Min ponny har fått fång

Jag förstår att du är rädd för att hästen ska bli tjock och det är naturligtvis klokt. Men samtidigt så tycker jag att det är jätteviktigt att hästar går på bete på sommaren. Det finns inget foder för en häst som är bättre än det som den själv kan äta på sommaren! Jag håller nog inte riktigt med om att det är en bra lösning att aldrig släppa en ponny på bete. Sedan förstår jag att man kan bli tvungen att välja det ändå.

Varför måste hästar gå på bete på sommaren för att må bra ?
Det verkar vara ngn svensk föreställning hos en del hobbyryttare att juni-juli-augusti ska hästar gå på bete dvs gräs i massor, ute dygnet runt osv , för att må bra . Varför ?
Att "inte gå på bete" betyder ju inte en grusruta .
Hästar är gjorda för att ströva massor och leta mat /tugga under dygnet . Året runt.
Det är med andra ord jättebra för dem att gå gå runt och plocka i sig /tugga under många timmar på dygnet . Det betyder öht inte att de behöver "gå på bete " .
 
Med bete menar jag beta gräs eller rättare skrivet gå i en hage och äta vad den vill.

Det kan naturligtvis organiseras på olika sätt. En del släpper hästen i en stor gräshage och så får den gå där 24 h om dygnet i ett antal veckor. Vi har hästarna hemma, stora hagar direkt i anslutning till stallet. Två av våra hästar går ute ca 20 h om dygnet. Min ponny står inne mer eftersom hon inte kan äta hur mkt som helst. Vi tar alltid in dem några timmar varje dag, för att rida, enklast att ta in allihop på en gång och för att se till dem.
 
Varför måste hästar gå på bete på sommaren för att må bra ?
Det verkar vara ngn svensk föreställning hos en del hobbyryttare att juni-juli-augusti ska hästar gå på bete dvs gräs i massor, ute dygnet runt osv , för att må bra . Varför ?
Att "inte gå på bete" betyder ju inte en grusruta .
Hästar är gjorda för att ströva massor och leta mat /tugga under dygnet . Året runt.
Det är med andra ord jättebra för dem att gå gå runt och plocka i sig /tugga under många timmar på dygnet . Det betyder öht inte att de behöver "gå på bete " .

Nej, precis. Vissa hästar KAN inte gå på bete om de ska må bra - för dem är det bara förödande. Vår lilla fångis klarar sig utmärkt med att gå kvar i vinterhagen, där det inte finns så mycket gräs, men ändå en del att plocka med och tugga på. Utöver det stödfodras han med hö. DÅ mår han bra, men han skulle INTE må bra på bete, för där skulle han dö i fång ganska omgående.
 
@lillamy73

Jag kan ju bara tala för mig, men i mitt fall handlar det alls inte om att jag vill att ponnyn ska gå på gräs, utan att jag vill att hon ska få gå i hage. Och i våra hagar växer det gräs. Alternativet skulle isf vara att ha henne själv uppe på ridbanan jämt, men det känns inte som något kul liv. Vi har bara 2 hektar uppdelat på 4 hagar som används växelvis året runt, så det är inget bete i den bemärkelsen. :) Men visst är det jättesvårt att hitta den balansen mellan hålla hästen frisk och ge den ett så "naturligt" liv som möjligt.
 
Varför måste hästar gå på bete på sommaren för att må bra ?
Det verkar vara ngn svensk föreställning hos en del hobbyryttare att juni-juli-augusti ska hästar gå på bete dvs gräs i massor, ute dygnet runt osv , för att må bra . Varför ?
Att "inte gå på bete" betyder ju inte en grusruta .
Hästar är gjorda för att ströva massor och leta mat /tugga under dygnet . Året runt.
Det är med andra ord jättebra för dem att gå gå runt och plocka i sig /tugga under många timmar på dygnet . Det betyder öht inte att de behöver "gå på bete " .
Håller med. Här blir man nästan anklagad som djurplågare och konstig om inte hästarna går på meterslångt gräs på somrarna, spelar ingen roll om hästen rullar fram - den har rätt till sitt gräs, helst på flera ha dygnet runt.:meh: Sen på vinterhalvåret får samma häst gå i en lerig skithage, vissa med hö kastat direkt på marken (vardagsmat häromkring). För nej det kan man ju inte göra ngt åt.

Våra går i en dränerad hage på vintern, får hö i nät i låda, på somrarna går lillponny och tuggar runt i samma hage där det växer nån mm - hon söker i timtal efter bästa stråna, medan storhästen går på gräs några timmar, kommer nöjt tillbaka då man ropar. Får fortfarande hö men mindre mängd. De måste lida ngt enormt....:nailbiting::devil: vi städar dessutom vår varje dag så det finns inga skithögar...
 
@Lindon @Sirap ja verkligen . Och sen är folk typ chockade när deras redan övergödda ponnyer får fång . Ur Led är Tiden . Typ .
Om det inte fanns så mycket "matningshysteri" allmänt hos hobbyfolket skulle fång / fettma inte blivit dagens största välfärdsproblemen sjukdomsmässigt hos hästarna så som det nu är .
Hästarna är som sagt gjorda för att ströva runt och leta/plocka mat inte att stå mitt i en buffé .
Funkar därmed jättebra att ha dem i stora hagar med dock mindre gräs för att de ska få sina behov tillgodosedda och slipper bli sjuka dessutom .
 
Jag tänkte att jag skulle uppdatera med hur det har gått - vilket är över förväntan! :) Ponnyn är friskförklarad, igång med motion och går i vanliga hagen med en kompis. Där växer lite gräs, men hon har betesreducerare och vandes in mycket försiktigt, och det har fungerat bra! :up: Inne på natten med hö. Även bantningen har gått framåt, men jag får vara på folk som en hök att de inte får ge henne godis nu bara för att hon är frisk och fin i hullet. Nu ska vi jobba vidare på att få henne så fit det bara går inför nästa sommar (och såklart fortsätta vara väldigt försiktiga gräs.)
 
Följt tråden lite smått, har själv en fång ponny hemma som fick en känning tidigare i somras och fick behandlas. Hon går i skogshage med lite gräs och fodras med hö 3-4 gånger om dagen. Hon verkar inte lida för de, hon lider när hon blir sjuk av gräs .. Hon hade inte haft några symptom alls på fång på minst ett par år nu och så smack i mitt i sommaren kom de smygandes .. Nej skogshage får de bli nu .. Hon är 19 år och de har de svårare med fång desto äldre de blir har jag förstått!
Parfymflaska - Skönt att din repat sig, fång är aldrig roligt!
 
Vår lilla fux här hemma ska börja sättas igång nu! Han är laddad till tusen, sprattlig och har så mycket bus i sig så man undrar ju hur lätt det kommer bli att rida honom haha, sjukt söt och glad! Han har bantat sisådär än 50kg också och känner sig extra smidig kan jag tro.

9 juni
image.jpg1_zpsskvccguc.jpg


5 augusti
image.jpg1_zpsay7rxruo.jpg


Underligt hur mycket de kan gå ner i vikt av att bara inte få pilla bland ogräs hela dagarna, han har inte gått på någon superdiet direkt. Nu hoppas vi att vi kan börja vänja in honom i vinterhagen. Vi provade att beta för hand med gräsreduceraren på idag och han var helt tokig! Kanske är bättre att strunta i den, och vänja in extra sakta.. Tror han kommer plocka av den annars :D
 

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 886
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 381
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 353
Foder & Strö Sitter och jobbar lite med foderstat till min häst, men hur ska jag få ihop tillräckligt med stråfoder?? Hon är en lättfödd häst (ca 600...
Svar
13
· Visningar
1 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp