Min sambo är hundallergisk

Jag skulle aldrig överväga att omplacer mina hundar - aldrig i livet!
För ett liv utan djur är SÅ fattigt och tråkigt, men hundar är väl viktigare för mig än många andra som är villiga att leva utan hund...Dom kanske bara har hunden som sällskap och då är den kanske inte lika viktig vad vet jag.
En hund är mer än en hund för mig - och mer än en kompis...som man har ett spännande liv med.

Om min man fick allergi så skulle han få bo i en stuga på tomten 🌞ett tips till TS
Jag skulle inte heller välja att omplacera och jag skulle också välja hunden före make/sambo (och av samma skäl aldrig ens överväga att dejta någon med hundallergi), men det innebär ju inte att jag tycker att de som väljer eller funderar på att välja annorlunda "inte älskar hunden tillräckligt". Det är helt enkelt inte min sak att döma folk för att de resonerar annorlunda än jag (och här är det nog du och jag som är mest "annorlunda", som hellre skulle bo ensamma med hund än hundlösa med sambo).
 
Jag skulle inte heller välja att omplacera och jag skulle också välja hunden före make/sambo (och av samma skäl aldrig ens överväga att dejta någon med hundallergi), men det innebär ju inte att jag tycker att de som väljer eller funderar på att välja annorlunda "inte älskar hunden tillräckligt". Det är helt enkelt inte min sak att döma folk för att de resonerar annorlunda än jag (och här är det nog du och jag som är mest "annorlunda", som hellre skulle bo ensamma med hund än hundlösa med sambo).

Ja, så länge hunden/djuret får god skötsel och omtanke är ju den nöjd oavsett vem den bor hos. Jag har FULL förståelse för någon som väljer sin människofamilj över ett djur även om det som sagt inte skulle vara mitt val heller.
 
Jag skulle inte heller välja att omplacera och jag skulle också välja hunden före make/sambo (och av samma skäl aldrig ens överväga att dejta någon med hundallergi), men det innebär ju inte att jag tycker att de som väljer eller funderar på att välja annorlunda "inte älskar hunden tillräckligt". Det är helt enkelt inte min sak att döma folk för att de resonerar annorlunda än jag (och här är det nog du och jag som är mest "annorlunda", som hellre skulle bo ensamma med hund än hundlösa med sambo).
Om man älskar hunden så som vi gör så hittar man en lösning om man vill behålla båda...Jag skrev inte att dom inte älskade hunden något - Det gör dom säkert-på något plan, men att ens skriva att dom sen ev kunde köpa en NY allergi vänlig hund- det låter inte så "älskvärt" om man planerar för en ny innan man omplacerar den första..Ska en till stackars hund omplaceras pga allergi 😢🤔🐕
 
Om man älskar hunden så som vi gör så hittar man en lösning om man vill behålla båda...Jag skrev inte att dom inte älskade hunden något - Det gör dom säkert-på något plan, men att ens skriva att dom sen ev kunde köpa en NY allergi vänlig hund- det låter inte så "älskvärt" om man planerar för en ny innan man omplacerar den första..Ska en till stackars hund omplaceras pga allergi 😢🤔🐕
Känns det bra där uppe på dina höga hästar?
Det är ganska osmakligt att gå på om att bota medicinska tillstånd med "ekologisk, alkalisk, närodlad mat" och samtidigt hålla på att antyda att andra är sämre djurägare som inte älskar sina djur när de överväger omplacering pga medicinska skäl (eller för att man, hemska värld, skaffar barn?!). Som om det inte kan vara det bästa för samtliga parter, djuret inkluderat, ibland. För övrigt kan man vara desperat när man tar till att vända sig till forum. Och det kan handla om allvarliga sjukdomstillstånd även om det inte är cancer. Allergi kan vara kraftigt begränsande i vardagen (min tillräckligt för att få hyposens tack och lov). Mitt atopiska eksem som är i högsta grad genetiskt har jag fått behandla med immunhämmare. Men jag antar att det skulle försvinna om jag började äta mer frukt och grönt odlat av grannen :angel:

Jag är som många andra övertygad om att folk läser det du skriver, men helt enkelt inte håller med och då tar diskussionen. Som man gör på ett forum. Jag skulle säga en av de saker där Buke faktiskt sticker ut bland andra forum är att man håller vetenskap och evidens högt.

Det är också tråkigt att det framstår som att när du får mothugg av andra forummedlemmar skiftar du fokus och börjar gå på TS och partners lämplighet som hundägare och om de verkligen älskar sin hund.
 
Jag ger mig inte in i debatten om E330 men däremot vill jag gärna säga att jag tycker att den plan TS har lagt upp ser klok ut. Jag är själv allergiker och märker att alla mina allergier blir betydligt värre när pollensäsongen är som värst. Allergierna samverkar liksom. Hundförbud i sovrummet känns som ett mycket vettigt steg. Kanske investera i fler luftrenare? Jag har en från Philips som verkligen gör stor skillnad. Lycka till!
 
Om man älskar hunden så som vi gör så hittar man en lösning om man vill behålla båda...Jag skrev inte att dom inte älskade hunden något - Det gör dom säkert-på något plan, men att ens skriva att dom sen ev kunde köpa en NY allergi vänlig hund- det låter inte så "älskvärt" om man planerar för en ny innan man omplacerar den första..Ska en till stackars hund omplaceras pga allergi 😢🤔🐕

Ja, jag skulle säkert vända ut och in på mig själv för att kunna behålla hunden om jag eller någon närstående blev allergisk, eller om något annat hände som gjorde det svårt att ha hund. Men det betyder ju inte att någon som omplacerar sin hund har älskat den mindre än jag älskar min? Man har olika förutsättningar, helt enkelt. Och helt ärligt - jag skulle ju slå knut på mig för MIN skull också, för att JAG vill behålla hunden, inte bara för hundens skull! En hund kan ju få det minst lika bra i sin nästa familj, och i en del fall blir det faktiskt bättre att omplacera (kanske inte specifikt vid allergi, men om det är annat som gör att det inte funkar med hunden i sin första familj).
 
Om man älskar hunden så som vi gör så hittar man en lösning om man vill behålla båda...Jag skrev inte att dom inte älskade hunden något - Det gör dom säkert-på något plan, men att ens skriva att dom sen ev kunde köpa en NY allergi vänlig hund- det låter inte så "älskvärt" om man planerar för en ny innan man omplacerar den första..Ska en till stackars hund omplaceras pga allergi 😢🤔🐕
Vart har TS skrivit att de planerar en ny hund? Dessutom gör de ju vad de kan för att kunna behålla hunden de har nu just för att de älskar den så mycket…

Ett tips; du kanske inte ska klaga på att folk inte läser ordentligt när du inte gör det själv heller.
 
Den första tanke som slår mig är att prova att lämna bort hunden en period så ni först och främst är säkra på att det är just hunden och inte någon annan allergi som blommat upp eller tillkommit.
Inte säkert att det ger ett rättvisande svar. Ofta är det flera olika saker som påverkar. Jag kan t ex inte äta vissa frukter nu och jag undviker gurka för det gör att allergenerna slår i taket och jag blir jättedålig men när pollenhallten är lägre så går det fint.
 
Håller med om det där med att pollen kan göra andra allergier värre och slå över på annat. Jag kan tex inte äta morot när det är mycket björkpollen i luften, men det går utmärkt resten av året. Jag blir också mer känslig för katter och hundar när det är pollensäsong. Det är ju ganska självklart när man tänker på det, allergi är ju en form av "missriktat immunförsvar" och om hela det systemet är igång kommer man få starkare reaktioner på annat också, som man kanske inte ens reagerar på i vanliga fall.

Receptfria antihistaminer funkar väl hyfsat för många, men om han har stora besvär kan han säkert få annan medicin på recept. Antihistaminerna som säljs receptfritt hjälper inte mig tillräckligt mycket för att jag ska vara symtomfri, då måste jag ta annan medicin.
 
Jag skulle aldrig överväga att omplacer mina hundar - aldrig i livet!
För ett liv utan djur är SÅ fattigt och tråkigt, men hundar är väl viktigare för mig än många andra som är villiga att leva utan hund...Dom kanske bara har hunden som sällskap och då är den kanske inte lika viktig vad vet jag.
En hund är mer än en hund för mig - och mer än en kompis...som man har ett spännande liv med.

Om min man fick allergi så skulle han få bo i en stuga på tomten 🌞ett tips till TS

Jag är rädd att jag kommer må så fruktansvärt dåligt resten av mitt liv om vi skulle tvingas omplacera hunden. Men det hade varit riktigt egoistiskt av mig att ha djur när min sambo mår så dåligt som han gör. Min hund är min bästa vän, jag älskar den, längtar efter att få umgås och träna med den varje dag. Vill ge hunden det bästa livet jag kan. Jag lägger ner en jäkla massa energi, tid och pengar men framför allt känslor. Som jag skrev, jag kommer nog att gå sönder.

Jag skulle inte heller välja att omplacera och jag skulle också välja hunden före make/sambo (och av samma skäl aldrig ens överväga att dejta någon med hundallergi), men det innebär ju inte att jag tycker att de som väljer eller funderar på att välja annorlunda "inte älskar hunden tillräckligt". Det är helt enkelt inte min sak att döma folk för att de resonerar annorlunda än jag (och här är det nog du och jag som är mest "annorlunda", som hellre skulle bo ensamma med hund än hundlösa med sambo).
Nu har vi varit tillsammans i 6 år innan vi skaffade hund och då var det ju jag i relationen som hade allergi och jag var beredd att stå ut med det. Men jag kan inte ställa det kravet på min sambo. Hans allergi påverkar han så pass att han inte kan vara på sin arbetsplats. Det kravet kan jag inte ställa på honom.

Om du läser mitt startinlägg så ser du att vi försöker allt i vår makt att få det att funka, att påstå att vi inte "älskar hunden tillräckligt" det är fan bara elakt.
Om man älskar hunden så som vi gör så hittar man en lösning om man vill behålla båda...Jag skrev inte att dom inte älskade hunden något - Det gör dom säkert-på något plan, men att ens skriva att dom sen ev kunde köpa en NY allergi vänlig hund- det låter inte så "älskvärt" om man planerar för en ny innan man omplacerar den första..Ska en till stackars hund omplaceras pga allergi 😢🤔🐕
Jag har aldrig skrivit att vi ska köpa en ny hund? Det vore det mest korkade jag hört. Funkar inte det här kommer det aldrig funka med någon annan hund. Någon i tråden föreslog att det kanske kan gå med en annan ras, men tro mig. Det blir inget mer försök efter detta.

Jag har också goda kontakter med uppfödaren, som faktiskt själv varit intresserad av att ha hunden själv som tävlingshund, så om hunden skulle omplaceras vet jag att jag kommer ha kontakt med nya ägaren resten av hundens liv och att hunden kommer ha en fantiskt liv, även om det hjärtekrossade nog inte är med oss.
 
Uppdatering: Bra och dåliga nyheter.

Sen jag skrev sist har hunden inte fått sova i sovrummet och bara vara på vissa ytor i vårt hem. Jag har badat den med allergischampoo två ggr i veckan. Pälsfällningen verkar vara över så hoppas den släpper mindre allgergener nu. Jag ha sanerat vårt hem. Tvättat alla sängkläder, kuddar och soffa, tvättat alla mattor och annan inredning i tyg. Dammsuger en gång om dagen med dammsugare som har HEPA-filter. Luftfilter har vi sen innan både på sovrummet och i vardagsrummet. Har verkligen försökt bli av med allt synligt hår hemma och hoppas alergenerna följer med.

Sambon besökte läkare för att få råd. Läkaren tyckte, så klart, att ha kvar hunden är en dålig idé men fattade också att vi vill testa alla möjligheter innan vi tar ett sånt beslut. Läkaren var mycket oroad, min sambo berättade att han hade känt av bihålorna en kort period och läkaren menade att allergin kan bli kronsikt om man inte behandar eller kommer behandlar allgerin. De var som ett slag i magen på oss båda och kändes som en dödsdom.

Dock så gjorde de aldrig ett pollentest? Läakren tyckte inte det var nödvändigt eftersom det redan finns en konstaterad hundallergi och behandlingen är ändå den samma. Jag tyckte det var konstigt...

MEN, sambon har fått remiss till landstignet om ev vaccinering! Läkaren trodde dock det kunde bli svårt att motivera eftersom vi har hund hemma och den lättaste lösningen är att göra sig av med hunden. Men läkaren skrev att sambon har problem även i andras hem. Får vi inte tag på det via landstinget kommer vi leta privat men jag har inte lyckas hitta någon privat som erbjuder det, så om någon känner till det är vi oeröhört tacksamma!

Vi har sagt att vi ger det några månader till och fortsätter kolla våra möjligheter. Vi vill göra allt vi kan för att få det att funka.
 
Nu har vi varit tillsammans i 6 år innan vi skaffade hund och då var det ju jag i relationen som hade allergi och jag var beredd att stå ut med det. Men jag kan inte ställa det kravet på min sambo. Hans allergi påverkar han så pass att han inte kan vara på sin arbetsplats. Det kravet kan jag inte ställa på honom.
Är inte riktigt säker på varför du citerar just mig med den här kommentaren, men jag har ju aldrig sagt att du ska kräva någonting av din sambo - jag har uttryckt förståelse för att alla inte resonerar som jag och att det inte har ett dugg med kärleken till hunden att göra, utan bara att alla har olika förutsättningar. Jag tror att de flesta resonerar och prioriterar som du.

(Och för min del är frågan "större" än att prioritera en enskild hund framför en (hypotetisk) sambo - jag kan inte riktigt se mig själv leva ett liv utan djur, jag har haft djur i hela mitt liv och de är en så stor del av det som är jag att jag inte kan föreställa mig ett förhållande som vore viktigare för mig än att kunna leva det livet. Det har ingenting att göra med om jag "älskar tillräckligt" eller inte.)
 
Är inte riktigt säker på varför du citerar just mig med den här kommentaren, men jag har ju aldrig sagt att du ska kräva någonting av din sambo - jag har uttryckt förståelse för att alla inte resonerar som jag och att det inte har ett dugg med kärleken till hunden att göra, utan bara att alla har olika förutsättningar. Jag tror att de flesta resonerar och prioriterar som du.

(Och för min del är frågan "större" än att prioritera en enskild hund framför en (hypotetisk) sambo - jag kan inte riktigt se mig själv leva ett liv utan djur, jag har haft djur i hela mitt liv och de är en så stor del av det som är jag att jag inte kan föreställa mig ett förhållande som vore viktigare för mig än att kunna leva det livet. Det har ingenting att göra med om jag "älskar tillräckligt" eller inte.)
Oj det blev en fel citering när jag skulle multicitera från mobilen, jag blev nog lite slarvig jag och jävligt ledsen av de kommentarer som påstod att jag inte älskar min hund eller borde kasta ut min sambo ur huset. Ber om ursäkt för det. Känns skönt att så många ändå förstår vilken taskig sits vi är i.

För mig är det också en större fråga än om just denna hunden, jag kan inte heller tänka mig ett liv utan djur. Det känns skitsvårt att ens föreställa sig det. Vad fan ska jag göra utan djuren? Vem är jag ens utan dem? Kan jag må bra utan djur? Många av mina drömmar är ju krossade med det här beskedet.

Om det nu skulle bli så att vi inte kan ha djur hemma så måste jag hitta ett annat sätt. Innan vi hade vår testhund så var jag hundrastare åt en hund fritiden. Det är ju inte riktigt samma sak men hoppas det är något jag kan lösa. Annars kommer jag gå sönder.
 
Uppdatering: Bra och dåliga nyheter.

Sen jag skrev sist har hunden inte fått sova i sovrummet och bara vara på vissa ytor i vårt hem. Jag har badat den med allergischampoo två ggr i veckan. Pälsfällningen verkar vara över så hoppas den släpper mindre allgergener nu. Jag ha sanerat vårt hem. Tvättat alla sängkläder, kuddar och soffa, tvättat alla mattor och annan inredning i tyg. Dammsuger en gång om dagen med dammsugare som har HEPA-filter. Luftfilter har vi sen innan både på sovrummet och i vardagsrummet. Har verkligen försökt bli av med allt synligt hår hemma och hoppas alergenerna följer med.

Sambon besökte läkare för att få råd. Läkaren tyckte, så klart, att ha kvar hunden är en dålig idé men fattade också att vi vill testa alla möjligheter innan vi tar ett sånt beslut. Läkaren var mycket oroad, min sambo berättade att han hade känt av bihålorna en kort period och läkaren menade att allergin kan bli kronsikt om man inte behandar eller kommer behandlar allgerin. De var som ett slag i magen på oss båda och kändes som en dödsdom.

Dock så gjorde de aldrig ett pollentest? Läakren tyckte inte det var nödvändigt eftersom det redan finns en konstaterad hundallergi och behandlingen är ändå den samma. Jag tyckte det var konstigt...

MEN, sambon har fått remiss till landstignet om ev vaccinering! Läkaren trodde dock det kunde bli svårt att motivera eftersom vi har hund hemma och den lättaste lösningen är att göra sig av med hunden. Men läkaren skrev att sambon har problem även i andras hem. Får vi inte tag på det via landstinget kommer vi leta privat men jag har inte lyckas hitta någon privat som erbjuder det, så om någon känner till det är vi oeröhört tacksamma!

Vi har sagt att vi ger det några månader till och fortsätter kolla våra möjligheter. Vi vill göra allt vi kan för att få det att funka.
Är det detta eller liknande allergi schampo ni använder redan?
Som tillslut tydligen skulle ta bort det mesta av allergenerna på hunden..

Ett snällt oparfymerat schampo från Allergenius. Specialschampot återfuktar och vårdar ditt djurs hud och minskar mängden allergen. Allergenius Dog Schampo är ett drygt schampo som rekomenderas att användas regelbundet. Genom att schamponera din hund var-varannan vecka så kommer hundens hud minska utsöndring av allergener. När du tvättat ditt pälsdjur med Allergenius Specialschampo stärks hudens barriär och förekomsten av fjäll, mjäll och allergen minskar.

Allergenius Dog Schampo är tillverkad i Sverige i samarbete med världsledande forskare inom området allargener och pälsallargi.

Sen finns det balsam spray också som både vårdar och återfuktar huden, minskar hudirritation och stärker hudbarriären och därmed minskar förekomsten av allergener. Hundbalsamet är en leave-in produkt
 
Är det detta eller liknande allergi schampo ni använder redan?
Som tillslut tydligen skulle ta bort det mesta av allergenerna på hunden..

Ett snällt oparfymerat schampo från Allergenius. Specialschampot återfuktar och vårdar ditt djurs hud och minskar mängden allergen. Allergenius Dog Schampo är ett drygt schampo som rekomenderas att användas regelbundet. Genom att schamponera din hund var-varannan vecka så kommer hundens hud minska utsöndring av allergener. När du tvättat ditt pälsdjur med Allergenius Specialschampo stärks hudens barriär och förekomsten av fjäll, mjäll och allergen minskar.

Allergenius Dog Schampo är tillverkad i Sverige i samarbete med världsledande forskare inom området allargener och pälsallargi.

Sen finns det balsam spray också som både vårdar och återfuktar huden, minskar hudirritation och stärker hudbarriären och därmed minskar förekomsten av allergener. Hundbalsamet är en leave-in produkt
Ja, detta är det jag använt och använder.
 
Ja, detta är det jag använt och använder.
Jaha, men då har du väl också sett att dom iaf skriver att man kan få/får bort så mycket som 97% av allergenerna med bara schampot och så hjälper väl balsam sprayen till utöver det..

Det kanske tar några tvättar innan det uppnås, men det låter ju bra iaf...
Sen kan väl pälsdjursallergi bli värre under pollen säsongen också..
 
Jaha, men då har du väl också sett att dom iaf skriver att man kan få/får bort så mycket som 97% av allergenerna med bara schampot och så hjälper väl balsam sprayen till utöver det..

Det kanske tar några tvättar innan det uppnås, men det låter ju bra iaf...
Sen kan väl pälsdjursallergi bli värre under pollen säsongen också..
Jag har läst de på deras sida men inte kunnat hitta stöd för att det skulle minska så mycket som 95% med deras schampoo. Tänkt jag ska skriva och fråga dem om det.

Däremot så hittade jag den här studien där man kunde minska allergen med ca 80% men det krävs att man schamponerar två gånger i veckan. Så det är vad jag gjort nu, med Allergenius schampoo.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10200004/
 

Liknande trådar

BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 680
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp