Min pojkvän ger mig ångest ibland

hollypolly

Trådstartare
Jag brukar inte skriva ofta här men vet att jag får bra svar det är så att jag känner mig ledsen för min pojkvän är otydlig mot mig och medvetet eller omedvetet saknar han empati åtminstone vad jag upplever. Jag har bland annat asperger och blir nervös och stressad när jag inte riktigt förstår. Min pojkvän säger ofta något och när jag frågar vad han menar säger han nej det var inget Idag ringde jag honom och frågade om jag skulle komma till honom och han svarade då att han var hos en kompis och jag svarade att då går det ju inte vi hörs sen och efter en kvart så skev han ett sms att han åker nu och då hade jag redan åkt hem och och då får jag inget svar på det.
Det är ofta liknande missförstånd mellan oss och jag får ångest ibland när han och jag träffats men mår självklart bra andra gånger när vi förstår varandra. Förutom att jag tror han han saknar lite empati eller har svårt att sätta sig in i att jag menar allvar med att jag behöver höra honom sätta ord på det han tänker så är han snäll och lugn ingen bråkig kille som en del andra.
Hur mycket ska man anpassa sig i ett bra förhållande? Är det okej att kräva att han ska förklara tydligare för mig vad han tänker? Är det bättre att gå skilda vägar när man har svårt att kommunicera? Jag blir dränerad på energi ibland men det beror inte bara på honom utan på att jag tömmer mig på all energi när vi umgås några dagar i sträck då blir jag så trött att jag gråter av trötthet när jag kommer hem.
Jag vet inte om det är mig det är fel på det kanske är så enkelt att han är van vid tjejer som inte tar åt sig så mycket som jag gör.
Han säger ofta att jag inte behöver ta åt mig och det inte är si eller så som han menar men det förstår ju inte jag.
 
Jag brukar inte skriva ofta här men vet att jag får bra svar det är så att jag känner mig ledsen för min pojkvän är otydlig mot mig och medvetet eller omedvetet saknar han empati åtminstone vad jag upplever. Jag har bland annat asperger och blir nervös och stressad när jag inte riktigt förstår. Min pojkvän säger ofta något och när jag frågar vad han menar säger han nej det var inget Idag ringde jag honom och frågade om jag skulle komma till honom och han svarade då att han var hos en kompis och jag svarade att då går det ju inte vi hörs sen och efter en kvart så skev han ett sms att han åker nu och då hade jag redan åkt hem och och då får jag inget svar på det.
Det är ofta liknande missförstånd mellan oss och jag får ångest ibland när han och jag träffats men mår självklart bra andra gånger när vi förstår varandra. Förutom att jag tror han han saknar lite empati eller har svårt att sätta sig in i att jag menar allvar med att jag behöver höra honom sätta ord på det han tänker så är han snäll och lugn ingen bråkig kille som en del andra.
Hur mycket ska man anpassa sig i ett bra förhållande? Är det okej att kräva att han ska förklara tydligare för mig vad han tänker? Är det bättre att gå skilda vägar när man har svårt att kommunicera? Jag blir dränerad på energi ibland men det beror inte bara på honom utan på att jag tömmer mig på all energi när vi umgås några dagar i sträck då blir jag så trött att jag gråter av trötthet när jag kommer hem.
Jag vet inte om det är mig det är fel på det kanske är så enkelt att han är van vid tjejer som inte tar åt sig så mycket som jag gör.
Han säger ofta att jag inte behöver ta åt mig och det inte är si eller så som han menar men det förstår ju inte jag.
Låter som att ni behöver sätta er ner och prata ordentligt om att du har problem med att ni har kommunikationsproblem och att det gör att du mår dåligt för att se om något kan förbättras så att det fungerar för dig. Går inte det så skulle jag nog gå skilda vägar med personen.
 
Låter som att ni behöver sätta er ner och prata ordentligt om att du har problem med att ni har kommunikationsproblem och att det gör att du mår dåligt för att se om något kan förbättras så att det fungerar för dig. Går inte det så skulle jag nog gå skilda vägar med personen.
Han tycker inte om att prata känslor och allvar.
 
Det förstår han inte.
Hur ska jag få honom att förstå det?
Han måste förstå det, du kan om du vill försöka förklara att för att ni ska kunna fortsätta så måste vissa saker redas upp. Om han svar då är att han inte ser problemet eller att det inte behövs så vet du att engagemang från hans sida inte finns. Om du ser problem, och berättar att det behövs redas upp och intresset från partnern inte är att ta det till sig så blir förhållandet enkelriktat. Det fungerar inte så det måste vara dubbelriktat.
 
En partner ska berika ens liv, inte skita i ens behov och få en att konstant tvivla på sig själv. Snäll och inte bråkig ser jag som grundläggande 'vettig människa'-saker, inte någon slags merit som gör det värt att stanna i en relation trots det dåliga. Vill han absolut inte kommunicera för att få fram en förändring så ser jag noll anledning att fortsätta med honom. Dumpa och ge dig själv god tid att läka innan du går in i något nytt förhållande.

/Har samma diagnos, och klipper snabbt som satan om folk inte kan eller vill kommunicera öppet på det sätt jag behöver. Jag är värd bättre, och det är du också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp