Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

suberdoo

Trådstartare
Nu har jag tröttnat på att aldrig hitta täcken som kan passa min ponny på 145 i mh. Han har relativt lång rygg och drar 135 i längd på täcken, men eftersom han inte är högre än vad han är så blir de täcken jag har testat på honom (Hööks, Sverigetäcket, Rhino..) alldeles för stora i bogen på honom och ser ut som klänningar.. :(
Jag KAN klämma in honom i fleecetäcken i strl 125, men endast för att de är lite strechiga. De är i lagom längd och dessutom sitter de bra i bogen. Men jag har testat regntäcken i strl 125 på honom och de blir för små, han ser mer ut som ett inslaget paket än en häst.

SÅ: Heliga Buke är det någon här som har tips på täcken som kan passa på en d-ponny som min, alltså eg ett 135-täcke som är liten i bogen, eller nått sånt? Prisklass spelar ingen roll, bara täckesh*lvetet passar!! :devil:
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Bucas? Brukar väl passa hästar som är lite tunnare över bogen? Annars känns det som 135 på D-ponny är rätt normalt? Har haft den storleken på både C- och D-ponny, och hade aldrig problem. Min ena var dock rätt bred över bogen.
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Horseware är ju ruskigt smala i bogarna! Jag kunde inte ens knäppa ett täcke i storlek 145 på min D-ponny som drog 130 i ryggen.
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Bucas Freedom? Täcken med halvhals?
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Shires är väl rätt små i bogen. Annars, titta på travartäcken. De brukar ju inte vara så himla långa på sidorna heller. Kolla t ex Finn Tack på Horze, de ser små ut i bogen på bilderna i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

finntack är smala i bogen ja :)
min häst är en 130 så stora 125 passar eller små 135 och jag har 135 på finntack i utetäcken.
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Jag hade samma problem på min första häst. Det som fungerade på honom var Horseware Amigo täcken! :laugh:
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Min dam är också tunn över bogen och på henne sitter Wetherbeeta täcken med halvhals som en smäck :)
Läcker inte in vid bogen och inga skav :love:
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Har numera exakt samma problem som du förutom att min drar 125 cm.....

Jag har Shires, Bucas, Amigo, Hööks, Börjes, Charlies, GeKås m.m. m.m.
Men alla är för stora fram....

Shires med halvhals är väl "bäst" i denna kategori men ändå inte optimalt...

Dock har jag fått tipset att testa Biltemas då dom ska vara små framtill...

Kanske något för dej också att testa om du inte gjort det ännu.....
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Boett har olika "bogvidd"... ruskigt bra kvalitet
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Shires finns även i mellanstorlekar, jag har en liten travare (149 cm). 125 täcken är lite för små och 135 täcken lite för stora, men 130 är precis lagom!
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Halvhals passar väldigt bra på hästar med liten bog och/eller smal hals, kan vara värt att testa
 
Sv: Min ponny passar inte in i täckesstorlekarna HJÄLP!

Min ponny är 143 cm med lång rygg, dock grov så det kanske är därför jag inte märker något. Jag har ett märkeslöst billigt regntäcke som sitter bra :) 135 cm har han på täcken och det är väl normalt på D-ponny. En liten storhäst i stallet har vintertäcke (snäppet för litet) på 125 cm, det passar också min D-ponny men jag tror den är lite stor i storlek? För den känns som 135.
Jag fick med ett 155 täcke vid köp och det har han gått med hela vintern... för stort överallt tycker jag med rör sig ändå inte och ger inget skav. Ska dock byta ut det nästa vinter till ett mindre.

Provat 130? :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har fått hem en d-ponny som inte är så kraftig. Undrar vilka märken som har täcken speciellt för ponnyer och/eller som inte är så djupa...
Svar
6
· Visningar
1 225
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej hej... hösten börjar krypa nu, och jag börjar fundera på täcken till vintern... Arabtösen jag har finns det inte ett enda täcke som...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: _Skifting_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp