Min ponny duger inte längre...vad göra?

Busen

Trådstartare
(moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) )

Varning - lååångt!!

Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan släpper bomben att min ponny inte duger längre.
Ja det är ju egetligen inte min ponny längre, den övergick till min syster för några år sedan.
Nu säger då iaf min kära far att syrran tycker inte att "han ger henne nått längre".
Min första tanke är naturligtvis "bortskämnda skit unge", men samtidigt så förstår jag henne lite granna ändå,
Vi är 3 systrar, jag är äldst & jag är en typisk "häst sammlar person" som jag brukar kalla de, jag väljer häst med hjärtat, för mig spelar det ingen roll vad fin eller duktig den är, jag faller lätt för en häst just för att ingen annan vill ha den. *hopplös* :D
Har ju tillexempel nu en kbl travare, kanske inte vad jag tänkt mig i livet, framför allt inte eftersom jag får kämpa som ett svin för att utbilda honom, det var meningen att jag bara skulle rida in honom, meeen då det var mamma & pappas egen uppfödning så hade jag naturligvis inte hjärta att byta ut honom mot ngt annat när det var dax, ja har kvar honom än, nu 5 år senare!!!:p

Mellan syrran har en jätte trevlig allround (D-)ponny som när den inköptes inte var mycket att hänga i julgranen, men som har utveklats mer och mer & gör fortfarande, hon har inge jätte tävlings ambitioner & är ganska lik mig så jag är övertygad om att om hennes ponny fortfarande varit i samma skick som när vi fick den så hade hon totts allt fortfarnade velat ha den & älskat den precis som den är /var. Men nu har den ju som sagt utveklats väldigt possetivt & nu för tiden är det en klubbhoppning eller klubbdressyr var & varannan helg & 1 eller 2 rosetter med hem varje gång.

Minsta syrran (dock bara året yngre än mellan syrran) ärvde för mellan 4 & 5 år sedan min gammla ponny i samma veva som jag tog över & red in min nuvarande häst.
Han var då under i gångsättning efter en längre vila pga skada på gaffelbandet.
Till ponnyn bakgrunds historia hör att när jag köpte honom så var han helt sönder riden i allt vad de gällde paddock & ridhus, han var så dressyr trött så det fans inte ord för det. Så JA jag köpte ju honom för att jag dels tyckte synd om honom men också för att han faktiskt gått derssyr på LA nivå, så min tanke var ju att kapasitet måste det finnas, och förhoppningen var att han skulle få gnistan tillbaka när han fick komma till landet med mycket varrierad ridning i skog & mark osv.
Men jag fick sanneligen kämpa som en idiot, och visst på sätt och vis har han varit en enorm läromästare för svårare häst att rida får man leta efter, men han lärde ju aldrig mig några större steg vad det gällde dressyren, jag övergick till hoppträning, något som var uppskattat och kul, men inte så länge han började stanna på minsta lilla bom så snart fick även hoppningen läggas ned, kämpade ju fortfarande med regelbundna dressyr träningar ibland gick det något steg framåt men inte särskillt mycket.
Sen kom skadan, och han fick nästan 1 års vila.
I den vevan började syrran ta över & när han sattes i gång fullt igen så var han på hugget!!
Ett litet tag vill säga...
Nu har även syrran kämpat i några år, hon har gjort EN start i en klubbdressyr & lyckades nätt & jämt klara sig över godkändt i en LC:1, häst kraken kan men vill helt enkelt INTE!!

Jag förstår att hon inte tycker de är roligt när andra syrran plockar rosetter varje helg fast det egentligen är hon själv som är mest tävlings intresserad egetligen...
Och nu vill hon alltså ha en ny häst...
Mig gör det lite ont i hjärtat jag hade lovat mig själv att "min ponny" inte skulle behöva byta hem någon mer gång, (vårat hem är hans 4:e) det är väl i och för sig inte aktuellt att göra annat än lämna ut honom på foder, så sälja kommer vi väl inte göra oav.
Men jag har väl alltid levt i tron om att med regelbunden dressyr träning & varierad ridning där i mellan så skulle han släppa efter & ge med sig någon gång, och att han inte mår bra av att bara gå rakt fram i skogen.
Men kanske e de just det han själv skulle må bäst av.

Alternativen är alltså att skälla på syrran så hom kämpar på ett tag till eller att fösöka hyra ut honom på foder som skogsmulle så syrran kan få en ny häst.

Vad tycker ni, vad är det rätta??
Vad är rätt för syrran, vad är rätt för ponnyn?

Kanske bör tillägga att syrran är 15 bast, hästen lika så.

Hoppas någon orkat läsa... :crazy:
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Det låter som att varken din syster eller hennes ponny får ut vad de förtjänar av varandra. Din syster borde få en ponny hon trivs och kan tävla med (om det är det hon vill) och hennes ponny en ryttare som passar honom. :)
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Om ponnyn vill knata runt i skogen så låt honom göra det. han blir ju bara olycklig av att gå på banan och ridas dressyr och hoppa. Då spelar det faktiskt ingen roll om han bor hos er eller ngn annan.

Antingen säljer ni honom till skogsmulle häst eller lånar ut honom och låta honom få göra det han vill.

Kan förstå din syster, jag hade en häst som var stark, drog på hinder och vi hade alltid minst 8 fel i rivningar varje gång hem från tävling medans andra kom hem med rosetter varje gång, i längden är det inte roligt då man aldrig får ngt igen för det man kämpar för och lägger ner tid. Min häst såldes till en annan tjej som han trivs bättre med och jag har hittat min häst som jag trivs med.
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Jag skulle låna ut honom på foder som skogsmulle och sen om han trivs sälja honom.
Köpte själv en fd dressyr/hopp ponny förra sommaren som hade tröttnat. Ägaren var jätteledsen då hon skulle ha henne till dressyr och sen efter bara 4 månader såg att ponnyn inte ville längre och bara ville ut i skogen.
När hon kom och hälsade på henne här efter en månad blev hon jätteglad när hon såg att ponnyn trivdes kanon av att vara skogsmulle och gå i stora kuperade hagar istället för hennes stall med frimärkshagar och ridbana.

Ponnyn är nu 20 år och hon förtjänar att bara få vara häst utan en massa krav. Här är vi tacksamma bara för att ha henne och lunka ut i skogen och mysa. Precis som jag vill ha det när jag blir gammal ;)

Din syster kan ju hitta en häst som passar hennes syfte. Det ska ju vara roligt att rida :) För både häst och ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Tacksam för svar.
Jag vet att ni alla har rätt...det är bara lite jobbigt att vänja sig vid tanken att "lämna bort" en häst, jag är ju som sagt "sparare" tyvärr har vi inte heller fler box platser så vi kan behålla honom hemma men tror inte det hade varit ngt bra allternativ oav. Då han nog fortfarande behöver någon som pysslar med honom varje dag och tiden kanske inte skulle räcka till det om han stog kvar här...man vet ju själv vad roligt det är att komma i sista hand...:(
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Kolla igenom annonser på folk som söker skogsmullar och ta god tid på dej att hitta någon så löser det sig nog.
Jag håller själv på att leta efter en skogsmulle ponny till min granne och de flesta som svarar är i din sits.
De hade tänkt ha kvar ponnyn tills den dör, men nu vill den annat och då har de inte hjärta att ha kvar den då det faktiskt finns en massa bra hästägare som vill samma sak som ponnyn.
Om den får flytta en gång till men hamnar rätt så tror jag inte hästen blir ledsen på dej.. Många hästar lever upp när de får lunka i skogen efter ett helt liv med träning och tävlingar.
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Hur är hästen i övrig ridning? Det är itne så att han har ont ngnstans så han helt enkelt inte vill göra det som tar ont? Behöevr ju inte vara så, bara en tanke.

Har för mig att det är griffelbandsskador som kan vara lömska. Ge dubbelsidig skada och hästen blir "lat" utan att man fö den del måste känna hältan. Kan minnas fel.
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Detta att han kan ha ont någonstans är tankar som slagit mig med genom åren, men han är ju uppkollad ordentligt efter skadan & frisk förklarad, och vi har varit jätte försiktiga med att inte direkt hoppa, inte rida där marek är för mjuk & sunkig osv. Han är genom gången av massör, han har en okej sadel.

Och han kan vara jätte pigg ute, och det är det som bekymmrar mig lite att de kan vara svårt att få honom att funka som "skogsmulle" för i skog och mark kan han tända till & bli bra pigg, bocka & busa.

Så på den fronten så kan han om han vill, och han kan fortfarnade ha dagar som han är pigg i paddocken också, men för den sakens skull så vill han ändå inte släppa till, vara mjuk, jobba i rätt form osv det får man ändå slita med...

Mamma & Pappa tycker att ett bra alternativ hade vart att placera ut honom till min faster, hon red mycket när hon var liten (mååånga år sedan)
Och för några år sedan så tog hon lite ridlektioner ett tag i ett försöka att ta upp ridningen igen, men de senaste åren har hennes ridning varit begränsad till en eller två turer på sommaren på ngn av våra pållar, oftast den omtalade.
Och det har ju gått bra så när hon ridit honom så det är inte det.

