han fått gå ensam och i mina ögon är det inget liv för någon häst. Han är orolig och gnäggar efter de andra, har ingen att busa med eller klia sig på. Helt understimulerad. Jag har fått motionera honom extra mycket (kör lite och har en liten tjej som rider honom) men det är ju ingen ersättning för hästsällskap. Nu ska han kastreras och få leva hästliv igen! :)
 
Jag jag känner lite som du när det gäller min lille och kompisar så smånginom skall jag kastrera tror jag men jag har hört att man skall vänta till de känner sig hemma annars kan de bli skygga och så. Stämmer detta? Jag har ju bara haft honom i en vecka snart.
Hälsningar Hanna
 
Nä det är ju just det jag hade inte tänkt ha det men jag vill inte kastrera honom för än han blir lite tryggare hemma. Jag har haft honom i en vecka knappt. Vetrinären sa till mig att det var viktigt annras kunde de ändra personlighet totalt.
Hälsningar Hanna
 
Jag har en minishettis å, han var hingst när jag köpte honom och i drygt 1 år innan jag kastrerade honom.

Han är liten (80) och väldigt kaxig. När jag fick honom så släppte jag ihop honom med min islänning i hagen direkt och visst höll de på i början. Men det var min isis som jagade runt på honom i början i hagen med snö upp till magen på lillen... han var helt slut efteråt. De delade box från första dagen och de har haft sina duster helt klart.

Han går nu med mina 2 isisar samt en till valack och d går bra. Ibland kan han sparka till min ena pålle när han kommer och ska äta ur samma hö ibland... men isisen ignorerar bara honom...

Sen jag kastrerade honom så vände hans humör på en natt, trodde verkligen det skulle ta längre tid eller att hingstbetendet skulle gå bort alls. Men nu är han en lugn valack som inte bryr om ston, har ingen rymningsbenägenhet och har blivit lite slö.
Lite rundare om magen har han å blivit.... :D
 
Åh vad skönt att det gick bra!
Jag har massa funderingar kring detta men jag kommer göra som du för min lilla kompis skull.
Jag har en valack och ett sto men jag vågar inte släppa dom alla tre ännu så jag har släppt de mini + valack och sedan min+stoet.
Det funkade så där. Han var helvild och for omkring som en stucken gris och tjöt och sparkade och bet de andra.
Nu har jag inte vågat prova igen men jag skall försöka i helgen.
Hanna
 
Jag hade bara 1 isis då jag köpte lilleman så därför släppte jag bara ihop honom med den ena. Har aldrig tvekat att släppa ihop honom med de andra. När jag köpte min andra isis så släppte jag bara ihop de och de gick bra.

Däremot när jag släppte ihop kompisens isis med mina 3 så ville naturligtvis lilleman inte bli lägst i rang igen så han var kaxig mot den nya. Han sparkade och bet och flög på honom i början och bestämde över honom ett tag. Det såg lite obehagligt ut men de måste ju få göra upp som hästar så vi lät de bara vara. Tog nån vecka om jag inte minns fel men nu är de 2 "bästisar"....

Jag tror de försöker hävda sig så för att de är så små.... :confused:
 
Men hade du vågat släppa in den lilla till valacken och stoet när båda två är nyfikna på den nya. Han är ju stensnabb och sparkas jättemycket?
Jag vill hemskt gärna detta men jag vet inte om jag vågar är rädd att valacken skall skada den lille om han vill ksydda stoet. Vad tror d?
Hanna
 
Visst kommer de säkert att vara nyfikna på varandra,
men jag skulle nog prova släppa ihop de. Det går ju alltid
att gå emellan om det blir riktigt illa.
Är han oskodd den lille? De brukar ju inte vara nån större fara utan skor...
 
Ja den lille har inga skor som tur är inte stoet heller men min valack har det. Jag blir nervös redan nu när jag tänker på det.
Jag skall prova jag får gå emmelan om de bråkar för mycket. Håll tummarna för mig idag då
Hanna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 215
Senast: Ichigo
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 312
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: exotic
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min lilla tjej är brunstig och alla som kommer i närheten är potentiella kavaljeros, ston som valacker, stora som små. :love: Rida går...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp