Min relation till sadlar är djupt skakad...

kullerbytta

Trådstartare
Har en svårsadlad unghäst. Skapt som en väldigt bred säl:eek:
Svängd rygg stillastående och ganska rak när hon går i form.
Alla sadlar jag provat har antingen åkt fram eller glidit i sidled.
Red henne nu i kväll i en Childeric.
Ja, den låg där den skulle och allt är perfekt utom priset.
Jag får inte köpa en sadel för 30.000 (för mig själv), fast jag vill.
Efter detta blir det svårt, för jag kommer bara att jämföra...
Fast dom är inte direkt snygga tycker jag och lite för blöjaktiga för min smak, kunde vara smalare i midjan. Hästen var dock väldigt nöjd.
Nån som vet vilka sadlar som liknar Childeric?

Sv: Min relation till sadlar är djupt skakad...

Det finns ju dock en del begagnade ute ... :)

Jo, det får ju bli det.
Skönt i alla fall att veta att det går att sadla min säl:idea:
Childeric är inte så lätt att hitta begagnad. Funderar nu på att hitta en Jensen i rätt storlek och få den omgjord till hästen.

Börja med att kolla annonserna. Kompisen sålde just sin Childeric för 15, och det var den klart värd. Inte nämnvärt sliten. Fast den gick FORT, det var många som ringde!

Jag vet inte hur en Childeric ser ut, men jag tänkte bara säga det att jag har också en unghäst som är sälformad ;) och lite rund, samt något svängd rygg när hon står still med rakare när man rider.

Jag har en Oxford CC flatback som passar jättebra, har ett fårskinn under bara.
Den glider ingenstans och sitter bra. Dessutom var min inte ett dugg dyr heller, hittade en begagnad för 2500 :cool:

DSCN3117.jpg

Lyckos dig som hittat en som inte glider.
Jag har hittat några alternativ som jag får prova.
Childericen var som en fåtölj:d
Kul att få sitta i en sån en gång i alla fall:) En upplevelse.

Jag har också förälskat mig i Childericen. Det är den enda sadel som passar min häst, så jag förstår vilken sits du är i.

Jag fick dock ett tips av vår ridhuschef om en dressyrsadel som påminner väldigt mycket om childericen, men är tysk. Tydligen var det den här sadeln som användes på Poetin när hon vann unghäst VM (kuriosa). Jag minns inte namnet på sadeln, men kan ta reda på det om du vill. Ny kostar denna sadel runt 20t.

Tack för tipset, men jag måste ha en som är vidare och bara 16 eller 16,5. Annars var ju priset ganska hyffsat.

Fast när man har krånglat med sadlar i många långa år och börjar räkna på all svett, möda, oro och pengar man lagt ut under tiden på allsköns sadlar som inte passat och kanske dessutom gett hästen ont i ryggen (i värsta fall hälta) så står man där i slutändan och undrar om det kanske inte hade varit värt att lägga ut den stora högen med pengar på den sadeln som satt så perfekt från första början?

Vi köpte en halvdyr, men begagnad, förstasadel till vår unghäst på ren spekulaton, år innan inridning. En islänning med KORT rygg och bred som attan så prioriteringarna var helt klara - sadelns längd är och förblir avgörandet till det exemplaret (hästen är byggd som en "my little pony"). Sambon skulle byta sadel sen, när det behövdes.

Döm om vår förvåning (och glädje!) när sadeln nu passar perfekt och gjort så hela tiden. En omstoppning och koll av duktig sadelmakare bekräftar också det hela. Men även sambon ville ack så gäääärna ha en childeric ett tag ...

Ja, eller hur! :) Jag har letat dressyrsadel till min häst men rider nu i bomlöst som funkar super! Men...det var ju en dressyr jag ville ha och dessutom får jag ju inte tävla dressyr i en bomlös. Skulle jag ha hittat en sådan supersadel som du gjort och haft pengar till den skulle jag köpt den bums!

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: poetin
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·
J
Utrustning Eftreosm att jag inte är tillräckligt smart för att lägga in bilder här så får jag försöka ialla fall. HAr en tidigare trånangående...
Svar
13
· Visningar
1 395
Dressyr Håller på att byta sadlar till en av hästarna och känner mig smått förvirrad. Är mycket tacksam för råd/erfarenheter om dessa sadlar...
Svar
6
· Visningar
2 324
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31