Men hon är sjukpensionär, och väldigt snäll & försiktig, lite "taning" eller vad man ska kalla det,
Han är en ganska tuff ponny så jag är rädd att han skulle ta komandot över henne toltalt och att hon inte skulle bry sig, att de skulle sluta med att dagens motion bestod av handmatning med äpplen. :(

Men det är bara en fasa jag har, det kan ju lika väl fungera JÄTTE bra, de kan man inte veta om man inte prövar så visst kan de vara värt ett försök, men i nu läget har hon inte ens något stall, de har ingen jätte bra ekonomi (då båda är sjukpensionärer)
Och känner jag mina föräldrar rätt så kommer de lösa de med en liten lösdrift & en liten hage, (typiskt min mamma) men jag är väldigt "barnslig" med sånt där, jag vill att mina hästar ska ha ett ordentligt stall & en egen box att komma in i på kvällen, sån är jag bara...*hopplös igen* :p

Ja det är mycket tankar som snurrar just nu som ni kanske förstår... :(
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Ärligt talat måste jag nog säga att det är bättre för din syster att ha en häst som hon utvecklas och trivs med. I annat fall blir både ponnyn och hon lidande.
Han låter som att han skulle trivas ypperligt som "skogsmulle", låna ut honom som det och se var det bär hän? Som till din faster t ex. Det är iaf värt ett försök.
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Men jag trodde en del hästar bara älskade lösdrift, speciellt de som är lite äldre. På vissa hästar kan ju benen svullna om de står stilla inne i en box hela natten. Han kanske skulle tycka om det?

(fast det är väl klart att en box eller ngt att få gå in i när han vill måste finnas).
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Känner igen det där, har en häst som verkligen bara ska gå i skogen mestadels men han tänder till som attan vissa dagar. Har lånat ut honom ett antal gånger och fått hem honom i såna skick att nu sista gången så sa jag till mig själv att aldrig i livet att han ska fara runt en gång till. Så nu går han här hemma och skruttar, har 2 medryttare som turas om att rida honom och den lösningen fungerar bra samtidigt som jag får in iaf lite pengar.
Det där med box har också varit mitt krav, folk får tycka och göra hur de vill med sina hästar men mina ska få komma in om nätterna. Försök iaf att kontrollera personen noga om ni hittar någon, gärna i närheten så ni kan hålla koll.
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Ja men precis det är detta jag är lite rädd för, då han är en svår ponny att placera ut på de sättet att rätt som det är så har han en "pigg" dag & då är han både stark & tuff.
Dessutom är han nästan alltid "påtrycket" om han rid ut själv ect.
Vore ju som sagt värt att pröva med min faster, men jag har en kännsla av att hon som sagt är för "mesig".
Ytterligare en sak som skrämmer mig med henne är att hon gillar att "mata till sig kärlek" när vi var bort resta en vecka under förra våren så passade hon djuren här hemma, katterna fick lever pastej & varmkorv VARJE dag, de var som tunnor när vi kom hem, PÅ EN VECKA!! :eek:

Denna ponny är en som precis så många andra ponnyer går under kategorin "bantning året runt", hovslagaren är på mig varje vår och tjatar om fång risken, man får se upp med vad han äter för jämnan, så min rädsla är att kombinationen matte som matar sig till kärlek samt endast lufs i skogen kommer leda till över vikt & i värsta fall fång. :(

Hur trött han än mår va på dressyren så tycker jag ändå att han inte borde fara illa av att tränas i paddock 1 - 2 ggr på 2 veckor, resten ut i skog & mark, så han håller igång. Med andra ord en ryttare men lite högre tempo än skogs luffs.

Men ja, där kommer ju problemet in, att syrran nu då vill hålla ett ännu "högre tempo", han duger helt enkelt inte...
Och hon vill absolut inte låna ut till ngn hon inte känner, enligt henne är min faster enda tänkbara allternativet.

Bästa lösningen enligt mig hade varit att ha kvar hästen men skaffa en medryttare / skötare, då hade vi kunnat styra de mesta och på så sätt vart säker på att de funkade bra.
MEN vi har bara 3 box platser & vi har redan 3 hästar, vilket innebär EN NY häst = EN GAMMAL måste bort... :cry:

Usch, vad de är svårt...
 
Sv: Min ponny duger inte längre...vad göra?

Later some en jobbig situation.. Men jag undrar bara, ni har ingen hage/paddock dar ponnyn kan bo, med en utebox typ. En vanlig box men ingen dorr till dar och hasten kan ga in och ut. Ge foder inne i boxen, hang upp en hohack och sen ha vatten och krubba dar sa han gar in och ater, men kan ga ut nar han vill.. Det behover inte vara ngt fancy.
Sen skaffa en medryttare till ponnyn (din faster/moster eller ngn annan) och ponnyn far stanna men ngn anna betalar rakningen sa att saga. Da har ju du/ni kontroll over hans "foderintag" ocksa.

Lycka till med vad du an gor..

kat
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 377
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 084
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 718
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp