Min söta men irriterande hundvalp! :(

Längesen jag hade valp nu men som andra sagt. Om ni kommer in utan att hon kissat, ha koll... min förra hund kunde göra detsamma, även om han kissat ute. Kommer in och leker 15-20 min men plötsligt ändrades hans lek något. Släppte vad han höll på med för att hitta nåt annat kul. Då sprang jag ut med honom direkt! Och så kissade han. Så gick vi in och fortsatte leken....

Blev ju att springa ut väldigt ofta (bodde i lägenhet) men 9 av 10 ggr hade jag rätt och valpen kissade.

Den hunden var rumsren väldigt tidigt eller snarare fick aldrig chansen att göra av sig inomhus, hur man vill se på det men jag minns inga större "olyckor" och även om det hände i början så försökte jag avbryta mitt i kisset inne och lyfte ut honom. Lyfte ut honom även om jag "var för sen" efter han kissat inne. Underbara valptid haha
 
Det var till stor hjälp! Har alltid undrat varför hon gör iväg när hon gör det. Har aldrig varit dum mot henne utan bara sagt till på skarpen och kanske låtit arg men det är ju svårt att låta de arga känslorna stanna inombords. De hade inte ens börjat träna henne till att bli rumsren innan, fick vi reda på idag

Det är otroligt tråkigt att det fortfarande finns tro och vana i att banna valpar som inte är rumsrena, vad glad jag är att du fick det här rådet nu! :heart Det är verkligen aldrig, aldrig okej eller en bra idé.
Ser man när olyckan händer kan man ta ut valpen direkt efteråt - ser man det inte totalignorerar man att det har hänt och städar upp bara.
 
Det var till stor hjälp! Har alltid undrat varför hon gör iväg när hon gör det. Har aldrig varit dum mot henne utan bara sagt till på skarpen och kanske låtit arg men det är ju svårt att låta de arga känslorna stanna inombords. De hade inte ens börjat träna henne till att bli rumsren innan, fick vi reda på idag

Har du sagt till din femmånadersvalp på skarpen för att hon gör ifrån sig inne har du varit dum mot henne. Även om du inte förstod det eller menade det.

Att skälla på en valp som gör inne är samma sak som att skälla på ett litet barn som gör i blöjan. Små valpar kan inte hålla sig, det är fysiskt omöjligt. I den ålder din valp är nu börjar många dels kunna hålla sig, dels verkligen förstå att det är bra att visa att de behöver gå ut. Men då ska de våga säga till också. Om du blir arg får du helt enkelt lägga band på dig. Tålamod belönar sig senare.

Jag har själv en valp i samma ålder (fem månader om tio dagar) och hon är inte heller rumsren. Trots att jag har haft henne sedan hon var åtta veckor och tagit ut henne efter alla konstens regler. Men, de senaste två veckorna har jag märkt en förändring. Jag tror att min valp kommer att vara rumsren till årsskiftet, för hon har fattat vad det handlar om och kan nu hålla sig lite nu, vilket hon inte kunde för en månad sedan. Att hon nu kan hålla sig märker jag på att hon börjat sätta sig och kissa så fort vi kommer ut.

Som ett par andra användare har även jag haft två hundar som inte blivit rumsrena betydligt senare än fem månader. De var 8-10 månader innan det funkade hela tiden. Ingen av dem hade problem med rumsrenhet som vuxna. Hundar är som vi människor - olika.
 
Alla mina hundar gor ifransig pa "kommando" just for att de far godis nar de gjort det jag ber dem om. Om jag sager "kissa" sa kissar de, och "bajsa" tar lite langre tid for det gar inte alltid pa en gang, men innom 5 minuter har de bajsat.
Nar jag ser att de tanker bajsa, precis nar de borjar kroka ryggen, sager jag "bajsa" och nar de ar klara far de en godis (utom om hunden ar hysteriskt -riktigt hysteriskt- mat motiverad ... da tenderar de att lara sig att fejka och klamma ut en liten klutt och komma for godiset)

Nar jag har en valp som inte ar rumsren sitter antingen valpen fast med koppel runt min midja eller ar i en "puppy pen" (valp hage?) om jag inte kan halla ett oga pa den. En 6 manaders borde bli rumsren ganska fort om du bara ser till att den inte misslyckas innomhus utan att du ser det.
Borjar valpis kissa lyfter jag upp den och rusar ut ... och vantar tills valpis kissat ute. Det har hant att vi haft en lang kissrand genom huset :yuck: men torkar man med ett medel som tar bort lukten med enzymer brukar de inte kissa dar igen.

(Jag bar min malle som liten genom en butik som tillater hundar ... medan han bajsade kluttar hela vagen ut.:angel: En anstalld klappade honom sa han bajsade av nervositet ... och han (fortfarande) HATAR att okanda manniskor ror vid honom. 🙄)
 
Alla mina hundar som jag har haft (,4st) har kissat och bajsat (om den varit nödig) på kommando.
Har använt mig av godis och beröm.
De har även gjort ifrån sig utan godis och beröm när de fått pli på sin blåsa.
 
Det var till stor hjälp! Har alltid undrat varför hon gör iväg när hon gör det. Har aldrig varit dum mot henne utan bara sagt till på skarpen och kanske låtit arg men det är ju svårt att låta de arga känslorna stanna inombords. De hade inte ens börjat träna henne till att bli rumsren innan, fick vi reda på idag
Som en annan sa, att säga till på skarpen när hon kissar inne ÄR att vara dum mot henne.

Om någon skulle be dig utföra något som du inte kan, och sedan säga åt dig på skarpen och låta arg när du inte utför det korrekt, är inte den personen dum mot dig då? Det är nämligen precis det ni gjort mot er valp. Hon behöver hjälp att göra rätt, inte skäll för att hon gör fel. Det är inte ens säkert att hon rent fysiskt kan hålla sig om hon blir nödig.

Förövrigt är det underbart skönt att ha en hund som kan kissa på kommando för att den lärt sig att den då får något den vill ha. Mina hundar vill in om det är uselt väder, de vill öht inte sätta sin tass utanför dörren. Därför har jag sagt "gå och kissa" när de kissar i dåligt väder och så har vi gått in direkt efter. Resultatet har blivit att jag kan säga just "gå och kissa" och de gör det även om det är bra väder. Guld värt om vi har bråttom någonstans tex.
 
Ja vi brukade belöna tills vi läste att seglingen ge fel effekt. Att dem gjorde ifrån sig endast för beröm o godis då? Men allt man läser kanske inte är sant. Sen jag slutat ge henne godis klappar jag henne bara och säger Bra! Men hon kollar fortfarande om jag tänker ge henne nåt godis
Fattar inte varför det skulle vara dåligt? :confused:
Jag berömmer fortfarande min när han kissar. för att kissandet och bajsandet ska vara trevligt.
 
Tänker lite på det TS skrev att det är svårt att låta de arga känslorna stanna inombords.

Om man blir så arg på att en valp kissar inomhus att det är svårt att kontrollera vore det kanske en idé att försöka stanna upp lite och försöka analysera varför man blir så arg och hur man ska lära sig hantera det.

Är något annat fel i livet just nu? Finns det stressfaktorer som gått att minska? Vore det en idé att få in mindfulness-övningar/meditation/avslappning i vardagen?
 
Ja vi brukade belöna tills vi läste att seglingen ge fel effekt. Att dem gjorde ifrån sig endast för beröm o godis då? Men allt man läser kanske inte är sant. Sen jag slutat ge henne godis klappar jag henne bara och säger Bra! Men hon kollar fortfarande om jag tänker ge henne nåt godis
Det är ju jättebra att ge godis så hon vill kissa ute och förstår att det är positivt. Jag tycker godismetoden fungerar bra på dom flesta grejer, som inkallning osv också. På allt som man håller på att lära in och uppmuntra helt enkelt. Hunden kommer göra det den först lär sig för godis automatiskt sen ändå för den förknippar det med en positiv grej och glada ägare. Man vill ju inte att hunden kissar ute eller kommer till en vid inkallning för att den vet att matte/husse blir arga annars utan för att den är duktig och det blir en positiv energi. Då kommer hunden tillslut att välja rätt för att den vill det och inte för att den känner att den inte har något val.

Dock inte sagt att man inte får bli arg på sin hund, men då när hunden förstår vad det är man ville från början och struntar i det. Då kan man ju få behöva vara lite tydligare och säga ifrån ibland så dom kan ta en på lite mera allvar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Här är en till som berömmer nästan varje gång hundarna gör ifrån sig. Det blir automatiskt, till och med ute i skogen "Duktig flicka kissa dääääär!" kvittrar jag varje gång. 😅
Jag hade himla besvär med att få shiban att kissa kopplad som ung, det tog flera år innan det funkade.... hon höll sig helt enkelt och kan fortfarande göra det nästan ohälsosamt länge om hon inte trivs med omständigheterna.
 
Hahaha! Jag är (var...) likadan! Gick skogspromenad en gång med min hund, tillsammans med vår tränare på brukshundsklubben när hon tittade lite förvånat på mig och sa: -Får han godis för att han bajsar...? Hunden var då 6 år och jag insåg först där och då att ... ja, det får han...! :angel:
 
Längesen jag hade valp nu men som andra sagt. Om ni kommer in utan att hon kissat, ha koll... min förra hund kunde göra detsamma, även om han kissat ute. Kommer in och leker 15-20 min men plötsligt ändrades hans lek något. Släppte vad han höll på med för att hitta nåt annat kul. Då sprang jag ut med honom direkt! Och så kissade han. Så gick vi in och fortsatte leken....

Blev ju att springa ut väldigt ofta (bodde i lägenhet) men 9 av 10 ggr hade jag rätt och valpen kissade.

Den hunden var rumsren väldigt tidigt eller snarare fick aldrig chansen att göra av sig inomhus, hur man vill se på det men jag minns inga större "olyckor" och även om det hände i början så försökte jag avbryta mitt i kisset inne och lyfte ut honom. Lyfte ut honom även om jag "var för sen" efter han kissat inne. Underbara valptid haha
Tack så mycket! Men idag var det otroligt svårt att inte bli arg på henne! Vi var ute i ca 30 min och busa och hon kissade även. Sen kom vi in och hon gick o la sig o vila bredvid mig sen gick hon iväg, trodde bara hon skulle dricka vatten. Men när jag gick till henne hade hon både kissat och bajsat inne. Hon hade redan bajsat 2 gånger idag och kissat (promenaden för 10 min sen). Hon kissade på en julmatta och bajsade på en matta/golvet som jag nyss jul-skurat. Blir lite irriterad eftersom vi precis varit ute o hon som sagt då kissade o visade inga tecken på att hon var bajsnödig. Asså detta är min första hund men min mamma har haft fler. Men jag förstår inte vad jag gör fel? Jag går ut efter varje lek, efter varje måltid, när hon sitter vid dörren och verkar vilja gå ut o när hon har sovit osv osv! Jag börjar bli lite irriterad. Jag menar hon är ju ändå strax 5 månader och hon var tydligen varken koppeltränad eller rumsren-tränad innan hon kom till oss.
 
Tack så mycket! Men idag var det otroligt svårt att inte bli arg på henne! Vi var ute i ca 30 min och busa och hon kissade även. Sen kom vi in och hon gick o la sig o vila bredvid mig sen gick hon iväg, trodde bara hon skulle dricka vatten. Men när jag gick till henne hade hon både kissat och bajsat inne. Hon hade redan bajsat 2 gånger idag och kissat (promenaden för 10 min sen). Hon kissade på en julmatta och bajsade på en matta/golvet som jag nyss jul-skurat. Blir lite irriterad eftersom vi precis varit ute o hon som sagt då kissade o visade inga tecken på att hon var bajsnödig. Asså detta är min första hund men min mamma har haft fler. Men jag förstår inte vad jag gör fel? Jag går ut efter varje lek, efter varje måltid, när hon sitter vid dörren och verkar vilja gå ut o när hon har sovit osv osv! Jag börjar bli lite irriterad. Jag menar hon är ju ändå strax 5 månader och hon var tydligen varken koppeltränad eller rumsren-tränad innan hon kom till oss.
Jag förstår frustrationen, men om den förra ägaren inte påbörjat träningen får du rikta din irritation dit istället, om du måste bli arg. Du får tänka som om du fått hem en helt ny liten valp och haft henne två veckor, det är ju där hon är träningsmässigt i så fall.
Att hon smiter undan kan som någon tidigare skrivit ha att göra med att du skällt på henne innan, det är Jätteviktigt med bara positivt bemötande nu.
Kan det hjälpa att se till att hålla henne i samma rum som er en period, så att ni verkligen ser om hon börjar vanka eller blir orolig och kan ta ut henne på en gång?

Strax fem månader är inte ens tjugo veckor, det är inte särskilt gammalt.
 
Det er mye forlangt at en hund skal bli rumsren på knappe to uker. Gi det tid! Det er en liten hund som har nettopp flyttet og som skal bli trygg hos deg. Fjern matter og annet du ikke vil ha søl på, ha papir og såpevann fremme og gi valpen din tid og kos.
 
Tack så mycket! Men idag var det otroligt svårt att inte bli arg på henne! Vi var ute i ca 30 min och busa och hon kissade även. Sen kom vi in och hon gick o la sig o vila bredvid mig sen gick hon iväg, trodde bara hon skulle dricka vatten. Men när jag gick till henne hade hon både kissat och bajsat inne. Hon hade redan bajsat 2 gånger idag och kissat (promenaden för 10 min sen). Hon kissade på en julmatta och bajsade på en matta/golvet som jag nyss jul-skurat. Blir lite irriterad eftersom vi precis varit ute o hon som sagt då kissade o visade inga tecken på att hon var bajsnödig. Asså detta är min första hund men min mamma har haft fler. Men jag förstår inte vad jag gör fel? Jag går ut efter varje lek, efter varje måltid, när hon sitter vid dörren och verkar vilja gå ut o när hon har sovit osv osv! Jag börjar bli lite irriterad. Jag menar hon är ju ändå strax 5 månader och hon var tydligen varken koppeltränad eller rumsren-tränad innan hon kom till oss.
Jag hade gått ut med henne direkt när hon gick iväg. Förstår inte varför du blir irriterad på valpen - ja situationen med en icke runsren hund kan vara nog så jobbig - men det är inte valpens fel. Du måste förekomma varje gång. Varje gång du blir irriterad förstärker du känslan/viljan hos valpen att gå undan och kissa/bajsa.

Så länge hon inte är rumsren så får du ju passa på henne. Kissar/bajsar valpen inne är det inte valpen som har gjort fel utan felet som sådant är ditt.
 
Om hunden inte alls varit rumsrenhetstränad innan den kom till er så vet jag inte vad ni förväntar er, egentligen? Förmodligen har det blivit en vana att göra ifrån sig inne, och då är det enda ni kan göra att fortsätta passa, berömma jättemycket när det blir rätt, och hålla ut. Det tar lång tid för en del att bli rumsrena även under idealiska förhållanden, och här har ni en hund som dessutom mer eller mindre måste omskolas eftersom den inte alls fått någon grund i det där med att toabestyr ska skötas ute.

Hon är kollad av vet så att hon inte är sjuk, hoppas jag? Det kan ju annars vara en bidragande faktor i att det är svårt att hålla tätt. Det kan även vara så att hon märker av irritationen och därför gärna går undan, väldigt vanligt med hundar som inte riktigt känner sig trygga i att det inte blir bannor. Det är också vanligt att de helt enkelt glömmer av sig för det är så mycket annat intressant ute, och så när man kommer in igen så "javisst ja, jag var nödig". Eller så känner hon sig inte riktigt trygg med att sätta sig ute än och håller sig så gott det går tills ni kommer in igen.

Tänker du fortsätta att bli irriterad på valpen för att den gör som bebisar gör, tja... då kanske det är bättre att lämna tillbaka den. Det är liksom inte bara mys med valp och du vore inte den första som fått sig en kalldusch av verkligheten på den fronten. Valpen har bott hos er några veckor, det är knappt nog med tid att boa in sig för många. Och här förväntar du dig att den lilla ska uträtta stordåd?
 
Tack så mycket! Men idag var det otroligt svårt att inte bli arg på henne! Vi var ute i ca 30 min och busa och hon kissade även. Sen kom vi in och hon gick o la sig o vila bredvid mig sen gick hon iväg, trodde bara hon skulle dricka vatten. Men när jag gick till henne hade hon både kissat och bajsat inne. Hon hade redan bajsat 2 gånger idag och kissat (promenaden för 10 min sen). Hon kissade på en julmatta och bajsade på en matta/golvet som jag nyss jul-skurat. Blir lite irriterad eftersom vi precis varit ute o hon som sagt då kissade o visade inga tecken på att hon var bajsnödig. Asså detta är min första hund men min mamma har haft fler. Men jag förstår inte vad jag gör fel? Jag går ut efter varje lek, efter varje måltid, när hon sitter vid dörren och verkar vilja gå ut o när hon har sovit osv osv! Jag börjar bli lite irriterad. Jag menar hon är ju ändå strax 5 månader och hon var tydligen varken koppeltränad eller rumsren-tränad innan hon kom till oss.
Klart man kan känna sig trött och irriterad när man inte upplever att det man gör funkar men det får man nog vacker ventilera till en annan människa inte mot hunden.
Jag skulle inte ens haft en tanke på att ha mattor inne med en valp i huset. Mattor är ju perfekta rastplatser 😅

Innan jag hämtar valp så plockar jag alltid bort allt från golvet och sedan står skurgrejorna alltid framme tills jag anser hunden vara rumsren.
Är jag redan inställd mentalt på att anpassa livet helt efter valpen tills allt funkar så slipper jag mental frustration 😆
 
Men har hon aldrig blivit rumsrenhetstränad måste du mentalt släppa att hon är 5 månader!

Träningsmässigt är hon ju alldeles grön, värre till och med för i hennes förra hem fick hon göra inne, och hos dig skriker folk när hon gör det.

Du måste backa bandet rejält!
Gå ut med henne en gång i timmen + efter att hon vilat, ätit, druckit och lekt.
Sätt upp kompostgaller så du kan ha henne i samma rum som dig så hon inte får chansen att smyga iväg. Aldrig nånsin höja rösten och massa beröm, och räkna med att under en period är ungefär det enda du gör att springa ut och in med henne.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 461
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 051
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp