Min röda tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hej på er!
Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet.
För ca tre månader sedan köpte jag mig en fyraåring som inte gjort speciellt mycket. Skritt, trav och en hemsk galopp som förekomst utav bedrövliga fattningar.
Kände att det var bara att börja om. Inte låta henne hänga i handen, hitta sin egen balans. Gå ärligt fram utan att bara springa omkring utan takt och balans. Att ta en halvfart genom bakbenen istället för att bara lägga sig ännu mer i handen.
Galoppen fick vänta tills vi hade en någotsånär bra balans i traven först.
Nu börjar galoppen ta sig och hon tycker att det är så roligt!
Jag har tills förra veckan longera innan varje ridpass, eftersom att hon varit sååå sjukt taggad!
Vi har även hunnit byta stall under dessa få månader. Det stall vi flyttade från tror man till att börja med ska vara ett toppenstall! Vid en snabb anblick tror man att allt är tipptopp... Men så är inte fallet. Tyvärr.
Luften i stallet är under all kritik. Taken är fulla med mögel och även ridhuset är angriper. Det är i grunden en jättefin anläggning och det är synd och skam att den inte blivit bättre omhändertagen. Man kan inte stänga alla fönster och stalldörrar för att människor fryser! Då får människorna klä på sig! Eller så får man se till att ventilationen fungerar!
Hästarna matas ojämnt under dagen och fler har börjat krubbita. Min häst hade diarré från dag ett. Först trodde jag att det kanske berodde på foder omställning och nerver. Jag provade allt men inget hjälpte. Hon bajsade på väggarna nåt hemskt och i vattenhinkarna, krubban och vattenkoppen.dessutom skrek hon så fort hon såg mig! Visst att de hälsar är mysigt. Men något var fel, det kände jag. Jag började se mig omkring ordentligt i både stallet och i ridhuset eftersom hon hostade också. Man blir lite orolig speciellt när en så ung häst redan hostar. Det var då jag upptäckte allt mögel.
Jag hade redan funderat på att flytta och nu bestämde jag mig! Inte en dag mer än nödvändigt i det mögelstallet!
Som tur var fanns det en plats i ett jättemysigt och trevligt stall väldigt nära där jag bor. Perfekt! Jag drog och nu trivs vi kanon!
Pållans diarré försvann på några dagar. Bättre redan efter första natten! Hostan försvann! Klart hon kan hosta till någon gång men det gör ju vilken häst som helst.
Nu mumlar hon bara lite tyst när jag kommer.
Dessutom är stämningen så mycket bättre och trevligare i vårt nya stall. Folk är trevliga och hjälps åt med saker. Inga hugg i ryggen eller drygande på annat vis.
Personalen är också fantastisk! De är trevliga och schyssta mot våra hästar. De förstår t ex att min häst är en unghäst och kallar henne inte för idioten. Hon kallades det i gamla stallet eftersom hon var pigg de första dagarna. Då inte personalen ens behövde handskas med henne eftersom jag själv ordnade allt.
Jag vet att de inte varit snälla mot henne för sista veckorna började hon tycka att det var otäckt att få på sig täcket!
Det problemet har jag och personalen i det nya stallet tränat bort nu.
Herregud vad glad jag är att jag flyttade min lilla prinsessa!
Nu har hon en större box med fönster och frisk luft i stallet!
Personalen här tycker att hon är väldigt väluppfostrad och lätt med allt och det är hon.
Ha en trevlig eftermiddag och så hoppas jag att du tittar in hos mig igen!
❤️
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänker ofta på den unge mannen som försvann här på ön förra året. Det är en liten ö men med över 50% national park och oändliga...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: Seabaz
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 685
Senast: lizzie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 387
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp