Min söta men irriterande hundvalp! :(

hundvalpen

Trådstartare
Hej!
Min lilla valp, eller lilla och lilla. Hon är en snart 5månaders gran danois/mastiff valp. Urgullig och supersnäll. MEN
Hon är inte rumsren och hon går mig på nerverna. Vi har i och för sig bara haft henne i strax två veckor men hör på detta. Vi kan gå ut med henne och hon kissar o bajsar o gör sitt liksom. Sen sover kanske 2 timmar säger vi o sen gå vi ut och hon kissar inte. Så vi går in är inne i kanske 1 timme Max och hon kissar på golvet. Alltså hon gör sina behov inne ibland när vi inte har koll på henne. Alltså man kan ju förstå om hon inte hinner gå ut men när hon gör det inne fast vi varit ute så blir man ju lite irriterad! Och ja vi är ute efter måltid, efter lek och efter att hon sovit. Vi behöver inte gå ut på natten då hon sover hela natten så första promenaden blir runt nio nu när vi har Corona och är hemma. Sista promenaden på kvällen blir oftast mellan 23-00 så hon klarar ju sig länge då. Snälla hjälp Någon!!!!
 
Hej!
Min lilla valp, eller lilla och lilla. Hon är en snart 5månaders gran danois/mastiff valp. Urgullig och supersnäll. MEN
Hon är inte rumsren och hon går mig på nerverna. Vi har i och för sig bara haft henne i strax två veckor men hör på detta. Vi kan gå ut med henne och hon kissar o bajsar o gör sitt liksom. Sen sover kanske 2 timmar säger vi o sen gå vi ut och hon kissar inte. Så vi går in är inne i kanske 1 timme Max och hon kissar på golvet. Alltså hon gör sina behov inne ibland när vi inte har koll på henne. Alltså man kan ju förstå om hon inte hinner gå ut men när hon gör det inne fast vi varit ute så blir man ju lite irriterad! Och ja vi är ute efter måltid, efter lek och efter att hon sovit. Vi behöver inte gå ut på natten då hon sover hela natten så första promenaden blir runt nio nu när vi har Corona och är hemma. Sista promenaden på kvällen blir oftast mellan 23-00 så hon klarar ju sig länge då. Snälla hjälp Någon!!!!
Sånt är livet.
Ni har bara haft henne hemma i två veckor, det kan ta betydligt längre tid än så innan ni lär känna varandra, ni kan läsa hennes tecken och hon blir trygg i ert hem. Det är bara att fortsätta som innan, och när ni tar ut henne för toalett får ni helt enkelt stå kvar och vara tråkiga (ha tråkigt. ;) ) tills hon gör ifrån sig. Särskilt efter sömn.
Tålamod, tålamod, tålamod och Mycket beröm när hon kissar eller bajsar ute!
 
Hej!
Min lilla valp, eller lilla och lilla. Hon är en snart 5månaders gran danois/mastiff valp. Urgullig och supersnäll. MEN
Hon är inte rumsren och hon går mig på nerverna. Vi har i och för sig bara haft henne i strax två veckor men hör på detta. Vi kan gå ut med henne och hon kissar o bajsar o gör sitt liksom. Sen sover kanske 2 timmar säger vi o sen gå vi ut och hon kissar inte. Så vi går in är inne i kanske 1 timme Max och hon kissar på golvet. Alltså hon gör sina behov inne ibland när vi inte har koll på henne. Alltså man kan ju förstå om hon inte hinner gå ut men när hon gör det inne fast vi varit ute så blir man ju lite irriterad! Och ja vi är ute efter måltid, efter lek och efter att hon sovit. Vi behöver inte gå ut på natten då hon sover hela natten så första promenaden blir runt nio nu när vi har Corona och är hemma. Sista promenaden på kvällen blir oftast mellan 23-00 så hon klarar ju sig länge då. Snälla hjälp Någon!!!!
Låter varken konstigt eller irriterande tycker jag, låter tvärt om som en fullt normal valp vars ägare inte lärt känna sin valp än.

Om ni är ute, hon kissar och bajsar, sedan sover och ni märker att hon inte gör ifrån sig när ni går ut, ja då behöver hon kanske inte ut direkt efter sömn, utan kanske när hon varit vaken en halvtimme istället och kroppen fått komma igång lite. Inte heller min yngsta behövde ut och kissa med två timmars mellanrum när hon var nästan ett halvår, däremot kunde det behövas med 3 timmars mellanrum lite beroende på vad hon gjort osv.

Har ni planerat att gå någon valpkurs eller liknande (lär finnas en del online nu med tanke på corona)? Kan vara mycket bra som nybliven hundägare.
 
Min mastiff hade en period som yngre när han enbart gjorde sina behov hemma på tomten. Spelade ingen roll att vi var borta en hel dag, han höll sig tills vi kom hem. Kontaktade en tränare och rådfrågade och hon trodde att det kanske berodde på att han inte kände sig trygg borta. Ni har enbart haft denna valp två veckor, kanske kan vara en anledning?
Berömmer ni henne när hon gör sina behov ute?
 
Hej!
Min lilla valp, eller lilla och lilla. Hon är en snart 5månaders gran danois/mastiff valp. Urgullig och supersnäll. MEN
Hon är inte rumsren och hon går mig på nerverna. Vi har i och för sig bara haft henne i strax två veckor men hör på detta. Vi kan gå ut med henne och hon kissar o bajsar o gör sitt liksom. Sen sover kanske 2 timmar säger vi o sen gå vi ut och hon kissar inte. Så vi går in är inne i kanske 1 timme Max och hon kissar på golvet. Alltså hon gör sina behov inne ibland när vi inte har koll på henne. Alltså man kan ju förstå om hon inte hinner gå ut men när hon gör det inne fast vi varit ute så blir man ju lite irriterad! Och ja vi är ute efter måltid, efter lek och efter att hon sovit. Vi behöver inte gå ut på natten då hon sover hela natten så första promenaden blir runt nio nu när vi har Corona och är hemma. Sista promenaden på kvällen blir oftast mellan 23-00 så hon klarar ju sig länge då. Snälla hjälp Någon!!!!
Sådär är det att ha valp, fullt normalt beteende . Det är ju också därför som vissa hellre köper en 1-åring eller vuxen hund.
 
Hej!
Min lilla valp, eller lilla och lilla. Hon är en snart 5månaders gran danois/mastiff valp. Urgullig och supersnäll. MEN
Hon är inte rumsren och hon går mig på nerverna. Vi har i och för sig bara haft henne i strax två veckor men hör på detta. Vi kan gå ut med henne och hon kissar o bajsar o gör sitt liksom. Sen sover kanske 2 timmar säger vi o sen gå vi ut och hon kissar inte. Så vi går in är inne i kanske 1 timme Max och hon kissar på golvet. Alltså hon gör sina behov inne ibland när vi inte har koll på henne. Alltså man kan ju förstå om hon inte hinner gå ut men när hon gör det inne fast vi varit ute så blir man ju lite irriterad! Och ja vi är ute efter måltid, efter lek och efter att hon sovit. Vi behöver inte gå ut på natten då hon sover hela natten så första promenaden blir runt nio nu när vi har Corona och är hemma. Sista promenaden på kvällen blir oftast mellan 23-00 så hon klarar ju sig länge då. Snälla hjälp Någon!!!!
Beröm med godis när hon har gjort sina behov, beröm även minsta lilla antydan när hon signalerar att hon behöver gå ut. Det kan vara gnäll, att hon vandrar eller dyl. Jag har haft unghundar som tagit upp till året, innan de varit helt rumsrena.
 
Mastiffen vi hade var inte rumsren förrän hon var en bra bit över halvåret. Det är en del av att ha valp och man får låta det ta den tid som behövs. Bli aldrig arg när valpen misslyckas inne, då det bara gör att valpen går undan för att göra sina behov.
 
Om ni har varit ute och hon inte gjort något, försök ha koll på henne när ni kommer in, så ni hinner ta ut henne när hon väl behöver göra sina behov. Med tanke på att ni haft henne så kort tid är det säkert en fråga om hur trygg och säker hon känner sig, samt att ni inte riktigt hunnit lära er hur hon funkar, som någon skrev så är det inte alltid de behöver ut direkt efter en sömnpaus på dagen utan det kan ta en stund innan hennes kropp är igång.
 
Jag har också haft en snart fem månader gammal valp i ett par veckor, och det är först de två eller tre sista dagarna hon varit helt rumsren. Men så är det, bara att städa upp och hålla ut.
 
Hur bor ni? Jag hade en schäferpojke som var sen. Jag bor i hus på landet och fick göra som så att vid minsta tecken på med lina och hiva ut. Ingen tid för att klä på mig någonting eller kolla vad som fanns utanför.
Han blev bombsäker när han blev c:a 6 månader.
Jag behöver väl inte påpeka att gräsmattan utanför altanen aldrig återhämtade sig.
 
Sånt är livet.
Ni har bara haft henne hemma i två veckor, det kan ta betydligt längre tid än så innan ni lär känna varandra, ni kan läsa hennes tecken och hon blir trygg i ert hem. Det är bara att fortsätta som innan, och när ni tar ut henne för toalett får ni helt enkelt stå kvar och vara tråkiga (ha tråkigt. ;) ) tills hon gör ifrån sig. Särskilt efter sömn.
Tålamod, tålamod, tålamod och Mycket beröm när hon kissar eller bajsar ute!
Låter varken konstigt eller irriterande tycker jag, låter tvärt om som en fullt normal valp vars ägare inte lärt känna sin valp än.

Om ni är ute, hon kissar och bajsar, sedan sover och ni märker att hon inte gör ifrån sig när ni går ut, ja då behöver hon kanske inte ut direkt efter sömn, utan kanske när hon varit vaken en halvtimme istället och kroppen fått komma igång lite. Inte heller min yngsta behövde ut och kissa med två timmars mellanrum när hon var nästan ett halvår, däremot kunde det behövas med 3 timmars mellanrum lite beroende på vad hon gjort osv.

Har ni planerat att gå någon valpkurs eller liknande (lär finnas en del online nu med tanke på corona)? Kan vara mycket bra som nybliven
Det är inte efter hon sovit utan kan vara en helt vanlig mitt på dagen promenad när hon har varit liksom vaken o så. Då kan vi gå ut, hon gör ifrån sig och sedan ksk vi väntar i några timmar igen men ibland gör hon det inne även fast vi varit ute redan. Skrev lite fel igår
Vi planerar att gå någon lydnadskurs när hon blir större men annars vet jag inte
Tack 🙏🏻
Låter varken konstigt eller irriterande tycker jag, låter tvärt om som en fullt normal valp vars ägare inte lärt känna sin valp än.

Om ni är ute, hon kissar och bajsar, sedan sover och ni märker att hon inte gör ifrån sig när ni går ut, ja då behöver hon kanske inte ut direkt efter sömn, utan kanske när hon varit vaken en halvtimme istället och kroppen fått komma igång lite. Inte heller min yngsta behövde ut och kissa med två timmars mellanrum när hon var nästan ett halvår, däremot kunde det behövas med 3 timmars mellanrum lite beroende på vad hon gjort osv.

Har ni planerat att gå någon valpkurs eller liknande (lär finnas en del online nu med tanke på corona)? Kan vara mycket bra som nybliven hundägare.
Hon kan bli väldigt tittig ute! Hon liksom håller ögat öppet och kan bli ståendes om hon ser nåt och då är det svårt att få henne med sig. Hon drar väldigt mycke också, inte koppeltvång sen innan. Och hon går o luktar väldigt mycket så man tror hon ska göra nåt men hon bara gå och luktar. (Hon gör ju ifrån sig också men nu var detta ett exempel på vårat problem eller vad ska kalla det) Och nästan dagen efter vi hade hämtat henne fick vi Corona så vi orkar inte gå länge för att hon ska göra ifrån sig utan promenaderna blir runt 10-15 långa. Och när hon gör ifrån sig ute är det oftast nästan direkt hon gör d. Vi kanske kommer gå nån slags lydnadskurs längre fram! :) Tack så mycket för hjälpen 🙏🏻
 
Min mastiff hade en period som yngre när han enbart gjorde sina behov hemma på tomten. Spelade ingen roll att vi var borta en hel dag, han höll sig tills vi kom hem. Kontaktade en tränare och rådfrågade och hon trodde att det kanske berodde på att han inte kände sig trygg borta. Ni har enbart haft denna valp två veckor, kanske kan vara en anledning?
Berömmer ni henne när hon gör sina behov ute?
Vi gjorde det tills vi läste att det gav fel effekt, att dem endast gör ifrån sig för att få godis.
 
Beröm med godis när hon har gjort sina behov, beröm även minsta lilla antydan när hon signalerar att hon behöver gå ut. Det kan vara gnäll, att hon vandrar eller dyl. Jag har haft unghundar som tagit upp till året, innan de varit helt rumsrena.
Ja vi brukade belöna tills vi läste att seglingen ge fel effekt. Att dem gjorde ifrån sig endast för beröm o godis då? Men allt man läser kanske inte är sant. Sen jag slutat ge henne godis klappar jag henne bara och säger Bra! Men hon kollar fortfarande om jag tänker ge henne nåt godis
 
@hundvalpen Ni behöver inte gå promenader. Är ni trötta och lite sjuka kan ni till och med ta på en långlina och en pall och sätta er ned därute en stund. :)
Och beröm och belöning i det här fallet är Bara positivt! Det gör väl ingenting om hon kissar för godis? Ni vill ju att hon ska kissa. Ni kan till och med lära in kommandot "gå och kissa!" och ge sjutusan med godis. Det är jättebra att kunna om man har bråttom iväg någonstans och ska in med hunden i huset eller bilen. ;)
 
Mastiffen vi hade var inte rumsren förrän hon var en bra bit över halvåret. Det är en del av att ha valp och man får låta det ta den tid som behövs. Bli aldrig arg när valpen misslyckas inne, då det bara gör att valpen går undan för att göra sina behov.
Det var till stor hjälp! Har alltid undrat varför hon gör iväg när hon gör det. Har aldrig varit dum mot henne utan bara sagt till på skarpen och kanske låtit arg men det är ju svårt att låta de arga känslorna stanna inombords. De hade inte ens börjat träna henne till att bli rumsren innan, fick vi reda på idag
 
Hur bor ni? Jag hade en schäferpojke som var sen. Jag bor i hus på landet och fick göra som så att vid minsta tecken på med lina och hiva ut. Ingen tid för att klä på mig någonting eller kolla vad som fanns utanför.
Han blev bombsäker när han blev c:a 6 månader.
Jag behöver väl inte påpeka att gräsmattan utanför altanen aldrig återhämtade sig.
Vi bor i lägenhet men vi kan släppa henne lös för hon springer alltid hem eller till oss, fast hon kaniner gå lös med oss ännu utan hon springer bara runt eller hem men står vi vid ytterdörren och släpper henne lös så springer hon runt på gräsmattan och sen tillbaka till oss
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
669
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 461
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 051
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp