Bukefalos 28 år!

Min son blir ledsen

Nillizan

Trådstartare
Min son på 2 ½ år brukar älska att leka med sin större kusin som är 4 år. Nu de senaste gångerna har det inte gått så bra. Min son har blivit ledsen båda gångerna pga att kusinen är elak mot honom. Hon har börjat putta honom, frysa ut honom. Pratar med honom om att han inte ska få komma på hennes kalas, alla får sitta runt henne men han får sitta i något annat rum. Om inte hon får leka med hans traktorer så ska hon aldrig hälsa på honom igen. Sist var det sådant tjafs om detta, så jag och sonen gick in till oss och så bad jag henne gå in till sin mormor. (hennes mormor bor samma gård som oss, svärmor... :crazy:) Det slutar bara att sonen är jätteledsen. :cry:
Svärmor stöttar mig inte alls i detta. Fast jag stått och sett när kusinen slår min son och är arg. Nej, då inte kan lilla kusinen slå heller. Sånt gör inte hennes favoritbarnbarn.. :devil:
Så fort hon hälsar på sin mormor så ska det lekas, men sonen är inte lika pigg på det längre och han tycker att hon är dum. Jag kan hålla med, föreslår dock att de kan leka ihop och försöka hålla sams. Avleder dem och försöker prata med kusinen när hon gör fel och pratar så. Känns som jag kört fast och ja, jag är inte så bra på detta. Inom mig tänker jag att det är en bortskämd skitunge, men de "måste" ju umgås, då vi träffas ganska ofta allihop.
 
Sv: Min son blir ledsen

Min son på 2 ½ år brukar älska att leka med sin större kusin som är 4 år. Nu de senaste gångerna har det inte gått så bra. Min son har blivit ledsen båda gångerna pga att kusinen är elak mot honom. Hon har börjat putta honom, frysa ut honom. Pratar med honom om att han inte ska få komma på hennes kalas, alla får sitta runt henne men han får sitta i något annat rum. Om inte hon får leka med hans traktorer så ska hon aldrig hälsa på honom igen. Sist var det sådant tjafs om detta, så jag och sonen gick in till oss och så bad jag henne gå in till sin mormor. (hennes mormor bor samma gård som oss, svärmor... :crazy:) Det slutar bara att sonen är jätteledsen. :cry:
Svärmor stöttar mig inte alls i detta. Fast jag stått och sett när kusinen slår min son och är arg. Nej, då inte kan lilla kusinen slå heller. Sånt gör inte hennes favoritbarnbarn.. :devil:
Så fort hon hälsar på sin mormor så ska det lekas, men sonen är inte lika pigg på det längre och han tycker att hon är dum. Jag kan hålla med, föreslår dock att de kan leka ihop och försöka hålla sams. Avleder dem och försöker prata med kusinen när hon gör fel och pratar så. Känns som jag kört fast och ja, jag är inte så bra på detta. Inom mig tänker jag att det är en bortskämd skitunge, men de "måste" ju umgås, då vi träffas ganska ofta allihop.

Måste träffas kanske de måste. Men måste leka? Flickan låter lite som en ganska typisk 4åring i mångt och mycket; hon vill bestämma och styra över lilla kusinen. Däremot bör ju vuxna faktiskt övervaka och säga till henne när hon är "dum". En 4åring går ju ändå att resonera en del med och förklara att lilla kusinen faktiskt blir ledsen och att lilla kusinen inte vill leka med henne om hon gör si eller så.

Ditt jobb som förälder är ju att se till att sonen inte blir utsatt "i onödan". Visst kan man få bli osams och vilja ha samma leksaker osv men en 4åring har ju mycket större "makt" över den lilla i och med sin större verbala förmåga osv. Speciellt med vad som nu hänt så skulle jag (om jag vore dig) helt enkelt se till att närvara vid alla lektillfällen med 4åringen och ingripa när det blir fel. Säga till och förklara för 4åringen. Om andra vuxna omkring (mormor) låter bli att ingripa eller försvarar något som 4åringen gör som du tycker är för allvarligt så måste ju du (hur obekvämt det än är) säga ifrån även till dem. Om de inte lyssnar så får du ju helt sonika hålla sonen ifrån dessa "lekar". Gå hem helt enkelt.
 
Sv: Min son blir ledsen

Ni får se till att ngn vettig vuxen är med och övervakar, jag hade aldrig släppt på uppmärksamheten och låtit en 2-åring bli puttad och hånad av en 4-åring. De är för små för att lösa det här utan vuxens hjälp.

Fungerar det inte trots övervakning så är det ju bara att gå hem. Jag hade nog gjort klart för 4-åringen att reglerna för att hon ska få leka med 2-åringen är att hon beter sig snällt, annars blir konsekvensen att ni går hem.
 
Sv: Min son blir ledsen

Tack för svaren! Jo, hon är typisk en 4 åring. Vill gärna bestämma över allt och alla. Tror att hela världen cirkulerar runt henne. :D
Jag har lämnat dem ensamma med övervakning. Har ju gått bra hittills, men nu börjar ju min son få egen vilja och kan uttrycka sig ganska så bra. Just den händelsen som hon puttade min son var under min svärmors övervakning, men hon hade gått upp i sin trädgård och de var långt ute på gårdsplanen.
Jag var i stallet då med min dotter och hörde vad som skedde och såg detta när jag tittade ut. Sen dess vågar jag inte vända ryggen till. Samt lämna dem ihop till svärmor... Bägaren börjar rinna över för min del, allt för mycket händelser som nonchaleras och ignoreras av svärmor.
 
Sv: Min son blir ledsen

Men då kör jag på samma spår som jag har gjort tidigare. Får vara mer konsekvent mot kusinen.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 254
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: Mois
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 424
Senast: Pengy
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp