Mina erfarenheter av Torsion! + bilder

Evergreen

Trådstartare
Fick hem min provsadel igår, och idag red jag första gången i den!

Mitt första intryck av den var bra. Den såg likadan ut i verkligheten som på bild ;) Kvalitén verkade fin.
Det enda som jag blev/är konfunderad över är att jag nästan tycker kanalen som blir för ryggraden är något för smal.

Iallafall...
Första intrycket då jag satt upp i den var att den var ganska bred, och att mina ben från låren & nedåt inte hade någon kontakt med sadeln alls.
Mjuk och skön att sitta i!
Pålls verkade gilla den, dock kan jag inte uttala mig helt och hållet om det än, eftersom detta var första gången hon reds på ungefär en månad.
Testade bara att trava ett par få steg, och då kändes hon väldigt fin samt att jag tycker det var "lätt" att trava i den, man fick bra stöd och sådär.

När jag tog av sadeln så var pälsen en aning ruggad "mitt under", det gjorde mig lite orolig eftersom ruggad päls vad det gäller bomsadlar betyder att sadeln inte ligger bra...
Är det lika viktigt att pälsen är "orörd" med en bomlös?

Jag kommer rida med sadeln dagligen nu under prövotiden, och är jag sedan nöjd med den kommer vi antagligen köpa en! =)

Bilder:
Jag & Amira med sadeln.
Här syns det lite hur jag satt i den.

Just det ja, kanske ska nämna att det var en Trekking!
Men om vi köper ngn kommer det nog bli en Dressyr, vi skulle egentligen tagit hem dressyren på prov, men det var väldigt lång kö på den...
 
Sv: Mina erfarenheter av Torsion! + bilder

Vad gäller ruggad päls så blir det lätt så när sadeln glider på hästryggen. Och det gör bomlösa sadlar gärna om man inte sitter helt still mitt över hästen, t ex om man trampar olika mycket i stigbyglarna eller om hästen går snett, eller om man själv sitter snett och kasar sig rätt så att sadeln följer med. Med bomlösa sadlar, som ofta har tjocka paddar, kan man dessutom behöva efterdra gjorden efter en stund.

Det handlar alltså inte så mycket om att sadeln ligger dåligt, utan mer om att det krävs lite teknik och skicklighet för att den ska ligga still, man måste lära sig hur man rider i en bomlös sadel helt enkelt. Med en bomsadel blir det snedtryck om man sitter snett, den ligger still men trycker - en bomlös glider i stället, pälsen skadas i stället för musklerna och man ser på en gång att något är fel.
 
Sv: Mina erfarenheter av Torsion! + bilder

Okej! Vad bra.
Så kan det mycket väl vara, även om jag tycker den låg relativt stadigt och inte gled något speciellt.
Det var inte så att den gled framåt eller bakåt, men den kan ha glidit lite åt sidan eftersom hästen har en "skada" i ena bakbenet vilken gör att hon skjuter över mig en aning åt höger.

Du har väl testat rätt många bomlösa sadlar?
Vilken är din "favorit" och vad tycker du om Torsion?
 
Sv: Mina erfarenheter av Torsion! + bilder

hej vad roligt att du fått hem en nu,ser ut som om du har samma sadel som jag har,
jag fick också ruggad päls ibörjan men sen spände jag sadelgjorden efter halva passet.
känner du dig mer som ett med hästen nu? det gjorde iaf jag första gången jag red i den.den blir bara bättre och bättre,tar ett tag att "rida in sig" i den så man lär känna sadeln.för man känner nästan alla ryggrörelser,bakben m.m (barbacka är ju nästa steg).

men jag stormtrivs med min torsion,har även ridit i en barbacka padd som inte funkade så jätte bra och en bent sadel eponan,den funkade också helt super.
ingen jätte stor skillnad anser jag med sits och känsla i varken torsion eller eponan.
 
Sv: Mina erfarenheter av Torsion! + bilder

Orkar inte dra hela historien... Just nu rider jag i Torsion Light.
 
Sv: Mina erfarenheter av Torsion! + bilder

En bomsadel behöver ridas in på just din häst. Lädret ger efter tiden med sig och formar sig efter hästens rygg precis, som en ett par skor anpassar sig efter dina fötter.

Nu förmodar jag att det fanns en Equalizer eller skitopad under sadeln, för det anser jag vara en nödvändighet vid bomlöst ridande. Om det var den kanalen som var smal så är det inte heller ett problem, då det ju inte inte är ett fast material utan formbart.

Jag har även renskinn mot hästens rygg och med det så ligger alltid sadlarna perfekt och ger alltid blanka, släta hästryggar efter ridning. Ingen ruggad eller sliten päls där.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mina erfarenheter av Torsion! + bilder

Eftersom jag ridit barbacka 7 månader innan så märkte jag ingen speciell skillnad på hästen, men det är ju också positivt!
Jag strävar efter att hitta en sadel som hon går lika bra med som hon gör barbacka...
Men jovisst kände jag hennes rörelser och sådär. Speciellt traven tyckte jag mig märka skillnad på!
 
Sv: Mina erfarenheter av Torsion! + bilder

Nu har jag ridit flera gånger i sadeln, och jag gillar den!
Hästen verkar också göra det.

Men jag är fortfarande lite orolig över det där med den ruggade pälsen. Jag märker inte att sadeln på ngt sätt glider, men antagligen så måste den göra det! Jag sitter inte ojämnt/trampar ned mer i den ena stigbygeln eller ngt sådant, utan antar att det är hästen som skjuter över sadeln så det blir så...

Någon skrev att det "bara" sitter i pälsen och inte är ngn fara för musklerna, men det lär ju inte vara bra i längden?

Tror ni man kan lägga någon slags "antiglidgrej" under sadeln?

:confused:
 
Sv: Mina erfarenheter av Torsion! + bilder

Vinterhalvåret blir mina pållisar alltid ruggade bak av sadlarn. Rider med renskinn underst & då finns inga problem. Sommartid är det inte så. Känslig vinterpäls?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp