Mina föräldrar tror inte att jag kan rida ut själv

Läste (eller snarare skummade) igenom tråden lite
Förstår verkligen inte varför du inte kan tänka dig bara umgås med hästen? Att ha häst handlar om mycket mer än bara rida. Jätte bra sätt att lära känna hästen är att leka/jobba från marken!
 
Jag red också ut i skogen ensam när jag var ung. Och när jag var barn rökte man inomhus och åkte bil utan säkerhetsbälte också. Idag vet man bättre.

Det jag vill säga med det är att bara för att flera här säger att de red ut själva på sina (eller andras) ponnyer när de var unga, så betyder det inte att det är bra eller rätt att göra så.
Trådskaparens föräldrar vill inte att hon rider när hon är själv i stallet. Orsaken till det kan vi bara spekulera om, men oavsett vilket så är det föräldrarnas ord som gäller i ett sånt här fall. Ts tycker att det är trist, men det är faktiskt bara att acceptera. Ts får passa på att lära känna hästen bättre och visa att både häst och ryttare är pålitliga. Och om problemet är att sällskap saknas, då får man anpassa sig och rida när sällskap finns på plats.

Fattar verkligen inte heller på vilket sätt det skulle vara motiverat i tråden att ”jag fick rida som jag ville när jag växte upp och var 4/10/14 år och inget hände osv” .
 
Läste (eller snarare skummade) igenom tråden lite
Förstår verkligen inte varför du inte kan tänka dig bara umgås med hästen? Att ha häst handlar om mycket mer än bara rida. Jätte bra sätt att lära känna hästen är att leka/jobba från marken!

Frågan är ju vad hästägaren tycker, hen vill kanske ha hästen riden och motionerad? Och jobba från marken, frågan är om TS kan det? Det brukar inte vara något man lär sig på ridskolan.
 
Frågan är ju vad hästägaren tycker, hen vill kanske ha hästen riden och motionerad? Och jobba från marken, frågan är om TS kan det? Det brukar inte vara något man lär sig på ridskolan.
Jobba från marken behöver inte vara någon typ tömkörning. Det kan vara start och stopp, lednings övningar och sånt. Men självklart beror det ju på vad hästägaren tycker men att ha en medryttare som inte kan rida, träna från marken eller kan tänka sig sköta om hästen känns lite onödigt?
 
Ungefär som ridskolehästarna förr när de inte fick gå i hage på vintern. Riktigt latcho-lajban-låda på våren vid första uteritten... :p Det var inte kul alls att vara i den gruppen som hade första uteritten på våren :crazy:
En unge/ungdom längre bak klarade inte av en brallis så hela gruppen fick bara skritta hela vägen hem , vi fick gå nån runda på en kilometer. Vi tanter på snällare hästar än småponnies var lagom muntra. :(
 
En unge/ungdom längre bak klarade inte av en brallis så hela gruppen fick bara skritta hela vägen hem , vi fick gå nån runda på en kilometer. Vi tanter på snällare hästar än småponnies var lagom muntra. :(
Det jag minns var att det blev väldigt många tårtor att äta gången efter :dTur att man var liten och ovetande på den tiden (för att inte tala om den tunna kasken till ridhjälm och avsaknad av säkerhetsväst):D

jag menar naturligtvis inte att det var vidare värst nyttigt att riskera att flyga all världens väg av vårystra hästar, men all bomull som lindas runt barnen gör ju att barnet inte får någon utmaning att jobba med (eller hur man ska uttrycka sig).
 
Har skumläst tråden.

Jag håller med om att det är otroligt konstigt att du inte får rida i paddocken, hur har de tänkt sig att de ska gå till att vara medryttare om du bara får rida när du har sällskap? :confused:

För övrigt så hade mitt barn, under de omständigheter du beskriver, även fått rida ut själv så småningom, dvs när du och hästen lärt känna varandra ordentligt. Fast då förutsätter jag att det finns bra ridvägar utan trafik, tex i skogen och så.
 
Jag är tudelad till det här. Jag tycker egentligen ingen ska rida ensam ut, men självklart kan det vara behov ibland. Min dotter, åtta år, rider ut ensam. Det handlar då om en runda i skogen som tas i skritt och avslutas ett par galoppintervaller. Hon rider helst inte själv dock för hon tycker det är tråkigt men det finns inte alltid ridsällskap. Det är ponnyer hon känner väl ska sägas. Att rida på fältet utanför stallet gör hon själv men jag är ju oftast med i stallet eller så är stallägaren på plats. Hon får inte hoppa på fältet (vi har en mindre terräng bana där) men annars rider hon alla gångarter.

Jag tänker att dina föräldrar kanske skulle följa med första gångerna och prata med hästägaren ? Sitta i bilen medan du rider om de tycker det är tråkigt? Personligen ser jag inte att det skulle vara problem att släppa en 14åring i en paddock om det finns någon hästägare i närheten. Skriv upp på tavlan när du går ut t.ex.

Däremot skulle jag personligen inte ha en medryttare som inte är mer intresserad av våra ponnyer än ridning. Det hade jag nyss, det höll tills det blev halt och ponnyn behövde skos så orkade inte ungen och hennes mamma vänta tills dess och slutade därför att ta hand om honom. Nuvarande medryttare har ett allmänt stort intresse för hästar och tar hand om ponnyn även om hon inte rider varje gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp