Min ponny stannar och fryser fast

Anonym person

Trådstartare
Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så.
Men när man rider (speciellt på ridbanan) bara fryser hon fast efter att man ridit en stund. Hon är en dröm att rida och har gått La i hoppning i maj i år. Men när hon väl stannar går det inte att göra något! Hon vill inte backa, vända, lyssnar inte på spö eller sporrar. Tjejen som hade henne tidigare säger att hon gjort så med henne i början när hon haft henne men att det gått över. När man sitter där och hon fryst fast så känner man sig väldigt maktlös eftersom att hon inte lyssnar över huvud taget. Det brukar oftast lösa sig efter ett tag på ett eller annat sätt men känns jobbigt när hon stannar sådär. Hon gick igenom veterinärbesiktningen helt ua på alla punkter så ont har hon ej.

Är jätte tacksam om någon ville dela med sig av egna erfarenheter o tips!🦄
Kom ihåg att vara trevliga i tråden! 🎉
Tack!
 
Jag tror att hon provar att göra så för att testa dig. Jag skulle jobba på att få hennes förtroende genom att gå med henne i grimma på en promenad eller på ridbanan. Kanske lära henne något litet trix.
När hon stannar och fryser fast när du rider. Vänta ut henne istället för att bråka med henne. Du kan störa henne genom att ideligen peta på henne med ett spö på rumpan (inte hårt, bara så det irriterar). När hon går framåt slutar du direkt att peta med spöt.
Ha en jättestor portion tålamod och ge det tid. En annan viktig grej är att du själv inte tänker på att hon brukar frysa fast. Se framför dig att ni rider ett helt pass i harmoni med varandra. Du måste tänka bort risken att hon stannar och inte går att rubba.
Dels behöver du alltså byta teknik för att få henne att flytta på sig(spö-pet) , dels behöver du få hemnes förtroende (promenad, trixträning) och så måste du ställa in dig mentalt och jobba med positiva tankar.
 
Vad händer precis innan hon stannar? Stannar hon precis efter att du bett göra nåt speciellt? Stannar hon vid den punkten i ridpasset då du börja kräva lite mer av henne?

Vad händer om du bara sitter där när hon stannar? Gör ingenting?

Vad händer om du ber henne att rygga när hon står stilla?

Hästen jag rider kan stanna när vi rider ut om hon ser nåt hon blir rädd för. Då kan hon också börja backa. Det funkar faktiskt att vända henne och backa förbi det "farliga". Men oftast låter jag henne stå och titta i lugn och ro. Tänka. Och sen ber jag henne gå vidare igen. Funkar oftast. Hon gör det inte för att testa utan för att modet sviker och hon vågar inte gå vidare. På ridbanan har det aldrig hänt.
 
Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så.
Men när man rider (speciellt på ridbanan) bara fryser hon fast efter att man ridit en stund. Hon är en dröm att rida och har gått La i hoppning i maj i år. Men när hon väl stannar går det inte att göra något! Hon vill inte backa, vända, lyssnar inte på spö eller sporrar. Tjejen som hade henne tidigare säger att hon gjort så med henne i början när hon haft henne men att det gått över. När man sitter där och hon fryst fast så känner man sig väldigt maktlös eftersom att hon inte lyssnar över huvud taget. Det brukar oftast lösa sig efter ett tag på ett eller annat sätt men känns jobbigt när hon stannar sådär. Hon gick igenom veterinärbesiktningen helt ua på alla punkter så ont har hon ej.

Är jätte tacksam om någon ville dela med sig av egna erfarenheter o tips!🦄
Kom ihåg att vara trevliga i tråden! 🎉
Tack!


Som @Lingon skrev - känner du när det är på gång att hon stannar? Förekom då och håll igång henne. När de väl nitat fast är det ofta enklast att bara vänta ut, men förekom hellre så att hon inte hinner stanna.

Skritta fram och skritta av avsuttet, bara gå bredvid, det är nyttigt för dig och skönt för henne. Sedan när du rider ska du ha aktivitet. Hellre en kort intensiv träning än en längre med en massa passivridning där hon bara slapp-joggar runt på spåret/volten.

Värm i trav med den rundad, och håll igång traven, rid i serpentiner/volter etc och variera hela tiden så att du har din ponny aktiv mellan hand och skänkel. Samma sedan i galopp och kort trav. Låt den inte hamna i passiv-läge där den går och tänker på en massa annat. Fokus på dig. Tempoväxlingar, övergångar, varierade ridvägar. Beröm, beröm!

Gillar den bommar? Lägg ut en eller två cavaletti på banan också som du kan rida över ibland.

När jobbet är klart eller när det är kort paus, så var tydlig med det och ge hellång tygel, och sitt av och led den runt när du skrittar av.
 
@Lingon och @Lager har gett bra tips.
Jag är inte så säker på att hon testarhon testar.
Man behöver analysera vad som händer innan hon fryser fast.
Ber du om något nytt/svårt/ovant?
Kan det vara så att hon är rädd/osäker för något?
Är det när du går bort hemifrån (lämnar flocken och tryggheten)?
Hur reagerar den om du hoppar av och leder en kort bit/stund och sen hoppar upp igen?
Det tar tid att lära känna en ny häst, och framförallt för hästen att lära känna dig och lita på dig.
Att sparka på och använda spöet mer än prova enstaka gång kan skadaså mycket ä mer än göra nytta om det är så att den inte testar utan är osäker på något. Så försök hitta en metod som kan hjälpa dig igång. I början får du kanske vö talönge men med tiden blir det nog allt bättre bara du hittat en teknik som funkar för er.
Vänta ut, försöka rygga, göra det lite obekvämt genom att röra huvudet på henne lite från sida till sida är exempel på hur man kan jobba med problemet.
Och så massor med beröm med glad röst när hon går fram.

Den jag har som gör så har haft det svårt men många olika hem han inte riktigt hunnit landa i och därför frös han fast.
Jag har jobbat mycket med bland annat det som står ovan och utöver det arbetat mycket på att bygga förtroende och han är väldigt mycket bättre nu.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade.
 
När kollades sadeln senast? Fick du med den när du köpte hästen, eller har du provat ut den efter köpet? Annars är det kanske det första jag skulle fundera på.

Vissa hästar reagerar ju precis så där - genom att frysa fast - vid obehag, där andra kanske skulle bocka eller explodera. Det kan bero på saker som inte nödvändigtvis skulle upptäckas på besiktning, så jag skulle nog inte i första hand tänka att hästen testar dig, utan vilja utesluta annat först. Vad är det för typ av ponny?
 
Hehe å vad jag känner igen mig! Mitt första arabsto gjorde precis så när hon var yngre. Hon bara totalt frös fast och absolut INGENTING kunde få henne att ta ett steg till. Vi provade allt och lite till. Det hände på olika platser, med olika ryttare, efter olika moment och sadel eller barbacka spelade ingen roll. Det var omöjligt att förutse och höll man på och reta henne med spöet blev hon bara asförbannad, men gick inte framåt för det. Till slut gav jag liksom bara upp och tog me MP3 spelare på ridturerna, så när hon stannade lyssnade jag på musik tills hon ville gå igen. Arabston alltså :D Dock växte detta beteende helt bort när hon blev äldre. Eller ja, nästan. Hon frös fast en gång som vuxen. På vår första dressyrtävling. Mitt framför domarbordet. Tack för den :D
 
Jag har haft en sån ponny.
Jag fick helt lägga bort ”han testar dig” och ”var bestämd” och ”var en tydlig ledare”-tänket.
Det var helt enkelt så att han var less på att bossas runt. Satte jag hårt mot hårt stod han kvar ännu längre.
Jag fick helt lägga om mitt tänk och börja fundera på vad HAN ville. Vi började träna med positiv förstärkning och han behövde inte göra något han inte ville.
Det blev en helt annan häst! Så glad och go och en riktig arbetsmyra - på sina villkor.
Googla på positiv förstärkning och relationsbaserad hästträning.
Och ja, det går att tävla med detta träningssättet :) Jag red A-nivå i western med honom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 204
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 067
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 899
Senast: Grazing
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 730
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp