Min pappa mår dåligt

HeddaVovven

Trådstartare
Hej allihopa. Behöver er hjälp och era synpunkter.
Min mamma dog i november förra året och min pappa som nu är 82 år blev ensam kvar. De hade levt ihop i drygt 40 år så det blev såklart en stor omställning. Pappa har alltid varit en lite vimsig person som har svårt med tekniska saker (han kan tex inte ringa från en mobil, knappt byta kanal på TV:n). Däremot har han alltid varit fysiskt pigg och utan ålderskrämpor. Mamma var väldigt sjuk mot slutet och pappa var hennes armar och ben. Hon höll koll på allt och pappa var den som kunde göra det som behövdes göras hemma.
Sen mamma dog har det sakta men säkert gått utför med pappa. Han började visa tecken på depression i våras varpå antideppressiv medicin sattes in. Strax före semestern fick han problem med att kissa (han har prostatacancer sedan många år tillbaka men den har aldrig stört honom tidigare). Han fick medicin mot detta och han är under utredning hos urolog på lasarettet.
De sista veckorna har allt fallerat fullständigt. Han är förvirrad, snurrig, får för sig saker som ingen sagt, glömmer hur man använder telefonen, slarvar bort visa-kort på löpande band, kan inte sköta sin medicin, är självmordsbenägen, osv osv. Ringer och gråter och säger att han vill dö.
Min syster och jag har ringt vårdcentralen otaliga gånger, skickat honom till akuten när han inte kan kissa, skickat honom till psykakuten när han mår dåligt med det enda resultatet att han blir hemskickad igen. Nu har vi ordnat hemtjänst till honom så han får hjälp med allt. De besöker honom 8 gånger varje dygn. Jag tycker han borde bo på någon form av äldreboende (han blir depprimerad över att vara själv och säger själv att han vill bo ihop med andra). Biståndshandmäggaren i hans kommun tycker dock annorlunda och menar att vi måste ge detta med hemtjänsten en chans.
Nu ringer sjuksköterskan och är bekymrad över pappas mående. Han är ledsen och vill inte leva längre. Hon undrar hur vi ska lösa det i helgen. Ja vad ska jag svara på det... enl psykakuten ska han bli hjälpt på hemmaplan, enligt biståndshandläggaren ska hemtjänsten hjälpa honom men hemtjänsten känner att han är för sjuk och är orolig att han ska göra allvar av sina hot.
Jag känner mig så maktlös i allt detta. Jag är helt slut efter att ha ringt land och rike runt för att få hjälp till min pappa. Jag har kört honom otaliga gånger till lasarettet, vårdcentralen, osv osv. Jag bor sex mil ifrån min pappa så jag kan inte vara hos honom varje dag som han egentligen skulle behöva.
Vet egentligen inte var jag vill med tråden men om någon har några ideer tar jag tacksamt emot dessa.
Så ledsen för min pappa som alltid varit så pigg och glad men mår så dåligt nu :(
 
Jag önskar jag hade råd. Det måste vara oerhört frustrerande, oroligt och sorgligt.
Hoppas någon har råd att ge.
Kram :heart
 
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med bra tips
Min mamma är inte heller bra men har bra biståndshandläggare som även pratade om boende men i mammas fall vägrar hon att flytta
Styrkekram
 
Hej allihopa. Behöver er hjälp och era synpunkter.
Min mamma dog i november förra året och min pappa som nu är 82 år blev ensam kvar. De hade levt ihop i drygt 40 år så det blev såklart en stor omställning. Pappa har alltid varit en lite vimsig person som har svårt med tekniska saker (han kan tex inte ringa från en mobil, knappt byta kanal på TV:n). Däremot har han alltid varit fysiskt pigg och utan ålderskrämpor. Mamma var väldigt sjuk mot slutet och pappa var hennes armar och ben. Hon höll koll på allt och pappa var den som kunde göra det som behövdes göras hemma.
Sen mamma dog har det sakta men säkert gått utför med pappa. Han började visa tecken på depression i våras varpå antideppressiv medicin sattes in. Strax före semestern fick han problem med att kissa (han har prostatacancer sedan många år tillbaka men den har aldrig stört honom tidigare). Han fick medicin mot detta och han är under utredning hos urolog på lasarettet.
De sista veckorna har allt fallerat fullständigt. Han är förvirrad, snurrig, får för sig saker som ingen sagt, glömmer hur man använder telefonen, slarvar bort visa-kort på löpande band, kan inte sköta sin medicin, är självmordsbenägen, osv osv. Ringer och gråter och säger att han vill dö.
Min syster och jag har ringt vårdcentralen otaliga gånger, skickat honom till akuten när han inte kan kissa, skickat honom till psykakuten när han mår dåligt med det enda resultatet att han blir hemskickad igen. Nu har vi ordnat hemtjänst till honom så han får hjälp med allt. De besöker honom 8 gånger varje dygn. Jag tycker han borde bo på någon form av äldreboende (han blir depprimerad över att vara själv och säger själv att han vill bo ihop med andra). Biståndshandmäggaren i hans kommun tycker dock annorlunda och menar att vi måste ge detta med hemtjänsten en chans.
Nu ringer sjuksköterskan och är bekymrad över pappas mående. Han är ledsen och vill inte leva längre. Hon undrar hur vi ska lösa det i helgen. Ja vad ska jag svara på det... enl psykakuten ska han bli hjälpt på hemmaplan, enligt biståndshandläggaren ska hemtjänsten hjälpa honom men hemtjänsten känner att han är för sjuk och är orolig att han ska göra allvar av sina hot.
Jag känner mig så maktlös i allt detta. Jag är helt slut efter att ha ringt land och rike runt för att få hjälp till min pappa. Jag har kört honom otaliga gånger till lasarettet, vårdcentralen, osv osv. Jag bor sex mil ifrån min pappa så jag kan inte vara hos honom varje dag som han egentligen skulle behöva.
Vet egentligen inte var jag vill med tråden men om någon har några ideer tar jag tacksamt emot dessa.
Så ledsen för min pappa som alltid varit så pigg och glad men mår så dåligt nu :(

Ta stöd av, och samarbeta med hemtjänsten. Tyvärr så kan eller får inte biståndshandläggare läsa journal eller vårdplansanteckningar men hemsjukvård och hemtjänst kan ge signaler till biståndshandläggare om de anser att mer eller andra insatser behövs. Ligg på, var envis och ansök om boende, igen och igen. Det är ofta anhörigas förtjänst om förändrade insatser sker.
 
Om han har hemtjänst 8 ggr/dygn tycker jag nog att de får hantera det. Om de kommer dit och blir akut oroliga borde de väl kunna larma psyk?
 
Din pappa behöver blir remitterad för minnesutredning, då det kan röra sig om demenssjukdom. Kontakta vårdcentralen igen. Depression är ett symtom och de andra sakerna du nämner är också symtom. Jag jobbar inom just minnesutredningar, skicka PM om du behöver mer information/stöd.
 
Om han har hemtjänst 8 ggr/dygn tycker jag nog att de får hantera det. Om de kommer dit och blir akut oroliga borde de väl kunna larma psyk?
Ja det sa jag också. Då undrade hon om jac kunde köra in honom om det blev nödvändigt. Jag sa att jag inte kunde det. Jag jobbar i helgen och bor som sagt 6 mil från honom. Sedan är det 6 mil till lasarettet från hans bostad. Sedan 10 mil hem till mig igen...
 
Ta stöd av, och samarbeta med hemtjänsten. Tyvärr så kan eller får inte biståndshandläggare läsa journal eller vårdplansanteckningar men hemsjukvård och hemtjänst kan ge signaler till biståndshandläggare om de anser att mer eller andra insatser behövs. Ligg på, var envis och ansök om boende, igen och igen. Det är ofta anhörigas förtjänst om förändrade insatser sker.
Hemtjänsten och även sjuksköterskan är underbara så all heder åt dem. Min förhoppning är att även de ska ligga på biståndshandläggaren så att det kommer från flera håll att han inte kan bo själv.
 
Din pappa behöver blir remitterad för minnesutredning, då det kan röra sig om demenssjukdom. Kontakta vårdcentralen igen. Depression är ett symtom och de andra sakerna du nämner är också symtom. Jag jobbar inom just minnesutredningar, skicka PM om du behöver mer information/stöd.
Ja demens i någon form har jag också funderat på. Detta har kommit väldigt plötsligt så allt är lite kaosartat just nu. Han var inne på hjärnröntgen i måndags för att kolla ev metastaser från prostatacancern. Ser man demens på röntgen eller hur diagnosticerar man det?
 
Ja demens i någon form har jag också funderat på. Detta har kommit väldigt plötsligt så allt är lite kaosartat just nu. Han var inne på hjärnröntgen i måndags för att kolla ev metastaser från prostatacancern. Ser man demens på röntgen eller hur diagnosticerar man det?
Man kan se förändringar i t.ex vitsubstans samt atrofi, men MR-/CT-hjärna används som ett komplement till utredningen. Man får inte diagnosen bara baserat på det. Men jättebra att han redan gjort den, hos oss är det ett krav att en sådan ska vara gjord innan vi ens funderar på att ta emot patienten. Han bör göra ett minnestest på vårdcentralen, det kan sedan ligga till grund för vidareremittering. Vi har 4 månaders kötid för nybesök, så det är viktigt att ta tag i det snarast då andra kliniker kan ha liknande väntetider.
 
Ja det sa jag också. Då undrade hon om jac kunde köra in honom om det blev nödvändigt. Jag sa att jag inte kunde det. Jag jobbar i helgen och bor som sagt 6 mil från honom. Sedan är det 6 mil till lasarettet från hans bostad. Sedan 10 mil hem till mig igen...
Det är ju inte lösligt för dig. De får larma ambulans eller fråga psyk hur de ska få in honom.

Allt sånt här tycker jag att biståndshandläggaren bör få veta, så att han kan få ett nytt beslut i förlängningen. Att sådana här händelser travas på hög borde visa att det faktiskt inte räcker med hemtjänst längre.
 
Tillägg:
Man gör på minneskliniken sedan fler tester (kolla upp tex MMSE, Trail Making A och B, Animal Fluency, Letter S Fluency, Babinski, Rombergs, Grassets) samt lumbalpunktion. Efter detta sätts diagnos och man får komma på ett diagnosbesök för att få information. Så är det hos oss iallafall. Så CT-/MR-hjärna, lumbalpunktion och kognitiva tester är grunden för att kunna sätta en diagnos. Lumbalpunktion är bra att göra, men inget måste om det absolut inte går att genomföra.
 
Jag rekommenderar ytterligare kontakt med sjukvården i första hand. Akut konfusion beror ofta på något medicinskt, en infektion exempelvis. Hade det kommit mer krypande hade en demens legat närmare till hands, sen säger jag inte att det är så - men det vanligaste är det.

En biståndshandläggare får aldrig avvisa en ansökan om särskilt boende. Det handläggs av en biståndshandläggare och då måste denne ta emot det. Men den måste komma från honom själv, vad säger han om saken? Kan det vara så att det finns en pågående utredning kring särskilt boende men att biståndshandläggaren vill ha mer underlag och därför vill att han provar med hemtjänst? I mina ögon har en person som har hjälp 8 gånger om dagen i stort redan uppfyllt det omfattande omvårdnadsbehov som krävs för att beviljas ett boende om det är ett stadigvarande behov. Sen kan det vara så att mycket kan lösas medicinskt, men eventuellt skulle han kanske kunna få komma till ett korttidsboende om han är väldigt orolig?

/trazel - jobbarsom biståndshandläggare inom äldreomsorgen
 
Vi kollade "allt" på vårdcentralen när förvirringen uppstod men alla prover såg bra ut. Vi tog även urinprov som var negativt. Någon vecka sattes kateter in för urinbesvären och några dagar senare fick han urinvägsinfektion och feber och antibiotika sattes in. Han var riktigt svag och orkade inte gå själv men hem skulle han enligt biståndshandläggaren. Förvirringen kom dock innan infektionen så den måste bero på något annat.
Jag tar tacksamt emot alla era tips och råd och ska fråga efter minnesutredning och lämna in en formell ansökan om boende. Hittills har jag bara pratat med henne i telefon.
Tack allihopa för era svar!
 
Hej allihopa. Behöver er hjälp och era synpunkter.
Min mamma dog i november förra året och min pappa som nu är 82 år blev ensam kvar. De hade levt ihop i drygt 40 år så det blev såklart en stor omställning. Pappa har alltid varit en lite vimsig person som har svårt med tekniska saker (han kan tex inte ringa från en mobil, knappt byta kanal på TV:n). Däremot har han alltid varit fysiskt pigg och utan ålderskrämpor. Mamma var väldigt sjuk mot slutet och pappa var hennes armar och ben. Hon höll koll på allt och pappa var den som kunde göra det som behövdes göras hemma.
Sen mamma dog har det sakta men säkert gått utför med pappa. Han började visa tecken på depression i våras varpå antideppressiv medicin sattes in. Strax före semestern fick han problem med att kissa (han har prostatacancer sedan många år tillbaka men den har aldrig stört honom tidigare). Han fick medicin mot detta och han är under utredning hos urolog på lasarettet.
De sista veckorna har allt fallerat fullständigt. Han är förvirrad, snurrig, får för sig saker som ingen sagt, glömmer hur man använder telefonen, slarvar bort visa-kort på löpande band, kan inte sköta sin medicin, är självmordsbenägen, osv osv. Ringer och gråter och säger att han vill dö.
Min syster och jag har ringt vårdcentralen otaliga gånger, skickat honom till akuten när han inte kan kissa, skickat honom till psykakuten när han mår dåligt med det enda resultatet att han blir hemskickad igen. Nu har vi ordnat hemtjänst till honom så han får hjälp med allt. De besöker honom 8 gånger varje dygn. Jag tycker han borde bo på någon form av äldreboende (han blir depprimerad över att vara själv och säger själv att han vill bo ihop med andra). Biståndshandmäggaren i hans kommun tycker dock annorlunda och menar att vi måste ge detta med hemtjänsten en chans.
Nu ringer sjuksköterskan och är bekymrad över pappas mående. Han är ledsen och vill inte leva längre. Hon undrar hur vi ska lösa det i helgen. Ja vad ska jag svara på det... enl psykakuten ska han bli hjälpt på hemmaplan, enligt biståndshandläggaren ska hemtjänsten hjälpa honom men hemtjänsten känner att han är för sjuk och är orolig att han ska göra allvar av sina hot.
Jag känner mig så maktlös i allt detta. Jag är helt slut efter att ha ringt land och rike runt för att få hjälp till min pappa. Jag har kört honom otaliga gånger till lasarettet, vårdcentralen, osv osv. Jag bor sex mil ifrån min pappa så jag kan inte vara hos honom varje dag som han egentligen skulle behöva.
Vet egentligen inte var jag vill med tråden men om någon har några ideer tar jag tacksamt emot dessa.
Så ledsen för min pappa som alltid varit så pigg och glad men mår så dåligt nu :(
Been there.... Min mamma drabbades tidigt av problem med minnet och jag fick hjälp med utredningen via hennes jobb och företagshälsovården.
Det som tog skruv för mig var när jag spelat in 50-tal mobilsvar under en helg (jag svarade på ca 10 samtal/dag) där hon skrek att hon skulle dö mm mm. Sedan skickade jag dessa och informerade om var på inspelningen de skulle lyssna till biståndshandläggaren. De hade förmodligen inte riktigt förstått hur illa däran hon var med tanke på hennes ålder (62 år.)

Det är mycket tråkigt att man som anhörig behöver kämpa så hårt för att man ska få en fungerande vardag åt sin förälder. I mitt fall så blev jag även tvungen att bli förvaltare åt henne eftersom hon vägrade att flytta till boende trots att hon var på väg att svälta ihjäl.
Det var en stor lättnad för mig när hon först fick plats på korttidsboende och ett par veckor senare på ett demensboende. Men all ilska och irritation jag samlade på mig från det att mamma blev sjuk tog en väldigt lång tid att bli av med.

Hoppas det löser sig snabbt och smidigt för dig och din pappa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 468
Senast: sjoberga
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 772
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 463
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 982
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp