Min semester

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här sommaren har det verkligen varit en massa båtfix, mer än halva semestern gick åt till att meka.
Först jobba rumpan av oss för att öht få ner båten i sjön, sen en massa fix och don för att få en bebolig båt. Men efter mycket om och men (och en vecka semester sena) så skulle vi då äntligen komma iväg.

Vi skulle bara tanka innan avfärd morgonen efter, då visade det sig att avluftningslangen till tanken var helt kex = bensin i hela motorrummet + att hela båten stank bensin. Kl var 10 på kvällen, så vi fick åka hem och sova för att ta nya tag morgonen därpå. Tackolov att bensinlukt inte sätter sig lika mycket som diesel.

På väg till Sandhamn (mellanstopp innan Coronet-träffen för att duscha och så)... så gick remmen till vattenpumpen av mitt på fjärden. Sambon ner och byta medans jag höll koll på öar och grynnor (det är lite läskigt när det går 1,5 knop utan att motorn är igång)

Sen när vi skulle lämna träffen (som var jättetrevlig men nästan kräver ett inlägg för sig av vissa anledningar), ja då dör motorn när Sven lägger i växeln och vägrar sen starta. Visade sig även att även SB (elektroniska) reglage lagt av (BB var ju trasigt sen innan).
Motorn fick vi igång, men inte reglaget. Så det blev att köra hem genom att slå in växeln manuellt i vajern samt gasa med ett snöre ner i motorrummet.

Så vi kom hem. köpte ny vajer och två beg mekaniska reglare och monterade in. Eftersom vi då hade dubbelreglage igen var det bara scanna blocket efter nya limpor till BB-motor.. Hittade två st + knän för 1500 ett par km från båtklubben :up:. Kanske skulle vi få åka fortare än 8 knop sista veckan?

Men näää, då krånglar SB motor som gått klockrent (fram till den då dog på träffen). Vi tror det är en kombination av att den tjuvdragit luft + ngt med elen. Så det blev att tuffa på i 8-9 knop dock med dubbla maskiner den här gången, vågade 17 inte chansa få helstopp :nailbiting:.

MEN på väg hem i lördags testade vi och drog upp farten till 27,4 knop, yeeej. Där drog reglaget i botten men det fanns ganska många varv kvar på mätaren. Bägge motorerna gick som klockor helt plötsligt?

För övrigt har allt fungerat, förbrukningsel, gasol, vatten, toa. Allt sånt vi monterat in själva om man säger.
Vi har däremot varken ankarspel eller värmare. Inget av det som satt i båten när vi köpte verkar fungera :-/. Kan inte påstå att den här semesten varit speciellt psykiskt avkopplande direkt
Men vi tar nya tag i höst. Nästa år då jäklar.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Fredagen började bra när jag åkte ifrån mobilen hemma :up:. Om man ska fixa de sista förberedelserna inför helgens kräftskiva ute på en...
Svar
1
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp