Min ponny skenade med vagn

Twihard

Trådstartare
Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan skrapade efter vilket skrämde henne till sken. Hon har varit på inkörning hos en jättebra kusk och detta var i princip sista gången jag skulle köra innan jag tog hem henne (kört hemma förut men lämnade på inkörning hos kompetentkusk). Genom hela utbildningen har hon varit stencool och orädd, nästan för orädd, så att hon blev rädd när en del av vagnen plötsligt lossnade är logiskt.

Ingen av oss skadade sig fysiskt allvarligt. Vagnen välte aldrig men hon fastnade i en dörröppning och slet sig loss från vagnen. Innan detta hann jag dyka ur vagnen för jag kände att det var säkrare på gräset än att jag flög fram i kollisionen. Efteråt gick kusken och jag med min ponny och kuskens vagn (den satt inte fast i ponnyn då) eftersom min gick sönder, och min ponny reagerade inte på vagnen i sig. Nu ska hon stå kvar några veckor och backa några steg i inkörningen för att se om det blev några psykiska men hos min ponny. Men man blir så ledsen när sådant här händer, och när det bara av ren olycka sker när saker går sönder (en bult lossnade i svängeln).:cry:

Jag har fått lära mig att en skenande häst aldrig går att köra igen, men andra säger att det går visst om man bara fortsätter inkörningen. Eftersom mitt sto inte reagerade på vagnen alls efteråt hoppas vi det är så i detta fall. Att hon kan köras igen. Men om hon reagerar på tryck av sele osv kan man ju inte veta. Ponnyn stannade först inne i stallet när hon kom loss, men när hon började skritta igen så följde ju svängeln efter och då blev hon lite rädd igen men gick snart att fånga.

Har ni också varit med om häst som skenat med vagn? Hur gick det för er?
 
Jag har varit med om 3 hästar som skenat med vagn.

2 av dem var det inga problem att fortsätta köra sedan.

1 av dem avlivades något senare pga det mentala. Hans skenande i vagn var ett problem (han hade skenat flera gånger), men inte det enda som han hade. Han var otrygg mest hela tiden, och mådde inte bra.
 
Jag har varit med om 3 hästar som skenat med vagn.

2 av dem var det inga problem att fortsätta köra sedan.

1 av dem avlivades något senare pga det mentala. Hans skenande i vagn var ett problem (han hade skenat flera gånger), men inte det enda som han hade. Han var otrygg mest hela tiden, och mådde inte bra.

Baklagar han som fick avlivas. Min häst är stencool med allting annars. Hon skakade inte av skräck eller något som vissa kan göra efteråt och reagerade inte på vagnen. Men hoppas det håller i sig. Bara så otäckt när det sker så fort. Jag hoppas det sitter mest i mitt huvud. Hon var öm i kroppen igår men idag visade hon ingenting, bara jag som har ont i benet.

Sköntb att höra att 2 av tre kunde köras på nytt. Då finns det kanske lite hopp.
 
Det mesta går att rehabilitera och träna förbi med rätt metoder så du behöver nog inte vara orolig att hästen inte kommer gå att köra bara för att den skenat en gång om den i övrigt är stabil i temperamentet.
Tack. Ja lugnare häst har jag inte träffat förut, och kusken sa att hon upplevde det inte som att vi var i extremt okontrollerat sken. Jag lyckades styra min ponny förbi de värsta farorna tills jag inte kunde undvika dörren (styrde ut ur ridbanan, rädd hon skulle braka igenom alla staket, runt barn och hundar och förbi sådant). Hon sprang uppför en brant grässluttning till dörren och det var där jag kastade mig av bakåt men så jag landade okej mjukt.
 
Jag har skenat en gång med min häst framför vagn. Han blev rädd för en lastbil som gasade när den kom upp bakom oss. Lyckades till slut få stopp genom att svänga mot en stor snöhög.
Han har aldrig skenat efter det och inte varit några problem att köra heller. Dock kör jag efter den händelsen alltid med liverpoolbett så jag iaf här lite möjlighet att stoppa om det skulle hända igen.
 
Jag har skenat en gång med min häst framför vagn. Han blev rädd för en lastbil som gasade när den kom upp bakom oss. Lyckades till slut få stopp genom att svänga mot en stor snöhög.
Han har aldrig skenat efter det och inte varit några problem att köra heller. Dock kör jag efter den händelsen alltid med liverpoolbett så jag iaf här lite möjlighet att stoppa om det skulle hända igen.
Vad är det för typ av bett? :)
 
Vad är det för typ av bett? :)
Ett stångbett. Brukar ha tömmen i första skåran, men är han riktigt på G någon dag har jag på andra.
582820.jpg
 
Jag har varit med om att hästen inte gick att köra igen, men det låter ju inte alls så för ditt sto.
Det händer ju ibland vid inridning att hästar får totalpanik, men ibland får man börja om från början igen. Ibland så behöver de bara mer rutin.

Fy fasiken vad läskigt olyckan låter.

Tycker det låter som om ni har en bra plan på hur ni ska fortsätta vidare.
 
En sak med skarpa bett är att de måste övas med för att fungera bra. Lätt hand, blir man tvungen att nypa åt har man misslyckats men får en chans att rädda upp situationen.

Sen är det övning och mera övning. Man kan behöva försöka reda ut vad som orsakade och öva på det sepparat under säkra former.

Träna att på att om hästen är osäker ska den stanna. Har räddat mig flera gånger. Men det gäller med att då respektera att hästen känner sig osäker, och där har jag missat ibland. Det är inte alltid lätt att se om där är av okynne eller om det är vettig grund i stoppet. Åandrasidan kan det vara så enkelt att hästen är osäker på om det går, och då är det så. Har de fått fundera färdigt brukar det gå bra. Sen kan det inte få stannas hursomhälst, men det är en avvägning.
 
Jag har varit med om både travhästar som "tappat" sin kusk och skenat lösa på banan, och andra körhästar som skenat. En gång en shetlandsponny med rockard och en gång, faktiskt, en av våra skogsarbetshästar som blev skrämd av en ko (!? :meh:) och drog iväg med släpa. Samtliga hästar har gått fint att köra igen, tänk som en vurpa med en ridhäst, de flesta klarar det fint.
Så skönt att det gick bra med din häst ändå. :heart
 
Jag har varit med om att hästen inte gick att köra igen, men det låter ju inte alls så för ditt sto.
Det händer ju ibland vid inridning att hästar får totalpanik, men ibland får man börja om från början igen. Ibland så behöver de bara mer rutin.

Fy fasiken vad läskigt olyckan låter.

Tycker det låter som om ni har en bra plan på hur ni ska fortsätta vidare.

En sak med skarpa bett är att de måste övas med för att fungera bra. Lätt hand, blir man tvungen att nypa åt har man misslyckats men får en chans att rädda upp situationen.

Sen är det övning och mera övning. Man kan behöva försöka reda ut vad som orsakade och öva på det sepparat under säkra former.

Träna att på att om hästen är osäker ska den stanna. Har räddat mig flera gånger. Men det gäller med att då respektera att hästen känner sig osäker, och där har jag missat ibland. Det är inte alltid lätt att se om där är av okynne eller om det är vettig grund i stoppet. Åandrasidan kan det vara så enkelt att hästen är osäker på om det går, och då är det så. Har de fått fundera färdigt brukar det gå bra. Sen kan det inte få stannas hursomhälst, men det är en avvägning.

Jag har varit med om både travhästar som "tappat" sin kusk och skenat lösa på banan, och andra körhästar som skenat. En gång en shetlandsponny med rockard och en gång, faktiskt, en av våra skogsarbetshästar som blev skrämd av en ko (!? :meh:) och drog iväg med släpa. Samtliga hästar har gått fint att köra igen, tänk som en vurpa med en ridhäst, de flesta klarar det fint.
Så skönt att det gick bra med din häst ändå. :heart
tack för era svar. Jag är mjuk i hand och min shettis (är en shettis min med) är mjuk i munnen, så vågar inget skarpt bett just nu. Däremot har jag övat massa röstkommando men fick nog en blackout när vi for iväg för jag tror inte jag en enda gång försökte lugna henne med rösten. Är lite osäker för det gick ju så fort och jag kämpade för att styra henne runt faror såsom hundar, barn och farliga staket. Kusken sa det att hon upplevde det mer som att min ponny sprang fort och ostoppbar i galopp men inte i fullt sken, att om ex vi haft någon som hållit henne i grimskaft när det skedde hade hon säkert kunnat stanna upp.

Men vet inte, det var otäckt och jag han tänka "helvete" när jag såg svängeln lossna. Och detta under sista raksträckan efter en jättebra körlektion. Så att det slutade så var jättetråkigt. Igår innan jag åkte hem körde vi igen. Kusken ledde, jag höll i vagnen och den hänge lös i däckelfästen och en tredje medhjälpare höll också i innan hon satt i vagnen bakom. Mitt sto verkade inte reagera då alls, kanske liiite spänd innan någon satt bakom.

Jag har en idé att utanför körsammanhang börja släpa oljud när vi ex går till hagen. Detta för att vänja vid oljud men inte under körningen så hon förknippar vagn med oljud. Tror ni det kan vara en idé? Att separat träna ljud?
 
En lång slana är ett enkelt redskap att släpa. Bara att släppa om det bär till. Släp den gå runt med hästen och undersök den, lukta på den, och så är det på det igen sen.

Släpa på alltmöjligt, var med överallt där det går säkerhetsmässigt. Sen att träna på att det tar i ben osv.
 
tack för era svar. Jag är mjuk i hand och min shettis (är en shettis min med) är mjuk i munnen, så vågar inget skarpt bett just nu. Däremot har jag övat massa röstkommando men fick nog en blackout när vi for iväg för jag tror inte jag en enda gång försökte lugna henne med rösten. Är lite osäker för det gick ju så fort och jag kämpade för att styra henne runt faror såsom hundar, barn och farliga staket. Kusken sa det att hon upplevde det mer som att min ponny sprang fort och ostoppbar i galopp men inte i fullt sken, att om ex vi haft någon som hållit henne i grimskaft när det skedde hade hon säkert kunnat stanna upp.

Men vet inte, det var otäckt och jag han tänka "helvete" när jag såg svängeln lossna. Och detta under sista raksträckan efter en jättebra körlektion. Så att det slutade så var jättetråkigt. Igår innan jag åkte hem körde vi igen. Kusken ledde, jag höll i vagnen och den hänge lös i däckelfästen och en tredje medhjälpare höll också i innan hon satt i vagnen bakom. Mitt sto verkade inte reagera då alls, kanske liiite spänd innan någon satt bakom.

Jag har en idé att utanför körsammanhang börja släpa oljud när vi ex går till hagen. Detta för att vänja vid oljud men inte under körningen så hon förknippar vagn med oljud. Tror ni det kan vara en idé? Att separat träna ljud?
Jag har alltid lett mina unghästar ut till hagen med diverse föremål i ett långt rep bakom då och då, typ en plåthink. Låter gärna repet ta i bakbenen när vi svänger också om det känns lämpligt. :) Har haft både travhästar och hästar som arbetat i skogen, de har varit supertrygga fina kusar.
 
En lång slana är ett enkelt redskap att släpa. Bara att släppa om det bär till. Släp den gå runt med hästen och undersök den, lukta på den, och så är det på det igen sen.

Släpa på alltmöjligt, var med överallt där det går säkerhetsmässigt. Sen att träna på att det tar i ben osv.
Tack ska träna på det :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har alltid lett mina unghästar ut till hagen med diverse föremål i ett långt rep bakom då och då, typ en plåthink. Låter gärna repet ta i bakbenen när vi svänger också om det känns lämpligt. :) Har haft både travhästar och hästar som arbetat i skogen, de har varit supertrygga fina kusar.
Tack då ska vi öva på det med när hon väl kommer hem :) Känns skönt att chansen finns att inkörningen inte var förgäves och att hon kan överleva traumat mentalt. Är dock beredd på en backlash men hoppas kan man. Är nog mest jag som är rädd. Inte att köra henne men att hon skadar sig.
 
Tack då ska vi öva på det med när hon väl kommer hem :) Känns skönt att chansen finns att inkörningen inte var förgäves och att hon kan överleva traumat mentalt. Är dock beredd på en backlash men hoppas kan man. Är nog mest jag som är rädd. Inte att köra henne men att hon skadar sig.
Risken finns ju alltid, men inom ridningen också. Det är helt okej att ta ett eller flera steg tillbaka och träna på grunderna tills både du och hon känner sig trygga igen. Låt det ta tid om det känns bäst för dig, men var inte heller rädd för att hästen går Framåt, det är lite a och o inom körningen tycker jag ofta. Givetvis ska man ha en trygg halt, men att ha en kusk som tvekar och bromsar är inte heller bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
541
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 331
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp