Min tur att kliva ur garderoben då....

Status
Stängd för vidare inlägg.

fettso

Trådstartare
:angel: Japp vi väntar vårat andra barn, jag och min man! :love:
Är i v.12 nu så jag hoppas att allt ska gå vägen!!
Har nog tänkt ta reda på könet den här gången,vad tycker ni andra om att göra det??Vi ska isåfall göra det av praktiska skäl.... ;)
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Jag har inte gjort det. Jag skulle inte heller vilja det. För mig är det som at öppna julklapparna före julafton. Man är dödligt nyfiken, men jag skulle inte göra det ändå.
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Jag skulle nog inte göra det för jag är inte tillräckligt nyfiken, däremot om man kunde göra ett test som garanternade att allt skulle gå bra så skulle jag nog kasta mig över det... ;)
För mig var det ganska oviktigt vilket kön det blev faktiskt...
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Grattis!

Nej jag skulle inte ta reda på könet.
För att för min del är det helt ointressant, och samtidigt är det lite spännande att inget veta, att planera namn osv, det är ju det som är grejjen :banana: , ja en del av väntandet i alla fall! Om man visste vilket kön det var skulle jag nog redan valt ett namn när barnet kom, och skulle det då inte passa för just det namnet skulle jag bli grymt besviken :smirk: ..

Vad är det för praktiska själ med att kolla upp det? För att man ska kunna köpa kläder och göra iordning rummet eller??? *bara nyfiken, har inte tänkt på att det skulle kunna vara just praktiskt* :)
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Grattis! Och när jag väntade mina barn i mitt sura landsting :devil: fick man inte reda på vilket kön det var. Men en vänlig person tipsade mig om olikheterna så jag visste ganska säkert ändå :banana:

Varför jag vill veta kön på barnet? Inte mer än att det känns bra, speciellt med nummer två om man ska byta ut "hela" garderoben eller inte :)
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Basilika skrev:
Varför jag vill veta kön på barnet? Inte mer än att det känns bra, speciellt med nummer två om man ska byta ut "hela" garderoben eller inte :)


Du tror ungen bryr sig om vilken färg den har på sig? :devil:
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Vi vill veta för att vi är i husköpartagen och isåfall kunna välja tapeter osv till lill*ns rum! ;)
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Åh, om det är pojke eller flicka? En annan tycker att det är tillräckligt spännande att veta om det är en eller två små typer man har därinne... :angel:
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Vilken vecka kan man få reda på könet?? *undrar*

Har även hört i en kommun att om det är första barnet så får man inte reda på det,medan man kan det med resterande barn,stämmer det??

Bara nyfiken...

Mvh Zaria
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Så klart inte :)

Men även om jag försöker leva så jämställt som möjligt så skulle jag inte klä på varken min obefintliga flicka eller någon av mina pojkar det värsta tjejiga eller killiga men jag skulle antagligen göra en del skillnad ändå. Bara som passus kan jag meddela att väldigt mycket av mina pojkars urväxta kläder används av deras yngre kusinprinsessa :)
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Men hallå!

Hur är det med förlegade könsroller!!!!

Kan vi inte en gång för alla enas om att man inte ska hålla på att välja tapeter tex rosa till tjej blå till kille?!!

Välj neutrala barntapeter! När ungen blir äldre är den nog glad att det är så.
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

När jag väntade barn för... himmel! 12 och 10 år sedan fick man minsann inte reda på könet vid ultraljudet, även om det syntes klart och tydligt. Diverse töntiga skäl anfördes.

För min egen del var det dock ganska enkelt att se, eftersom jag visste var och när jag skulle titta. Och det var av ren och skär nyfikenhet :) för inte bryr sig barn om hur tapeterna eller kläderna ser ut?
Har kört med glada färger till båda, en av varje sort.
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

fettso skrev:
Vi vill veta för att vi är i husköpartagen och isåfall kunna välja tapeter osv till lill*ns rum! ;)

Så bebis ska redan då tvingas in i könsroller med rosa alt blåa tapeter och tjejiga (opraktiska) eller killiga kläder?
Stackars barn...
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Då får jag som först gå ut och säja att jag kollat ALLA mina 4 barns kön via u-ljud. .praktiskt med barnkläderna sen behövde jag en ganska lång tid på mig att smälta att 3an var en pojke. Låter det konstigt? Måhända men jag som tidigare hade 2 flickor blev galen på folk som sa " vad kul för er om det nu blir en pojke". Jag älskar alla mina barn för individen de är men det hindrar mig inte från att säja att jag gärna sett att det blev en tredje tjej till. Vissa kan vill frossa i rosa klänningar, gardiner o dyl. Vad är det för fel med det???????
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Det är väl upp till var och en att ta reda på könet, men jag skulle aldrig göra det och alla frågar och jag blir nästan lite irriterad, eller snarare förnärmad. Det är klart jag inte har, för som någon skrev, jag brukar heller inte öppna julklapparna före julafton, inte ens som barn gjorde jag det. Dessutom är det inte säkert att namnet funkar heller, man måste gärna se ungen först tror jag. Och så är det skönt att skjuta upp den så "otroligt viktiga" namngivningen (ironisk).
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

En annan sak jag funderar på.
När vi gjorde ultraljudet, vi får bara ett och det i v,18. Så sa barnmorskan att hon inte ville säga nått kön och att de inte brukade säga det så tidigt just för att det är lite osäkert, de KAN se fel så tidigt sa hon, och då kan det ju bli så himla tokigt!!
Men får ni fler ultraljud eller säger era bm:ar det i alla fall så tidigt?

Varför ska folk för den delen hänga upp sig på rosa å blått??
Om man nu är så öppen, varför inte acceptera att man just vill ha rosa till sin tjej, kanske inte för att det är en tjej utan för att man gillar färgen... tänkt den tanken?
*säger jag som tapetserade barnrummet blått, innan jag visste könet, skulle dock aldrig köpa rosa kläder eller sätta upp rosa saker, bara för att jag avskyr den färgen*
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Jag har varit på tillväxt kontroll med mina 3 första i v 31. Minstingen synres det på långt håll vad han hade mellan benen :p redan i v 17.
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Jag förstår inte varför det är så tabu att ta reda på könet på bäbisen. Är i v32 och har vetat vad jag har i magen sen v17. För mig är det ändå en överaskning när gossen kommer, hur ser han ut, vem är det?? Spännande... Vi blev erbjudna fostervattensprov pga att jag fyllde 35, misstänkte iof inte att det skulle vara ngt fel men oron finns där ändå att allt inte är ok. Vi fick då välja om vi ville ha reda på kön o svarade ja i all hast :crazy: När sedan brevet kom hade jag inte bestämt mig för om jag skulle öppna eller inte, men kunde inte låta bli :angel: (alla resultat kom olika tidpunkt o sist skulle resultatet om kön komma så jag visste att allt annat var ok).
Många ser lite konstiga ut när jag stolt säger att det är en liten kille, men mig har det hjälpt mkt pga att jag var tveksam till barn från början, nu så har det blivit mer en egen individ som jag ser framemot att få träffa :love: . Låter kanske konstigt men vi är ju olika allihop..
Många hälsningar från en blivande killmamma
 
Sv: Min tur att kliva ur garderoben då....

Syrran hade namnet som argument (bl a) varför hon tyckte att jag och sambon ska kolla upp vad jag har i magen. Jag kontrade med att det är väl bara att fundera ut ett av varje :devil: Dessutom är det som du säger, det kanske är helt fel namn på bäbisen när man ser den.

Jag köper såna kläder och grejer som passar till både tjej och kille. Här kommer inga rosa saker innanför dörren kan jag säga :eek:

M.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 334
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 198
Senast: Destiny_D
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 021
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp