Min söta men irriterande hundvalp! :(

Tack så mycket! Men idag var det otroligt svårt att inte bli arg på henne! Vi var ute i ca 30 min och busa och hon kissade även. Sen kom vi in och hon gick o la sig o vila bredvid mig sen gick hon iväg, trodde bara hon skulle dricka vatten. Men när jag gick till henne hade hon både kissat och bajsat inne. Hon hade redan bajsat 2 gånger idag och kissat (promenaden för 10 min sen). Hon kissade på en julmatta och bajsade på en matta/golvet som jag nyss jul-skurat. Blir lite irriterad eftersom vi precis varit ute o hon som sagt då kissade o visade inga tecken på att hon var bajsnödig. Asså detta är min första hund men min mamma har haft fler. Men jag förstår inte vad jag gör fel? Jag går ut efter varje lek, efter varje måltid, när hon sitter vid dörren och verkar vilja gå ut o när hon har sovit osv osv! Jag börjar bli lite irriterad. Jag menar hon är ju ändå strax 5 månader och hon var tydligen varken koppeltränad eller rumsren-tränad innan hon kom till oss.

Du har själv förmodligen bidragit till att valpen går undan för att göra ifrån sig genom att skälla på henne.

Om att ni nyss varit ute - hunden kan inte planera när hon behöver kissa och bajsa. Min som är lika gammal är som sagt inte heller rumsren och jag har haft henne sedan hon var åtta veckor och fått många valpar rumsrena genom åren. Det är helt normalt att en femmånadersval valp inte är rumsren!

Du måste väl ändå fatta att det inte är hundens fel att ingen har tränat rumsrenhet och koppel tidigare? Men du blir arg och irriterad på hunden?
 
Tack så mycket! Men idag var det otroligt svårt att inte bli arg på henne! Vi var ute i ca 30 min och busa och hon kissade även. Sen kom vi in och hon gick o la sig o vila bredvid mig sen gick hon iväg, trodde bara hon skulle dricka vatten. Men när jag gick till henne hade hon både kissat och bajsat inne. Hon hade redan bajsat 2 gånger idag och kissat (promenaden för 10 min sen). Hon kissade på en julmatta och bajsade på en matta/golvet som jag nyss jul-skurat. Blir lite irriterad eftersom vi precis varit ute o hon som sagt då kissade o visade inga tecken på att hon var bajsnödig. Asså detta är min första hund men min mamma har haft fler. Men jag förstår inte vad jag gör fel? Jag går ut efter varje lek, efter varje måltid, när hon sitter vid dörren och verkar vilja gå ut o när hon har sovit osv osv! Jag börjar bli lite irriterad. Jag menar hon är ju ändå strax 5 månader och hon var tydligen varken koppeltränad eller rumsren-tränad innan hon kom till oss.
Du har fått många bra råd, inkl att inte bli irriterad. Men utöver det gör du förmodligen inga fel. Att en 5 månaders inte är rumsren är fullt normalt, och ännu mer om hon inte tränat förrän senaste veckorna.
 
Som nån annan skrev, ta bort mattorna tills hunden är rumsren. Jag har aldrig mattor i hemmet när jag har valp, det är en bra koppling för dom att det mjukt under tassarna = bra plats att göra sina behov då de flesta uppfödare har puppy-pads, låda med strö, tidningspapper eller till och med filtar där valparna gjort sina behov och därmed lärt sig att göra sina behov där det mjukt under tassarna. Dessutom är det mycket lättare att torka av golven än rengöra en matta.
Alltså första valptiden består av att passa och passa och springa ut med valp stup i ett, än värre för en stackars valp som tidigare tydligen inte fått den träningen och lärt sig göra ifrån sig inne att plötsligt förstå att hålla sig tills man kommer ut.
Att du blir irriterad på valpen stjälper mer än hjälper, den förstår ju ännu inte kopplingen att göra sina behov ute = bra. Har du blivit irriterad på den inne så är risken att den inte riktigt törs göra ifrån sig ute med en matte nära inpå som kan bli arg då den ännu inte begripit skillnaden av ute och inne den vet bara att man inte törs göra ifrån sig nära matte om du har otur.
En mellanväg att gå är att ta undan alla mattor och ta fram en "puppy pad" där den kan göra ifrån sig under en övergångsperiod inne och när den blivit bättre på att göra sina behov ute ta bort puppy pad eller flytta ut den för att markera att det önskvärt att den gör ifrån sig ute. Då får ni inte bli irriterade på valpen för att den går på sin toalett utan det är för att ni ska ha lite lättare om ni inte orkar passa valpen stup i ett och lätt att städa.
 
En ska jag tänker på är att en dle hundar vill gå iväg en liten bit när de ska bajsa. Kan du prova att ta på ett längre koppel så att valpen kan gå undan lite när ni är ute om den vill?

Sen sluta skälla och bli arg. Det hjälper inte. Ta bort mattorna, stäng av så valpen alltid är i samma rum som dig så att du ha full koll hela tiden. Kompostgaller räcker ofta att stänga av med i dörröppningar.
 
Tack så mycket! Men idag var det otroligt svårt att inte bli arg på henne! Vi var ute i ca 30 min och busa och hon kissade även. Sen kom vi in och hon gick o la sig o vila bredvid mig sen gick hon iväg, trodde bara hon skulle dricka vatten. Men när jag gick till henne hade hon både kissat och bajsat inne. Hon hade redan bajsat 2 gånger idag och kissat (promenaden för 10 min sen). Hon kissade på en julmatta och bajsade på en matta/golvet som jag nyss jul-skurat. Blir lite irriterad eftersom vi precis varit ute o hon som sagt då kissade o visade inga tecken på att hon var bajsnödig. Asså detta är min första hund men min mamma har haft fler. Men jag förstår inte vad jag gör fel? Jag går ut efter varje lek, efter varje måltid, när hon sitter vid dörren och verkar vilja gå ut o när hon har sovit osv osv! Jag börjar bli lite irriterad. Jag menar hon är ju ändå strax 5 månader och hon var tydligen varken koppeltränad eller rumsren-tränad innan hon kom till oss.
Bli inte arg på hunden. Bli arg på dig själv!
Och ja, du gör fel. Eftersom hunden gör inne så gör du fel. Hunden har facit.

Du måste lära dig hunden. Den kan inte prata.
Om den kissar och bajsar eftr att den kommit in så får du väl gå ut igen när ni varit inne en stund.

Sedan skulle jag inte busa med hunden om jag vill att den ska gå på toa. Den ska få lugn och ro.
Min slyngel bajsar efter att vi gått några hundra meter -upp till en halv km.

Lär dig hunden. Den är ung och fattar inte.
Hur ska den fatta att man inte bajsar inne om den fått göra det hittills? Ta ut den.
 
Tack så mycket! Men idag var det otroligt svårt att inte bli arg på henne! Vi var ute i ca 30 min och busa och hon kissade även. Sen kom vi in och hon gick o la sig o vila bredvid mig sen gick hon iväg, trodde bara hon skulle dricka vatten. Men när jag gick till henne hade hon både kissat och bajsat inne. Hon hade redan bajsat 2 gånger idag och kissat (promenaden för 10 min sen). Hon kissade på en julmatta och bajsade på en matta/golvet som jag nyss jul-skurat. Blir lite irriterad eftersom vi precis varit ute o hon som sagt då kissade o visade inga tecken på att hon var bajsnödig. Asså detta är min första hund men min mamma har haft fler. Men jag förstår inte vad jag gör fel? Jag går ut efter varje lek, efter varje måltid, när hon sitter vid dörren och verkar vilja gå ut o när hon har sovit osv osv! Jag börjar bli lite irriterad. Jag menar hon är ju ändå strax 5 månader och hon var tydligen varken koppeltränad eller rumsren-tränad innan hon kom till oss.
Ärligt talat så förstår jag inte varför du blir arg på hunden när det där händer. Vill du att hunden ska göra allt ute så var lugn och sansad ute och låt hunden hitta sin plats att göra på. Inte alls konstigt att när hunden kommer in att den slappnar av och behöver göra då.

5 månader är ingenting, det är en liten valp du har. Gå ut oavsett vad hunden gör en gång i timman och låt hunden få en chans att göra rätt, vänta inte på att valpen behöver gå utan gå ut innan. Och se till att hunden är lugn och sansad ute, inget lek och stoj när den ska rastas.

Sak du bli arg på någon så bli det på dig själv istället, låt inte hunden vara ensam inne heller, gå efter hunden när den går undan. Det är därför det är jobbigt med valpar, dom måste man ha 110% koll på hela tiden och förekomma dom. Och ja, det är jobbigt, valpar kräver mycket energi av en.
 
Tack så mycket! Men idag var det otroligt svårt att inte bli arg på henne! Vi var ute i ca 30 min och busa och hon kissade även. Sen kom vi in och hon gick o la sig o vila bredvid mig sen gick hon iväg, trodde bara hon skulle dricka vatten. Men när jag gick till henne hade hon både kissat och bajsat inne. Hon hade redan bajsat 2 gånger idag och kissat (promenaden för 10 min sen). Hon kissade på en julmatta och bajsade på en matta/golvet som jag nyss jul-skurat. Blir lite irriterad eftersom vi precis varit ute o hon som sagt då kissade o visade inga tecken på att hon var bajsnödig. Asså detta är min första hund men min mamma har haft fler. Men jag förstår inte vad jag gör fel? Jag går ut efter varje lek, efter varje måltid, när hon sitter vid dörren och verkar vilja gå ut o när hon har sovit osv osv! Jag börjar bli lite irriterad. Jag menar hon är ju ändå strax 5 månader och hon var tydligen varken koppeltränad eller rumsren-tränad innan hon kom till oss.
Men sälj stackaren då om det är så förbannat farligt, och varför ha mattor framme när man har en icke rumsren hund skyll dig själv.
 
Har man mattor framme när man vet att hunden inte är rumsren får man skylla sig själv. Mattor kan dessutom trigga hunden att göra ifrån sig eftersom det är mjukt och skönt att kissa/bajsa på. Många hundar föredrar att kissa på mjuka underlag och då kan man vara hjälpt av att inte ha mattor så att hunden tänker till en extra gång innan den sätter sig och kissar på det hårda golvet.

En del hundar är inte rumsrena förrän de är närmare året, tänk på det. Din hund är knappt ett halvår så har du otur har du 6 månader till av innekissande och innebajsande innan den är helt rumsren.

När man sen trodde att valpstadiet var över och att hunden är färdig så kommer unghundsstadiet, tonårstiden, där hunden kan bli jobbig på alla möjliga andra sätt när hormonerna strömmar till, precis som mänskliga tonåringar, och den ska börja lära sig att vara vuxen istället för en liten valp. Helt plötsligt står man då där med en hund som inte längre lyssnar, hittar på en massa nytt bus, har massor med överenergi, utmanar gränser och är allmänt tramsig på tonåringars vanliga vis. Så får man stå ut med det tills hunden är ca 2 år (+/-) och sen börjar det, om man har hanterat dessa inledande 2 år rätt, bli ordning på hunden, at last.
 
Grannens hund blev aldrig rumsrenhetstränad utan fick kissa och bajsa i ett uterum (!!) om den inte var utomhus. Kan din hund ha vant sig vid nåt liknande, dvs att göra ifrån sig på ett visst underlag? Min egen hund kunde BARA bajsa på gräs t.ex. eftersom det var vad han vant sig vid som valp. Han kunde inte bajsa på asfalt eller grus, vilket iofs var rätt bra ;) Men hundar vänjer sig snabbt vid vissa underlag och jag tänker att din kan ha "fått" bajsa på vanliga golv och därför tror och känner att det är rätt.
 
Tack så mycket! Men idag var det otroligt svårt att inte bli arg på henne! Vi var ute i ca 30 min och busa och hon kissade även. Sen kom vi in och hon gick o la sig o vila bredvid mig sen gick hon iväg, trodde bara hon skulle dricka vatten. Men när jag gick till henne hade hon både kissat och bajsat inne. Hon hade redan bajsat 2 gånger idag och kissat (promenaden för 10 min sen). Hon kissade på en julmatta och bajsade på en matta/golvet som jag nyss jul-skurat. Blir lite irriterad eftersom vi precis varit ute o hon som sagt då kissade o visade inga tecken på att hon var bajsnödig. Asså detta är min första hund men min mamma har haft fler. Men jag förstår inte vad jag gör fel? Jag går ut efter varje lek, efter varje måltid, när hon sitter vid dörren och verkar vilja gå ut o när hon har sovit osv osv! Jag börjar bli lite irriterad. Jag menar hon är ju ändå strax 5 månader och hon var tydligen varken koppeltränad eller rumsren-tränad innan hon kom till oss.

Har ni busat i 30 min så har hon fått igång magen så det är inget konstigt att hon blir nödig efter en stund när hon varvat ner.

Du måste lära dig att observera henne bättre och läsa hennes signaler. Du kan inte ta förgivet att hon ska dricka vatten eller göra nått annat när hon går iväg.

Ta väck mattorna! De är väldigt lockande att rasta sig på. Ffa för en hund som tycker det är lite äckligt att kissa/bajsa ute.
 
Ta väck mattor utom en ute i hallen.

När hon söker sig mot den eller att du märker att hon går iväg gå efter och skynda ut.

Min var rumsren tidigt. För att sen gå tillbaks när det var dåligt väder ute. Hon smög sig undan för hon ville inte kissa eller bajsa på öppna ytor.

Det tar tid och olyckor händer lätt när man är liten. De gör det inte för att jävlas.

Lycka till
 

Liknande trådar

Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 391
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 025
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 267
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp