Min sambo är hundallergisk

Extrakonto

Trådstartare
Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna överseende.

Jag och min sambo har nu haft vår hund i ca två år. Innan vi hade denna hunden hade vi tetstat en lånehund i några månader för att se om det skulle fungera bra med våra jobb, boende och om vi verkligen ville ha egen hund, vilket vi gjorde, och skaffade vår första helt egna hund några månader senare.

Under hösten 2021 började min sambo få lite allergi och vi gjorde ett allergitest. Det visade sig att han är allgisk mot häst, hund och katt vilket han aldrig märkt av i sitt liv innan. Jag själv har varit allergisk mot pälsdjur men det har funkat när jag vant in mig vid ett djur, så vi blev rätt så chockade när det var HAN som fick svar på allergi. Vi ville så klart båda ha kvar hunden och köpte in ett luftfilter, skaffade allergischampoo och har försökt hålla städat och rent hemma. Han har ätit allergimedicin också och det har varit helt okej under vintern. Nu under våren har hans allergi blivit värre i och med pälsfällningen. Idag ringde han från jobbet och sa att han inte klarar av att jobba. Jag ser inte att det här är hållbart och just nu ser jag ända lösningen är att göra oss av med hunden. Vi har goda kontakter med uppfödare så jag tror inte det kommer vara något större problem att hitta ett bra nytt hem till hunden. Men känslorna är det jobbiga. Vi älskar hunden otroligt mycket båda två och vi kommer nog gå sönder om vi blir av med den.

Men min sambo vill så klart inte lämna bort hunden, han har försökt att kolla om han få vaccin eller hitta någon annan lösning. Jag känner att det är hopplöst, hans hälsa och välmående är det viktigaste. Jag är så ledsen och besviken för det känns som vi gjorde allt vi kunde inför att undvika en sån här situtation, att vi hade hund på prov och hade rastat andras hundar innan etc. Jag vet inte hur vi ska klara av det här, det är ett sånt misslyckande. Jag har fnyst lite åt alla dessa annonser med 1-2åriga hundar som omplaceras pga av "allergi" på blocket men trodde aldrig jag skulle hamna här själv. Hur fan klarar man av sånt här? Någon som varit eller känt till en liknande situation?

Min stora sorg i livet är att jag hela mitt liv har haft min egna pälsallergi men trotsat den, kärleken till djuren har varit för stor. Min stora dröm var att få ha flera hundar och kanske häst när jag blir pensionär. Men det hade varit på min bekonstnad, jag hade fått lida med lite snuva. Men när mäniskan jag älskar och vill leva resten av mitt liv med blir så här dålig så går det liksom inte.
 
Vad har läkare sagt angående vaccin?
Jag tänker att eftersom hans allergi blivit såpass mycket värre på våren så kan det även vara pollen?
Själv har jag aldrig varit allergisk tidigare och även gjort allergitest för typ 15 år sen som inte gav utslag på något men för nåt år sen fick jag allergi symptom på våren och har haft varje vår sen dess. Har inte brytt mig om att göra nån utredning eftersom de receptfria tabletterna hjälper hyfsat. Har en bekant som upplever precis samma sak, att hon helt plötsligt blivit känslig för pollen i vuxen ålder.
Tänker att om det även skulle vara pollenallergi så kanske det funkar hyfsat när pollenaäsongen är över. Jag tar ju receptfria tabletter men går man till läkare kan man ju få recept på nåt starkare.
Jag vet själv att vissa tabletter hjälper inte märkbart och andra blir jag i princip symptom fri på beroende på verksam substans.
 
Jag har också plötsligt blivit allergisk såhär i medelåldern, både mot mina djur och absolut mot pollen. Jag tuggar antihistaminer när det är som värst, vid fällning och pollensäsongen.

Hoppas att ni kan fortsätta undersöka medicinska lösningar. :heart
 
När han frågade om vaccin i vintras så sa läkaren att det bara är till yrkesverksamma personer som får vaccin för pälsdjursallergi, typ vetrinärer eller forskare som jobbar med djurförsök. Men han tänker att han ska försöka tjata sig till det i alla fall. Men jag tror inte så mycket på den.

Vi pratade lite om det kanske kan vara pollen ändå ovanpå hundallergin (den är ju redan bekräftad) och han ska göra ett test även för pollen. Men det har faktiskt varit samma för mig, aldrig reagerat på pollen när jag var tonåring men runt 25års åldern så blev jag lite snuvig och hängig på våren. Är det pollen så vet vi ju att det är något extra och inte bara hunden., även om hunden fortfarande är ett problem.

Ja, det är på recept men tror det finns receptfritt, desloratadin.

Vi sa nu också att vi testar lite andra lösningar. Att hunden bara får vara på nedervåningen och inte på vårt sovrum/kontor ett tag.
 
Både min sambo och min bror är allergiska mot hund. Sambon märker inte av det vanligtvis men på våren får han små känningar eftersom han är extremt pollenallergisk och blir allmänt nedsatt.
Med brorsan är det värre. Han är extremt allergisk jämt men våra hundar funkar hyffsat då de är ”allergivänliga”. Men även för han funkar det sämre under pollensäsongen. Han har kollat upp att hyposensibilisering via sprutor. Tyvärr är det en lång och tidskrävande process som krävde 3 besök i veckan på sjukhus 6 mil bort. Det skulle ta ett par år innan behandlingen var helt klar så han la ner det. Hade han blivit allergisk sent i livet så hade han gjort det men nu har han levt hela sitt liv såhär och är van vid anpassningarna.

Skitjobbigt för er båda. Jag har egentligen inga bra tips :heart
 
Tänker som flera andra, bra att kolla upp pollen först. För då försvinner ju inte problemet för att ni lämnar bort hunden.

Vad gäller hunden vid fällning så är ju det optimala att bada och blåsa pälsen, inte borsta. Och utomhus om möjligt (eller på salong om ni helst inte gör det själva). Att inte ha hunden i sovrummet är nog också en bra grej, och tvätta kläder, sängkläder, filtar och eventuellt annat med hundhår på ofta (möjligt att ni redan gör).

Sen, även om det nu inte skulle lösa sig så ni kan behålla den här hunden behöver det ju inte betyda att ni aldrig mer kan ha hund. Det finns ju fällfria och mer allergivänliga raser, även om det såklart är en klen tröst nu.
 
Min sambo är allergisk mot hund, häst, gräs, björk, damm, pollen etc. På hösten fram till våren tar hon receptbelagd tablett (kommer inte ihåg vilken sort, hon bytte för att en av dem funkade dåligt) men på sommaren får hon komplettera med ögondroppar och nasonex just för att det blir kaka på kaka med allergierna. Vi hade också med i tankarna att inte välja en ras som fäller mer eller mindre hela tiden pga detta. Om din sambo inte har ögondroppar och nässpray redan kanske ni kan prova att komplettera med det? Vi har också ett luftfilter i sovrummet där hunden absolut inte får vara och kör med robotdammsugare varje dag. Hur man än vänder och vrider på det så är allergi skit :(
Tycker det låter som en bra idé att hunden inte får vara på övervåningen. Det kan göra stor skillnad att kroppen får slippa utsättas och återhämta sig på natten.
 
Jag förstår din ångest men sitt i båten. Just nu är det enormt mycket allergener överallt och att allergin blir värre nu är inget konstigt. Det måste inte innebära att det är hunden som är orsaken utan sannolikt blir det så mycket allergener att det har slagit över. Steg ett är att se över och eventuellt öka hans allergimedicinering. Har han ingen läkare för det så ska han ju söka för det. Jag går just nu på dubbel dos av allt typ men ändå ligger migränen då och nu som en tjock blöt filt över mig pga att kroppen blir så slut så det är som om jag inte har sovit på veckor. Såhär illa minns jag inte sist det var.

Sedan, jag förstår din känsla att du inte kan utsätta honom för detta men det är faktiskt hans beslut, inte ditt.
 
Säger som andra: kolla upp det där med pollen.
Killen jag träffar är egentligen allergisk mot hund, men han är också allergisk mot pollen. Det gör att på våren känner han av hundarna mer och om han inte tvättar händer/ansikte efter att någon hund pussat på honom så börjar det klia massor. Det gör det inte alls på samma sätt under tex vintern. Nu är det ju tur att allergin är så mild ändå, och pollenmedicinen är samma som hjälper mot hundallergin. Men ja, se om det kan hjälpa med pollenmedicin även för din partner.
 
När han frågade om vaccin i vintras så sa läkaren att det bara är till yrkesverksamma personer som får vaccin för pälsdjursallergi, typ vetrinärer eller forskare som jobbar med djurförsök. Men han tänker att han ska försöka tjata sig till det i alla fall. Men jag tror inte så mycket på den.

Vi pratade lite om det kanske kan vara pollen ändå ovanpå hundallergin (den är ju redan bekräftad) och han ska göra ett test även för pollen. Men det har faktiskt varit samma för mig, aldrig reagerat på pollen när jag var tonåring men runt 25års åldern så blev jag lite snuvig och hängig på våren. Är det pollen så vet vi ju att det är något extra och inte bara hunden., även om hunden fortfarande är ett problem.

Ja, det är på recept men tror det finns receptfritt, desloratadin.

Vi sa nu också att vi testar lite andra lösningar. Att hunden bara får vara på nedervåningen och inte på vårt sovrum/kontor ett tag.
Både min moster och kusin har hyposensibiliserats för sin kattallergi och ingen av dem arbetar med djur. De har dock gjort det privat så de har väl betalat för kalaset själva. Kolla om den möjligheten finns. Dock är det superjobbigt att genomgå hyposens samtidigt som man har djur hemma och man ska helst inte ha det. Behandlingen blir inte lika kontrollerad då.
 
Tack för alla svar! :heart

Vi har märkt att allergin är som värst på morgonen. Precis när sambon vaknar är det okej men bara några minuter efter att ha gått ur sängen så börjar det med nysningar och snuva konstant tills vi åker till jobbet. Hunden varierar med att sova på golvet eller i vår säng. När vi vaknar så ska hunden så klart upp och pussas och klättra på oss, vilket kanske inte har varit så himla smart av oss. Vårt sovrum är också rätt litet och inte anpassat för två personer egentligen.

Så i natt testade vi att ha hunden utanför sovrummet, förutom att hunden var rätt missnöjd så gick det bra. Inte en enda nysning nu på morgnen! Men ja, vi firar säkert lite för tidigt men vi testar att ha hunden utanför sovrummet några veckor i alla fall.

Vi har snackat ihop oss lite och har en plan över vad vi ska göra de kommande veckorna.

- Kolla upp det här med pollenallergi och medicinering, han har redan läkarbesök bokat redan nu på fredag!
- Fråga om vaccineringen, jag satt och läste om det igår och han är helt klart med på att göra det om han lyckas få remiss eller om vi ska leta någon annan möjlighet.
- Begränsa vart hunden vår vara i vårt hem. Inte sova i samma rum som oss eller vara på vårt gemensamma kontor.
- Fortsätta med de saker vi redan gör med schampoot, luftfilter, städar ordentligt och tvättar sängkläder varje vecka.

Vi kommer att flytta om ett par månader så jag går redan nu och funderar på andra saker att göra för att minska allergen. Jag har redan astma sen tidigare, det var egentligen därför vi köpte ett luftfilter från början, så jag är bara nöjd om vi planerar vårt nya hem efter våra besvär redan nu. Tänkte på det här med att minska textiler, vad man ska ha för mattor etc.

Håll tummarna för oss att det kommer funka!
 
Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna överseende.

Jag och min sambo har nu haft vår hund i ca två år. Innan vi hade denna hunden hade vi tetstat en lånehund i några månader för att se om det skulle fungera bra med våra jobb, boende och om vi verkligen ville ha egen hund, vilket vi gjorde, och skaffade vår första helt egna hund några månader senare.

Under hösten 2021 började min sambo få lite allergi och vi gjorde ett allergitest. Det visade sig att han är allgisk mot häst, hund och katt vilket han aldrig märkt av i sitt liv innan. Jag själv har varit allergisk mot pälsdjur men det har funkat när jag vant in mig vid ett djur, så vi blev rätt så chockade när det var HAN som fick svar på allergi. Vi ville så klart båda ha kvar hunden och köpte in ett luftfilter, skaffade allergischampoo och har försökt hålla städat och rent hemma. Han har ätit allergimedicin också och det har varit helt okej under vintern. Nu under våren har hans allergi blivit värre i och med pälsfällningen. Idag ringde han från jobbet och sa att han inte klarar av att jobba. Jag ser inte att det här är hållbart och just nu ser jag ända lösningen är att göra oss av med hunden. Vi har goda kontakter med uppfödare så jag tror inte det kommer vara något större problem att hitta ett bra nytt hem till hunden. Men känslorna är det jobbiga. Vi älskar hunden otroligt mycket båda två och vi kommer nog gå sönder om vi blir av med den.

Men min sambo vill så klart inte lämna bort hunden, han har försökt att kolla om han få vaccin eller hitta någon annan lösning. Jag känner att det är hopplöst, hans hälsa och välmående är det viktigaste. Jag är så ledsen och besviken för det känns som vi gjorde allt vi kunde inför att undvika en sån här situtation, att vi hade hund på prov och hade rastat andras hundar innan etc. Jag vet inte hur vi ska klara av det här, det är ett sånt misslyckande. Jag har fnyst lite åt alla dessa annonser med 1-2åriga hundar som omplaceras pga av "allergi" på blocket men trodde aldrig jag skulle hamna här själv. Hur fan klarar man av sånt här? Någon som varit eller känt till en liknande situation?

Min stora sorg i livet är att jag hela mitt liv har haft min egna pälsallergi men trotsat den, kärleken till djuren har varit för stor. Min stora dröm var att få ha flera hundar och kanske häst när jag blir pensionär. Men det hade varit på min bekonstnad, jag hade fått lida med lite snuva. Men när mäniskan jag älskar och vill leva resten av mitt liv med blir så här dålig så går det liksom inte.
Min svägerska var tokallergisk mot hund men tog sprutor och har nu 2 egna så jag hade kollat lite mer på det alternativet innan jag gav upp helt.
 
Tack för alla svar! :heart

Vi har märkt att allergin är som värst på morgonen. Precis när sambon vaknar är det okej men bara några minuter efter att ha gått ur sängen så börjar det med nysningar och snuva konstant tills vi åker till jobbet. Hunden varierar med att sova på golvet eller i vår säng. När vi vaknar så ska hunden så klart upp och pussas och klättra på oss, vilket kanske inte har varit så himla smart av oss. Vårt sovrum är också rätt litet och inte anpassat för två personer egentligen.

Så i natt testade vi att ha hunden utanför sovrummet, förutom att hunden var rätt missnöjd så gick det bra. Inte en enda nysning nu på morgnen! Men ja, vi firar säkert lite för tidigt men vi testar att ha hunden utanför sovrummet några veckor i alla fall.

Vi har snackat ihop oss lite och har en plan över vad vi ska göra de kommande veckorna.

- Kolla upp det här med pollenallergi och medicinering, han har redan läkarbesök bokat redan nu på fredag!
- Fråga om vaccineringen, jag satt och läste om det igår och han är helt klart med på att göra det om han lyckas få remiss eller om vi ska leta någon annan möjlighet.
- Begränsa vart hunden vår vara i vårt hem. Inte sova i samma rum som oss eller vara på vårt gemensamma kontor.
- Fortsätta med de saker vi redan gör med schampoot, luftfilter, städar ordentligt och tvättar sängkläder varje vecka.

Vi kommer att flytta om ett par månader så jag går redan nu och funderar på andra saker att göra för att minska allergen. Jag har redan astma sen tidigare, det var egentligen därför vi köpte ett luftfilter från början, så jag är bara nöjd om vi planerar vårt nya hem efter våra besvär redan nu. Tänkte på det här med att minska textiler, vad man ska ha för mattor etc.

Håll tummarna för oss att det kommer funka!

Luftfuktare, luftrenare, robotdammsugare(så att man orkar dammsuga varje dag :p ) och att de textiler som finns hålls rena och fräscha hjälper massor. :)
 
Både min moster och kusin har hyposensibiliserats för sin kattallergi och ingen av dem arbetar med djur. De har dock gjort det privat så de har väl betalat för kalaset själva. Kolla om den möjligheten finns. Dock är det superjobbigt att genomgå hyposens samtidigt som man har djur hemma och man ska helst inte ha det. Behandlingen blir inte lika kontrollerad då.

Min svägerska var tokallergisk mot hund men tog sprutor och har nu 2 egna så jag hade kollat lite mer på det alternativet innan jag gav upp helt.

Har ni möjlighet att kolla upp hur dem gjorde det privat? Har sökt lite men hittar inte riktigt något när jag googlar runt.
 
När han frågade om vaccin i vintras så sa läkaren att det bara är till yrkesverksamma personer som får vaccin för pälsdjursallergi, typ vetrinärer eller forskare som jobbar med djurförsök. Men han tänker att han ska försöka tjata sig till det i alla fall. Men jag tror inte så mycket på den.

Vi pratade lite om det kanske kan vara pollen ändå ovanpå hundallergin (den är ju redan bekräftad) och han ska göra ett test även för pollen. Men det har faktiskt varit samma för mig, aldrig reagerat på pollen när jag var tonåring men runt 25års åldern så blev jag lite snuvig och hängig på våren. Är det pollen så vet vi ju att det är något extra och inte bara hunden., även om hunden fortfarande är ett problem.

Ja, det är på recept men tror det finns receptfritt, desloratadin.

Vi sa nu också att vi testar lite andra lösningar. Att hunden bara får vara på nedervåningen och inte på vårt sovrum/kontor ett tag.
Om hunden fixar att sova utan er och sovrummet blir ”allergifritt”så är massor vunnet tror jag. Jag tycker inte ni ska ge upp än utan prova olika lösningar inkl annan medicinering / vaccin. Lycka till!
 
Min pollenallergi blommade ut i vuxen ålder. När jag passerat 30, jag är 38 nu... Jag fick en konstaterad autoimmun sjukdom för 2 år sedan, med denna sjukdom finns följder såsom övre luftvägsproblem och lätthet att få infektioner med i symptombilden. Jag har såklart inte bedrivit någon forskning i ämnet men för 1,5 år sedan inledde jag en omfattande livsstilsförändring som däribland innebär en förändrad kost. I år är min pollenallergi så mild så den är nästintill obefintlig. Väldigt få dagar jag har behövt Dymista, Nasonex, Clarityn eller liknande. Det är ändå 17 juni nu så pollensäsongen har gått igenom många stadier.
Jag tror att det kan vara svårt att peka på en enskild faktor, men att en bättre grundhälsa påverkar immunförsvaret positivt kan väl inte beskyllas för hittepå? Människan är inte gjord för det moderna liv vi lever varesig det gäller kosten, stressen eller andra vanor tex stillasittandet. Att modernt leverne får konsekvenser för en stenålderskropp känns inte helt orimligt. Sedan får alla bilda sig en egen uppfattning om vad en tror på och vad en kan göra själv åt sin situation.

Jag fick också pollenallergi i vuxen ålder, jag var väl runt 25. Hade några riktigt jobbiga år där med medicinering varje år. Sedan fick jag barn vid 29, fortfarande rejält allergisk men lite mindre och sedan kändes det som att det lättade betydligt någon gång mellan 35 och 40. Nu är jag 51, och är nästan inte allergisk alls - känner bara av det när det är som mest gräspollen, kanske tar tabletter 3-4 gånger på en sommar. Och detta utan någon livsstilsförändring ALLS!

Det jag menar är att det inte går att dra några slutsatser av hur en enskild individs allergi utvecklar sig - man MÅSTE göra vetenskapliga studier för att få något vettigt underlag alls, och även då är det svårt eftersom det finns så många faktorer som påverkar som man inte helt kan eliminera hur kontrollerad studie man än försöker göra.

Som enskild individ kan man givetvis prova även icke vetenskapligt bevisade eller beprövade metoder, men att ge råd till andra baserat på anekdotisk bevisföring känns mer än vanskligt (jag vet att du inte gjort det @_Taggis_ men det är andra i tråden som har det). Och det är stor skillnad på vad som faktiskt har vetenskaplig evidens och vad som är att "bilda sig en egen uppfattning". Vetenskap är inte bara en åsikt, liksom, utan är underbyggd med fakta.

Slutligen så beror inte allergier på svagt immunförsvar, utan snarast på motsatsen - allergi är immunförsvaret som överreagerar och reagerar på sådant det inte behöver reagera på.
 
Jag tror att de som protesterar mot dina råd visst ser att du skriver "det hjälper vissa", men att de helt enkelt inte håller med dig om att det är bra råd att ge eftersom det inte finns några studier som visar att de hjälper. Det finns lika mycket vetenskaplig evidens för att följa dina råd som att följa "gör ingenting" (som fortfarande INTE är mitt råd).

Och jag förstår inte alls varför hunden skulle må bättre av att omplaceras nu? Det är väl bättre att ta det om och när det blir nödvändigt? Hunden lider knappast av att ägarna inte vet om de kan ha den kvar för alltid? Tycker dessutom att det är ganska oförskämt mot TS att säga att hunden inte är tillräckligt välkommen eller älskad - det kan alltid finnas omständigheter som gör att man överväger att inte kunna ha kvar sitt djur, hur älskat det än är!
Jag skulle aldrig överväga att omplacer mina hundar - aldrig i livet!
För ett liv utan djur är SÅ fattigt och tråkigt, men hundar är väl viktigare för mig än många andra som är villiga att leva utan hund...Dom kanske bara har hunden som sällskap och då är den kanske inte lika viktig vad vet jag.
En hund är mer än en hund för mig - och mer än en kompis...som man har ett spännande liv med.

Om min man fick allergi så skulle han få bo i en stuga på tomten 🌞ett tips till TS
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 983
Senast: Dentaku
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 631
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 270
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 732
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp