Min sadel har blivit sne..vad göra?

H

HillsDouble

Har en Zaldi Star som inte är omstoppningsbar. Det är alltså bossorna (heter väl så?) som har blivit ojämna. Den ena är plattare än den andra.
Vad ska jag göra, min häst har fått lite ont på ena sidan av ryggraden.
Vad gör man när det inte går att stoppa om sadeln.
Någon som har tips/ideér?

Tacksam för alla svar! :bow:
 
Tror det är dax att kasera sadeln och se dig om efter en ny!
Din ridning blir inte korekt av en sne sadel och hästen mår ju inte bra heller och det säger du ju själv!Tror du redan har svaret Hästen har ont= inte använda den sadeln på hästen!
 
Byter sadel :crazy:

Du måste ta reda på varför sadeln är sned.

mvh Jessica
 
1.Kasserar sadeln.

2.Låter någon gå igenom hästen och låter den "läka".

3. Efter att sedan ha hittat en annan sadel som är genomkollad och passar hästen SÅ

4. Tar dig en funderare på din egna sits och kroppshållning i ridningen, och ber någon person som kan detta kolla på dig.

MVH/
 
Man kan plocka ut hela fyllningen och stoppa in ny av ull istället. Det sa en sadelmakare till mig... Men det är säkert ganska kostsamt :crazy:. Men om hästen verkligen kan ha hästen och du tycker den är ok så kanske det är värt det. ;)
 
Latexpanelerna ska nog gå och byta tror jag. Hör med någon som säljer zaldi. Samt kolla att det är bossorna och inte bommen...... :crazy:
 
Tack för era svar.

Helst vill jag inte byta sadel eftersom jag tycker så mycket om den. Det är fler i stallet som har problem med sadlar som ligger fel, så vi har bestämt oss för att ta dit en sadelutprovare/sadelmakare som ska hjälpa oss. Får ta ställning ut i från det hur det blir med min sadel.

Och självklart kan det vara jag som sitter snett, men det är ingen av dem jag tränar för som har påpekat detta men jag får väl be dem att kolla extra noga nu.

Mvh Isa
 
om grejen är den att du är sned, så är det inte säkert att dina tränare ser det.
detta kan man lätt kolla hos t.ex. en osteopat går själv på bahandling för mitt skelett min ena höft är 5cm förskjuten uppåt, lika så ena axlen (fast ine lika mycket) och nacken. om allt går som det ska beräknar han att kunna släppa mej som "friskförklarad" i augusti 2004... var där första gången förra måndan ska dit imorn igen.
Ska själv kolla upp mina sadlar nu ska bara dit imorn med och se ifall nåt gått tillbaka isåfall rider jag utan sadel samt longerar och tömkör och kör på halvfart tills allt stabiliserat sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
943
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: tuaphua
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp