Min ponny har fått fång

Min ena lilla ponny fick fång igår så om två veckor ska vi åka och röntga enligt veterinärens råd. Så länge blir det smärtstillande (den "nya" finadyne), boxvila på tjockt med spån och kyla benen. Jag drog av skorna igår också för hovis kunde inte komma ut med en gång, de skulle skos nästa vecka och vet rekommenderade att ta av skorna och verka honom då han var lite lång i tårna men inte överdrivet.

Mina funderingar nu är - vad kommer det kosta med röntgen? Han är seniorhästförsäkrad hos agria, dvs bara A2 och den täcker inte fång vad jag läst. Vi kommer givetvis göra allt för honom, men vore trevligt att kunna förbereda sig något mentalt..

Fy för fång :(
 
@mily Ring kliniken och fråga? Just fångröntgen borde vara väldigt standard med tanke på antal bilder som behöver tas, så de bör kunna svara på det.
 
@mily
Vad tråkigt, hoppas att din också kryar på sig! För min gick själva röntgen av alla fyra hovarna på 1520 kr, totalt 2400 för hela första besöket (undersökning, röntgen, fångtossor). På andra besöket var det hältkontroll, verkning runt om och skoning fram(med vanliga skor), det kostade totalt 1700.
 
Tack så mycket :)

Ja det är jättetråkigt att han fått fång, jag som är så otroligt försiktig med k vänjning i nya hagar och foderbyten och så drabbad detta ändå honom. Så orättvist :/ finns en misstänkte om cushings/ppid därför också, ännu mindre kul. Detta är verkligen världens friskaste ponny annars, knappt haft så mycket som en tappsko liksom och då har vi haft honom i nästan nio år :)
 
Min ena lilla ponny fick fång igår så om två veckor ska vi åka och röntga enligt veterinärens råd. Så länge blir det smärtstillande (den "nya" finadyne), boxvila på tjockt med spån och kyla benen. Jag drog av skorna igår också för hovis kunde inte komma ut med en gång, de skulle skos nästa vecka och vet rekommenderade att ta av skorna och verka honom då han var lite lång i tårna men inte överdrivet.

Mina funderingar nu är - vad kommer det kosta med röntgen? Han är seniorhästförsäkrad hos agria, dvs bara A2 och den täcker inte fång vad jag läst. Vi kommer givetvis göra allt för honom, men vore trevligt att kunna förbereda sig något mentalt..

Fy för fång :(

Tråkigt att höra om fång :(
Min ponny röntgades och fångskoddes och det gick på ca 5000 på evidensia, tror hovslagaren var den dyraste posten dock.
 
Tråkigt att höra om fång :(
Min ponny röntgades och fångskoddes och det gick på ca 5000 på evidensia, tror hovslagaren var den dyraste posten dock.
l

Kan tänka mig det, vad är det man gör när man skor en fånghäst? Hur ser det ut liksom? Behöver den skos på klinik eller kan det göras hemma? Jag drog bara av skorna själv för min hovis har semester, han har korta runda hovar vanligtvis. Behöver man göra mer innan röntgen när han bara ska stå i mjukt spån?
 
l

Kan tänka mig det, vad är det man gör när man skor en fånghäst? Hur ser det ut liksom? Behöver den skos på klinik eller kan det göras hemma? Jag drog bara av skorna själv för min hovis har semester, han har korta runda hovar vanligtvis. Behöver man göra mer innan röntgen när han bara ska stå i mjukt spån?

Hovslagaren kortade tån rejält och skodde med en bakoframvänd sko, så öppningen blir i tån. Min har rotation båda fram också, men har sett hästar med bara fång skos så också. 2300 gick skoning och hovslagarens undersökning på, röntgen 1600 för två bilder. Jag tror inte du kan göra något mer i akutläget, bra att han redan har korta tår.
 
l

Kan tänka mig det, vad är det man gör när man skor en fånghäst? Hur ser det ut liksom? Behöver den skos på klinik eller kan det göras hemma? Jag drog bara av skorna själv för min hovis har semester, han har korta runda hovar vanligtvis. Behöver man göra mer innan röntgen när han bara ska stå i mjukt spån?

Så här skoddes min - med en tåöppen heartbar-sko. Skodd av hovslagare med klinikerfarenhet.


 
Varför är det så viktigt att ponnyn måste gå på gräs? Min ponny har inte fått gå på färskt gräs på 16 år. Och han lider inte för det. Och han har aldrig haft fång. Så jag har haft honom utan gräs för min rädsla för fång.

OBS en stilla fråga ingen baktanke i min.fråga
 
Varför är det så viktigt att ponnyn måste gå på gräs? Min ponny har inte fått gå på färskt gräs på 16 år. Och han lider inte för det. Och han har aldrig haft fång. Så jag har haft honom utan gräs för min rädsla för fång.

OBS en stilla fråga ingen baktanke i min.fråga
Hur vet du att han inte lider utan bara står ut? En stilla fråga bara.
 
Mest troligvis för han lider inte mer än övriga hästar vinter tid då gräset inte växer. Suck när ska människor fatta att djur inte tänker som en människa
Man reagerar förmodligen på att stora ordentliga hagar utan gräs nästan inte existerar. Att ha hästen på helt gräsfria hagar innebär inte, ett för många, drägligt hästliv då det är otroligt svårt att hitta vettiga bra hagar utan gräs. Därför får många smärre panik då fång innebär ett hästliv i mindre grusade tråkiga hagar som är alldeles för små.

Ett fåtal har riktigt bra skogshagar där hästarna kan få sina behov tillfredsställda i form av bra yta att röra sig på, smått att tugga/gnaga på, leta lite föda och gå runt att småäta precis som hästar är gjorda för att göra och har ett behov av.

Och suck, när ska folk förstå att hästar inte bara är till för oss utan förtjänar att leva sitt egna liv också, på ytor och i flockar där dom kan sätta av i ordentlig galopp osv röra sig friare. Sommarmånaderna är just månader då man ger hästen det dom ofta inte kan få den övriga tiden på året. Bara för att hästen accepterar läget betyder inte att hästen trivs.
 
Varför är det så viktigt att ponnyn måste gå på gräs? Min ponny har inte fått gå på färskt gräs på 16 år. Och han lider inte för det. Och han har aldrig haft fång. Så jag har haft honom utan gräs för min rädsla för fång.

OBS en stilla fråga ingen baktanke i min.fråga
Min häst gick i vinterhage utan gräs under nästan hela maj månad när gräset växte och det var grönt överallt. Han blev helt odräglig! Stressad, respektlös, inget tålamod alls, stod och viftade med frambenen när han stod på gången så att hovslagaren fick slåss ordentligt med han (har aldrig gjort så under vintern...) osv. Vi kunde inte gå ut och gå eller ens leda han till ridbanan utan att han skulle försöka dra efter en grästuva. Så jo, nog blev han påverkad. Nu när han går på gräs dygnet runt är han lugnare än en kossa.
 
Och suck, när ska folk förstå att hästar inte bara är till för oss utan förtjänar att leva sitt egna liv också, på ytor och i flockar där dom kan sätta av i ordentlig galopp osv. Sommarmånaderna är just månader då man ger hästen det dom ofta inte kan få den övriga tiden på året. Bara för att hästen accepterar läget betyder inte att hästen trivs.

Vem säger att hästarna inte kan gå på de ytorna efter grästillväxten på vintern.
Samtidigt har hästarna inte förstånd nog att förstå att de blir sjuka av att äta gräset.

Men om gräset är viktigare för er som ägare så är iallafall min ponnys liv värt mer än att jag vågar låta honom gå på bete.
 
Vem säger att hästarna inte kan gå på de ytorna efter grästillväxten på vintern.
Du menar att dom går i sommarhagar på vintrarna och i "vinterhagar" alltså i mindre hagar på somrarna? Alltså bakvänt än vad dom flesta har det? För ja, jo..då är det ju samma som folk har fast som sagt bakvänt. Om man har den turen att få ha sommarhagar under vintern.
Men om gräset är viktigare för er som ägare så är iallafall min ponnys liv värt mer än att jag vågar låta honom gå på bete.
Det är inte gräset som är viktigare än annat utan att ge hästen ett drägligt liv är viktigare än att bara hålla liv i dom. Ett liv som dom knappast får av att stå i minimala hagar resten av sitt liv pga bristen på stora hagar utan gräs. Tyvärr så har inte alla möjlighet att bo så att dom får använda stora sommarhagar under vintern utan dom flesta stall låter ju sommarhagarna vila under vintern.

För som sagt, det är sällan gräset i sej det handlar om, utan att hitta drägliga hagar där hästen får alla sina behov tillfredsställda utan gräs. Det är inte lätt.

Att hålla hästen vid liv kan ju dom flesta göra, men till vilket pris liksom, man får inte glömma att hästar är hästar och ska få ha sina liv dom också.
 
Du menar att dom går i sommarhagar på vintrarna och i "vinterhagar" alltså mindre på somrarna? Alltså bakvänt än vad dom flesta har det? För ja, jo..då är det ju samma som folk har fast som sagt bakvänt.

Det är inte gräset som är viktigare än annat utan att ge hästen ett drägligt liv är viktigare än att bara hålla liv i dom. Ett liv som dom knappast får av att stå i minimala hagar resten av sitt liv pga bristen på stora hagar utan gräs. Tyvärr så har inte alla möjlighet att bo så att dom får använda stora sommarhagar under vintern utan dom flesta stall låter ju sommarhagarna vila under vintern.

För som sagt, det är sällan gräset i sej det handlar om, utan att hitta drägliga hagar där hästen får alla sina behov tillfredsställda utan gräs. Det är inte lätt.
Där har min ponny tur iallafall.
Han går tillsammans med övriga hästar på lösdrift på vintern och på sommaren går han i mindre hage. Till lunch är han gräsklippare i gången mellan hagarna dock endast två timmar max. Med invänjing fem minuter om dagen fram till två timmar.

Har fördel att ha egna hagar och stall.
 
Där har min ponny tur iallafall.
Han går tillsammans med övriga hästar på lösdrift på vintern och på sommaren går han i mindre hage. Till lunch är han gräsklippare i gången mellan hagarna dock endast två timmar max. Med invänjing fem minuter om dagen fram till två timmar.

Har fördel att ha egna hagar och stall.
Ja men dåså, då har han ju ett bra liv ändå. Det är inte lätt att hitta stall som fungerar bra med fånghästar.
 
Fast hästen är en shettis och ingen stor häst och de första fyra åren i sitt liv gick han på bete och blev så tjock att hans mage nästan behövde stödhjul.

De stora hästarna går på fe m hektar och äter sig smällfeta.

Jag förstår att du är rädd för att hästen ska bli tjock och det är naturligtvis klokt. Men samtidigt så tycker jag att det är jätteviktigt att hästar går på bete på sommaren. Det finns inget foder för en häst som är bättre än det som den själv kan äta på sommaren! Jag håller nog inte riktigt med om att det är en bra lösning att aldrig släppa en ponny på bete. Sedan förstår jag att man kan bli tvungen att välja det ändå.
 
@mily du kan använda dig av en " vanlig" hovslagare som är godkänd för att sko fång hästar. Min fina älskade arab 22år gammal har under större delen av våren känts lite snubblig var svårt o sätta fingret på vad det var men han kändes inte helt okej var inte halt. Eftersom han skadade sig i hagen i december o sedan vilade två månader för att försiktigt sättas igång var vi rädda att det var någo från skadan som spökade. Vi bokade tid på klinik i slutet av maj bara några dagar innan det var dags o släppa på bete. Att han skulle få vila i sommar var ju något vi hade räknat med men inte diagnosen .... Fång ( han e inte smal men inte jätte tjock). Hos vet hade han lite puls efter rörelse o vände ganska konstigt på gången. Vi röntgade så klart hovbenet ingen rotation som tur var. Hem Butta x 2 i 10 dagar o boxvila. Godkänd hovis för fånghästar kom några dagar senare. Han tyckte inte att min hästs hovar på något sätt såg ut som fånghovar däremot var han klart missnöjd med min vanliga hovis jobb då min häst hade väldigt långa tår ( där av snubblingar som faktiskt började i samband med skoningen innan) han ringde kliniken och pratade med veterinären som då ändrade sig och sa fångliknande symtom. Nu har han 1påse Butta på nedtrappning får gå i vinterhagen . Jag kollar pulsen ofta typ så fort jag är hos honom och han har inte haft någon nämnvärd puls sedan den dagen på kliniken. Aldrig varit varm om hovarna för så mycket jag klämt o känt på hans hovar och ben både innan och efter ridning innan jag visste vad som var fel de senaste månaderna det hade jag märkt. Det blir en sommar utan bete och utan ridning för min lilla gubbe så får vi hoppas att han blir bra. Man kan inte utesluta fång helt. Vi planerar ett återbesök i slutet av sommaren om han inte blir märkbart sämre.
 
@mily du kan använda dig av en " vanlig" hovslagare som är godkänd för att sko fång hästar. Min fina älskade arab 22år gammal har under större delen av våren känts lite snubblig var svårt o sätta fingret på vad det var men han kändes inte helt okej var inte halt. Eftersom han skadade sig i hagen i december o sedan vilade två månader för att försiktigt sättas igång var vi rädda att det var någo från skadan som spökade. Vi bokade tid på klinik i slutet av maj bara några dagar innan det var dags o släppa på bete. Att han skulle få vila i sommar var ju något vi hade räknat med men inte diagnosen .... Fång ( han e inte smal men inte jätte tjock). Hos vet hade han lite puls efter rörelse o vände ganska konstigt på gången. Vi röntgade så klart hovbenet ingen rotation som tur var. Hem Butta x 2 i 10 dagar o boxvila. Godkänd hovis för fånghästar kom några dagar senare. Han tyckte inte att min hästs hovar på något sätt såg ut som fånghovar däremot var han klart missnöjd med min vanliga hovis jobb då min häst hade väldigt långa tår ( där av snubblingar som faktiskt började i samband med skoningen innan) han ringde kliniken och pratade med veterinären som då ändrade sig och sa fångliknande symtom. Nu har han 1påse Butta på nedtrappning får gå i vinterhagen . Jag kollar pulsen ofta typ så fort jag är hos honom och han har inte haft någon nämnvärd puls sedan den dagen på kliniken. Aldrig varit varm om hovarna för så mycket jag klämt o känt på hans hovar och ben både innan och efter ridning innan jag visste vad som var fel de senaste månaderna det hade jag märkt. Det blir en sommar utan bete och utan ridning för min lilla gubbe så får vi hoppas att han blir bra. Man kan inte utesluta fång helt. Vi planerar ett återbesök i slutet av sommaren om han inte blir märkbart sämre.


Tack för svar. Vad tråkigt med din arab, jag är helfjantig här hemma nu med att släppa mina andra två på mer gräs. Livrädd att min andra ponny också ska få fång. Nu får de gå lite åt gången i sommarhagen, men vill ändå ha över dem där eftersom gräset där är mycket finare, inte så mycket smörblommor och hundkex som i de ndbetade hagarna. Dock är min ponny redan rätt rund och behöver inte lägga på sig mer. Förstår verkligen ordet "fångest" bättre nu, jag som i alla år redan varit nästan löjligt noga :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 101
Senast: Sirap
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 889
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 381
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp