Min vinstock är sjuk!

Petruska

Trådstartare
Nu är goda råd dyra!

Min vanligen så tåliga och generösa vinstock är sjuk! Det är en baltisk sort, vita druvor, och den har stått på samma plats rätt länge. Kanske 15-20 år. Jag minns inte riktigt.

På bilden syns hur bladen ser ut. 😢
 

Bifogade filer

  • 20190518_182955.jpg
    20190518_182955.jpg
    254,5 KB · Visningar: 207
Övriga växter är friska.

Men jag får alltså spruta den med något otäckt från handelsträdgården?

Bladlöss kan börja på en växt och hålla sig till den rätt länge innan de hoppar över till nästa.

Du kan börja med att testa såpvatten. (lätt att googla recept och instruktioner) Är det bladlöss så ska det funka lika bra som något otäckare.

Såpvatten funkar på rätt mycket kryp faktiskt. Spraya gärna några dagar i rad..

Såpvatten är en jättebra idé och en del blandar i lite T-sprit också men det kan skada vissa växter så jag rekommenderar att börja med enbart såpvatten.
 
Mängden alla angripna blad är identisk med mängden blad. :(

Frågan är om hela växten mår dåligt eller om den helt enkelt endast har prickar på bladen?
Växer den som den ska? Slokar toppskott?

Det kan ju vara en insekt som angriper och sedan kläcks och flyger iväg nån annanstans?

Jag hade såpabehandlat och sett vad det ger. Och framförallt inte gett upp.
 
Frågan är om hela växten mår dåligt eller om den helt enkelt endast har prickar på bladen?
Växer den som den ska? Slokar toppskott?

Det kan ju vara en insekt som angriper och sedan kläcks och flyger iväg nån annanstans?

Jag hade såpabehandlat och sett vad det ger. Och framförallt inte gett upp.
Den växer långt ifrån som den ska! I vanliga fall hade den behövt beskäras som fan, men inte nu. :(
 
Men då måste jag alltså knipsa av samtliga blad. Det är genomförbart. Men sen då? Kommer den igen av sig själv sen?

Svampen verkar inte särskilt smittsam. Ingen annan växt är angripen.
 
Men då måste jag alltså knipsa av samtliga blad. Det är genomförbart. Men sen då? Kommer den igen av sig själv sen?

Svampen verkar inte särskilt smittsam. Ingen annan växt är angripen.

Så svårt. Jag skulle chansa och ta bort alla angripna blad, beroende på hur miserabel världen ter sig om den dör.

De är ju rätt kralliga och tål en hel del.

Här fanns tips om behandling med nåt jox;

https://www.blomsterlandet.se/Fraga-experten/Ute/Balkong--Uteplats/Angrepp-Vinranka/
 
Nu är goda råd dyra!

Min vanligen så tåliga och generösa vinstock är sjuk! Det är en baltisk sort, vita druvor, och den har stått på samma plats rätt länge. Kanske 15-20 år. Jag minns inte riktigt.

På bilden syns hur bladen ser ut. 😢

Jag tycker inte att det ser ut som svamp/rost. Jämför med denna bild på rost:

sjuk-vinranka.jpg


Jag tycker att det ser ut som bladlus. Mina röda vinbär har likadana blad som på din bild, som mörkröda blåsor i bladen och det är bladlus (vinbärsbladlus). Vinbärsbladlusen verkar vara legio i år och hela vårt koloniområde är drabbat. Det är möjligt att den även har en preferens för vindruvsblad. Mina vindruvor har inte slagit ut än, så jag kan inte se om de också är drabbade. Men summa summarum, jag tycker inte att det ser ut som svamp, utan tror på en bladlus.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 939
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 352
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp