Bukefalos 28 år!

Min ponny har fått svullna bakben!

Eham00

Trådstartare
Min ponny har de senaste veckorna fått väldigt svullna bakben, först trodde vi det berodde på att hon stog stilla under natten i boxen osv men det var kvar efter en hel dag i hagen. Vissa dagar mer eller mindre. Hon har en stoooor hage men står ofta på det grusade och äter/vilar. Hon är oskodd bak och verkar som hon är känslig mot hårda underlag då hon kan dra bakhovarna bakom sig när vi går på grusväg/paddock, tror ni det kan hjälpa att slå på skor bak?!
Hon visar ingen hälta eller obehag, heller ingen reaktion när vi trycker i hoven. Ibland är hon varm och ibland ingen värme alls!
Efter vi skrittat henne går svullnaden ner, när vi rider är hon hur pigg som helst.
Ingen feber.
Något som varit med om liknande? tips?
 
Min ponny har de senaste veckorna fått väldigt svullna bakben, först trodde vi det berodde på att hon stog stilla under natten i boxen osv men det var kvar efter en hel dag i hagen. Vissa dagar mer eller mindre. Hon har en stoooor hage men står ofta på det grusade och äter/vilar. Hon är oskodd bak och verkar som hon är känslig mot hårda underlag då hon kan dra bakhovarna bakom sig när vi går på grusväg/paddock, tror ni det kan hjälpa att slå på skor bak?!
Hon visar ingen hälta eller obehag, heller ingen reaktion när vi trycker i hoven. Ibland är hon varm och ibland ingen värme alls!
Efter vi skrittat henne går svullnaden ner, när vi rider är hon hur pigg som helst.
Ingen feber.
Något som varit med om liknande? tips?
Om det hjälper mot problemet att slå på skor bak, det vet jag inte. Men om den är känslig och verkar ömma så behöver den ju skor bak hur som.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 604
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 536
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 439
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp