Min tuffa valp!!

D

Dextrosol

Har en 11-veckors valp som är av annat kaliber än mina tidigare hundar varit. Hon morrar o skäller på oss när hon vill ngt eller när hon leker. Är tuff o tar benet från mina andra 2-åring (dvärghund).De leker väldigt intensivt och är jättebra vänner - leker o lekslåss. Valpen är väldigt social och inte rädd för varken människor, bilar eller hästar.

Men - jag blir faktiskt lite rådvill när hon bits o morrar. några säger att henne måste du uppfostra med en gång annars blir hon ett monster - andra säger att det växer bort??? Själv är jag i valet o kvalet o behöver råd.

Detta är faktiskt min 4:e hund jag har men ingen av de andra har haft denna tuffa attityd mot oss/familjen.
 
nej,du MÅSTE uppfostra henne nu,
det der är en ledar sak mellan dig och hunden,
hunden forsöker instinktivt att ta en ledar roll
och det måste du få bort.visst hon kan leka och morra,men inte bitas.hon har antagligen en veldig stark självförtroende,och det gälder att bevara den,men inte så att hon blir din ledare.
 
När jag gick på valpkurs i somras, så var där en Wachtel som också morrade åt sin ägare (han var då mellan 12 och 16 veckor) och ledaren sa då att en hund som uppför sig så före 4 mån ålder, måste man hålla efter och ha koll på för annars kan det spåra ut. Min hund kunde också bita mig (dock inte hårt) när han inte fick som han ville och hon sa att jag fick säga till honom redan nu (då ca 14 v) annars blev det svårare att vänja av honom med det. Dock går ju meningarna isär angående hunduppfostran så någon annan har säkert en annan uppfattning. Lycka till med din valp. :)
 
Det växer inte bort! Du måste på ett konsekvent bestämt sätt tala om att du inte tycker att detta är Ok. När du säger till ,tänk på hur en tik säger till sina valpar . Hon fräser till ganska rejält fast den lilla valpen är så liten och söt... Min tredje valp av samma ras som jag haft tidigar var ett riktigt monster när han var liten, jag fick fostra och köra ledarskapsövningar Hela tiden :mad: Nu är han 6år och blod svett och tårar har lönat sig tillslut.Man blir lite överrumplad när man fått en liten tuffing på halsen som man inte räknat med ,då man haft ett antal "snälla valpar". Kontakta gärna en bra instruktör i tidigt stadium som kan ge dig råd och tips om just Din valp.För alla är olika individer .Lycka till med den lilla rackarn :D
 
Jag har det precis tvärtom :crazy:

Efter att alltid ha haft tuffa Schäfrar och Mallar, så sitter jag med en mesig Grand Danois nu. Jag är också ganska rådvill för jag är van vid hundar som säger emot, har egna åsikter och är tuffa i psyket.
 
Jag köpte en puli valp för många år sedan och hör och häpna det lilla gulletrollet (läs MONSTRET) högg mig i annsiktet när hon var åtta veckor, vid nio veckors ålder jagade hon sin första joggare.
Jag var ung på den tiden och trots gedigen hundvana så stod jag rådvill, men ganska snart så insåg jag att om jag över huvudtaget skulle kunna behålla henne så måste jag bli tuffare och visa mig som en värdig flock ledare.
Det slutade med att jag efter x antal duster (höll på att ge upp ett antal gånger) fick ledarskapet med resultatet att hon blev en underbar hund som var min livskamrat i många år och var oerhört präglad på mig.
Nu mera vet jag att pulin är en ganska skarp vakt och vall hund som kräver lite mer än pålsvård så jag håller mig till mina lite coolare vinthundar
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
668
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 201
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 743
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 108
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp