Min vinstock är sjuk!

Jag tycker inte att det ser ut som svamp/rost. Jämför med denna bild på rost:

sjuk-vinranka.jpg


Jag tycker att det ser ut som bladlus. Mina röda vinbär har likadana blad som på din bild, som mörkröda blåsor i bladen och det är bladlus (vinbärsbladlus). Vinbärsbladlusen verkar vara legio i år och hela vårt koloniområde är drabbat. Det är möjligt att den även har en preferens för vindruvsblad. Mina vindruvor har inte slagit ut än, så jag kan inte se om de också är drabbade. Men summa summarum, jag tycker inte att det ser ut som svamp, utan tror på en bladlus.
Jag tror också.mer på nåt djur än på svamp. Efter diverse googlande.

Måste orka/hinna ta tag i att spruta! Angreppet känns för stort för såpa, hade det varit en krukväxt med så omfattande angrepp hade jag köpt något giftigt.

Men jag hinner inte!!
 
Exakt! Jag vågar inte klicka på länken!

Jag gjorde det. Så jäkla öppensinnad och modig.


Det låter som din planta har fått vinbladsmögel vilket är en allvarlig sjukdom. Det är en svampsjukdom som trivs i hög luftfuktighet.

Klipp bort alla angripna blad med en gång. Beskär gärna plantan på sommaren så den torkar upp fortare vid regn och får luftigare omkring sig. Man måste lufta ett växthus ofta om man har hög luftfuktighet (om du odlar den i växthus). Tyvärr finns det inga preparat eller nyttodjur som kan hjälpa till med denna sjukdomen.”
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 352
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 445
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp