Min pappa gillar potatis

SaraXX

Trådstartare
Han fyller 70.
Någon som har en idé på hur dessa två kombineras? Han är gammal lantbrukare som numera bor i villa, gillar att odla potatis. Finns det speciella sorter av sättpotatis som jag kan köpa nu? Det är väl lite dålig timing kan jag tänka? Någon stor potatisbok hade han visst redan, men något annat roligt potatisodlingsrelaterat?
 
Potatis ska sättas när marken håller 8 grader, så det kan vara sent. men en hink odling ska väl funka.
Min favo potatis är Ratte.
 
Potatis ska sättas som tidigast när marken är åtta grader. Så länge man har minst 10-12 veckor på sig innan det blir för kallt så går det utmärkt att sätta potatis av de flesta sorter enligt min erfarenhet.
Du vet nog otroligt mycket mer än vad jag gör i frågan.
 
53512470-4F3D-4AB8-BFF9-15585B60382C.png

Släng med ett sånt här i paketet! 😂
 
Min pappa gillar också potatis. Jag gav honom i present att få odla potatis i min trädgård, fast det har mest blivit att vi gjort det tillsammans, vilket väl också är väldigt fint. Jag köpte även jättefina tåliga sorter, och står för utgifterna och så vidare. Kanske svårt om du inte har trädgård, men jag känner i alla fall att trådtiteln gav mig en känsla av samhörighet med någon som sitter i samma barn-till-potatisälskare-sits som jag. Äntligen någon som förstår bördan.

e7e16f834329f767c6ef9f1b2230fc1a.jpg

(min pappa till vänster)
 
e303ff33c17c201ba6fcd63dbfa425ba.jpg

Finns förgrodd sättpotatis, köpte mina på blomsterlandet. Kanske kan va nått?

Jag köpte King Edward (enda lilla sketna blomsterlandet jag besökte hade, kanske finns fler sorter på större affär), de växer som ogräs.
 
Han fyller 70.
Någon som har en idé på hur dessa två kombineras? Han är gammal lantbrukare som numera bor i villa, gillar att odla potatis. Finns det speciella sorter av sättpotatis som jag kan köpa nu? Det är väl lite dålig timing kan jag tänka? Någon stor potatisbok hade han visst redan, men något annat roligt potatisodlingsrelaterat?
En samling med sättpotatis av olika gamla sorters potatis som inte längre finns i vanliga handeln och som han kan provodla. NordGen kanske kan bidra eller vet var de går att köpa.

https://www.nordgen.org/nordgen-har-utokat-sin-samling-med-15-gamla-nordiska-potatisvarianter/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 053
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp