Min trasiga kropp

alazzi

Trådstartare
Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när jag jobbar. Men då är ersättningen 40 % högre.

Promenad i drygt 20 minuter till tåget som går sällan. Får lång väntetid när jag är framme eftersom turtätheten är låg.

Och sen förväntas vi sitta still i 4x2 timmar. En rast på 30 min är allt. Min hjärna strejkar. Dessutom pajar min kropp totalt. Efter att ha suttit helt still är jag så stel att jag knappt kan resa mig vilket börjar kännas riktigt problematiskt.

Finns det något man kan göra för att öka rörligheten? Jag tränar på gym regelbundet och det hjälper helt klart. Men det räcker inte. Har ett stegmål på 10.000 steg dagligen så jag rör på mig. Har oroat yoga men det går inte alls. Jag är alldeles för stel och har dålig balans.
 
Har ni någon möjlighet i Tyskland att gå till fysioterapeut eller sjukgymnast inom allmänna vården? Eftersom du skriver att din kropp är trasig antar jag att du har besvär av något slag? Så du kan få ett program med övningar för rörlighet med hänsyn till de besvär du har?
 
Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när jag jobbar. Men då är ersättningen 40 % högre.

Promenad i drygt 20 minuter till tåget som går sällan. Får lång väntetid när jag är framme eftersom turtätheten är låg.

Och sen förväntas vi sitta still i 4x2 timmar. En rast på 30 min är allt. Min hjärna strejkar. Dessutom pajar min kropp totalt. Efter att ha suttit helt still är jag så stel att jag knappt kan resa mig vilket börjar kännas riktigt problematiskt.

Finns det något man kan göra för att öka rörligheten? Jag tränar på gym regelbundet och det hjälper helt klart. Men det räcker inte. Har ett stegmål på 10.000 steg dagligen så jag rör på mig. Har oroat yoga men det går inte alls. Jag är alldeles för stel och har dålig balans.
Man kan yoga sittande på en stol också, om balansen är ett problem... :)
 
Yoga behöver inte vara hopplöst. Det finns yoga man kan utföra på stol och det heter MediYoga. Den yogaformen är anpassad för personer med svårigheter. Mig veterligen finns ingen instruktör i Tyskland, men det finns online via app.
 
Har ni någon möjlighet i Tyskland att gå till fysioterapeut eller sjukgymnast inom allmänna vården? Eftersom du skriver att din kropp är trasig antar jag att du har besvär av något slag? Så du kan få ett program med övningar för rörlighet med hänsyn till de besvär du har?
Det är liksom ingen del som går att laga. Allt är liksom i dåligt skick. Innan jag blev arbetssökande gick jag på massage 2 ggr I månaden men det har jag inte råd med längre.
 
Man kan yoga sittande på en stol också, om balansen är ett problem... :)
Ja.

Och jag skulle kolla upp pawanmuktasana 1 om jag var du @alazzi. Se om det kan passa dig. Det är systematisk och mycket mild rörlighet för leder i ben, armar och nacke, vilket också påverkar blodcirkulationen och lymfsystemet. Kan utföras liggande i säng/sittande på stol. Finns videos att följa på youtube. Alltid göra så få och små rörelser att det är smärtfritt såklart.

Tillägg: förlåt, såg i efterhand att du söker något med instruktör.
 
Yoga behöver inte vara hopplöst. Det finns yoga man kan utföra på stol och det heter MediYoga. Den yogaformen är anpassad för personer med svårigheter. Mig veterligen finns ingen instruktör i Tyskland, men det finns online via app.
Jag behöver en ledare som styr träningen. Annars blir det inte av. Jag har försökt med on lineträning men det går dåligt för mig
 
Det är liksom ingen del som går att laga. Allt är liksom i dåligt skick. Innan jag blev arbetssökande gick jag på massage 2 ggr I månaden men det har jag inte råd med längre.


Jag förstår om det inte går att laga. Men vad en fysioterapeut kan hjälpa dig med är att få övningar som stärker musklerna runtom det skadade området och hjälpa dig att med lämpliga övningar med hänsyn till skadan. Genom att hänsyn tas till skadan riskerar du att inte göra något som är skadligt och förvärrar det för dig.
 
Tyskar...jag vill nog mena att alla fördomar stämmer.

Läraren är vettig men vi har verkligen inga pauser. 4 timmar i ett sträck. Läraren tyckte t.o.m. att vi var gnälliga när vi bad om lunchpaus.

Dricker för lite eftersom jag inte kan gå på toa mer än på lunchen.
 
Tyskar...jag vill nog mena att alla fördomar stämmer.

Läraren är vettig men vi har verkligen inga pauser. 4 timmar i ett sträck. Läraren tyckte t.o.m. att vi var gnälliga när vi bad om lunchpaus.

Dricker för lite eftersom jag inte kan gå på toa mer än på lunchen.
Men usch då. Det låter ju inte nyttigt ens för någon som är frisk i kroppen.
Finns det någon fysioterapeut du kan kontakta som kan rekommendera övningar eller ergonom som kan titta på hur ni sitter. Att kunna växla arbetställining ofta borde vara en rättighet.
 
Månadskort kostar 120 € och arbetsförmedlingen ersätter bara 40 €. Så jag måste betala 80 € själv.
 
Idag frågade t.o.m. personalen om jag verkligen kan arbeta. De såg hur illa jag rörde mig.

Finns iofs arbeten där det inte ställs några direkta krav på rörlighet.

Hur är det med hälsan rent allmänt? Jag upplever att jag sen jag blev överviktig har blivit mkt mer orörlig. Menar inte att alla överviktiga/personer med obesitas måste ha det problemet, men jag tänker mig att det kan påverka rörlighet och belasta tex leder osv.
 
Finns iofs arbeten där det inte ställs några direkta krav på rörlighet.

Hur är det med hälsan rent allmänt? Jag upplever att jag sen jag blev överviktig har blivit mkt mer orörlig. Menar inte att alla överviktiga/personer med obesitas måste ha det problemet, men jag tänker mig att det kan påverka rörlighet och belasta tex leder osv.
Jag försöker gå ner i vikt. Ökade mycket i vikt pga medicinbiverkning (antidepp) samt klimakteriet. Jag vet att det är absolut nödvändigt.

Vet helt enkelt inte hur jag ska lyckas. Har provat "allt".

Vet inte riktigt vad du menar med hälsa rent allmänt? Usel?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp